معرفی فیلم “جزیره شاتر” (Shutter Island)؛ نیمه پنهان و تاریک روان آدمی

فیلم “جزیره شاتر” یکی دیگر از شاهکارهای ساخته شده با همکاری اسکورسیزی و دی‌کاپریو است که بعد از گذشت یک دهه از اکران آن، همچنان دیدنی بوده و مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار می‌گیرد. این فیلم رازآلود با یک معما آغاز شده و با فروپاشی روانی شخصیت اصلی و بیننده‌اش به پایان می‌رسد. قدرت بازیگری دی‌کاپریو و مهارت‌های ویژه اسکورسیزی در داستان‌پردازی و کارگردانی این فیلم را به اثری فراموش‌نشدنی تبدیل کرده‌است که حتی می‌توان آن را بارها تماشا کرد و لذت برد. در ادامه این مقاله به معرفی فیلم جذاب “جزیره شاتر” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “جزیره شاتر” (Shutter Island)
  • ژانر: رازآلود، هیجان انگیز، روان‌شناختی
  • کارگردان: “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese)
  • بازیگران: “لئوناردو دی کاپریو”، “مارک روفالو”، “بن کینگزلی”، “میشل ویلیامز”، “پاتریشیا کلارکسون”
  • سال تولید: 2010
  • نامزدی: نامزد گلدن گلوب بهترین فیلم درام
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.2/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 68/100

تریلر فیلم

به چالش کشیدن احساسات انسانی در قالب داستانی که هر لحظه پیچیده‌تر و دلهره‌آورتر می‌شود، کاریست که فقط از کارگردانی مثل مارتین اسکورسیزی برمی‌آید. فیلم “جزیره شاتر” هم از این ویژگی به‌خوبی برخوردار بوده و با بازی دیدنی تیم بازیگری‌اش دیدنی‌تر و جذاب‌تر هم شده‌است. اسکورسیزی در این فیلم داستانی را به نمایش گذاشته که علاوه بر بازی با ذهن مخاطبش، او را در فضایی تاریک، ترسناک و مرموز قرار می‌دهد. فضایی که نمی‌توان به‌راحتی به افراد آن اعتماد کرد و داستانشان را قابل قبول و منطقی دانست.

“جزیره شاتر” از جایی شروع می‌شود که دو کارآگاه آمریکایی برای رسیدگی به پرونده فرار یک بیمار زن از تیمارستان واقع در جزیره دورافتاده‌ای وارد این مرکز درمانی می‌شوند و تحقیقات خود را بر روی این پرونده مشکوک آغاز می‌کنند. رفته‌رفته و همزمان با اطلاعات جمع‌آوری شده از این بیمار، ما با گذشته تدی (کارآگاه اصلی با بازی دی‌کاپریو) آشنا می‌شویم؛ گذشته‌ای که او را آزار می‌دهد و اصلی‌ترین نقطه ضعفش می‌باشد.

اما داستان فیلم از یک جایی به بعد، وارد فازی متفاوت و البته خطرناک‌تر می‌شود، نحوه تغییر رفتار کارکنان تیمارستان با تدی و پی بردن به رازهایی که خود تدی با آنها درگیر است، فضای داستان را پیچیده و تنش‌زا کرده و قدرت پیش‌بینی پایان آن را از مخاطب می‌گیرد. در “جزیره شاتر” همه چیز به سادگی پیش نمی‌رود و هنگام تماشای آن باید هر لحظه منتظر اتفاقی غیرمنتظره، مرموز و گیج‌کننده باشیم که هرکدامشان نشان‌دهنده قسمتی از پیچیدگی‌های داستان پازل مانند آن و شخصیت سردرگم تدی هستند. شخصیتی که درست مثل ما که غرق در فیلمی سراسر معمایی شده‌ایم، میان جزیره‌ای گیر افتاده و شرایطش هر روز سخت‌تر و عجیب‌تر از روز قبل می‌شود و او را یک قدم به جنون نزدیک‌تر می‌کند.

شاید در ابتدا تصور شود که فیلم “جزیره شاتر” هم مانند دیگر فیلم‌های کارآگاهی داستانی از دستگیری فرد مضنون و پیروزی خیر بر شر می‌باشد، اما این فیلم در پایان جوری بیننده‌اش را میخکوب می‌کند که از قضاوت و پیش‌داوری خود شرمنده شده و به قدرت شخصیت‌پردازی، داستان‌سرایی، بازیگری و کارگردانی این فیلم ایمان می‌آورد.

پایان‌بندی این فیلم نیز درست مثل فضا و داستان عجیبش پیچیده بوده و ما را درست در زمانی که شوکه شده و با نهایت استیصال به صفحه نمایش خیره شده‌ایم با یک دیالوگ عمیق به حال خودمان رها می‌کند: “کدام یک بدتر است؟ زندگی به عنوان یک هیولا یا مرگ به عنوان یک آدم خوب؟”

تصاویری از فیلم “جزیره شاتر”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمد

    مهر 19, 1399

    اين فيلم جوريه كه طرفدار هركدوم از تئوري ها باشي به اندازه كافي دليل بهت ميده ولي مهمترين دليل فيلم كه به نظر من نشون بي گناهي تدي هست زن توي غاره كه ادعا ميكنه قبلا دكتر اين جزيره بوده اين دكتر رو با هيچ منطقي نميشه در نظر نگرفتش و كسي نيست كه نقش بازي كنه عين بقيه تو بعضي سايت ها براي توجيح اون زن نوشتن كه اون يه توهم بوده اما توهمات تدي چنتا نكته ثابت داشتن اول هميشه زنش توي اين توهمات بود دوم هميشه توي توهماتش اثار اب و اتش بود سوم توهماتش همگي غيرمنطقي بود مثلا زنش تو دستاش خاكستر ميشد چهارم توهماتش كوتاه و بدون تمركز بودن يني توي صحنه داره در يه مورد حرف ميزنه بعد يهو صحنه عوض ميشد و دوتا اخر كه خيلي مهم هستن اينكه نورپردازي صحنه هاي توهمات تدي از حالات عادي متفاوت و روشن تر بود انگار كه كارگردان ميخواست با ايمكار حايمون كنه كي توهمه وكي حالت عادي و در اخر هميشه توهمات بعد از بيداري از بين ميرفتن در مورد اون زن توي غار هيچكدوم از اين موارد صدق نميكرد حتي خود تدي وقتي صبح بيدار شد و دوباره زن رو ديد تعجب كرد چون خودش هم انتظار داشت با بيدار شدن از بين رفته باشه

    پاسخ