معرفی فیلم “لوس” (Luce)؛ فیلمی که مفاهیم اخلاقی را به چالش می‌کشد

فیلم “لوس” یکی از درام های دست‌کم گرفته شده سال 2019 است که با وجود بهره‌مندی از داستان جالب و بازی‌های درخشان، آنطور که مستحقش بوده موردتوجه جشنواره‌های بزرگ فیلم قرار نگرفته‌است. این فیلم همزمان چندین مسئله را زیر سوال برده و مخاطبش را در جایگاهی قرار می‌دهد که بتواند از زاویه دیگری به برخی مفاهیم مثل صداقت نگاه کند. شاید فیلم “لوس” را نتوان فیلمی عامه‌پسند دانست، اما این فیلم برای همه ما که عضوی از یک جامعه هستیم و با احساسات انسانی‌مان دست و پنجه نرم می‌کنیم، قابل لمس است و تماشای آن می‌تواند ما را به دوباره فکر درباره بعضی عقایدمان وا دارد. در ادامه این مقاله به معرفی فیلم “لوس” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “لوس” (Luce)
  • ژانر: درام، رازآلود
  • کارگردان: “ژولیوس اونا” (Julius Onah)
  • بازیگران: “نائومی واتس”، “اکتاویا اسپنسر”، “تیم راث”، “کلوین هریسون جونیور”
  • سال تولید: 2019
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90/100

تریلر فیلم

یکی از بهترین ویژگی‌های فیلم “لوس” این است که مدام شخصیت‌هایش را در چالش‌های بزرگ و کوچک قرار می‌دهد؛ چالش‌هایی که فرد را با خودخواهی خودش روبرو کرده و نشان می‌دهد که ما آدم‌ها تا چه اندازه می‌توانیم بر عقاید خود پافشاری کنیم و آیا واقعا زمانی هم که شرایطی برضد ما باشد باز هم حاضر به بیان صریح افکارمان و پذیرفتن خطاهایی که مرتکب شدیم هستیم؟

این فیلم یک تریلر راجع به دانش‌‌آموز ممتاز دبیرستانی به نام لوس (با بازی کلوین هریسون جونیور) است؛ زندگی لوس در کشور زادگاهش کابوس بوده‌است؛ او به‌عنوان کودک سرباز کار می‌کرده و از شرایط رفاهی خوبی برخوردار نبوده‌است. با این حال، لوس با سرپرستی گرفته شدن توسط یک زوج آمریکایی (با بازی نائومی واتس و تیم راث) از این شرایط فرار می‌کند. خانواده جدید او مهربان هستند و لوس در این شرایط به توانایی‌های خود پی می‌برند. او خوب درس خوانده و به یک دانش‌آموز با نمره بالا تبدیل می‌شود و در عین حال در زمینه ورزش هم استعدادهایش را نشان می‌دهد. همه چیز برای او خوب پیش رفته تا اینکه یک روز بین او و معلمش معلمش (با بازی اوکتاویا اسپنسر) مشکل ایجاد می‌شود.

معلم معتقد است باورهای سیاسی لوس با خشونت همراه هستند و او فانتزی‌های خشونت‌باری در سر داشته و ممکن است در آینده به دردسر بزرگی برای کشورش تبدیل شود. این موضوع والدین لوس را نگران می کند و این سوال را برایشان به‌وجود می‌آورد که آیا واقعا ممکن است چیزی درباره گذشته لوس ارتباطی با میل او به خشونت داشته باشد؟ آیا با وجود گذشت سال‌ها از زندگی لوس در کشور آمریکا و در خانواده‌ای که به او محبت کرده‌ باز هم چیزی شبیه به یک میل درونی به خشونت در او وجود دارد که نمی توان کاری برای آن کرد؟

اما این سوال‌ها زمانی معنی پیدا می کنند که نقش خود لوس در این ماجرا به میان می‌آید؛ کارگردان فیلم به شکلی هوشمندانه و حرفه‌ای شخصیت لوس را به ما نشان می‌دهد؛ در نحوه رفتار او با معلم‌ها، دوستان و والدینش چیزی دیده می‌شود که می‌تواند مخاطبان باهوش فیلم را با سوالات جدی درباره این کارکتر روبرو کند. سوالاتی که اگرچه ممکن است پاسخی برایشان وجود نداشته باشد، اما نحوه قضاوت ما از یک شخصیت را به چالش کشیده و با حقیقتی متفاوت روبرویمان می‌کند.

فیلم “لوس” با یک فضاسازی مناسب، موسیقی متن تاثیرگذار، اجراهای خیره‌کننده و داستانی تکان‌دهنده، به اثری ارزشمند تبدیل شده که تماشای آن تجربه‌ای عمیق و قابل تامل را برای مخاطب رقم می‌زند.

تصاویری از فیلم “لوس”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم