معرفی سریال کره‌ای “سایمدانگ، خاطرات درخشان” (Saimdang, Memoir of Colors)

“شین سایمدانگ” یکی از شخصیت‌های فرهیخته و هنرمند کره‌ای بوده‌است که در قرن شانزدهم زندگی می‌کرده و از او به‌عنوان اولین زن نقاش، شاعر، نویسنده و خطاط کره جنوبی یاد می‌شود. سریال درام “سایمدانگ، خاطرات درخشان” با محوریت زندگی این شخصیت، داستانی متشکل از زمان حال و گذشته را روایت می‌کند و با اضافه کردن ژانر عاشقانه به این ماجرا، قسمتی از سرگذشت زندگی شخصیت سایمدانگ را روایت کرده‌است. سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان” با وجود نقص‌هایی که در کنار نقاط قوتش دارد، روایتی دوست‌داشتنی داشته و داستان پر فراز و نشیبش بیننده را کنجکاو می‌کند. در ادامه این مقاله به معرفی سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام سریال: “سایمدانگ، خاطرات درخشان” (Saimdang, Memoir of Colors)
  • ژانر: درام، عاشقانه، تاریخی
  • سازنده: “یونگ سانگ-هو” (Yoon Sang-ho)
  • بازیگران: “لی یونگ آئه”، “سونگ سئونگ هون”، “سانگ سه-جونگ”، “اوه یون-آه”
  • سال تولید و پخش: 2017
  • شبکه: SBS
  • تعداد قسمت ها: 28 قسمت
  • مدت زمان هر قسمت: 60 دقیقه
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.8/10

اگر قرار باشد تنها وقایع تاریخی و واقعی را در یک سریال تلوزیونی به نمایش گذاشت، احتمالا نتیجه جز اثری کسل‌کننده و مستندگونه نخواهد بود. برای همین است که سازندگان سریال‌های کره‌ای معمولا برای جذب مخاطب و ارائه سریالی که داستانش درگیرکننده باشد، دست به دامن ژانر عاشقانه می‌شوند؛ اما استفاده هوشمندانه و نه کلیشه‌ای از این ژانر است که یک اثر را دیدنی و به‌یادماندنی می‌کند که البته می‌توان چنین استفاده‌ای را در سریال‌های تاریخی کره‌ای به‌خوبی پیدا کرد.

در سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان” هم همین اتفاق تکرار شده‌است؛ سازندگان این سریال خیلی خوب علاوه بر استفاده از شخصیت تاریخی سایمدانگ، از شخصیت هنرمند دیگری به‌نام لی‌گیوم هم استفاده کرده‌اند تا با کنارهم قرار دادن این دو شخصیت، داستانی از یک عشق پرفراز و نشیب و غم‌انگیز را به‌تصویر بکشند.

سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان” در زمان حال و گذشته اتفاق می‌افتد؛ “لی یونگ آئه” در زمان حال نقش پروفسور “سئو جی-یون” را بازی می‌کند که در رشته هنر به تحصیل و تدریس می‌پردازد و باید درباره یک نقاشی تازه کشف‌شده از قرن شانزدهم تحقیق کند. همزمان با شک‌های اولیه جی-یون به اصل یا تقلبی بودن این نقاشی، داستان به گذشته می‌رود و ما را با نحوه پدید آمدن این نقاشی آشنا می کند؛ جایی که سایمدانگ و لی‌گیوم برای اولین بار و به واسطه همین نقاشی با یکدیگر آشنا می‌شوند.

سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان” در طول روایت 28‌ قسمتی‌اش گاهی خیلی آرام و گاهی هم خیلی پرتنش پیش می‌رود؛ اما چیزی که ثابت است، برخورد کارکتر سایمدانگ با تمام ناملایمات زندگی‌اش است که می‌تواند الهام‌بخش بیننده امروزی هم قرار گیرد. برای چنین شخصیت سخت‌کوشی، نه زن بودن در دنیای مردانه مانعش است، نه فقر و نه حتی دوری از خانواده و قرار گرفتن در مسیری که جز خطر برای خود و فرزندانش چیزی ندارد. در نهایت، این اعتماد به نفس، پشتکار و آرامش ذهنی‌اش است که او را از منجلاب زندگی بیرون می‌کشد و در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.

اما سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان” به قلمرو مسائل اجتماعی و سیاسی هم وارد شده و چه در زمان حال و چه در زمان گذشته‌ای که به تصویر می‌کشد، نقش جاه‌طلبی مقامات و فساد گسترده‌ای که باعث نابودی فرهنگ و هنرمندان شده‌است را هم به‌خوبی نشان می‌دهد. این ویژگی ارتباط واقعی‌تر و مستحکم‌تری بین مخاطب و سریال ایجاد کرده و باعث برانگیخته شدن احساساتمان می‌شود.

“سایمدانگ، خاطرات درخشان” پایانی غم‌انگیز دارد و باوجود سر و سامان دادن به دیگر شخصیت‌های حاضر داستانش، داستان دو شخصیت سایمدانگ و لی‌گیوم را برخلاف چیزی که انتظار داریم به انتها می‌رساند؛ دو شخصیتی که سرشار از عشق به هنر، زندگی و یکدیگر بودند و سرنوشت زندگی پر از دردی را برایشان رقم زد.

تصاویری از سریال “سایمدانگ، خاطرات درخشان”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم