معرفی بهترین صحنه‌های مبارزه در فیلم‌های دهه 90 میلادی

پس از فیلم‌های اکشن شلوغ دهه 80 میلادی، فیلم‌های اکشن دهه 90 فضای تاریک‌تر و خشن‌تری به خود گرفتند و به فرهنگ عامه این کشور وارد شدند. گسترش تکنولوژی بر همه چیز از انتخاب موسیقی تا طراحی صحنه تأثیر گذاشت. این موضوع بر صحنه‌های اکشن دهه 90 هم تأثیر گذاشت و شاهد گسترش سبک فیلمسازی مدرن و جدید در رابطه با صحنه‌های مبارزه بودیم. در اینجا می‌خواهیم بهترین صحنه‌های مبارزه در فیلم‌های دهه 90 را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. شمشیربازی در “هوک” (Hook – 1991)

درحالی که این اثر “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg’) درباره داستان “پیتر پن” با نقدهای مختلف مواجه شد اما در سال‌های اخیر محبوب شده است. درحالی که لحن و ریتم فیلم منسجم نیست، اما صحنه مبارزه میان دزدان دریایی و پیتر با پسران از دست رفته دیدنی است.

موسیقی “جان ویلیامز” (John Williams) در کنار جذابیت “رابین ویلیامز” (Robin Williams) و اجرای “داستین هافمن” (Dustin Hoffman) یک فیلم دیدنی ساخته که حتی امروز هم تماشای آن لذتبخش است.

همچنین بخوانید: 7 فیلم اکشن جذاب و دیدنی شبیه فیلم اعمال خشونت (Acts of Violence) که باید تماشا کنید


9. مبارزه نهایی در بار در “از گرگ‌ومیش تا سحر” (From Dusk Till Dawn – 1996)

“کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) نویسندگی، حضور و دستیار کارگردانی این کمدی-وسترن-خون آشامی را برعهده داشت. کارگردانی “رابرت رودریگز” (Robert Rodriguez) نیز توانست میان عناصر کمدی-اکشن و ترسناک تعادل ایجاد کند.

تارانتینو و “جرج کلونی” (George Clooney) نقش دو مجرم را برعهده دارد که در جنوب غرب شهر به گروهی خون آشام برمی خورند. صحنه‌های اکشن و مبارزه میان انسان و خون آشام ها اوج زیبایی برای داستان رقم زده است.


8. بازگشت‌های زورو در “نقاب زورو” (The Mask Of Zorro – 1998)

“نقاب زورو” یادآور سریال‌های 1930 است که هم در گیشه موفق بود و هم نظر مثبت منتقدین را جلب کرد. “آنتونیو باندراس” (Antonio Banderas) نقش زورو را که در گذشته “آنتونی هاپکینز” (Anthony Hopkins) برعهده داشت، اجرا می‌کند.

قسمت اعظم فیلم به رد و بدل کردن مشعل پرداخته، اما وقتی کار تمام می‌شود، فرود داستان نفسگیر است. اولین حضور باندراس در نقش زورو یک کلاسیک دیدنی خلق می‌کند.


7. “تو اخراجی” در “دروغ‌های حقیقی” (True Lies – 1994)

یک بار دیگر “آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) با همکاری “جیمز کامرون” (James Cameron) یک فیلم اکشن دیدنی دیگر ساخت. یک کمدی و تریلر دیدنی که شاهد بهترین اجرای آرنولد هستیم.

ترکیب فضای اکشن کامرون و طنز فیلم یک صحنه مبارزه دیدنی در هواپیما خلق کرد. این فیلم دیدنی و خوش ساخت توانست بهترین عناصر فیلمسازی دهه 80 را با سبک دهه 90 ترکیب کرده و یک اثر دیدنی کلاسیک بسازد.


6. تیغه در کلوپ در “تیغه” (Blade – 1998)

“تیغه” از بسیاری جهات از فیلم‌های دیگر دوره خود جلوتر و از برخی جهات هم عقب بود. با این حال شروع فیلم عالی است. داستان از دید انسانی که به کلوپ پر از خون آشام وارد شده، روایت می‌شود و خون آشامی دیدنی با بازی “وسلی اسنایپس” (Wesley Snipes) به نمایش می‌گذارد.

شخصیت تیغه یک ضدقهرمان سرد و خشن است که می‌خواهد تمایلات خون آشامی خود را کنار بزند. شاید فیلم موفق نباشد اما آغازی دیدنی داشت که بر فیلم‌های ابرقهرمانی آینده تأثیر گذاشت.

همچنین بخوانید: 8 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم تیغه (Blade)


5. پایان فیلم “گولدن آی” (Goldeneye – 1995)

درحالی که فیلم‌های باند بعدی “پیرس برازنان” (Pierce Brosnan) بسیار موفق بودند اما حضور اولیه او در “گولدن آی” دیدنی بود. این فیلم یکی از بهترین‌های 007 و یکی از بهترین فیلم‌های جاسوسی 50 سال اخیر است.

برازنان جذابیت این نقش را با مهارت‌های مزدور بودن درهم میآمیز و صحنه پایانی مبارزه مأمور 007 و مأمور 006 “شان بین” (Sean Bean) بهترین است. یک فیلم کلاسیک باند و یکی از بهترین صحنه‌های مبارزه این سری فیلم‌ها.


4. رویارویی نابودگر با نابودگر در “نابودگر ۲: روز داوری” (Terminator 2: Judgement Day – 1991)

این سیکوئل “جیمز کامرون” برای نسخه علمی-تخیلی ترسناک 1984 از بسیاری جهات اکشن تر است. شاید تاثیرگذارترین صحنه آن مبارزه میان نابودگر “آرنولد شوارتزنگر” و تی-1000 “رابرت پاتریک” (Robert Patrick) است که بهترین جلوه‌های ویژه را ارائه می‌دهد.

مبارزه بسیار خشن و ددینی بوده و جلوه‌های رایانه‌ای کامرون هم بر آن تأثیر گذاشت. لذت بردن تماشاگر امروزی از جلوه‌های ویژه فیلمی محصول سال 1991 نشانه تماشایی بودن این فیلم است.


3. دوئل سرنوشت‌ها در “جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح” (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace – 1999)

گرچه پریکوئل های “جنگ ستارگان” طرفداران خود را دارند اما بسیاری آنها را ناامیدکننده می‌دانند. انتظار می‌رفت اولین سری سه گانه پریکوئل یکی از بهترین‌ها باشد، اما روایت “جرج لوکاس” (George Lucas) از آناکین اسکای واکر فراتر از انتظار ظاهر شد.

با این حال، دوئل پایانی فیلم میان دارث ماول و شوالیه‌های جدای، کوای-گان جین و اوبی-ون کنوبی دیدنی بود. موسیقی متن “جان ویلیامز” در ترکیب با صحنه‌های بدلکاری فیلم را خیره کننده کرد.


2. تیراندازی در بیمارستان در “سرسخت” (Hard Boiled – 1992)

“جان وو” (John Woo) با ساخت فیلم اکشن “سرسخت” در سال 1992 به نابغه دنیای اکشن تبدیل شد. رویارویی پلیس و گانگستر صحنه‌های اکشن و زیبایی را خلق می‌کند که تماشای آن دیدنی است.

بهترین صحنه فیلم پایان آن در بیمارستان است که یکی از بهترین صحنه‌های تیراندازی در تاریخ سینما را رقم میزند. بنابراین فیلم یکی از بهترین اوج‌های داستان را ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید: 26 فیلم برتر ژانر اکشن که نباید از دست بدهید


1. صحنه گلوله در “ماتریکس” (The Matrix – 1999)

گرچه در این دهه فیلم‌های اکشن موفقی ساخته شد، اما بهترین آن “ماتریکس” بود. صحنه آغازین مربوط به گلوله یکی از بهترین صحنه‌های تاریخ سینمای اکشن است. تکنیک‌های فنی-نوآر و سایبرپانک این فیلم به عنصر استاندارد نیمه دوم دهه بدل شد. صحنه مبارزه پایانی میان نئو و اسمیت یکی از دیدنی‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما را رقم زد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم