معرفی بهترین کارگردان‌های معاصر ژانر وحشت

با اینکه امروزه برخی از ژانرهای سینمایی فیلم‌های تکراری و ناموفق می‌سازند، اما ژانر وحشت موفق ظاهر شده و حتی از انتظارات ما فراتر می‌روند. در این دهه شاهد درخشش کارگردان‌های جدیدی در این ژانر بودیم، از “آری آستر” (Ari Aster) گرفته تا “جردن پیل” (Jordan Peele) و “رابرت اگرز” (Robert Eggers).

فیلم‌های مختلفی ژانر وحشت را احیا کرده و با تحسین منتقدین مواجه شدند. در این لیست می‌خواهیم کارگردان‌های معاصر را به شما معرفی می‌کنیم که درخشان ظاهر شدند. با پروشات همراه باشید.


9. تی وست – Ti West

“تی وست” یک کارگردان آمریکایی است که با فیلم‌های کم بودجه کارش را شروع کرد و اولین فیلم مهم او “روست” (The Roost) در سال 2005 بود. از آن زمان برخی از بهترین فیلم‌های ترسناک مستقل را تولید کرده است، از جمله “خانه اهریمن” (The House of the Devil)، “مسافرین” (The Innkeepers) و “هفت آیین” (The Sacrament). او با سبک کند، فضای خاص و عناصر وحشت و خشونت، توجه طرفداران این ژانر را جلب کرده است.

از آن زمان توجه خود را به تلویزیون معطوف کرده و سریال‌هایی مانند “جیغ” (Scream)، “ویوارد پاینز” (Wayward Pines) و “جنگیر” (The Exorcist) را ساخه است. او را بخشی از جنبش ترسناک مامبل کور (mumblegore) می‌دانند. این کارگردان‌ها بر مینیمالیست، رئالیسم و بازیگران غیرحرفه‌ای تکیه می‌کنند.

همچنین بخوانید: رده‌بندی بهترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط ادگار رایت (Edgar Wright)


8. میشائل هانکه – Michael Haneke

این فیلمساز اتریشی را معمولاً در ژانر ترسنک محدود نمی‌کنند اما او برخی از بهترین فیلم‌های ترسناک را خلق کرده است. میراث او از فیلم آلمانی زبان “بازی‌های مسخره” (Funny Games) در سال 1997 آغاز شد که دو مرد تصمیم می‌گیرند بی دلیل به خانه‌ای وارد شده و اعضای آن را شکنجه کنند.

مضمون مشترک فیلم‌های او خشونت است که البته جنبه مدرن آن را نشان می‌دهد. فیلم‌های دیگر هانکه در این ژانر عبارتند از “ویدیوی بنی” (Benny’s Video) و “زمانه گرگ” (Time of the Wolf).


7. آنا بیلر – Anna Biller

“آنا بیلر” فیلمساز با ساخت فیلم دومش “جادوگر عشق” (The Love Witch) اسم و رسمی به پا کرد. یک فیلم زیبا و شاهکار زنانه که صحنه‌های دیدنی و جذاب دارد.

فیلم دیگر بیلر “ویوا” (Viva) در سال 2007 است که گرچه ترسناک نیست اما به خاطر لحن خاصش متمایز می‌شود. داستان “جادوگر عشق” درباره جادوگری به نام الین است که با جادو و طلسم مردان ا عاشق خود می‌کند. سبک فیلم به فیلم ترسناک ایتالیایی سال‌های 1970 شباهت دارد و پر از جلوه‌های بصری جذاب است.


6. جرمی سالنی یر – Jeremy Saulnier

این کارگردان در سال 2007 با فیلم “مهمانی قتل” (Murder Party) حرف کارگردانی را آغاز کرد. این فیلم نقد تاریکی بر دنیای هنر است که در آن گروهی از دانشجویان هنر می‌خواهند یک اجرای نهایی داشته باشند: یعنی یک قتل واقعی. فیلم بعدی او “قراضه آبی” (Blue Ruin) در سال 2013 بود. یک اثر مینیمال و هولناک درباره داستان انتقام مردی که پس از سال‌ها ولگردی به زادگاهش در ویرجینیا بازمی گردد.

با این حال بهترین فیلم سالنی یر یک اثر نئونازی در سال 2015 به نام “اتاق سبز” (Green Room) است. فیلمی درباره یک گروه پانک که تصمیم می‌گیرند برای پول درآوردن برای فاشیست‌ها برنامه اجرا کنند و “پاتریک استوارت” (Patrick Stewart) و “آنتون یلچین” (Anton Yelchin) در آن حضور دارند.


5. آدام وینگارد – Adam Wingard

وینگارد هم عضو دیگری از جامعه مامبل گور است که با ساخت فیلم ترسناک “غریب” (Home-Sick) در سال 2007 به این ژانر وارد شد. از آن موقع فیلم‌هایی مانند “مهمان” (The Guest)، “تو بعدی هستی” (You’re Next) و “شیوه ترسناک مردن” (A Horrible Way to Die) را ساخته است. از آن زمان این فیلم‌ها با فضای خاص و صحنه‌های ترسناک خود محبوب شده‌اند.

وینگارد در سال 2016 فیلم “جادوگر بلر” (Blair Witch) را ساخت و حالا سراغ فیلم‌های پربودجه می‌رود. پروژه بعدی او “گودزیلا در برابر کونگ” (Godzilla vs. Kong) در سال 2020 است.

همچنین بخوانید: رتبه بندی بهترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط بن استیلر (Ben Stiller) 


4. پانوس کوزماتوس – Panos Cosmatos

این کارگردان توانست مرز میان ژانر وحشت و علمی تخیلی را کمرنگ کند و از سال 2010 با فیلم “آنسوی رنگین کمان سیاه” (Beyond The Black Rainbow) موردتوجه قرار گرفت. اثر بعدی او، “مندی” (Mandy)، یک فیلم روان پریشانه و ترسناک بود که هشت سال بعد اکران شد. هردو فیلم یادآور سینمای سال‌های 1980 هستند که تخیل، مواد مخدر و شخصیت‌های روانی را به تصویر می‌کشند.

“آنسوی رنگین کمان سیاه” داستان یک مرکز روانی است که مردی (نیکلاس کیج “Nicholas Cage”) با یک فرقه سر جنگ دارد چون آنها دوست دخترش را ربوده و به قتل رساندند. انگار فیلمسازی در خون کوزماتوس است. پدرش “جرج پی. کوزماتوس” (George P. Cosmatos) هم فیلم‌های ترسناکی مانند “منشأ ناشناخته” (Of Unknown Origins) و “لویاتان” (Leviathan) را ساخت.


3. کارین کوساما – Karyn Kusama

“کارین کوساما” جالب‌ترین کارگردان فعلی است که شاید کمتر کسی او را بشناسد. او در سال 2000 فیلم ورزشی “دختر مبارز” (Girlfight) را ساخت و سال 2009 با ساخت “بدن جنیفر” (Jennifer’s Body) به ژانر وحشت وارد شد که در آن “مگان فاکس” (Megan Fox) نقش یک دانش آموز دبیرستانی که علیه همکلاسی‌های پسرش است، حضور داشت.

از آن زمان کوساما فیلم‌های درخشانی مانند “دعوت” (The Invitation)، “ایکس ایکس” (XX) و تریلر “نابودگر” (The Destroyer) را ساخته که “نیکول کیدمن” (Nicole Kidman) در آن حضور دارد. کوساما خودش هم فمینیست است و فیلم‌های او در سینمای مردسالار مسیری زنانه ایجاد می‌کند.


2. پیتر استریکلند – Peter Strickland

این کارگردان این قابلیت را دارد که از فیلم‌های ترسناک یک اثر هنری بسازد. این کارگردان بریتانیایی سه فیلم ترسناک جذاب و رازآلود سینمای اخیر را ساخته است: “استودیوی صدای باربری” (Berberian Sound Studio)، “دوک بورگاندی” (The Duke of Burgundy) و “در پارچه” (In Fabric). همه این فیلم‌ها محبوب بوده و در لیست بهترین‌ها قرار می‌گیرند.

استریکلند برای ساخت فیلم‌های ترسناک روان شناسانه بر روایت عاطفی و انتزاعی تکیه می‌کند. اگر به دنبال فیلم‌های ترسناک خونین هستید این کارگردان برایتان مناسب نیست چون او موجی نو را معرفی کرد.

همچنین بخوانید: فیلموگرافی کلینت ایستوود: بررسی و رتبه بندی تمام فیلم‌های کارگردانی شده توسط کلینت ایستوود


1. بن ویتلی – Ben Wheatley

این کارگردان بریتانیایی اولین بار فیلم غافلگیرکننده و رادیکال Down Terrace را ساخت که یک درام خانوادگی با عناصر ترسناک بود. او سپس فیلم‌هایی از قبیل فیلم موفق “فهرست قتل” (Kill List)، اثر تاریک و کمدی “تماشاگران” (Sightseers) و “زمینی در انگلستان” (A Field In England) را ساخت.

او از کارگردان‌هایی که نمی‌خواهد برچسب گذاری شود و با اثر اقتباسی “برج” (High-Rise) از “جی بالارد” و تریلر “فری فایر” (Free Fire) آن را ثابت کرد. ویتلی در سال 2018 سیکوئل “مهاجم مقبره” (Tomb Raider) و بازسازی کلاسیک “ربکا” (Rebecca) از هیچکاک را ساخت.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. komeil

    مهر 30, 1399

    جیمز وان بهترینشونه

    پاسخ

    • Siyavash در پاسخ به komeil

      آبان 2, 1399

      مایک فلنگن…

      پاسخ