لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که صحت تاریخی داشتند

جذابیت تاریخ برای بشریت قابل چشم پوشی نیست. چون با نگاه کردن به گذشته و حوادث رخ داده می‌توانیم به حقیقت پی برده و از آن درس بگیریم. گذشته است که حال را شکل داده و آینده را خلق می‌کند، به همین دلیل کارگردان‌ها و نویسنده‌ها به گذشته توجه می‌کنند.

نمایش فیلم‌هایی که از نظر تاریخی کاملاً صحیح باشند، آسان نیست، و بسیاری از فیلمسازان و کارگردان‌ها که برای این کار زحمت کشیدند شکست خوردند. با این حال نمونه‌های فیلم‌هایی که از نظر تاریخی صحت داشتند، کم نیست. در اینجا به بهترین این فیلم‌ها نگاهی می‌اندازیم. با پروشات همراه باشید.


15. قسمت 27 – Chapter 27 – 2007

شاید نتوان فیلمی ساخت که 100% به ذهن یک قاتل وارد شود، اما این فیلم برای نمایش ترور “جان لنون” (John Lennon.) همه تلاش خود را کرده است. فیلمی با حضور “جرد لتو” (Jared Leto) در نقش مارک دیوید چپمن، درباره قتل لنون و اقدامات او در دسامبر 1980 در نیویورک.

تماشای فیلم سخت است اما پایان خوبی دارد. ارتباط چپمن با طرفداران بیتلر و دیدار با پسرکی در سنترال پارک داستان را رفته رفته جذاب‌تر می‌کند.

همچنین بخوانید: 10 سریال جذاب و دیدنی با موضوع سیاست که باید تماشا کنید


14. لینکلن – Lincoln – 2012

“استیون اسپیلبرگ” با این فیلم زندگی نامه‌ای در سال 2012 کارنامه خود را درخشان‌تر کرد. این فیلم نه تنها جوایز را درو کرد، بلکه نمای واقعی و درستی از لینکلن را نمایش داد.

این فیلم نه تنها دیدنی بوده بلکه مشاهده اجرای “دنیل دی-لوئیس” (Daniel Day-Lewis) در نقش لینکلن و تلاش او برای حفظ متمم سیزدهم و اعلامیه آزادی بردگان پس از جنگ داخلی فیلم را دیدنی می‌کند. دیگر خودتان می دانید که چه اجرای درخشانی ارائه داد.


13. سقوط – Downfall – 2004

گرچه مم های مختلف از این فیلم ساخته شد اما داستان جذاب آخرین روزهای زندگی “آدولف هیتلر” در زمان نبرد برلین و اواخر جنگ جهانی دوم، دیدنی است. این فیلم شرایط هیتلر در زمان شکست آلمان را به خوبی به تصویر می‌کشد.

گرچه خود هیتلر در این فیلم شخصیتی قابل ترحم یا قهرمانانه نیست، اما می‌توان او را فارغ از کلیشه‌های نازنی یا فارغ از عناصر کاریکاتوری به عنوان یک انسان دید.


12. فهرست شیندلر – Schindler’s List – 1993

نمی‌توان فیلم‌های جنگ جهانی دوم را نام برد و از “فهرست شیندلر” حرف نزد. فیلمی براساس زندگی “اسکار شیندلر” و صدها فراری یهودی که از اردوگاه‌های مرگ نازی نجات داد، این فیلم شرایط سخت یهودی‌ها را نشان می‌دهد که در این میان شیندلر جان بسیاری‌شان را نجات می‌دهد. پس تعجبی ندارد که این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست.


11. کریسمس مبارک – Joyeux Noël – 2005

یک فیلم جنگی با الهام از جنگ جهانی اول که با جزئیت فراوان خود به جنگ، برادری و صلح می‌پردازد. داستانی با صحت تاریکی درباره سرنوشت گربه ولگردی که در سنگر کشته و به جای شلیک شدن توسط سربازان فرانسوی اسیر می‌شود. شاید جزئیات فیلم زیاد باشد اما این تعهد فیلمساز در نمایش حقیقت را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی با موضوع سیاست در تاریخ سینما


10. 12 سال بردگی – 2013 – 12Years A Slave

دوران بردگی آمریکا یکی از دوران مهمی است که فیلم‌هایی از این قبیل به آن می‌پردازند. ترس مردم از تماشای چنین فیلم‌هایی در تئاتر که گذشته را نمایش می‌دهند، باعث شکست فیلم‌های مربوط به بردگی بود. اما “12 سال بردگی” با برنده شدن سه جایزه اسکار ثابت کرد که با جزئیات فراوان و داستان حقیقی آن دوره، تماشایی است.


9. اسپات لایت – Spotlight – 2015

فیلمی در سال 2015 که حوادث مربوط به نیم دهه قبل را نشان می‌دهد و شاید چندان حقیقی نباشد اما باید درنظر گرفت که سال 2015 به دلیل پیشرفت‌های فنی از سال 2001 متفاوت بود. این فیلم با تکیه بر جزئیات ریز حوادث دوره خود را نشان می‌دهد و طراحی لباس شخصیت‌ها تا کامپیوترهای قدیمی باعث شدند این فیلم حقیقی محسوب شود.


8. همه مردان رئیس جمهور – All The President’s Men – 1976

اگر می‌خواهید یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌ها در سیاست آمریکا را تماشا کنید، این فیلم را ببینید چون حقیقت محض است. در تلاش برای حقیقی شدن داستان از ویراستار واشینگتن پست به عنوان مشاور استفاده شد تا رسوایی واترگیت را نمایش دهند. ادارات و دو شخصیت اصلی داستان بسیار حقیقی از آب درآمدند.


7. زودیاک – Zodiac – 2007

“دیوید فینچر” (David Fincher) در کارنامه خود آثار درخشانی دارد و این فیلم سال 2007 یکی از بهترین‌هاست. این فیلم اقتباسی از “همه مردان رئیس جمهور” جزئیات خوبی را نشان داده و پایان رضایتبخشی دارد. داستان به خوبی به جریان درآمده و شخصیت‌ها بسیار حقیقی هستند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم زودیاک (Zodiac) را دوست دارید این 10 فیلم را تماشا کنید


6. تورا! تورا! تورا! – Tora! Tora! Tora! – 1970

حمله به پرل هاربر یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ ژاپن و آمریکاست و نمایش جزئیات و حوادث واقعی است که این فیلم را دیدنی کرده است. این فیلم محصول مشترک میان این دو کشور است و تحقیقات انجام شده از منابع مختلف این فیلم را به اثری واقعی بدل کرد که دیدگاه‌های مختلف را نمایش داده است.


5. شب به یادماندنی – A Night To Remember – 1958

پیش از حضور “کیت وینسلت” (Kate Winslet) و “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) در نقش جک و رز در فیلم “تایتانیک” (Titanic) ساخته “جیمز کامرون” (James Cameron)، تماشاگران حوادث تایتانیک را در این فیلم محصول سال 1958 مشاهده کردند.

زمانی که کامرون بودجه و تکنولوژی لازم را در دست داشت نسخه رمانتیک این فیلم را ارائه داد. درحالی که “شب به یادماندنی” توانست حوادث مربوط به غرق شدن این کشتی را با جزئیات نشان دهد.


4. آپولو 13 – Apollo 13 – 1995

پروژه “آپولو 13” آنقدر بزرگ و پیچیده بود که برای همیشه در ذهن بشر ماند و به همین دلیل می‌توان برای پروژه‌های سینمایی اطلاعات زیادی از آن گرفت. با این حال می‌توانست به این معنا باشد که امکان نقد از آن هم آسان بود. “ران هاوارد” (Ron Howard) در ساخت فیلم از هیچ تلاشی فروگزار نکرد و با مشاوره با متخصصین ناسا این فیلم را ساخت.


3. غلاف تمام فلزی – Full Metal Jacket – 1987

هالیوود طی سال‌ها به حوادث جنگ ویتنام پرداخته است و آثار دیدنی و تماشایی خلق شده است. این فیلم از “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) یکی از فیلم‌های تماشایی است که به خاطر تحقیقات زیاد در ساخت فیلم بسیار حقیقی شده است.


2. قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل – The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford – 2007

” قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل” توانست داستان متفاوتی از یک فیلم وسترن را به نمایش بگذارد. این فیلم به جای تکیه بر خشونت و اسلحه به جزئیات مربوط به شخصیت‌ها، طراحی صحنه، دیالوگ‌ها و انگیزه‌ها پرداخت. فیلمی با حضور “برد پیت” (Brad Pitt) که گرچه شناخته شده نیست اما از لحاظ تاریخی صحت دارد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های درام تاریخ سینما که از فیلم‌های ترسناک هم ترسناک‌ترند


1. شیر در زمستان – The Lion In Winter – 1968

شاید این فیلم را به رمانتیک بازی متهم کرده باشند اما این عناصر مانع از نمایش حقیقت نشده، و هنوز هم فیلم دیدنی است. این فیلم محصول سال 1968 توانست مشکلات پیچیده سیاسی و حقایق آن دوره را به خوبی نشان دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Farzad

    آبان 21, 1399

    پنج ستاره دادم چون غیر از یک مورد سایر فیلمهایی که انتخاب کردید سلیقه ی من بود👌
    اینکه کدوم فیلم رو باید خط بزنم از این فهرست رو نمیدونم چون همشون شاهکار هستند اما فقط اینو میدونم که دراین فهرست جای فیلمهایی مثلِ : فرار بزرگ ( استیومک کوئین)_ لورنس عربستان_ جان. اِف. کِی( مایکل مور) و حتی به جای فیلم (حمله به پرل هاربر ) من فیلمِ ( نُـرمـانـدی) رو به دیگران پیشنهاد میدادم، اما واقعأ تعداد شاهکارهای سینما دراین ژانر به قدری زیاد هستش که به هیچ عنوان نمیشه با قاطعیت حتی 50 فیلم برتر دراین ژانر رو نوشت چون باز هم در حق فیلمهای زیادی کم لطفی میشه ! اما باوجود این مسائل یک چیز رو با قاطعیت میتونم بگم، اینکه فیلم ” فهرست شیندلر ” در این ژانر اگر هر رتبه ای کمتر از رتبه ی سوم بهش تعلق بگیره واقعا انتخاب بیرحمانه ای هستش !
    خیلی تعجب کردم که شما چنین رتبه ای به این سوپرشاهکارِ سینما دادید ☹️، امیدوارم از نقد دوستانه ی من دلگیر نشین نمیخواستم ناراحت بکنمتون🌹🌹👌👌🌹💞

    پاسخ

  2. M.M.KH

    آبان 3, 1399

    به نظرم لیست دو فیلم درخشان دانکرک و ۱۹۱۷ رو کم داشت

    پاسخ