رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع فرار که باید تماشا کنید (بر اساس امتیاز IMDb)

هیچ چیز به اندازه فرار از زندان جذاب نیست. برنامه ریزی، همکاری و اجرای نقشه‌ها فرارهایی را ممکن می‌سازد که برخی شکست خورده و برخی پیروز می‌شوند. خوشبختانه فیلم‌های مختلفی درباره فرار از زندان ساخته شده است.

از فیلم‌های کلاسیک عصر طلایی هالیوود گرفته تا فیلم‌های جدید تمام آنها را برایتان طبقه بندی کرده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


10. سپیده‌دم رهایی – 2006 – Rescue Dawn (امتیاز 7.3)

“ورنر هرتسوک” (Werner Herzog) کارگردانی است که می‌تواند موفقیت و پیروزی انسان در برابر مشکلات را نشان دهد. این فیلم جنگی سال 2006 او درباره جنگ ویتنام “کریستین بیل” (Christian Bale) را در نقش دیتر دنگلر نشان می‌دهد، یک خلبان آمریکایی که هواپیمایش در لائوس سقوط می‌کند. این فیلم به شورش و فرار هم او به همراه زندانی دیگر می‌پردازد. نمونه دیگری از اجرای بیل و کارگردانی هرتسوک.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم هایی که با موضوع فرار از زندان ساخته شده اند


9. ستیزه جویان – 1958 – The Defiant Ones (امتیاز 7.6)

فیلمی ساخته “استنلی کریمر” (Stanley Kramer) در سال 1958، فیلمی دیدنی درباره مبارزه با نژادپرستی در سال‌های 50 درباره دو زندانی که گرچه از هم متنفر هستند اما به هم غل و زنجیر شده و می‌خواهند فرار کنند. این فیلم با حضور “تونی کرتیس” (Tony Curtis) و “”سیدنی پوآتیه (Sidney Poitier)، دو جایزه اسکار دریافت کرد و نامزد بهترین بازیگر مرد شد. پوآتیه اولین بازیگر مرد سیاهپوست شد که نامزد اسکار شد.


8. قطار سریع‌السیر نیمه‌شب – 1978 – Midnight Express (امتیاز 7.6)

فیلمی از “آلن پارکر” (Alan Parker) با داستان فرار از زندان. بیلی هایس (برد دیویس “Brad Davis”) یک دانشجوی کالج است که زندانی شده و به خاطر قاچاق در ترکیه در زندان ترکی زندانی می‌شود. این فیلم داستان واقعی داشته و البته اقتباس آزاد محسوب می‌شود. کارگردانی پارکر و اجراها دیدنی هستند. نقطه قوت فیلم موسیقی متن “جورجو مورودر” (Giorgio Moroder) است که برنده اسکار شد.


7. فرار از آلکاتراز – 1979 – Escape From Alcatraz (امتیاز 7.6)

فیلمی کلاسیک درباره فرار از زندان ساخته سال 1979 از “دان سیگل” (Don Siegel) با حضور “کلینت ایستوود” (Clint Eastwood)، یک سارق بانک به نام فرانک موریس که در زندانی غیرقابل فرار زندانی است. او به همراه دو نفر دیگر برای فرار نقشه می‌کشد. داستان واقعی این فرار به فیلمی تبدیل شد که نه تنها باعث درخشش کارنامه سیگل شد بلکه تا سال‌ها ماندگار شد.


6. مغلوب قانون – 1986 – Down By Law (امتیاز 7.8)

یک فیلم سیاه و سفید درباره فرار از زندان سه زندانی به کارگردانی “جیم جارموش” (Jim Jarmusch) با حضور “تام ویتس” (Tom Waits)، “جان لوری” (John Lurie) و “روبرتو بنینی” (Roberto Benigni)، در نقش سه زندانی که اولی تصادفاً زندانی شده است. درحالی که فیلم‌های فرار از زندان دیگر به نقشه فرار می‌پردازند این فیلم خاص به شیوه ارتباط این سه زندانی باهم می‌پردازد. دیالوگ‌های شنیدنی فیلم و فیلمبرداری “رابی مولر” (Robby Müller)، یکی از بهترین فیلم‌ها درباره فرار را به وجود آورده است.

همچنین بخوانید: معرفی 15 سریال جذاب و دیدنی شبیه فرار از زندان (Prison Break)


5. پاپیون – 1973 – Papillon (امتیاز 8)

دو زندانی در دوران محکومیت در زندان آمریکای جنوبی باهم دوست می‌شوند. در این زمان یکی از زندانی‌ها نقشه فرار کشیده و یکی از دیدنی‌ترین فیلم‌ها درباره نقشه فرار خلق می‌شود. یک تریلر با حضور “استیو مک کوئین” (Steve McQueen) افسانه‌ای و “داستین هافمن” (Dustin Hoffman) جوان که در این فیلم می‌درخشند. یک فیلم نوشته “دالتون ترمبو” (Dalton Trumbo) که در سال 2018 بازسازی شد.


4. لوک خوش دست – 1967 – Cool Hand Luke (امتیاز 8.1)

“ما به خاطر ناتوانی در برقراری ارتباط به اینجا رسیدیم.” “پل نیومن” (Paul Newman) در یکی از بهترین اجراهای خود در نقش لوک جکسون حضور دارد، یک مرد جنوبی که از قوانین پیروی نمی‌کند. زندانی‌های دیگر او را قهرمان دانسته و می‌خواهند رهبری گروه را برعهده بگیرد. تلاشش برای فرار شکست خورده اما روحیه جنگنده‌اش از او یک قهرمان می‌سازد. انسان‌ها شکست می‌خورند اما روحیه‌شان حفظ می‌شوند، این موضوعی است که تماشاگران از این فیلم به خاطر می‌سپارند.


3. فرار بزرگ – 1963 – The Great Escape (امتیاز 8.2)

یکی از بهترین فیلم‌های فرار از زندان با حضور “استیو مک کوئین” و بازیگران دیگر. یک سرباز پس از زندانی شدن در کمپ زندانیان در دوران جنگ جهانی دوم، می‌خواهد به هر وسیله‌ای زندانیان را آزاد کند. این فیلم به خاطر پرش‌های موتورسواری دیدنی است و عزم و اراده سربازها هم آن را تماشایی می‌کند.


2. داستان اسباب بازی 3 – 2010 – Toy Story 3 (امتیاز 8.3)

زمانی که اسباب بازی‌ها بخشیده می‌شوند و یک خرس مستبد بر آنها سلطه دارد، آن‌ها تصمیم می‌گیرند فرار کرده و به خانه اندی بروند. ارجاع به فیلم‌های دیگر پیش از آن این نقشه فرار را دیدنی می‌کند. ارجاعاتی به “فرار بزرگ” و “فرار از آلکاتراز” این فیلم را دیدنی می‌کند. یک ماجرای عاطفی با شخصیت‌هایی که بچه‌ها با آن بزرگ شده‌اند و یکی از بهترین انیمیشن‌های سال‌های 2010 است.

همچنین بخوانید: 15 دیالوگ خواندنی از مجموعه فیلم‌های داستان اسباب بازی (Toy Story)


1. رستگاری در شاوشنک – 1994 – The Shawshank Redemption (امتیاز 9.3)

پرامتیازترین فیلم IMDb که به زندان هم ربط دارد. یک درام از سال 1994 درباره امید یک زندانی برای فرار و دوستی‌اش با زندانی دیگر. این فیلم با استفاده از روایت و بازی با گذر زمان، یکی از عاطفی‌ترین و شنیدنی‌ترین داستان‌های فرار را روایت می‌کند. یک اثر کلاسیک که موردتوجه اسکار قرار نگرفت و این جایزه را به “فارست گامپ” (Forrest Gump) واگذار کرد. با این حال میراثش به جا مانده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. هادی

    مهر 24, 1399

    عالی بود.ممنونم

    پاسخ