بازیگرانی که بیشترین همکاری را با “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) داشتند

“کوئنتین تارانتینو” مانند اغلب کارگردان‌های موفق فهرست کوچکی از بازیگران خاص خود را دارد که بیشتر با آنها همکاری می‌کند. او در جوانی از برخی از این ستاره‌ها الهام گرفته و خشونت شاعرانه خود را از آن‌ها می‌گیرد، بنابراین برخی از بازیگران بارها و بارها به فیلم‌های او بازگشته‌اند.

بارزترین همکاری او با “ساموئل ال.جکسون” (Samuel L. Jackson) است، درحالی که با بازیگران دیگری هم همکاری دارد و برخی از آنها در فیلم جدید او “روزی روزگاری در هالیوود” (Once Upon a Time in Hollywood) بازگشتند. در اینجا بازیگرانی که بیشترین همکاری را با “کوئنتین تارانتینو” داشتند به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. جیمز پارکس – James Parks

“جیمز پارکس” بازیگر معروف دارودسته تارانتینو نیست. او در فیلم‌های “بیل را بکش” (Kill Bill) و “ضد مرگ” (Death Proof) نقش ادگار مک گرو را بازی کرد اما نقش‌های دیگرش اغلب کوچک هستند. در “جنگوی زنجیرگسسته” نقش یک بی نام و در “هشت نفرت انگیز” نقش راننده دلیجان را برعهده داشت. مسلماً در آن صحنه بیشتر به دلیجان توجه کردیم تا راننده آن. بنابراین پارکس ضعیف‌ترین همکاری را با تارانتینو داشته است.

همچنین بخوانید: بررسی حضور افتخاری کوئنتین تارانتینو در فیلم‌های خودش


9. زویی بل – Zoë Bell

“زویی بل” در شش فیلم تارانتینو یا نقش بازی کرد یا بلدکار بود، اما در اصل یک بدلکار است. به همین دلیل همکاری او با تارانتینو کمی افت و خیز دارد. برای مثال اجرایش در “ضدمرگ” دیدنی بود، چون بلدکاری فیلم زیاد بود، درحالی که در “هشت نفرت انگیز” حضور قابل توجهی ندارد.

از سوی دیگر سبک دیالوگ گویی او در “ضدمرگ”، مانند “سریع‌تر، سریع‌تر، لعنتی! بکش! بکش!” مانع از خسته کننده شدن فیلم شد.


8. مایکل مدسن – Michael Madsen

“مایکل مدسن” در چند فیلم تارانتینو حضور یافته چون فضای فیلم‌های او را درک کرده و به خوبی زنده می‌کند. مثلاً او سادیسم آقای بلوند را خوب اجرا کرده و با یک لبخند همراه می‌کند. همچنین رفتارها و صحنه‌های اکشن او هم دیدنی است.

صدای بم و خش دار او با مکث‌های طولانی یادآور عصر طلایی هالیوود، او را به انتخابی ایده آل بدل می‌کند. آیا فرد دیگری می‌تواند این دیالوگ را ادا کند: “می خوای کل روز پارس کنی سگ کوچولو؟ یا می خوای گاز بگیری؟”


7. بروس درن – Bruce Dern

“بروس درن” در آستانه فراموش شدن بود که تارانتینو در “جنگوی زنجیرگسسته” نقش کوتاهی به او داد. او سال‌ها بود که دیگر بازی نمی‌کرد اما به لطف تارانتینو به یک ستاره مسن تبدیل شد. او قبلاً در “بی صدا دویدن” (Silent Running) و بعد در  تراژدی-کمدی سیاه و سفید “نبراسکا” (Nebraska) از “الکساندر پاین” (Alexander Payne) حضور داشت.

از بین شش نامزدی فیلم یک نامزدی بهترین بازیگر مرد به درن تعلق داشت. تارانتینو آنقدر تحت تأثیر اجرای درن قرار گرفت که در “هشت نفرت انگیز” هم نقش مهمی به او داد.


6. کرت راسل – Kurt Russell

تارانتینو دوباره “کرت راسل” را به چهره‌ای جذاب بدل کرد. او یکی از ستاره‌های دهه 70 بود که نقش‌هایی مانند اسنیک را ایفا کرد و در دهه 80 هم در فیلم‌های اکشن مانند “مشکل بزرگ در چین کوچک” (Big Trouble in Little China) و “تانگو و کش” (Tango and Cash) حضور یافت. بعد از آن هم در فیلم‌هایی مانند “معجزه” (Miracle) و “رؤیاپرداز” (Dreamer) حضور یافت.

تارانتینو او را از این نقش‌ها نجات داد و نقش مایک بدلکار، قاتل روانی در “ضدمرگ” را به او داد. او سپس در “هشت نفرت انگیز” نقش جان روث را بازی کرد و به لطف تارانتینو در “سریع و خشمگین” (Fast & Furious) و “نگهبانان کهکشان 2” (Guardians of the Galaxy Vol. 2) هم حضور یافت.

همچنین بخوانید: رتبه بندی برترین فیلم‌های کوئنتین تارانتینو برای فیلمسازان


5. تیم راث – Tim Roth

“تیم راث” از همان ابتدا با تارانتینو بود و در “سگ‌های انباری” (Reservoir Dogs) نقش آقای اورنج و در “داستان عامه پسند” (Pulp Fiction) نقش پامپکین را بازی کرد. او با هنر اجرای خود در صحنه آغازین “داستان عامه پسند” توانست نظر تماشاگر را به این اثر وسترن اسپاگتی شهری جلب کند.

پس بی دلیل نیست که تارانتینو به او (و آماندا پلامر “Amanda Plummer”) اعتماد کرد. راث غیر از همکاری‌هایش با تارانتینو آثار درخشان دیگری ندارد، البته جز “هالک شگفت انگیز” (The Incredible Hulk) در مارول و بازسازی “سیاره میمون‌ها” (Planet of the Apes) از “تیم برتون” (Tim Burton)، اما یک چیز از کارنامه‌اش واضح است، اینکه او به نقشش تعهد دارد.


4. هاروی کایتل – Harvey Keitel

اگر به خاطر “هاروی کایتل” نبود، شاید حرفه تارانتینو هرگز مانند امروز نمی‌شد. او فیلمنامه “سگ‌های انباری” را دریافت کرد و تصمیم گرفت در آن حضور یابد، همین موضوع باعث شد بودجه 1 میلیون دلاری فیلم مهیا شده و ساخته شود.

کایتل در فیلم‌های بعدی و تاریک تارانتینو هم حضور یافت: “ستوان بد” (Bad Lieutenant)، “راننده تاکسی” (Taxi Driver)، “خیابان‌های پایین شهر” (Mean Streets) و در همه آنها درخشیده است. او در سال‌های خیر شخصیت چون در “داستان عامه پسند” را در چندین آگهی تلویزیونی بازی کرده، اما همچنان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست.


3. کریستف والتس – Christoph Waltz

“کریستف والتس” در فیلم‌های تارانتینو نقش‌های مهمی برعهده داشت و برای هر کدام یک جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را به دست آورد. این موفقیت اتفاقی نیست و ظاهراً این بازیگر و کارگردان همکاری مسالمت آمیزی دارند.

او در “حرامزاده‌های لعنتی” (Inglourious Basterds) نقش کلنل هانس لاندا را آنقدر خوب ایفا کرد که تارانتینو نقش دکتر کینگ شولتز در “جنگوی زنجیزگسسته” را مخصوص والتس نوشت. در حقیقت والتس به همین خاطر می‌خواست نقش را رد کند، البته خدا را شکر این کار را نکرد.


2. اوما تورمن – Uma Thurman

تارانتینو یک بار “اوما تورمن” را الهام بخش خود خواند و گرچه با وجود سختی‌های “بیل را بکش” شاید دیگر باهم کار نکنند اما در فیلم‌های خوبی باهم همکاری داشتند.

نقش عروس چنان تاثیری در سینمای اکشن داشت که نقش‌هایی مانند امپراتور فوریوسا تا لارا کرافت مدیون این نقش هستند. نقش میا والاس در “داستان عامه پسند” هم تمام کلیشه‌های مربوط به یک زن خلافکار را درهم شکست.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کوئنتین تارانتینو؛ از بدترین تا بهترین


1. ساموئل ال.جکسون – Samuel L. Jackson

انتظار باشید نفر اول چه کسی باشد؟ “ساموئل ال.جکسون” همیشه در فیلم‌های تارانتینو تأثیر عمیقی به جا می‌گذارد. او در “حرامزاده‌های لعنتی” راوی است و در “بیل را بکش” در نقش یک پیانیست کمیو دارد. اما بهترین اجرای او نقش جولز وینفیلد در “داستان عامه پسند” است که نامزدی اسکار را برایش به ارمغان آورد.

جکسون نقش خود در “جکی براون” (Jackie Brown) را دوست دارد که این فیلم را به یکی از شاهکارهای سینما تبدیل کرد. نقش‌های دیدنی دیگر این بازیگر عبارتند از میس ویندو، نیک فری و البته جولز.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. mm1386

    آبان 21, 1399

    بردپیت و دیکاپریو کجان؟؟؟

    پاسخ

    • Camber در پاسخ به mm1386

      آبان 23, 1399

      عنوان مقاله رو با دقت بخون…

      پاسخ