معرفی فیلم “نخستین اصلاح‌شده” (First Reformed)؛ ایمان، تردید، عشق و سرنوشت کره زمین

فیلم “نخستین اصلاح‌شده” روایتی عجیب از زندگی واقعی و انسان‌های واقعی است؛ این فیلم به طرز عجیبی به زمان حال اختصاص دارد و باید بیننده خوش‌شانسی بوده‌باشید اگر این فیلم را قبل از دوران پاندمی بیماری کرونا تماشا کرده‌اید! “نخستین اصلاح‌شده” با استفاده از بحران محیط زیست و نابودی زمین به‌دست بشر استفاده کرده و داستانی را به تصویر کشیده‌است که در آن نا امیدی، شک و تردید و عشق انسان به این دنیا را در قالب سه شخصیت به مخاطبش نشان می‌دهد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های حاضر در ژانر درام بوده که نباید دیدن آن را از دست بدهید. در ادامه با معرفی فیلم “نخستین اصلاح‌شده” همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “نخستین اصلاح‌شده” (First Reformed)
  • ژانر: درام، رازآلود
  • کارگردان: “پل شریدر” (Paul Schrader)
  • بازیگران: “ایثن هاک”، “آماندا سایفرد”، “سدریک اینترتینر”
  • سال تولید: 2017
  • جوایز: برنده جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال از انجمن منتقدان فیلم آمریکا
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.1/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93/100

تریلر فیلم

“پل شریدر”، نویسنده و کارگردان فیلم “نخستین اصلاح‌شده”، در این فیلم سعی کرده ایده و نظریه‌اش درباره آینده کره خاکی را با استفاده از کارکترها به ما نشان دهد؛ چیزی که البته شاید موردعلاقه مخاطب عام قرار نگیرد و برای کنار آمدن با فضای سرد و تاریک فیلم کافی نباشد. این فیلم اما برای مخاطبان حرفه‌ای‌تر هنر هفتم جذابیت زیادی داشته و می‌توان از لحظه به لحظه‌ی آن برداشت‌های مختلفی داشت که در نهایت همگی به موضوع واحدی ختم می‌شوند.

“نخستین اصلاح‌شده” نام کلیسایی واقع در یکی از شهرهای شمالی ایالت نیویورک است که 250 سال قدمت دارد و توسط هلندیان مهاجر ساخته شده‌است؛ ارنست تولر (با بازی ایثن هاک) کشیش این کلیساست که اوضاع روحی و جسمی مساعدی ندارد و با پا درمیانی دوستی اداره این کلیسا را عهده‌دار شده‌است.

تولر پسر جوانش را سالها پیش از دست داده و از همسرش هم جدا شده‌است؛ او ظاهرا از یک بیماری مربوط به معده‌اش رنج می‌برد و حاضر نیست تحت معالجه مداوم قرار بگیرد. همه اینها زندگی روزمره او را به رنجی غیر قابل تحمل و عذاب‌آور تبدیل کرده که تنها به کمک نوشتن اتفاقات روزانه و نوشیدن الکل است که می‌تواند آن را تاب آورد.

اما با وارد شدن زودهنگام دو شخصیت دیگر داستان، فیلم “نخستین اصلاح‌شده” هم خیلی زود مسیر اصلی‌اش را مشخص کرده و ما را بیشتر در فضای بی‌روح خودش غرق می کند؛ دختر جوانی به‌نام مری (با بازی آماندا سایفرد) از تولر برای صحبت با همسرش که در نا امیدی شدیدی نسبت به زندگی به سر می‌برد و با مطلع شدن از حاملگی مری وضعیتش وخیم‌تر شده، درخواست کمک می‌کند. مایکل، همسر مری، یک حامی محیط زیست افراطی است که هیچ آینده‌ای برای کره زمین متصور نیست و معتقد است فرزندشان نباید به دنیایی که رو به نابودی است آورده شود تا در آینده با زندگی سختی که قرار است تحمل کند، مثل خود او دچار یأس و ناراحتی نشود.

اینجاست که مثلث موردنظر شریدر برای روایت داستانش شکل می‌گیرد: تولر که از زندگی بیزار است و به دنبال راه نجاتی از دردهایی است که نحمل می‌کند، مایکل که به کل از زندگی و دنیا نا امید شده و ترجیح می‌دهد نه خودش روی زمین باشد و نه شخص دیگری را به این دنیا بیاورد و مری که عاشق زندگی است و دنیا را با وجود تمام مشکلات و کاستی هایش پذیرفته‌است. حالا اینکه کارگردان فیلم دقیقا با چه شیوه‌ای از این سه کارکتر استفاده کرده و سرنوشت هرکدام را به چه سویی برده‌است، امری است که به زیبایی هرچه تمام‌تر در فیلم “نخستین اصلاح‌شده” نمایش داده‌شده و مخاطب را به فکر فرو می‌برد.

تصاویری از فیلم “نخستین اصلاح‌شده”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم