نحوه درخواست ویزای کار

اگر برای مثال بخواهید برای کار به کشور آمریکا بروید باید برای اقامت موقت خود ویزای غیر مهاجرتی دریافت کنید. ویزای اقامت موقت به شما اجازه می‌دهد که برای مدتی در آنجا کار کنید. پیش از درخواست ویزا، کارفرمای شما به سازمان مهاجرتی آمریکا عریضه‌ای می‌نویسد. اگر آن عریضه تأیید شد شما می‌توانید برای ویزا درخواست داده و سپس در کنسولگری آمریکا مصاحبه انجام دهید. اگر ویزای شما تأیید شد، اجازه ورود و کار در ایالات‌متحده را دریافت می‌کنید.

بخش اول: دستیابی به عریضه تأییدشده کارفرما

نحوه درخواست ویزای کار: نوع ویزا
  1. نوع ویزای موقت کاری خود را مشخص کنید. ایالات‌متحده بر اساس نوع کار انتخاب‌شده ویزای کاری مختلفی را ارائه می‌دهد. بنابراین باید نوع ویزای موردنظر خود را مشخص کنید. رایج‌ترین ویزاهای موقت کاری عبارت‌اند از:
  • ویزای H 1B برای افرادی که در مشاغل خاص فعالیت دارند (مانند مدل فشن، تحقیقات دولت‌ها و توسعه پرسنل)
  • ویزای H – 2A برای کارگران موقت کشاورزی
  • ویزای H – 2B برای کارگران موقت غیر از مشاغل کشاورزی
  • ویزای H – 3 برای کارآموزان و بازدیدکنندگان برنامه‌های آموزشی
  • ویزای L برای افرادی که از شرکت‌های دیگر منتقل شده‌اند
  • ویزای O برای افرادی که توانایی و موفقیت‌های بسیاری دارند
  • ویزای P – 1 برای افرادی که به یک تیم ورزشی یا تفریحی تعلق دارند.

نحوه درخواست ویزای کار: گواهی کار
  1. از کارفرمای خود بپرسید که آیا به گواهی کار نیاز دارید. اگر می‌خواهید یکی از انواع ویزاهای H – 1B، H – 2A را دریافت کنید، باید کارفرمای شما از اداره کار یک گواهی دریافت کند تا بتواند عریضه بنویسد. این گواهی به این دلیل است که اعطای گواهی کار به آن فرد فرصت‌های شغلی را از شهروندان آمریکایی نمی‌گیرد. اگر فکر می‌کنید کارفرمای شما باید گواهی DOL دریافت کند، به او بگویید به وب‌سایت DOL مراجعه نموده و مراحل زیرا را انجام دهد:
  • اطمینان دهد که جایگاه شغلی موردنظر با ضوابط DOL هماهنگ است
  • فرم DOL را به‌درستی پر کند
  • اطمینان دهد که حقوق منصفانه‌ای به شما پرداخت می‌شود
  • مدارک کامل را به اداره DOL بفرستد

نحوه درخواست ویزای کار: تکمیل مدارک لازم
  1. کارفرمای شما باید مدارک لازم را تکمیل کند. اگر گواهی DOL نیاز نباشد یا تأیید شود، سپس کارفرمای شما باید برای سازمان کارگران غیر مهاجر عریضه USCIS Form I-129 را بفرستد. این فرم باید از طرف شما و توسط کارفرما پر شود. این فرم و راهنمای تکمیل آن در وب‌سایت USCIS آمده است. این فرم 36 صفحه است و باید به‌دقت تکمیل شود. به‌طورکلی این فرم این سؤالات را از کارفرما می‌پرسد:
  • اطلاعات شخصی کارفرما
  • جزئیات عریضه (برای مثال نوع ویزا، اینکه شما یک کارگر جدید هستید یا اینکه دوباره بازگشته‌اید)
  • اطلاعات شخصی شما
  • مکان اجرای مصاحبه
  • جزئیات استخدام
  • مدارک الحاق شده بر اساس نوع ویزا (گواهی الحاق شده H)

نحوه درخواست ویزای کار: هزینه تشکیل پرونده
  1. اطمینان حاصل کنید که کارفرما هزینه تشکیل پرونده را پرداخت می‌کند. پس از تکمیل فرم USCIS Form I-129 باید هزینه عریضه خواهی هم ارسال شود. تا سال 2016 این هزینه 325 دلار بود.

نحوه درخواست ویزای کار: تقاضای عریضه
  1. تقاضای عریضه را به‌درستی انجام دهید. مدارک کامل و هزینه عریضه باید به سازمان خدمات USCIS ارسال شود. نوع این سازمان به نوع کار شما و نوع ویزا بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که کارفرمای شما برای دریافت اطلاعات به‌روز درباره این مراحل به وب‌سایت USCIS مراجعه می‌کند.

نحوه درخواست ویزای کار: تایید شدن عریضه کارفرما
  1. اطمینان حاصل کنید که عریضه کارفرما تأییدشده است. USCIS سپس بر روی عریضه کارفرمای شما مطالعه نموده و اگر تأیید شود یک نامه اطلاع‌رسانی، Form I-797، به کارفرما ارسال می‌کند.
  • پس از تأیید عریضه، کارفرما به شما اطلاع می‌دهد که برای درخواست ویزا اقدام کنید.

بخش دوم: درخواست ویزا

نحوه درخواست ویزای کار: وب سایت کنسولگری
  1. به وب‌سایت کنسولگری خود مراجعه کنید. نحوه درخواست ویزای غیر مهاجرتی برای هر کنسولگری متفاوت است. برای دریافت بهترین اطلاعات با کنسولگری ایالات‌متحده در کشور خود مشورت کنید. بهترین راهنما توسط وب‌سایت کنسولگری ارائه می‌شود. می‌توانید به‌صورت آنلاین به وب‌سایت کنسولگری خود مراجعه کنید.

    نحوه درخواست ویزای کار: وب سایت درخواست ویزا
  2. به وب‌سایت درخواست ویزا مراجعه کنید. باوجوداینکه مراحل دریافت ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است اما باید به سایت وزارت امور خارجه آمریکا مراجعه کنید. پس از مراجعه به صفحه درخواست ویزای غیر مهاجرتی، برای شروع روی گزینه “start an application” کلیک کنید.
  • پیش از آغاز درخواست اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی از قبیل پاسپورت، سفرنامه، اطلاعات سفرهای قبلی به آمریکا و رزومه. برای تکمیل درخواست به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

    نحوه درخواست ویزای کار: تکمیل درخواست
  1. درخواست را به‌درستی تکمیل کنید. درخواستی که شما باید پر کنید فرم DS-160 نامیده می‌شود. پس از شروع درخواست حتماً گزینه شناسه درخواست که در بالای سمت راست تصویر قرار دارد را یادداشت کنید. برای ادامه درخواست در مراحل بعدی به این شناسه نیاز خواهید داشت. به تمام سؤالات با دقت و صداقت پاسخ دهید. در غیر این صورت درخواست شما قبول نمی‌شود.
  • پاسخ شما باید به زبان انگلیسی باشد. تنها در صورت نوشتن نام خود می‌توانید از زبان دیگر استفاده کنید.
  • پس از اتمام، پاسخ‌های خود را بررسی کنید و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.
  • پس از پایان و برای ارسال آن گزینه “Sign Application” را کلیک کنید.

نحوه درخواست ویزای کار: ارسال درخواست
  1. درخواست را ارسال کنید. پس از امضای آن می‌توانید به‌صورت آنلاین درخواست را ارسال کنید. پس از ارسال یک پیام تأیید به همراه بارکد دریافت می‌کنید. این پیام را پرینت گرفته و نگه دارید. باید در تمام مراحل دریافت ویزا این پیام را داشته باشید (برای مثال در مصاحبه). اگر پیام تأیید را دریافت نکنید ویزای شما دنبال نمی‌شود.

بخش سوم: انجام مصاحبه

نحوه درخواست ویزای کار: بررسی شرایط مصاحبه
  1. ببینید که آیا باید مصاحبه انجام دهید. کارمندان کنسول گری آمریکا با درخواست‌کنندگان ویزا مصاحبه می‌کنند. اگر زیر 13 سال یا بالای 80 سال باشید، نباید مصاحبه انجام دهید. اما اگر بین سنین 14 تا 79 باشید باید مصاحبه انجام دهید.
  • برای دانستن اطلاعات لازم با کنسولگری آمریکا در کشور خود تماس بگیرید.
  • پس از تماس با کنسولگری مصاحبه‌ای ترتیب داده می‌شود. این‌که چه مدت در انتظار مصاحبه بمانید به کشور شما، زمان سال، و نوع ویزای موردنظر بستگی دارد.
  • برای برنامه‌ریزی مصاحبه باید شماره رسید فرم تأییدشده Form I-129 یا Form I-797 را داشته باشید.

نحوه درخواست ویزای کار: پرداخت هزینه درخواست ویزا
  1. هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید. برخی از کشورها پیش از مصاحبه هزینه آن را دریافت می‌کنند و برخی کشورها پس از مصاحبه. میزان این هزینه هم بر اساس هر کشور و نوع ویزا متفاوت است. به‌طورکلی هزینه آن حدود 190 دلار است.

    نحوه درخواست ویزای کار: آماده کردن مدارک لازم
  2. مدارک لازم را آماده کنید. پیش از مصاحبه باید خوب آماده شوید. باید پاسپورت، پیام تأیید Form DS-160، رسید پرداخت هزینه درخواست، عکس و شماره رسید فرم I-129 یا I-797 را به همراه داشته باشید.
  • همچنین به مدارک دیگری هم نیاز است. برای اطلاعات بیشتر با کنسولگری خود صحبت کنید. برای مثال در بسیاری از مصاحبه‌ها درخواست‌کننده باید مدارکی به همراه داشته باشد که اثبات کند پس از مدت مشخص‌شده به کشور خود بازمی‌گردد. این مدارک می‌توانند مدارک اقامت یا وابستگی‌های خانوادگی باشند.

نحوه درخواست ویزای کار: انجام مصاحبه
  1. مصاحبه را انجام دهید. سپس با یکی از کارمندان کنسولگری آمریکا مصاحبه انجام می‌دهید تا ویزای شما را تأیید کنند. سوالاتی از شما پرسیده می‌شود. همچنین در طول مصاحبه اثرانگشت گرفته می‌شود.
  • پس از انجام مصاحبه به شما گفته می‌شود که آیا باید کارهای دیگری انجام دهید یا خیر.

بخش چهارم: ورود به ایالات‌متحده

نحوه درخواست ویزای کار: تایید ویزا
  1. احتمال تأیید ویزا را بررسی کنید. در صورت تأیید ویزا به شما اطلاع‌رسانی شده و پاسپورت و ویزای خود را دریافت می‌کنید. معمولاً مدتی طول می‌کشد تا مراحل آن انجام شود اما با مراجعه به وب‌سایت امور خارجه می‌توانید مدت‌زمان استاندارد را جویا شوید. در برخی از کشورها باید هزینه صدور ویزا را پرداخت کنید تا به شما تحویل داده شود. دراین‌باره با وزارت امور خارجه ایالات‌متحده صحبت کنید.

    نحوه درخواست ویزای کار: سفر به ایالات متحده

    به ایالات‌متحده آمریکا سفر کنید. پس از دریافت ویزا و پاسپورت می‌توانید به ایالات‌متحده آمریکا سفر کنید. اما ویزا اجازه صد در صد ورود به آمریکا نیست. در فرودگاه باید درخواست ورود بدهید.

    نحوه درخواست ویزای کار: درخواست ورود
  2. برای ورود به ایالات‌متحده درخواست بدهید. پس از رسیدن به وزارت امنیت داخلی یا وزارت گمرک و حفاظت مرزی، باید ویزا و پاسپورت خود را ارائه دهید. مقامات شاغل در این قسمت اجازه این را دارند که به شما اجازه ورود بدهند و یا ندهند. آن‌ها ممکن است مدارک شما را بررسی نموده و سوالاتی بپرسند و دلیل ورود شما را به آمریکا بررسی کنند.
  • اگر اجازه ورود را دریافت کنید، به ویزا یا پاسپورت شما مهر می‌زنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم