تاریخچه حق امتیاز کاراکترهای مارول؛ کدام کمپانی صاحب کدام کاراکتر است؟

اگر طرفدار فیلم‌هی ابرقهرمانی هستید آیا تا بحال از خود پرسیده‌اید که چرا 3 اسپایدرمن مختلف (نسخه‌های توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند) در سینما داریم؟ آیا هر شرکتی که تمایل داشته باشد می‌تواند نسخه خودش از کاراکترهای کمیکی را بسازد؟ مسلما پاسخ خیر است! پس چرا بعضی کاراکترها چند نسخه مختلف را در سینما تجربه کرده‌اند؟

داستان از این قرار است که کمپانی مارول در ابتدا فقط در حوزه کمیک و کتاب‌های مصور فعالیت داشت. از طرفی با پیشرفت سینما و ظهور تکنولوژی‌های مختلف، کمپانی‌های فیلم‌سازی در صدد ساخت فیلم‌های اکشن هیجان‌انگیز برآمدند تا بتوانند مخاطبان زیادی را به سینما بکشانند. یکی از بهترین موضوعاتی که می‌توانست در پرده سینما به نمایش دربیاید، کاراکترهای کمیکی بودند که در آن زمان (و البته تا همین حالا هم) طرفداران بسیار زیادی داشتند. به همین خاطر کمپانی‌هایی مانند فاکس قرن بیستم و سونی به سراغ مارول رفتند تا با خرید حق امتیاز سینمایی کاراکترها بتوانند فیلم‌هایی با حضور آن کاراکتر بسازند.

از مهم‌ترین فیلم‌هایی که در آن زمان ساخته شدند می‌توان به سه‌گانه اسپایدرمن به کارگردانی سم ریمی اشاره کرد که نشان داد حضور کاراکترهای کمیکی در سینما تا چه حد می‌تواند درآمد خوبی برای کمپانی‌ها داشته باشد. به این ترتیب کمپانی‌های فیلم‌سازی تنها در عرض چند سال حق پخش سینمایی تعداد زیادی از کاراکترهای پرطرفدار مارول را از این شرکت خریداری کردند.

در اینجا بود که کمپانی مارول به این فکر افتاد که چرا خودش از کاراکترهایش فیلم‌های سینمایی نسازد؟ به همین خاطر شروع به برگرداندن حق پخش کاراکترها کرد و این موضوع تا به امروز نیز ادامه دارد. مخصوصا بعد از خرید کمپانی مارول توسط دیزنی در سال 2009 بود که کمپانی قدرتمند دیزنی توانست فیلم‌های با کیفیت بالا در MCU تولید کند.

حال می‌خواهیم در این مقاله تاریخچه مختصری از کاراکترهایی که بین کمپانی‌های مختلف جابجا شدند را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.


11. 1998: نیو لاین سینما حق امتیاز “تیغه” (Blade) را خریداری کرد

مارول اولین بار در سال 1998 حق امتیاز “تیغه” را به نیو لاین سینما واگذار کرد. این موضوع به سود مارول بود چون در تولید فیلم سهیم نبودند اما از سود فیلم‌ها بهره می‌بردند. نیو لاین سینما سه فیلم “تیغه” را تولید کرد، اما حق امتیاز شخصیت‌ها در دست استودیو مارول است که در حال حاضر نسخه خانوادگی این خون آشام را تولید می‌کند.

همچنین بخوانید: تاریخچه لوگوی دنیای مارول


10. 2000: کمپانی فاکس قرن بیستم حق امتیاز “مردان ایکس” (X-Men) را خریداری کرد

دو سال پس از موفقیت “تیغه”، مارول حق امتیاز “مردان ایکس” را به کمپانی فاکس قرن بیستم واگذار کرد و این موضوع سود مالی زیادی داشت چون شخصیت‌های مردان ایکس در “ددپول” (Deadpool) هم حضور داشتند. گرچه بازیگران مختلف در فیلم “مردان ایکس” حضور داشتند اما در فیلم نهایی “هیو جکمن” (Hugh Jackman) در نقش ولورین حضور یافت.

در همین حوالی کمپانی فاکس حق امتیاز “چهار شگفت انگیز” (Fantastic Four) و ویلن‌های آن را هم خریداری کرد. با این حال استودیو چندان به سود نرسید، چون فیلم “چهار شگفت انگیز” (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer) سال 2005 و سیکوئل آن “چهار شگفت انگیز: قیام موج سوار نقره‌ای” نقد شده و نسخه بازسازی شده آن در سال 2015 هم در گیشه شکست خورد.


9. 2002: سونی حق امتیاز مرد عنکبوتی را دریافت کرد

با وجود تمام آپدیت‌های فیلم‌های مربوط به مرد عنکبوتی، مخصوصاً اخبار مربوط به حضور “جیمی فاکس” (Jamie Foxx) در نقش الکترو که مارول را دگرگون کرد، حق امتیاز مربوط به این شخصیت گیج کننده بود.

زمانی که سونی حق امتیاز فیلم‌های مرد عنکبوتی را دریافت کرد سه فیلم مختلف با حضور “توبی مگوایر” (Toby Maquire)، سری‌های ناموفق “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز” (Amazing Spider-Man) و نسخه “تام هالند” (Tom Holland) در نقش پیتر پارکر را ساخت. این توافقنامه تمام ویلن‌های مرد عنکبوتی را شامل می‌شود، به این معنا که مارول نمی‌تواند از این شخصیت‌ها استفاده کند، مگر اینکه توافقنامه دیگری حاصل شود.


8. 2003: یونیورسال حق امتیاز هالک را خریداری کرد

بسیاری معتقدند که فیلم “هالک شگفت انگیز” (The Incredible Hulk) سال 2008 توسط یونیورسال پیکچرز تولید شد و سیکوئل نسخه “هالک” (Hulk) ساخته “انگ لی” (Ang Lee) است. اما این دو فیلم کاملاً متفاوت بوده و نسخه سال 2003 توسط یونیورسال پیکچرز تولید شد. این آخرین شخصیت مارول است که اول استودیوی دیگری فیلم آن را ساخت و بعد مارول. یونیورسال مانند سونی برای شخصیت مرد عنکبوتی یا فاکس برای مردان ایکس، به سود نرسید چون تنها فیلم “هالک” را ساخت و بعد امتیاز آن به مارول واگذار شد.


7. 2004: استودیو مارول آغاز می‌کند

در سال 2004 مارول به تمام فیلم‌های تولید شه که در گیشه میلیون‌ها دلار فروش داشتند، نگاهی انداخت، به خصوص “مرد عنکبوتی” که پرفروش‌ترین فیلم در هفته اول بود، و به این فکر کرد که چرا خودش آنها را نسازد. گرچه این موضوع برایشان ریسکی نداشت و بدون ریسک کردن پول درمی آوردند، اما در مقایسه با پولی که در صورت ساخت عایدشان می‌شد هیچ بود. اینجا بود که مارول تصمیم گرفت امتیاز شخصیت‌ها را خودش واگذار کند.

همچنین بخوانید: لیست قوی‌ترین سلستیال‌‌ها در کمیک‌های مارول


6. 2008: استودیو مارول حق امتیاز هالک را پس گرفت

در سال 2008 استودیو مارول حق امتیاز هالک را از یونیورسال پیکچرز پس گرفت و اولین فیلم این شخصیت به نام “هالک شگفت انگیز” را ساخت. با این حال نه تنها مردم آن را سیکوئل هالک از سال 2003 می‌دانند، بلکه اصلاً نمی‌دانند این فیلم به مارول تعلق دارد. در این فیلم ادوارد نورتون نقش هالک را بازی می‌کند که بعدها مارک روفالو در فیلم انتقام جویان 2012 جایگزین او شد.


5. 2012: استودیو مارول و کمپانی فاکس قرن بیستم حق امتیاز کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ را شریک شدند

معرفی کوئیک سیلور در “انتقام جویان: عصر التران” (Avengers: Age of Ultron) از مارول می‌تواند برای عده‌ای گیج کننده باشد چون نسخه دیگری از این شخصیت در “مردان ایکس: روزهای گذشته آینده” (X-Men: Days of Future Past) ظاهر شد.

گرچه آنها بیشتر به عنوان جهش یافته شناخته می‌شوند تا ابرقهرمان، استودیو مارول هنوز می‌تواند از آنها استفاده کند اما نباید آنها را جهش یافته یا فرزندان مگنیتو بنامد. درباره رابطه آنها حرف‌های عجیبی گفته می‌شود اما مارول تصمیم گرفت آنها را خواهر و برادر نگه دارد، درحالی که در “مردان ایکس” کوئیک سیلور جایگاه دیگری دارد.


4. 2015: سونی با مارول قراردادی بست تا مرد عنکبوتی در مارول حضور داشته باشد

سونی و مارول برای امکان حضور مرد عنکبوتی در انتقام جویان قراردادی بستند تا سونی بتواند فیلم‌های مرد عنکبوتی (و ویلن‌هایش) را بسازد اما این شخصیت هنوز بخشی از دنیای سینمای مارول بود. با این حال سونی هنوز از فیلم‌ها سود برده و بر فیلم‌های مرد عنکبوتی نظارت دارد، فقط اینکه دو استودیو باید باهم همکاری کنند.


3. 2017: کمپانی فاکس قرن بیستم و مارول حق امتیاز اسکرال و کری را شریک شدند

درباره اسکرال ها باید چیزهای زیادی بدانید که در “کاپیتان مارول” (Captain Marvel) به آن اشاره نمی‌شد و شاید به این موضوع مربوط باشد که در آن زمان کمپانی فاکس قرن بیستم امتیاز این فیلم‌ها را داشت. همچنین گفته می‌شد که در “انتقام جویان” چیتاوری به جای اسکرال ها مینیون لوکی بودند. اما همانطور که در “نگهبانان کهکشان” (Guardians of the Galaxy) برخی از شخصیت‌های کری هستند و ضدقهرمان‌های “کاپیتان مارول” محسوب می‌شوند، می‌توان گفت که شخصیت‌ها شرایط مشابه کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ را داشتند و هردو استودیو صاحب آن بودند.

همچنین بخوانید: 5 ابرقهرمان DC که می‌توانند بیوه سیاه مارول را شکست دهند (و 5 تن که از او شکست می‌خورند)


2. 2018: ونوم سونی دنیای سینمایی جدیدی را آغاز کرد

گرچه “ونوم” (Venom) موفق نبود و مم های طنز از آن ساخته شد، فیلم در گیشه موفق بود و 859 میلیون دلار فروش جهانی داشت. سونی مدت‌هاست می‌خواهد دنیای ویلن‌های مرد عنکبوتی را بسازد، اما با اکران و سود مالی “ونوم”، احتمال فیلم‌های دیگر را نامرتبط می‌داند. از آنجاییکه دنیای “ونوم” با فیلم‌های مرد عنکبوتی شباهت دارد، برای طرفداران گیج کننده است. احتمال دیدن این شخصیت در مارول کم است، مگر اینکه این دو کمپانی قراردادهای جدید امضا کنند.


1. 2020: دیزنی کمپانی فاکس قرن بیستم را خریداری کرد

در سال 2019 دیزنی کمپانی فاکس قرن بیستم را خریداری کرد که تمام امتیازات را شامل می‌شود. هنوز درباره جزئیات آن چیزی نمی‌دانیم اما احتمالاً مارول شخصیت‌های مختلف دارد که تا بیش از ده سال پتانسیل کافی برای ساخت فیلم‌های مختلف را ایجاد می‌کند. فقط مطمئنیم که استودیو مارول “مردان ایکس” را بازسازی کرده و آن را از آن خود می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. تور پسر اودین

    آذر 19, 1399

    بال دراوردم بلاخره میبینیم مگنتو میتونه پتک تور رو درست کنه یانه البته اگر بازم مایکل فسبندر رو بیاره و گند نزه

    پاسخ

  2. Arian

    آبان 9, 1399

    واقعا دیزنی کمپانی فاکس قرن بیستم را خریداری کرد؟؟؟؟؟
    میشه مسئولین سایت بهم بگن قضیه دقیقا چیه؟؟؟

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به Arian

      آبان 9, 1399

      سلام آریان جان،
      آره اوایل سال 2019 بود که دیزنی بخش سینما و تلوزیون فاکس رو به ارزش 71 میلیارد دلار خرید!
      اینجوری نیست که کمپانی فاکس کلا فروخته شده باشه، شبکه‌هایی مثل فاکس نیوز و فاکس اسپرت و خیلی شبکه‌های دیگه که مال این کمپانی هستن فعالن؛ فقط این شبکه دیگه محتوای سینمایی تولید نمیکنه و این بخشش کلا جزء دارایی دیزنی هست الان.

      پاسخ

      • Arian در پاسخ به زهرا اکیما

        آبان 9, 1399

        خیلی متشکرم بابت توجهتون سایتتون خیلی خوبه من همه ی مطالب جالب اینترنتی رو میرم از سایت شما میگیرم سایتتون معرکه هستش

        پاسخ

        • زهرا اکیما در پاسخ به Arian

          آبان 9, 1399

          خواهش میکنم 🙂
          نظر لطف شماست ممنونیم 🌹🙏🏻

          پاسخ