معرفی فیلم “هرج و مرج کوچک” (A Little Chaos)؛ تغییرات کوچکی که به نتایج بزرگ ختم می‌شوند

فیلم زیبای “هرج و مرج کوچک” با یک داستان عاشقانه و تراژدی ما را به فضای قرن هفدهم اروپا می‌برد. این فیلم که آخرین ساخته و اجرای آلن ریکمن قبل از مرگش بوده، علاوه بر فضاسازی مناسب، از داستانی پرتلاطم هم برخوردار است و در مدت زمان یک ساعت و پنحاه دقیقه‌ای خود از شکست‌ها، رنج‌ها و کاستی‌های زندگی هم صحبت می‌کند. “هرج و مرج کوچک” یکی از بهترین درام‌های تاریخی با تم عاشقانه است که در ادامه این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “هرج و مرج کوچک” (A Little Chaos)
  • ژانر: درام، تاریخی، عاشقانه
  • کارگردان: “آلن ریکمن” (Alan Rickman)
  • بازیگران: “آلن ریکمن”، “کیت وینسلت” و “ماتیاس اسخونارتس”، “استنلی توچی”
  • سال تولید: 2014
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.5/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 48/100

تریلر فیلم

دست‌یابی به موفقیت و ایجاد تغییرهای بزرگ در زندگی هیچوقت با یک جا نشستن و دست روی دست گذاشتن میسر نمی‌شود؛ همه ما این موضوع را خیلی خوب می دانیم اما تعداد کمی هستند که شجاعت قدم گذاشتن در مسیری کاملا جدید و پذیرفتن ریسک کاری را در عمل پیاده می‌کنند. این افراد همیشه با جسارت مطرح کردن برنامه‌های خلاق و جدیدشان موجب پیشرفت خود و اطرافیانشان شده و راه را برای ابداع مسیرهای جدید هموارتر می‌کنند.

فیلم “هرج و مرج کوچک” با تکیه بر هنر معماری، داستان زنی را روایت می‌کند که در تلاش است تا استعداد خود در این زمینه را به نتیجه‌ای برساند و در این راه از انجام هیچ کاری سر باز نمی‌زند؛ از جسارت حضور به عنوان اولین زن در مصاحبه کاری گرفته تا سخت کار کردن در مکان اجرای طرحش. مادام دبارا (با بازی کیت وینسلت) زنی غمگین و زخم‌خورده است که در مرحله عبور از رنج درونش با پناه بردن به معماری بوده و عهده‌دار ساخت باغی در اقامت‌گاه تابستانی پادشاه کشور فرانسه (با بازی آلن ریکمن) می‌شود.

گرچه پذیرفتن چنین کاری برای مادام دبارا مسئولیت سنگینی را به دنبال دارد، اما او با تکیه بر استعداد خود و اعتماد به نفسش از مراحل سخت عبور می کند و به خوبی از پس این مسئولیت برمی‌آید. اما چیز دیگری که در این میان مهم و دیدنی است، چگونگی تحول و رشد شخصیت‌هاست که به شکلی مناسب در داستان فیلم جای داده شده‌است. با استفاده از دیالوگ‌های قوی و قرار دادن کارکترها در موقعیت‌های متفاوت و پیش‌بینی نشده، می‌توانیم با درونیات آنها بیشتر آشنا شویم که این امر همدردی بیشتر ما در مقام مخاطب را به دنبال دارد.

فیلم “هرج و مرج کوچک” روایتش را در فضایی آرام به تصویر می‌کشد، موسیقی متن، اجرای بازیگران و نجوه فیلمبردای این فیلم همگی متناسب با فضاسازی آن بوده و همین “هرج و مرج کوچک” را به فیلمی دوست‌داشتنی و در برخی نقاط هم ناراحت‌کننده تبدیل کرده‌است.

این فیلم از هیچ چیز خاصی در روایت داستانش استفاده نمی‌کند و کاملا مطابق سنت‌های فیلمسازی پیش می‌رود، با این حال “هرج و مرج کوچک”درگیر کلیشه هم نشده یا دست‌کم این حس را به مخاطبش القا نمی‌کند که تصور کند مانند خیلی فیلم‌های دیگر صرفا داستانی از یک عشق غیرمنتظره و موفقیتی بزرگ را به تماشا نشسته است.

تصاویری از فیلم “هرج و مرج کوچک”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم