لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ سینما

درحالی که شاهکارهای بسیاری نادیده گرفته شدند، بسیاری از فیلم‌ها هم از انتظارات ما فراتر رفتند. این فیلم‌ها ناگهان موفق شده و حتی امروز هم می‌توانند تماشایی باشند. به همین دلیل در زمان اکران پرفروش بودند.

در تعریف این که چه فیلمی مستقل است و چه فیلمی نیست باید کمی توضیح دهیم. از لحاظ فنی فیلم‌های اخیر “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) مانند “حرامزاده‌های لعنتی” (Inglourious Basterds) و “جنگوی زنجیرگسسته” (Django Unchained) می‌توانستند مستقل توصیف شوند چون توسط کمپانی واین استاین تولید شدند. بودجه این فیلم‌ها بالاتر از 50 میلیون دلار بوده و بازیگران درجه یک دارند، به همین دلیل می‌شد آن را مستقل تعریف کرد. در اینجا می‌خواهیم پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ سینما را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. فارنهایت ۹/۱۱ – Fahrenheit 9/11 – 2004

پرفروش‌ترین فیلم مستند تاریخ به کارگردانی و تهیه کنندگی “مایکل مور” (Michael Moore) که به خاطر ارتباط با شرایط سیاسی آن دوران و حمله 11 سپتامبر و انتخابات، 222 میلیون دلار فروش داست. پس از اینکه مور جایزه نخل طلای فستیوال کن را دریافت کرد سروصدای فیلم بیشتر شد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره فرقه‌های مذهبی که باید تماشا کنید


9. جونو – Juno – 2007

این فیلم با وجود بودجه کم 6.5 میلیون دلاری و اجرای “آلن پیج” (Ellen Page) 231 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم دیدنی ساخت کمپانی مندیت پیکچرز پرفروش بوده و درباره نوجوانی باردار است که بازیگر نامبرده در اجرای آن درخشید. موسیقی متن آن هم ساخته “کیمیا داوسون” (Kimya Dawson) است. این فیلم بهترین فیلم “آلن پیج” براساس امتیاز IMDb است.


8. ویل هانتینگ خوب – Good Will Hunting – 1997

یک فیلم کلاسیک که با بودجه باورنکردنی 10 میلیون دلار ساخته شد و “رابین ویلیامز” (Robin Williams) در آن حضور داشت که شاید همین موضوع نشانه موفقیت آن باشد. فیلم جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین متن را هم دریافت کرد و به همین دلیل سروصدا به پا کرد. انتظار می‌رفت فروش فیلم 60 میلیون دلار باشد، اما فروش جهانی آن به 225.9 میلیون دلار رسید.


7. پروژه جادوگر بلر – The Blair Witch Project – 1999

این فیلم ژانر وحشت را دگرگون کرد و اولین فیلم به تهیه کنندگی بلوم هاوس است. گرچه فیلم هفتمین فیلم پرفروش است، اما فروش جهانی آن 258 میلیون دلار بود، که با وجود بودجه 200،000 تا 500،000 دلاری غافلگیرکننده بود.


6. برو بیرون – Get Out – 2017

کمپانی بلوم هاوس در رابطه با فیلم‌های ترسناک روش جالبی دارد، آن‌ها را با حداقل بودجه ساخته و با فروش هنگفت آنها کلی سود می‌کند. این ترفند همیشه مؤثر است. “برو بیرون” یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک مستقل است که به خاطر مضمون سیاسی خود 225 میلیون دلار فروش داشت. درحالی که بودجه آن 4.5 میلیون دلار بود.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه برو بیرون (Get Out)


5. فول مانتی – The Full Monty – 1997

گرچه این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ است اما حالا کمتر کسی درباره صحبت می‌کند. چون فیلم به چند مرد از طبقه متوسط و مشکلات آنها در اواسط دهه 90 می‌پردازد، به همین دلیل در زمان خود یک پدیده بود. این فیلم بریتانیایی با بودجه 3.5 میلیون دلاری 258 میلیون دلار فروش داشت.


4. عروسی یونانی پرریخت‌وپاش و بزرگ من – My Big Fat Greek Wedding – 2002

این فیلم هرگز به صدر لیست نرسید اما یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقل کمدی رمانتیک است. گرچه فیلم توسط یک فیلمنامه نویس یونانی نوشته شد، اما یک اثر آمریکایی است که کمپانی اچ بی او و “تام هنکس” (Tom Hanks) تهیه کنندگی آن را برعهده داشت. این فیلم با بودجه 5 میلیون دلاری 368 میلیون دلار فروش داشتف به این معنی که پرسودترین فیلم کمدی رمانتیک تاریخ است.


3. میلیونر زاغه‌نشین – Slumdog Millionaire – 2008

“دو پتل” (Dev Patel) در این فیلم یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه داد و فیلم به فروش 378 میلیون دلاری رسید. فیلم با بودجه 15 میلیون دلاری کمپانی بریتنیایی یک اثر مستقل است که بازیگران ناشناس در آن حضور داشتند. کارگردان آن هم “دنی بویل” (Danny Boyle) بود که آثار بزرگی مانند “رگ‌یابی” (Trainspotting) و “28 روز بعد” (28 Days Later) در آن حضور داشتند.


2. سخنرانی پادشاه – The King’s Speech – 2010

فیلمی با حضور بازیگران برنده جوایز، مانند “کالین فرث” (Colin Firth)، “گای پیرس” (Guy Pearce)، “جافری راش” (Geoffrey Rush) و غیره، که طراحی صحنه و لباس آن متفاوت بوده و یک فیلم پرفروش است. بودجه فیلم 15 میلیون دلار بود که توسط پنج کمپانی فیلمسازی تأمین شد. کمپانی واین استاین و تبلیغات خوب مسئول فروش بالای 414 میلیون دلاری فیلم بودند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۴۰ فیلم مستقل برتر تاریخ سینمای جهان


1. مصائب مسیح – The Passion Of The Christ – 2004

این فیلم با وجود نقدهای منفی و صحت نداشتن تاریخی/مذهبی آن، پرفروش‌ترین فیلم مستقل تاریخ است. “مل گیبسون” (Mel Gibson) خودش با بودجه 30 میلیون دلاری آن را ساخت و فروش فیلم 622 میلیون دلار بود. فیلم از آن زمان بسیار پرسروصدا بوده و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم