10 حقیقت از پشت‌صحنه فیلم “کاسپر” (Casper)

کمپانی یونیورسال پیکچرز در سال 1995 یک فیلم فانتزی به نام “کاسپر” را براساس کمیک هاروی “کاسپر روح مهربان” ساخت. این فیلم با حضور “کریستینا ریچی” (Christina Ricci)، “بیل پولمن” (Bill Pullman) و “دوون ساوا” (Devon Sawa)، درباره یک وارث است که برای تسخیر ارواح عمارت از دکتر جیمز هاروی کمک می‌گیرد.

درنتیجه دکتر هاروی و دخترش کت، با کاسپر و عمویش دوست می‌شوند. این فیلم در زمان خود در گیشه موفق بود و حتی هنوز هم در ایام هالووین پخش می‌شود. در اینجا می‌خواهیم حقایق پشت صحنه این فیلم را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بازیگران به جای ارواح با توپ‌های تنیس حرف می‌زدند

از آنجاییکه کاسپر و عمویش روح بودند، عوامل باید یک نقطه کلیدی ایجاد می‌کردند تا بازیگران با آنها صحبت کرده و بعد با جلوه‌های رایانه‌ای تغییر کند. بنابراین از توپ تنیس استفاده می‌کردند تا بازیگران به آن نگاه کنند.

در قسمت‌هایی که اواح حرکت می‌کردند چشم بازیگران باید همزمان حرکت می‌کرد. حتی امروزه هم جلوه‌های رایانه‌ای هزینه بر هستند، چه برسد به دهه 90 که تکنولوژی هنوز در آغاز راه بود.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی بهترین انیمیشن‌های خمیری تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. کاسپر در مین ضبط شد

دکتر هاروی مردی بود که با مرده‌ها حرف می‌زد و با دخترش کت در سراسر آمریکا سفر می‌کرد. زمانی که توانست تلفنی با ارواح عمارت صحبت کند، او و دخترش به مین سفر کردند. ظاهراً بخش اعظم فیلم در مین ضبط شد.

گرچه در فیلم در فرندشیپ قرار دارند اما پیج طرفداران این فیلم می‌گوید که در کمدین، مین ضبط شد. کمدن توانست محیط مناسب برای یک داستان ترسناک را ایجاد کند.


8. بیشتر صحنه‌های مربوط به عمارت در یک صحنه ضبط شدند

برخلاف “عمارت متروکه” (Haunted Mansion) از دیزنی، که لوکیشنش در کالیفرنیاست، لوکیشن عمارت ویپ استف اصلاً اینطور نیست. در حقیقت این عمارت در شرق کاناداست، برخی هم معتقدند براساس کاسا باتلو در بارسلونای اسپانیا ساخته شد.

اما برخلاف نماهای بیرونی، اغلب نماهای داخلی در یک صحنه ضبط شدند. سالن باله‌ای که رقص مدرسه کت در آنجا اجرا می‌شود، در عمارتی ضبط شد که لوکیشن گروه بک استریت بویز در آهنگ Everybody Backstreet’s Back می‌باشد.


7. انتظار می‌رفت موزیکال در آن وجود داشته باشد

به نظر می‌رسد در این فیلم یک یا دو موزیکال باشد. می‌توان تصور کرد که کاسپر به ماه نگاه کند و درباره گم شدن مادرش آواز بخواند. شاید کت هم چنین آوازی بخواند چون دل او هم برای مادرش تنگ شده.

با این حال در این فیلم هیچ موزیکالی وجود ندارد، اما نقشه این نبود. عموهای کاسپر قرار بود آهنگ Lucky Enough to Be A Ghost را بخوانند، این آهنگ درباره افسردگی و مشکلات روح بودن است. با این حال این صحنه به خاطر هزینه بر بودن کات شد.


6. کمیوی “استیون اسپیلبرگ” کات شد

دکتر هاروی بعد از بررسی ویپ استف و پی بردن به وجود ارواح، به دستشویی می‌رود تا صورتش را بشوید چون آنچه را دیده باور نمی‌کند. وقتی در آینه به خودش نگاه می‌کند، صورتش به صورت “کلینت ایستوود” (Clint Eastwood)، “رادنی دنگرفیلد” (Rodney Dangerfield) و سرانجام “مل گیبسون” (Mel Gibson) تبدیل می‌شود. گرچه این کیموها بامزه هستند اما قرار بود کمیوی “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) هم باشد.

اسپیلبرگ این صحنه را ضبط کرد اما در زمان تدوین، کمیوها زیاد بودند. بنابراین کمیوی او را کات کردند. “بیل پولمن” در وحشت دیدن این سه چهره خوب ظاهر می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی بدترین فیلم‌های انیمیشنی کل تاریخ سینما


5. استودیو نتوانست “کاسپر 2” را بسازد

پس از اکران فیلم اول تماشاگران منتظر فیلم‌های بعدی بودند و ظاهراً قرار بود فیلم بعدی هم ساخته شود، یونیورسال برای سرگرم کردن طرفداران سیکوئل های ویدیویی دیگر تولید کردند (مانند Casper: A Spirited Beginning و Casper Meets Wendy).

این سیکوئل ها چندان خوب پیش نرفتند که همین احتمال ساخت پروژه‌های بعدی را کمرنگ کرد. پس از استخدام “سایمون ولز” (Simon Wells) برای نویسندگی و کارگردانی سیکوئل های بعدی، به دلیل برنامه پر “کریستینا ریچی” و “بیل پولمن” لغو شد.


4. “بیل پولمن” دکتر هاروی را برای بچه‌هایش کشید

“بیل پولمن” در نقش یک پدر مجرد و بیوه درخشید. با این حال، او تنها بازیگری نبود که برای این نقش انتخاب کرده بودند. براساس گفته‌های صفحات طرفداران، بازیگرانی مانند “تام هنکس” (Tom Hanks)، “تیم آلن” (Tim Allen) و “رابین ویلیامز” (Robin Williams) کاندیدای خوبی بودند. گفته می‌شود پولمن نقش هاروی را به خاطر فرزندش بازی کرد. او می‌گوید: “این نقشی بود که به این امید بازی کردم تا فرزندانم را به سر صحنه بیاورم. آن‌ها هم در سنی بودند که از جادوی آن لذت می‌بردند.”


3. صداپیشگی کاسپر را یک کودک برعهده داشت

وقتی کاسپر به یک پسر جوان تبدیل شد، “دوون ساوا” نقش او را برعهده داشت. اما وقتی روح بود، صداپیشگی او را “مالاکای پیرسن” (Malachi Pearson) برعهده گرفت. در آن زمان پیرسن کودکی بود که صداپیشگی هم می‌کرد.

گفته می‌شود او شش بار برای این نقش تست داد و فکر می‌کرد در این کار موفق نبوده است. “فکر می‌کردم خیلی بد انجامش دادم. به مادرم گفتم فکر نمی‌کنم این نقش را بگیرم! دیگر تمام است.” مدتی بعد معروف‌ترین روح دنیای سینما به او واگذار شد.


2. جلوه‌های رایانه‌ای “کاسپر” از “پارک ژوراسیک” بیشتر است

“کاسپر” از لحاظ جلوه‌های دیجیتال از دوره خود جلوتر بود. جلوه‌های رایانه‌ای آن در دهه 90 بی نظیر بود و هنوز هم جذابیت دارد. اما کاسپر تنها روح فیلم نبود که توسط جلوه‌های رایانه‌ای خلق شد، بلکه عموهای او و آنهایی که مرده و دوباره زنده شدند هم توسط جلوه‌های رایانه‌ای خلق شدند.

کارگردان فیلم “برد سیلبرلینگ” (Brad Silberling) می‌گوید جلوه‌های رایانه صحنه آشپزخانه “کاسپر” از کل “پارک ژوراسیک” (Jurassic Park) بیشتر است. در این صحنه کاسپر صبحانه تهیه می‌کند و عموهایش در سقف چرخیده و تمام غذا را می‌خورند.

همچنین بخوانید: 37 انیمیشن برتر تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. “کریستینا ریچی” فکر نمی‌کرد فیلم خوب از آب دربیاید

“کریستینا ریچی” به خاطر موهای تیره و چشم‌های درشتش شخصیت موردعلاقه همگان بود. او پس از بازی در نقش وندزدی آدامز در “خانواده آدامز” (The Addams Family) گزینه کامل کت در “کاسپر” بود. با این حال سال‌ها بعد که درباره این نقش از او سؤال شد پاسخ شوکه کننده‌ای داد.

“به نظرم این فیلم مسخره بود. بی معنی بود. من باید عاشق یک روح می‌شدم؟ چطور ممکن است؟ آن هم درحالی که این شخصیت کارتونی است؟” آیا این نشان دهنده مخالف بودن او با ساخت سیکوئل است؟


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم