معرفی فیلم “حرامزاده‌های لعنتی” (Inglourious Basterds)؛ جنگ از زاویه انتقام

اگر بگوییم فیلم حرامزاده‌های لعنتی بهترین اثر تارانتینو تا به امروز است، اشتباه نگفته‌ایم؛ این کارگردان که تاکنون آثار درخشان زیادی را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرده، برای نوشتن فیلمنامه این فیلم دوازده‌سال زمان صرف کرد و دست آخر هم با به‌کار گرفتن بازیگران با استعداد و کاربلدی مثل برد پیت و کریستف والتس، فیلمی تحویلمان داد که نه تنها تکراری نمی‌شود بلکه با هر بار دیدن آن می‌توان جور دیگری از داستانش لذت برد و استعداد فیلمسازی کارگردانش را تحسین کرد. اکنون یازده‌سال از اکران این فیلم می‌گذرد و هیچ اثری نتوانسته به پای فیلم حرامزاده‌های لعنتی برسد؛ پس بد نیست که نگاهی دوباره به این اثر بیندازید و از تماشایش لذت ببرید. در ادامه با معرفی این فیلم همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “حرامزاده‌های لعنتی” (Inglourious Basterds)
  • ژانر: اکشن، جنگی
  • کارگردان: “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino)
  • بازیگران: “برد پیت”، “ملانی لوران”، “کریستوف والتس”، “مایکل فاسبندر”، “الی راث”، “دیانه کروگر”
  • سال تولید: 2009
  • جوایز: برنده جایزه کن، اسکار و گلدن گلوب در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کریستوف والتس
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.3/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89/100

تریلر فیلم

فیلم “حرامزاده‌های لعنتی” یکی از نمونه‌های سینمایی بسیار خوبی است که اهمیت و ارزش یک فیلمنامه قوی را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ داستان کلی این فیلم در دوران جنگ جهانی دوم روایت می‌شود اما تمرکز اصلی‌اش بر شخصیت‌هایی است که نویسنده خلق کرده؛ شخصیت‌هایی که داستان هر کدامشان جداگانه روایت می‌شود و به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن به‌هم می‌رسد. “حرامزاده‌های لعنتی” مستقیم به سراغ خشونت حاضر در جو کلی زمان جنگ رفته و با دست گذاشتن روی مفهوم انتقام، داستانی سراسر قتل و خون‌ریزی را به تصویر کشیده‌است.

داستان فیلم “حرامزاده‌های لعنتی” در پنج قسمت جداگانه روایت می‌شود و هرکدام از قسمت‌ها به نوع خود جذاب، درگیرکننده و هیجان‌انگیز هستند. با اینکه روایت فیلم یک تکه نیست، اما هیچ اثری از گیج‌کنندگی یا پیچیدگی اضافی هم در آن دیده نمی‌شود و خیلی راحت می‌توان داستان‌های آن را مانند یک پازل ساده کنار هم قرار داد و شکل کلی آن را پیدا کرد.

از آنجایی که تارانتینو علاقه‌ای به دراماتیک جلوه دادن فیلم هایش ندارد، استفاده از طنز و شخصیت‌های بی‌پروا و کله‌شق آن هم در فیلمی که تم کلی‌اش جنگی‌ است، سورپرایز بزرگی نیست و اتفاقا این امر خودش باعث ایجاد توازنی جالب توجه میان کارکترها شده که به روایت و پایان‌بندی داستان هم کمک کرده است. شخصیت آلدو (با بازی برد پیت) یکی از همین کارکترهاست که با اجرای دیدنی بازیگرش همراه بوده و نقطه عطف داستان فیلم هم است. این کارکتر که در عین خونسردی، خشن‌ترین رفتار ممکن را نسبت به نازی‌ها دارد، با دیالوگ‌ها و تصمیماتش بخش اصلی کمدی سیاه فیلم را به خود اختصاص داده‌است.

اما فیلم “حرامزاده‌های لعنتی” فقط داستانی درباره انتقام نیست؛ این فیلم‌ به خوبی توانسته جاه‌طلبی، ریسک‌پذیری، هوش و میل به خشونت در انسان‌ها به نمایش دربیاورد. استفاده از جزئیات و تاکید از به‌کارگیری آنها در لحظات حساس فیلم هم مهارت دیگری است که در فیلم “حرامزاده‌های لعنتی” به زیبایی تمام به تصویر درآمده و روایتش را متفاوت و نفس‌گیر کرده‌است.

تصاویری از فیلم “حرامزاده‌های لعنتی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم