10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره شخصیت صورت روحی فیلم‌های “جیغ” (Scream)

ژانر اسلشر با اکران فیلم “جیغ” (Scream) ساخته “وس کریون” (Wes Craven’s) در سال 1996 برای همسشه دگرگون شد. این فیلم نه تنها کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک را داشت بلکه یکی از به یادماندنی‌ترین قاتلان این ژانر، یعنی صورت روحی را معرفی کرد.

همه چهار فیلم “جیغ” تا به امروز به همین قاتل ماسک پوش پرداخته اما این شخصیت همیشه حقایق متفاوتی را پنهان می‌کند. این فیلم کلیشه‌های فیلم‌های اسلشر و تصویر صورت روحی را برای همیشه عوض کرد. اگر طرفدار این فیلم و فیلم‌های هالووینی هستید، در اینجا می‌خواهیم ده حقیقت جذاب و خواندنی درباره شخصیت صورت روحی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سفید به مشکی

گرچه ظاهر شخصیت صورت روحی به شخصیت‌های مانند مایکل مایرز و جیسون ورهیز شباهت دارد اما حالا به شخصیتی خاص بدل شده است. اما در پوشش این شخصیت تغییر مهمی ایجاد شد. قرار بود این شخصیت شنل سفید بپوشد تا بیشتر شبیه روح شود. اما فیلمسازان می‌ترسیدند این موضوع این قاتل را به کو کلوکس کلن شبیه کند.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت از پشت‌صحنه فیلم کاسپر (Casper)


9. صدا

“راجر جکسون” (Roger Jackson) بازیگر گرچه هرگز در صحنه دیده نمی‌شود اما یکی از مهم‌ترین افراد در خلق این شخصیت است. جکسون در هر چهار فیلم صداپیشگی صورت روحی را برعهده داشت، چون این قاتل با صدای پشت تلفنش قربانی‌ها را فریب می‌داد.

جکسون صدای معمولی و با این حال سحرآمیزی دارد. در یکی از صحنه‌ها که جکسون باید در تماس تلفنی با “نو کمبل” (Neve Campbell) و “درو بریمور” (Drew Barrymore) صحبت می‌کرد، کارگردان اصرار کرد بازیگران همدیگر را نبینند تا واکنش آنها به صدا واقعی باشد.


8. اعتراض به ظاهرش

تصورش هم سخت است که چنین شخصیت محبوب و شناخته شده‌ای توسط عده‌ای احمق تلقی می‌شد. در اولین روزهای تولید، تهیه کننده فیلم “باب واینستین” (Bob Weinstein) بخشی از فیلم را دید و از ظاهر این شخصیت خوشش نیامد.

واینستین معتقد بود چند طراحی دیگر را هم برای این شخصیت امتحان کنند تا او بهترینشان را انتخاب کند. اما این درخواستش پذیرفته نشد و پس از تماشای صحنه آغازین پیشنهاد خود را پس گرفت.


7. نامش

درحالی که این قاتل را صورت روحی می‌نامند اما در فیلمنامه هیچ اسمی نداشت و به همین دلیل به تدریج صورت روحی نامیده شد. در فیلم وقتی تاتوم اولین بار قاتل را می‌بیند او را صورت روحی می‌نامد. اما وقتی دوی لباس او را از فروشگاه به اداره پلیس می‌برد آن را “پدر مرگ” می‌نامد.


6. پنهان کردن شخصیت‌ها

فیلم اول آنقدر دیدنی بود که نمی‌شد در سیکوئل ها هویت شخصیت‌ها را فاش کرد. در “جیغ 2” این کار مشکل‌تر هم شد. گرچه در سیکوئل بازنویسی انجام شد اما هویت قاتل‌ها پنهان ماند. فیلمنامه لو رفته متن تقلبی داشت و فیلمنامه حقیقی تا پایان فیلمبرداری پنهان ماند.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت درباره سریال فینیس و فرب که از آنها خبر نداشتید


5. پوستر صورت روحی

گرچه ابتدا درباره ماسک اختلاف نظرهایی وجود داشت، اما به نماد فیلم تبدیل شد. حالا غیرممکن است با دیدن آن به یاد فیلم‌ها نیفتید. در حقیقت مدتی طول کشید تا به ارزش تجاری ماسک در بازار فکر کنند.

تا فیلم چهارم بود که ماسک را در پوستر نشان دادند. در ابتدا این کار را نکردند تا ظاهر شخصیت پنهان بماند و در دو سیکوئل اول محبوبیت پوستر افزایش یافت.


4. خلق ماسک

یافتن ظاهر مناسب برای صورت زخمی هم مانند قاتلین سریالی فیلم‌های قبلی کار مهمی بود. اما برای خلق آن از نکته‌های مختلف الهام گرفتند. بسیاری با دیدن آن به یاد نقاشی “جیغ” از “ادوارد مونک” می افتند. نکات دیگر هم عبارتند از شخصیت‌های جلد آلبوم “دیوار” از “پینک فلوید” (Pink Floyd) و کارتون “بتی بوپ” (Betty Boop).


3. اشاره به شخصیت خانم لومیس

در صحنه‌های آغازین فیلم اول، صورت روحی از کیسی درباره فیلم‌های ترسناک سؤال می‌کند. او حدس میزند که جیسون ورهیز قاتل “جمعه سیزدهم” (Friday the 13th) است، درحالی که در حقیقت مادر جیسون قاتل بود.

پس از افشا شدن شخصیت بیلی به عنوان صورت روحی در فیلم اول، در سیکوئل مادرش صورت روحی می‌شود تا انتقام مرگ پسرش را بگیرد، درست مانند مادر جیسون. بنابراین از فیلم‌های اسلشر الهام گرفته است.


2. برنامه اصلی “جیغ 3”

درحالی که بیلی لومیس صورت روحی بود، “متیو لیلارد” (Matthew Lillard) در نقش استو فیلم را از آن خود کرد. وقتی هویت فاش شد، اجرای لیلارد دیدنی شد و به نقطه عطف فیلم تبدیل گشت.

با وجود محبوبیت این فیلم استو باید به “جیغ 3” بازمی گشت. قرار بود او در زندان رهبری گروهی از پسران دبیرستانی صورت روحی را برعهده بگیرد. اما پس از کشتار کلمباین، این ایده کنار گذاشته شد و بازگشت استو هم لغو شد.

همچنین بخوانید: 10حقیقت جذاب و خواندنی درباره پشت صحنه سریال رنو 911 (Reno 911)


1. شوخی‌های سر صحنه

چندگانه “جیغ” با تولید چهار فیلم تا به امروز یکی از بهترین چندگانه‌های ترسناک است که با یک کارگردان و بازیگران مشابه ساخته شد. بخشی از دلیل این موفقیت به خاطر این است که همه از ساخت فیلم لذت بردند.

در صحنه فیلم “جیغ 4” کریون تصمیم گرفت با بازیگران شوخی کند. مثل صحنه‌ای که صورت روحی قرار نبود ظاهر شود اما فرد دیگری این لباس را پوشید و بازیگران را ترساند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. بی نام

    آبان 20, 1399

    در شماره هشت من هم حق به مخالفین می دهم واقعا یه نگاه به قیافش بیندازید

    پاسخ

    • مهشید در پاسخ به بی نام

      شهریور 25, 1400

      ولی من دوسش دارم 🙂

      پاسخ

    • C در پاسخ به بی نام

      مهر 10, 1402

      یه نگاه انداختیم، خب؟
      دفاعیه بعدی؟

      پاسخ