رتبه‌بندی باهوش‌ترین ویلن‌های فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما

از زمان پیدایش اکسپرسیونیست آلمانی تا رنسانس سینمای وحشت، استودیوهایی مانند ای 24 و بلوم هاوس، الهام بخش فیلم‌های ترسناک بسیاری بودند. گرچه اغلب ویلن‌های فیلم‌های ترسناک تنها برای مدتی محبوب بودند، اما برخی از آنها در فرهنگ عامه ماندگار شده‌اند.

درحالی که برخی از این ویلن‌ها با جنون خود داستان ساز شده‌اند، برخی از آنها نیز با هوش و ذکاوت خود تماشایی شده‌اند. باهوش‌ترین ویلن سینمای وحشت کیست؟ در اینجا می‌خواهیم آنها را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سوئینی تاد در فیلم “سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت” (Sweeney Todd: The Demon Barber Of Fleet Street)

نسخه اقتباسی “تیم برتون” (Tim Burton) از داستان گوتیک “استیون سوندهام” (Steven Sondheim) در برادوی ترسناک‌ترین فیلم کارنامه او را رقم زد. ترکیب این دنیای زیبا با مویقی سوندهام یک اثر دیدنی خلق کرد.

اجرای “جانی دپ” (Johnny Depp) در نقش اصلی یکی از بهترین اجراهای او را رقم زد. این شخصیت خشمگین یک ضدقهرمان غیرقابل پیشبینی و باهوش است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جانی دپ به انتخاب منتقدین


9. آنی ویلکس در فیلم “میزری” (Misery)

در این فیلم ساخته “راب رینر” (Rob Reiner) از رمانی به همین نام نوشته “استیون کینگ” مهارت‌های بازیگری “کیتی بیتس” را به رخ کشید. “میزری” یکی از بهترین نسخه‌های اقتباسی کینگ است که به مدد بیتس دیدنی شد.

بیتس با معصومیت کودکانه و رفتارهای خشنش یک ویلن تمام عیار از آب درآمد. درباره این شخصیت هرچقدر کمتر بگوییم بهتر است چون خودتان باید هوش و ذکاوت او را ببینید.


8. میک تیلور در فیلم “برکه گرگ” (Wolf Creek)

گرچه این فیلم در زمان اکران بحث برانگیز و پرسروصدا بود، همه ویلن آن میک تیلور را ترسناک می‌دانند و چون به خوبی در این نقش ظاهر شده همه از آن می‌ترسند.

اولین بار تیلور را یک شخصیت گرم و جالب می‌بینیم و به تدریج به یک شکارچی شرور تبدیل می‌شود. اجرای “جان جارت” (John Jarratt) در این فیلم دیدنی است.


7. جانگ کیونگ-چول در فیلم “من شیطان را دیدم” (I Saw The Devil)

یک فیلم ترسناک روان شناسانه از کره جنوبی در سال 2010 که به “سون” (Se7en) یا “الدبوی” (Oldboy) شباهت دارد. یک فیلم خشن با داستانی درباره یک قاتل سریالی و یک وکیل که وکیل به خشن‌ترین شکل ممکن از او انتقام می‌گیرد.

اجرای “چوی مین-سیک” (Choi Min-sik) یکی از شرورترین قاتل‌ها را خلق می‌کند و مبارزه او در مقابل وکیل هم میزان شرارت او را نشان می‌دهد.


6. نورمن بیتس در فیلم “روانی” (Psycho)

این شاهکار هیچکاک با حضور “آنتونی پرکینز” (Anthony Perkins) در نقش نورمن بیتس به یک اثر دیدنی تبدیل شده است. بیتس به خاطر جذابیت، انزوای اجتماعی و غرابتش دیدنی شده است، مخصوصاً وقتی لباس مادرش را پوشیده و در زیر دوش به زن چاقو میزند.

پرکینز با اجرای دیدنی خود بیتس را به یک شخصیت ماندگار تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع مشکلات روانی


5. جک/آقای سافیستیکیشن در فیلم “خانه‌ای که جک ساخت” (The House That Jack Built)

“لارس فون تریه” (Lars von Trier) در دو دهه پیش فیلم‌های ترسناک موفقی ساخته است و گرچه به این ژانر محدود نیست، اما آخرین فیلمش “خانه‌ای که جک ساخت” توانست به یک شاهکار ترسناک بدل شود.

جک (مت دیلون ” Matt Dillon”) شخصیتی شرور، باهوش و یک قاتل سریالی است که به عنوان آقای سافیستیکیشن به قتل‌های شرورانه دست میزند. خشونت فلسفی جک او را به یک شخصیتی رئال و واقعی بدل کرده است.


4. دکتر سث براندل در فیلم “مگس” (The Fly)

“دیوید کراننبرگ” (David Cronenberg) در سال 1986 با اقتابس از نسخه سال 1958 این اثر، یک شاهکار ساخت تا با یک ساختار ترسناک و خونین روایتی از خدا را نشان دهد.

“جف گلدبلوم” (Jeff Goldblum) نقش یک دانشمند باهوش و دردسرساز را ایفا می‌کند که دیان ای خود را با یک مگس ترکیب می‌کند. درنتیجه یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه و یکی از بهترین داستان‌های ویلن خلق می‌شود.


3. جیگ ساو در فیلم “اره” (Saw)

شاید فیلم‌های “اره” را هوشمندانه نمی‌دانند اما بدون شک شخصیت منفی اصلی یعنی جیگ سو یک موجود باهوش است که با سواستفاده از خطاهای هر فرد برای او یک دام می‌اندازد و این موضوع در دو فیلم اول هوشمندانه‌تر است. همین ترفندهای جیگ ساو او را ماندگار کرده است.


2. دکتر هانیبال لکتر در فیلم “سکوت بره‌ها” (The Silence Of The Lambs)

یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های بسیاری از طرفداران ژانر وحشت از سال 1991، با حضور “آنتونی هاپکینز” (Anthony Hopkins) در نقش دکتر هانیبال لکتر که با این اجرا به یک شخصیت افسانه‌ای تبدیل شد.

یک فیلم موفق از لحاظ هنری و مالی که یک اثر مهم در ژانر ترسناک است و یک اثر رئال و ترسناک در مقابل آثار اسلشر و فانتزی دهه 80 است. لکتر این بار با ذهنش یک اسلشر خلق می‌کند نه با تبرش.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های آنتونی هاپکینز که قدرت بازیگری او را نشان می دهند


1. ویکتور فرانکنشتاین در فیلم “فرانکنشتاین” (Frankenstein)

ویکتور فرانکنشتاین به خطر هوش و ذکاوتش به برترین ویلن تبدیل شده و در رأس قرار می‌گیرد. او که نسخه گوتیک ایکاروس است، موجودی را نشان می‌دهد که بلندپروازی‌هایش او را به یک نابغه و سیری ناپذیر تبدیل کرده است.

ویکتور تا چند دهه الگوی تمام دانشمندان دیوانه در ژانر وحشت بود. دکتر ویکتور فرانکنشتاین در نقش یک شرور می‌درخشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Sam Asi

    آبان 5, 1399

    سوئینی تاد بیشتر از اینکه یه ویلن باشه یه ضد قهرمانه ، یکی از آندرریتد ترین فیلم های تاریخ ، چه در فصل جوایز ، چه در نظر مخاطبین

    پاسخ

  2. emad908

    آبان 4, 1399

    ممنون بابت ترجمه رتبه بندی ها بسیار درست و بجا بودن. حیف فیلم سویینی تاد هم اونطور که باید بهش توجه نشد نه از لحاظ جوایز نه فروش ولی قطعا جزو ۳ تا فیلم برتر تیم برتونه و واقعا خارق العادس

    پاسخ