معرفی بهترین فیلم‌های ژانر وحشت و ریپ ‌آف‌های (Rip-Off) آنها

سینمای وحشت تغییرات زیادی متحمل شده تا سرانجام به عنوان یک هنر جدی گرفته شده و فیلمسازان مختلف به آن پرداخته‌اند. تکنیک‌های نوآورانه، روایت‌های جذاب و جلوه‌های ویژه تماشاگران را میخکوب کرده‌اند. هرازگاهی فیلمی از راه می‌رسد که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کند، و گاهی هم ریپ آف های آن‌ها شما را نسبت به این ژانر ناامید خواهد کرد.

فیلم‌های ترسناک سرنوشت‌ساز گهگاه به راحتی با روایتی ساده دید شما را نسبت به این سینما تغییر می‌دهند. اما تجربه ثابت کرده که ریپ آف های آن‌ها چیز جدیدی نداشته و به ندرت پیش می‌آید که طرفداران وحشت نسخه ریپ آف را بیشتر از نسخه اصلی دوست داشته باشند. در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های ژانر وحشت و ریپ آف های آن را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. فیلم سرنوشت‌ساز: بیگانه (Alien – 1979)

در برخی از فیلم‌های ترسناک، به خاطر بودجه کم هیولا را نشان نمی‌دهند، اما در فیلم علمی تخیلی “بیگانه” ساخته “ریدلی اسکات” (Ridley Scott)، این هیولا ترس و وحشت بیننده را تحریک می‌کند. تا پیش از سال 1979، تماشاگران فیلم ترسناکی مانند این ندیده بودند. اما این فیلم با جزئیات و جلوه‌های خلق شده توسط “اچ.آر. گیگر” (H.R. Giger) متفاوت بود.

این فیلم نه تنها ثابت کرد در ژانر وحشت هرچه کمتر بهتر، بلکه هیولایی کاملاً پیدا و مشخص خلق کرد. این فیلم با اجرای بازیگران، به خصوص “سیگورنی ویور” (Sigourney Weaver) الگوی فیلم‌های ترسناک و علمی-تخیلی است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید


9. ریپ آف: قیرگون (Pitch Black – 2000)

پس از اکران “بیگانه” فیلم‌های زیادی ساخته شدند که در آن انسان‌ها در یک سیاره بیگانه گیر افتاده بودند و موجودی شرور به آنها حمله می‌کرد. یکی از مهم‌ترین آنها “قیرگون”، فیلمی ترسناک از سال‌های 2000 است.

برخی می گویند فیلمنامه آن نسخه ناموفقی برای “بیگانه 3” نوشته “دیوید تویی” (David Twohy) است، که او برای آن فیلم چندین نسخه فیلمنامه تهیه کرد. بیورپتورهایی که در مقابل نور حساس هستند و به انسان حمله می‌کنند، شبیه بیگانه‌های بالداری هستند و حتی شخصیت‌هایی شبیه آلن ریپلی، کورپورال هیکس و نیوت دیده می‌شوند.


8. فیلم سرنوشت‌ساز: روانی (Psycho – 1960)

قاتل سریالی معروف اد گین الهام بخش فیلم‌های بسیاری بود که مشهورترین آن “روانی” است و در این اثر از “آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) نورمن بیتس روانی در متل متروکه خود به مهمان‌ها حمله می‌کند. این رفتار نورمن برای تماشاگران جذاب بود و به خلق ژانر اسلشر منجر شد.

“روانی” نه تنها عناصر کلیدی این ژانر مانند صحنه حمام و قتل زنان جوان را نشان داد، بلکه کار غیرمنتظره آن کشتن قهرمان در اوایل داستان بود.


7. ریپ آف: سه نفر روی چنگک (Three On A Meathook – 1972)

در دهه هفتاد “ویلیام گیردلر” به خاطر ساخت ریپ آف های متعدد از فیلم‌های ترسناکی مانند “آرواره‌ها” (Jaws)، “گریزلی” (Grizzly)، “جنگیر” (The Exorcist) و “مانیتو” (The Manitou) شهرت داشت. اما مهم‌ترین اثر او ریپ آف فیلم “روانی” است.

او شخصیتی معصوم کودک مانند به نام بیلی را نشان می‌دهد که با پدرش زندگی می‌کند و در قتل یک سریال مظنون می‌شود. از آنجاییکه او فراموشی دارد نمی‌تواند کارهایی را که کرده به یاد بیاورد و صحنه‌ای از آن شبیه “روانی” است.


6. سرنوشت‌ساز: پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project – 1999)

این فیلم درباره گروهی فیلمساز مستند است که به دنبال یافتن حقیقت یک افسانه شهری هستند و از آنجاییکه فیلم با دوربین دستی ضبط شده فضای مستندگونه را به این ژانر آورد و الهام بخش آثاری چون “فعالیت فراطبیعی” (Paranormal Activity) تا “کلاورفیلد” (Cloverfield) بود.

بازیگران ناشناس همه نقش خود را ایفا کردند، و فیلمسازان واقعی با ایجاد سروصداهایی واکنش و دیالوگ آنها را برانگیختند تا احساسات واقعی‌شان را ضبز کنند. نتیجه آن یک فیلم دیدنی بود که تماشاگران نمی‌دانستند واقعی است یا نه.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


5. ریپ آف: آر ای سی (REC – 2007)

پس از فیلم “پروژه جادوگر بلر” فیلم‌های ترسناک مستندگونه اوج گرفتند اما یکی از مشهورترین آنها این فیلم است که در آن یک خبرنگار و عواملش در ساختمانی که اتفاقات بدی در آن افتاده گیر می افتند.

کل فیلم توسط دوربین فیلمبردار داستان ضبط شده و همین آن را واقعی نشان می‌دهد. سیکوئل های مختلفی از آن ضبط شد و حتی از اثر قبلی هم شناخته شده تر است.


4. فیلم سرنوشت‌ساز: هالووین (Halloween – 1978)

فیلمی از “جان کارپنتر” (John Carpenter) که به دلایل مختلف الگوی سینمای اسلشر بوده است. نه تنها بسیاری از عناصر آن تا به امروز باقی مانده، بلکه یک قاتل عجیب را نشان می‌دهد که کسی نتوانسته او را بکشد و در فیلم‌های بعدی هم برمی گردد تا به ماموریتش ادامه دهد.

اجرای بازیگران (از جمله بازیگر کهنه کار “دونالد پلزنس” (Donald Pleasence))، و فیلمبرداری، و البته موسیقی متن این فیلم بعد از “روانی”، آن را جز بهترین‌ها کرده است.


3. ریپ آف: پیشنهاد (Offerings – 1989)

درحالی که فیلم‌های مختلفی از “هالووین” الهام گرفتند، هیچکدام به اندازه “پیشنهاد” نبودند که در آن یک قاتل از بیمارستان روانی فرار کرده و می‌خواهد از افرادی که او را به آنجا فرستاده‌اند انتقام بگیرد.

نه تنها داستان بلکه موسیقی فیلم هم شبیه اثر کارپنتر است. تنها تفاوت این است که موسیقی این فیلم کمی کندتر است.


2. فیلم سرنوشت‌ساز: آرواره‌ها (Jaws – 1975)

درحالی که بسیاری از طرفداران ژانر وحشت این فیلم از “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) را اثری ترسناک نمی‌دانند، اما در واقعیت این فیلم آنقدر ترسناک بود که در تابستان 1975 سواحل آمریکا را خلوت کرد. نهنگ سفیدی که نوجوانان موج سوار دریا را شکار می‌کند به یک ویلن مشهور تبدیل شد و فیلم پرفروشی را خلق کرد.

فیلم‌های ترسناک پس از آن با تکیه بر جلوه‌های ویژه، اجرای خوب و مقیاسی گسترده، به آزادی عمل دست یافتند. برخی از آنها (مانند “بیگانه”) شخصیت‌های هیولامانند معرفی کردند، درحالی که بقیه به همان کلیشه‌های قبلی چنگ زدند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای ژاپن که باید تماشا کنید


1. ریپ آف: مگ (The Meg – 2018)

پس از اکران “آرواره‌ها”، فیلم‌های هیولایی با حیوانات جدید ساخته شدند. تماشاگران دیگر با محتوای معمولی و موجودات تکراری و جلوه‌های ویژه مسخره راضی نمی‌شدند، همین موضوع “مگ” را پیچیده می‌کند. این فیلم چهل سال پس از “آرواره‌ها” نه درجه دو است نه تکراری، و نه آنقدر سطح بالا که با اثر اسپیلبرگ مقایسه شود.

این فیلم فقط نشان می‌دهد که نهنگ بزرگتر و درنده‌تری از دوران ماقبل تاریخ وجود دارد که به خاطر تحقیقات زیر آب بیدار شده است. بنابراین نوآوری هم دارد و موسیقی متن آن را “انیو موریکونه” (Ennio Morricone) برنده اسکار خلق کرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم