بهترین فیلم‌های سیاه خانوادگی شبیه انیمیشن “کورالاین” (Coraline) که باید تماشا کنید

“کورالاین” یک فیلم فانتزی-ترسناک سیاه ساخته سال 2009 است که به صورت استاپ-موشن انیمیشنی ساخته شد. فیلم از رمانی به همین نام نوشته “نیل گایمن” اقتباس شد. این فیلم پس از “والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش‌نما” (Wallace and Gromit: The Curse of the Wererabbit – 2005) و “فرار مرغی” (Chicken Run – 2000) سومین استاپ-موشن پرفروش است که جوایزی از جمله بهترین طراحی شخصیت انیمیشنی، بهترین موسیقی انیمیشن و بهترین شخصیت زن انیمیشن (کورالاین) را به دست آورد.

“کورالاین” با چنین شهرتی به عنوان یک فیلم سیاه کودکانه شناخته می‌شود که به خاطر تعادل میان صحنه‌های دیدنی و آزاردهنده برای مخاطب بزرگسال هم تماشایی است. اما این تنها فیلم سیاه خانوادگی موفق نیست، چون فیلم‌های مشابه بسیاری هستند که در اینجا به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. عروس مرده – Corpse Bride – 2005

سبک فیلمسازی “تیم برتون” (Tim Burton) داستانی جالب را با فضایی تاریک ترکیب می‌کند و زمانی که تماشاگران “کورالاین” را دیدند به یاد “عروس مرده” برتون افتادند.

“عروس مرده” سومین انیمیشن استاپ موشن برتون است و روایت آن درباره داماد جوانی است که اشتباهاً در یک گورستان با یک عروس مرده ازدواج می‌کند. شخصیت‌ها مانند کورالاین تخیلی بوده و طنز داستان هم با فضای تاریک همخوانی دارد. فیلم موزیکال هم بوده و توانسته بین عناصر وحشت و طنز تعادل ایجاد کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن کورالاین (Coraline) که باید تماشا کنید


9. بیتل جوس – Beetlejuice – 1988

فیلم دیگری از “تیم برتون” که این بار یک لایو-اکشن است و داستان زوجی را روایت می‌کند که مرده و حالا به عنوان روح خانه خود را تسخیر می‌کنند. این فیلم با وجود انیمیشن نبودن بسیار دیدنی بوده و یک اثر خانوادگی خوب است. در حقیقت عناصر طنز آن از “کورالاین” بیشتر است. یک فیلم خلاقانه با زوجی به عنوان ارواح.


8. جیمز و هلوی غول‌پیکر – James And The Giant Peach – 1996

فیلمی به کارگردانی “هنری سلیک” (Henry Selick)، کارگردان “کورالاین”، با داستانی اقتباسی از رمانی از سال 1961 به همین نام درباره پسری که اندازه یک حشره است و حالا به همراه حشرات ماجراجویی می‌کند.

آغاز و پایان فیلم لایو-اکشن بوده و همین وجه تمایز آن از انیمیشن‌های استاپ-موشن می‌باشد. قسمت‌های استاپ-موشن هم عناصر فانتزی را به داستان اضافه کرده و شخصیت‌های حشره را نشان می‌دهند. گرچه فیلم به اندازه “کورالاین” محبوب نشد، اما جوایزی از جمله بهترین انیمیشن را به دست آورد.


7. ادوارد دست قیچی – Edward Scissorhands – 1990

“ادوارد دست قیچی” هم مثل “بیتل جوس” یکی از لایو-اکشن های فانتزی سیاه “تیم برتون” است. اما به جای عنصر طنز این بار عنصر عاشقانه در آن موج می زند و صحنه‌های دیدنی خلق می‌کند. شاید طراحی دست‌های شخصیت برای کودکان ترسناک باشد، اما قلب مهربان ادوارد برای کودکان خوشایند است.


6. خانه هیولا – Monster House – 2006

یک انیمیشن کامپیوتری که نه استاپ-موشن است و نه لایو-اکشن، عناصر کمدی و ترسناک هم در آن دیده شده و داستان محله‌ای را روایت می‌کند که در روز هالووین خانه‌ای تسخیرشده دارد. گرچه اغلب با فیلم‌های “تیم برتون” مقایسه می‌شود، اما “جیل کنان” (Gil Kenan) کارگردانی آن را برعهده دارد. هچنین ماجراجویی داستان را با “گانیز” (Goonies – 1985) مقایسه کرده‌اند.

همچنین بخوانید: نگاهی به برترین آثار رابرت زمکیس: از فارست گامپ تا بازگشت به آینده


5. سرگذشت ناگوار، داستان‌های لمونی اسنیکت – Lemony Snicket’s A Series Of Unfortunate Events – 2004

یک فیلم اقتباسی از سری کتاب‌های “سرگذشت ناگوار” که یک کمدی سیاه گوتیک بوده و داستان چند کودک یتیم و مشکلات آنها با سرپرست ظالمشان کنت اولاف را نشان می‌دهد. فیلم جایزه اسکار بهترین گریم را به دست آورد و “برد سیلبرلینگ” (Brad Silberling) کارگردانی آن را برعهده داشت.


4. 9 – 2008

یک فیلم علمی-تخیلی کامپیوتری به کارگردانی “شین اکر” (Shane Acker) براساس فیلم کوتاهی به همین نام از همین کارگردان. داستان در سال‌های 1930 رخ داده که انسان‌ها توسط یک ربات از بین رفته‌اند. دانشمندی که ابتدا ربات را ساخت کیمیاگری کرده و حتی از روح خود در این ربات دمیده است.

فیلم با وجود طراحی خلاقانه و زیبای خود به خاطر روایت نه چندان جالب خود نقد شد. با این حال فضای آن  را با آثار “هایائو میازاکی” (Hayao Miyazaki) مقایسه می‌کنند.


3. کابوس قبل از کریسمس – The Nightmare Before Christmas – 1993

یک استاپ-موشن دیگر از “تیم برتون” که بسیار شناخته شده بوده و یک فیلم مناسبتی برای دو مناسبت مختلف است. پادشاه هالیوود، جک، کریسمس را کشف کرده و تصمیم می‌گیرد سانتا باشد، به همین دلیل در دنیای کریسمس و انسان‌ها آشوب بزرگی به پا می‌شود. از آنجاییکه این فیلم بسیار مشهور است افرادی که آن را تماشا نکرده‌اند احتمالاً خودشان چنین تصمیمی گرفته‌اند.


2. فرنکن وینی – Frankenweenie – 2012

یک کمدی-ترسناک استاپ-موشن باز هم از “تیم برتون” که مانند “9” براساس فیلم کوتاهی از این کارگردان ساخته شد. داستان درباره پسری است که سگ بول تریرش اسپارکی را دوباره زنده می‌کند. پس از این کار حالا باید شیوه کارش را افشا کند. داستان پارودی “فرانکنشتاین” از “مری شلی” است که البته بیشتر آن را پارودی فیلمی محصول سال 1931 می‌دانند.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی بهترین انیمیشن‌های خمیری تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. پارانورمن – ParaNorman – 2012

یک استاپ-موشن کمدی ترسناک به کارگردانی “سام فل” (Sam Fell) و “کریس باتلر” (Chris Butler) درباره یک پسر 11 ساله به نام نورمن که با مرده‌ها حرف میزند. این توانایی ماورایی باعث می‌شود به رازهای تاریک شهر و شکار جادوگران پی ببرد.

فیلم جوایز مختلفی از جمله بهترین فیلم انیمیشن و بهترین شخصیت انیمیشن را دریافت کرد و به خاطر پرداختن به موضوع مهمی مانند مرگ نقد می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (8)

بستن فرم

  1. Jr

    آبان 23, 1399

    تو خود کارتون بد بخت صد بار میگه:کورالینم نه کورالاین….

    پاسخ

    • نان در پاسخ به Jr

      مرداد 17, 1402

      میگفت اسمم کورالینه خانم اسمیت
      بهش میگفتن کارولین
      خودشم میگفت اسمم کورالینه نه کارولینننننن

      پاسخ

  2. Utyr

    آبان 21, 1399

    ادوارد دست قیچی درجه سنی pg – 13 دارد

    پاسخ

  3. Heliya

    آبان 21, 1399

    ممنونم از سایت و اطلاعات خوب شما

    پاسخ

  4. ساغر موسوی

    آبان 21, 1399

    خیلی ممنون بابت تمام تلاش هاتون
    عجیبه من فقط چندتا از این اسامی رو دیده بودم ولی نمیشه از یکی شونم گذشت
    ممنون واقعاخسته نباشید🌷

    پاسخ

  5. عبآس

    آبان 20, 1399

    سلااااام. مدتی بود نظری به اشتراک نذاشته بودم، همینو بهونه کردم تا با این نظر، از همه‌ی بچه‌های پروشات تشکر کنم و امیدوارم که دل‌زنده باشین. بابت همه‌ی مطالبی که به اشتراک میذارین، ازتون ممنون. خسته نباشین🌹🌹🌹

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به عبآس

      آبان 20, 1399

      سلام و خیلی ممنون از لطفتون به ما 🙂🌹
      براتون آرزوی سلامتی میکنم و از همراهی همیشگیتون سپاسگزارم 🙏🏻🍀

      پاسخ

  6. mm1386

    آبان 20, 1399

    اسم تیم برتون همه جا میدرخشه

    پاسخ