نحوه نگهداری وسایل چرمی

نحوه نگهداری وسایل چرمی

چرم یک ماده قدیمی است که می‌تواند در بلندمدت سالم باقی‌مانده و بادوام و شیک باشد. بااین‌حال، همانند مواد دیگر باید از آن خوب نگهداری کنید. هرچقدر بهتر از آن نگهداری کنید، عمر بیشتری داشته و زیباتر به نظر می‌رسد. باید از آن خوب مراقبت کنید.

روش اول: نگهداری از وسایل چرمی

نحوه نگهداری وسایل چرمی: دور از نور خورشید
  1. وسایل چرمی را دور از نور خورشید نگهداری کنید. نور خورشید چرم را خشک و شکننده می‌کند. درنتیجه وسیله چرمی شما پوسته‌پوسته می‌شود.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: نگهداری در جای خشک و خنک

      2. در صورت عدم استفاده آن را در یک جای خشک و خنگ نگه دارید. در صورت رشد کپک روی چرم،         این ماده خراب می‌شود. بنابراین وسایل چرمی خود را در جاهای مرطوب و خیس قرار ندهید.

  • وسیله چرمی خود را داخل پلاستیک هم قرار ندهید. زیرا نرسیدن هوا به آن، باعث خراب شدنش خواهد شد.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: دورنگه داشتن از وسایل تیز و برنده
  1. وسیله چرمی را از چیزهایی که باعث خراش و ساییدگی آن شوند، دور نگه دارید. پس از خراب شدن چرم، به‌هیچ‌وجه درست نمی‌شود. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از خراب شدنش جلوگیری کنید. بنابراین آن را در سر راه نگذارید. بااین‌حال ممکن است وسیله چرمی شما به دلیلی خراب شود.
  • بسیاری از افراد از پوشیدن لباس چرمی لذت می‌برند و به نظرشان این کار به چرم جان می‌دهد.
  • نباید چرم را بکشید. برای مثال اگر کیف چرم شما همیشه پر باشد، هرگز به شکل عادی خود بازنمی گردد. اگر می‌خواهید وسیله چرمی شما همیشه تازه باشد از کشیدن و فشار آوردن به آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: چرب نگه داشتن
  1. وسیله چرمی خود را چرب کنید. اگر وسیله چرمی شما خشک شده آن را چرب کنید. می‌توانید واکس براق‌کننده خریداری کنید و یا با تولیدکننده تماس گرفته و از او سؤال کنید. برای از بین بردن خشکی چرم واکس و روغن‌های مختلفی موجود هستند.
  • هرچند وقت یک‌بار وسیله چرمی خود را چرب کنید. حتی اگر از آن استفاده نمی‌کنید. اگر هرسال یک‌بار این کار را انجام دهید چرم شما خراب خواهد شد.

روش دوم: وسیله چرمی خود را تمیز کنید

نحوه نگهداری وسایل چرمی: تمیز کردن چرم
  1. چرم را تمیز نگه دارید. حداقل هفته‌ای یک‌بار وسیله چرمی خود را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. اگر به‌طور مرتب این کار را انجام دهید دیگر لازم نیست در فواصل طولانی آن را کامل بشویید، که البته کار سخت‌تری است.
  • ذرات گردوخاک می‌توانند چرم شما را خراب کنند.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: استفاده از دستمال مرطوب
  1. از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. ابتدا با دست گردوخاک را تمیز کرده و سپس از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: عدم استفاده از مواد شوینده

       3. از صابون یا مواد شوینده استفاده نکنید. این مواد چربی طبیعی چرم را که عمر آن را افزایش           می‌دهد را از بین می‌برند. صابون‌های شیمیایی چرم را خشک و خراب می‌کند. بنابراین فقط از آب استفاده کنید.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: خشک کردن طبیعی

     4. به‌آرامی چرم را خشک کنید. برای مثال، اگر کت چرمی شما براثر باران خیس شده، نباید آن را جلوی آتش یا زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود. بلکه آن را در دمای اتاق قرار دهید تا به‌طور طبیعی خشک شود.

  • خشک‌کردن سریع چرم آن را خشک و خراب می‌کند.

روش سوم: مراقبت‌های ویژه

نحوه نگهداری وسایل چرمی: براق کردن چرم جلاداده شده
  1. چرم جلا داده شده را براق کنید. نگهداری از چرم جلا داده‌شده از انواع دیگر چرم متفاوت است. برای این کار به یک پارچه خشک، یک واکس کفش و یک برس نیاز دارید. در ابتدا چرم را برس زده و سپس پارچه را به کمی واکس آغشته کنید. واکس را با کمک پارچه به کفش مالیده و سپس دوباره واکس بزنید تا جلای آن بیشتر شود.
  • واکس باقی‌مانده روی پارچه دیگر بی‌فایده است زیرا جلای خود را از دست می‌دهد.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: خشک کردن چرم جیر
  1. چرم جیر را خشک نگه دارید. چرم جیر خیش شده را باید با دستمال‌کاغذی خشک کنید و هرگز آن را گرم نکنید.
  • اگر کفش‌های جیر شما خیس شده باید آن را لای دستمال‌کاغذی بپیچید تا خشک شود. می‌توانید یک قالب درون کفش قرار دهید تا شکل و ظاهر خود را از دست ندهد.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: تمیزکردن جیر
  1. برای تمیز کردن جیر آن را پاک کنید. برای پاک کردن جیر آن را خیس نکنید، بلکه یک پارچه خشک را روی آن بمالید. همچنین می‌توانید یک پاک‌کن تمیز را روی آن بمالید.
  • می‌توانید برای پاک کردن کفش‌های جیر خود از یک مسواک استفاده کنید.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: استفاده از متخصصان
  1. از متخصصان حرفه‌ای این زمینه کمک بگیرید. اگر چرم جیر را به‌درستی تمیز نکنید برعکس آن را از بین می‌برید. اگر چرم جیر شما بسیار باارزش است می‌توانید در این زمینه از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

نحوه نگهداری وسایل چرمی: نگه داری در جای تاریک

      5. چرم جیر را در جای تاریک نگه‌داری کنید. چرم جیر خود را در جای تاریک و غیر مرطوب نگه‌داری کنید تا طول عمر آن افزایش یابد. همچنین به‌جای         قرار دادن آن در پلاستیک، آن را در پارچه قرار دهید تا هوا به آن برسد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم