لیست بهترین سریال‌هایی که در فضای قرون وسطی ساخته شده‌اند (براساس امتیاز IMDb)

صحنه‌های مربوط به قرون وسطی داستان‌های خوبی پدید می‌آورند. در این جا چند نمونه از بهترین مجموعه‌های دارای این موضوع را معرفی خواهیم کرد.

فیلم‌های با موضوع قرون وسطایی و یا حتی فیلم‌هایی مربوط به دورانی خاص در تاریخ افزایش چشمگیری داشته‌اند. مثال‌های زیادی وجود دارند، از سریال تخیلی تاریخی “بازی تاج و تخت” (Game of Thrones) و جدیدتر از آن سریال “ویچر” (The Witcher) تا مجموعه‌های واقع بینانه تر که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند، مانند “وایکینگ‌ها” (Vikings) و “ملکه سفید” (The White Queen).

تعجبی ندارد که بینندگان تا این حد به این نوع مجموعه‌ها علاقه دارند، چه مجموعه‌های تخیلی تاریخی باشد یا تصویری واقعی از وقایعی که رخ داده است. چرا که این دوره پر شور، تاریک و حتی گاهی وحشیانه از تاریخ بشریت، روایت‌ها و داستان‌های جذاب و جالبی دارد.

در لیست زیر، برخی از مجموعه‌های تاریخی که بالاترین امتیاز را در وب سایت IMDb داشتند، قرار داده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


15. مارکو پولو – Marco Polo (امتیاز 8 – 2014)

نه، این مجموعه بر اساس بازی معروفی که در استخرها انجام می‌شود ساخته نشده، بلکه در قرن سیزدهم اتفاق افتاده و درباره تاجری ایتالیایی می‌باشد. بیشتر داستان درباره سال‌های گرفتاری “مارکو پولو” در دربار “کوبالی خان” (Kublai Khan) از امپراطوری مانگل ها می‌باشد، و این مجموعه موضوعات غربی ندارد و بیشتر بر چین و سلسه یوآن می‌پردازد.

با این که این سریال تنها در دو فصل ساخته شد، اما در میزان درام و پیچیدگی‌های لازمه بسیار موفق بوده و داستانی دارد که بیشتر به تاریخ شرق می‌پردازد. بودجه 200 میلیونی آن بیشتر برای فیلمبرداری و ارزش تولیدی قابل مشاهده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند


14. معما!: کدفیل – Mystery!: Cadfael (امتیاز 8.1 – 1994)

به نظر می‌رسد دوران خونین 1000 سال پیش اروپا، برای تبدیل شدن به داستان‌های معمایی پتانسیل بالایی دارد. این مجموعه بریتانیایی که به دهه 90 متعلق است، از این موضوع استفاده کرده و داستان‌هایی با فضای قرن دوازدهم انگلستان طراحی کرد. این مجموعه فرضیه “کلمبو” (Columbo) را در پیش گرفته و آن را با درون مایه “بازی تاج و تخت” ترکیب کرده و برنامه‌ای سرگرم کننده ساخته است.

با این که داستان درباره یک جنگجوی سابق است که حالا به یک راهب تبدیل شده می‌باشد، اما کدفیل بر داستان تمرکز کرده و با فیلمنامه فوق العاده اش بینندگان را جذب خود کرده است.


13. ستون‌های زمین – The Pillars Of The Earth (امتیاز 8.1 – 2010)

این مینی سریال که بر اساس یک رمان ساخته شده در هر هشت قسمت خود، گنجینه‌ای از پیشینه تاریخی و اعتبار می‌باشد. همانطور که با توجه به سریالی با موضوع جنگ داخلی به نام “آشوب” (The Anarchy) می‌توانید تصور کنید، لحظات مهیج و دراماتیک زیادی در این مجموعه وجود دارد.

این سریال از یک سو به ساخت و ساز کلیسای جامع پرداخته، و از سوی دیگر داستان چندین شخصیت خاص را روایت می‌کند. پس زمینه‌های پر زرق و برق به همراه نقش آفرینی برجسته “ایان مک شین” (Ian McShane) و “هایلی اتول” (Hayley Atwell) به “ستون‌های زمین” حسی غنی از اعتبار می‌بخشد.


12. تودورها – The Tudors (امتیاز 8.1 – 2007)

در حالی که “مایکل هرست” (Michael Hirst) بیشتر برای کارش در سریال “وایکینگ‌ها” شناخته شده است، اما سال‌ها پیش در یک مجموعه تاریخی جالب و پرتنش نیز حضور داشته است. اتفاقات “تودور ها” چند قرن پس از آن مجموعه رخ می‌دهد و زمان بین “دوران تاریک” و “مدرنیته”؛ “رنسانس” را روایت می‌کند.

این دوره میانی رویدادهای مهم را میزبانی می‌کند و “هرست” از این موضوع نهایت استفاده را کرد. با این که این مجموعه ازادی دارد، اما برای شکل دادن داستان “شاه هنری هشتم” هم از تاریخ و هم از تخیل بهره می‌برد.

گرچه “تودورها” به دلیل “تحقیر مناقشات موضوی” نظرات متفاوتی دریافت کرد، اما در جشنواره فیلم‌های ایرلندی نامزد جوایز متعددی شد.


11. دیوار سرخ – Redwall (امتیاز 8.2 – 1999)

این درست است سریالی انیمیشنی که در آن موش‌ها قادر به صحبت کردن هستند، اعتبار تاریخی ندارد. با این حال، این مجموعه تخیلی از موضوعات قرون وسطایی استفاده می‌کند تا صحنه‌ای باشکوه بسازد که برای کودکان نیز جذاب باشد.

این انیمیشن کاندایی از رمان تخیلی مشهور “برایان جکینز” (Brian Jacques) اقتباس شده که هر فصل از سه فصل آن به یکی از کتاب‌ها می‌پردازد. داستان درباره موشی ضعیف به نام “متیوس” (Matthias) می‌باشد، داستان از طبیعت زندگی در قرون وسطی می استفاده کرده و با اضافه کردن طنز به آن، تعادل داستان را حفظ کرده است. کاراکترهای رنگارنگ و موضوعات تخیلی این کارتون زیبا را شکل داده‌اند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های سال 2020 (تا به اینجا)


10. ایزابل – Isabel (امتیاز 8.3 – 2001)

کمی رویدادهای روزانه را که به سریال “بازی تاج و تخت” اضافه کنید، سریال اسپانیایی “ایزابل” که درباره حکومت “ملکه ایزابلای کاستیل” (Queen Isabella of Castile) را خواهید داشت. این سریال دست کم گرفته شده تنها با نام “ایزابل” شناخته می‌شود. این سریال نیز مانند “بازی تاج و تخت” به قدرت رسیدن خانواده‌های سلطنتی را به همراه درام فوق العاده، کشمکش‌ها، و جنگ‌های همراه آنها را نشان می‌دهد. (البته منهای اژدها و زامبی‌های یخی)

این سریال اسپانیایی کوتاه به تهیه کنندگی “جومه باناکولوچا” (Jaume Banacolocha) و “جون بایز” (Joan Bas) و نقش آفرینی بی نظیر “میشل خنر” (Michelle Jenner) در نقش ایزابل، “رادلفو سانکو” (Rodolfo Sancho) در نقش “فرنیناند از آراگون” (Ferdinand of Aragon)، “پابلو درکی” (Pablo Derqui) در نقش “هنری از کاستیل” (enry of Castile) و بسیاری دیگر همراه بوده است. این مجموعه به اتفاقات معتبری در اسپانیا و رویدادهای اجتماعی/ سیاسی از جمله سفر “کریستوف کلمب” (Christopher Columbus) و تفتیش عقاید مذهبی از طرف کلیسا در اسپانیا نیز پرداخته است.


9. تاج توخالی – The Hollow Crown (امتیاز 8.3 – 2012)

در حالی که سریال‌های تاریخی زیادی به تاریخ قرون میانی انگلستان پرداخته‌اند، اما سریال “تاج توخالی” این دوره را از زاویه‌ای صحیح‌تر و معتبرتر به تصویر کشیده است و به مسائلی مانند “جنگ گل‌های رز” پرداخته. این مجموعه به دویمن اثر از چهر نمایش “شکسپیر” (Shakespeare) می‌پردازد که نمایش “زندگی و مرگ شه ریچارد دوم” (The Life and Death of King Richard II) را در بر دارد.

داستان معتبر، نقش آفرینی فوق برجسته “بندیکت کامبربچ” (Benedict Cumberbatch)، “جودی دنچ” (Judi Dench) و دیگر بازیگران و همچنین منبع غنی آن، پایه‌ای مستحکم برای این سریال اکشن- درام ساخته است. همانطور که برنامه به پیش می‌رود دروران آشفته قرون میانی بریتانیا به آشوب تبدیل می‌شود.


8. آخرین پادشاهی – The Last Kingdom (امتیاز 8.3 – 2015)

با این که اولین نمونه‌هایمان بیشتر بر اواخر قرون وسطی تمرکز دارند، “آخرین چادشاهی” به دوران وحشیانه‌تر و خشن‌تر قرن نهم انگلستان می‌پردازد. داستان به زمانی برمی گردد که بریتانیا بی ثبات بوده و به چند پادشاهی تقسیم شده بود. درام، نزاع و کشمکش‌های بی درنگ در این زمان هویدا بوده است.

طرفداران سریال “وایکینگ‌ها” از تماشای این سریال لذت خواهند برد، چرا که بعدها عامل ناپایدار کنندگی مهاجمان شمالی که به حمله به جزایر دیگر تشویق شدند را نشان می‌دهد. این موضوع اعث می‌شود برخی از بهترین صحنه‌های مبارزه را در تلویزیون تماشا کنید. افراط در پیچیده کردن روایت‌ها، کاراکترهای مختلف کمک می‌کند این سریال کامل‌تر شود.


7. رابین از شرود – Robin Of Sherwood (امتیاز 8.5 – 1984)

در پیدا کردن ترکیبی نمادین از تاریخ و اساطیر نمی‌توان نمونه‌ای بهتر از “رابین هود”؛ شخصیتی که با گذشت سال‌ها و دهه‌ها همچنان سازگار باقی مانده است. یکی از نمونه‌های کمتر شناخته شده اما قوی از این قهرمان افسانه‌ای در سریال بریتانیایی “رابین از شرود” ساخته “ریچارد کارپنتر” (Richard Carpenter) قابل مشاهده است.

با این که مدت زیادی از پخش این سریال می‌گذرد، این مجموعه به لطف ترکیب رئالیسم با اساطیر تخیلی و فضای جذابی که داشت، طرفداران زیادی پیدا کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 سریال ترکی جذاب و دیدنی


6. ویچر – The Witcher (امتیاز 8.5 – 2019)

یکی دیگر از نمونه‌های الهام گرفته از قرونوسطی “ویچر” است که بار دیگر نشان می‌دهد ترکیب بنیان تاریخ حقیقی با خیال پردازی با شکوه می‌تواند یک اثر درام- تخیلی بسیار خوب را بسازد. “ویچر” بر اساس بازی ویدئویی آن و مجموعه کتابی به قلم “آندره ساکوفسکی” (Andrzej Sapkowski) ساخته شده و به وقایع کشف نشده و شگفت آور اساطیر اروپای شرقی می‌پردازد و از آن به عنوان پس زمینه‌ای برای ساخت ضدقهرمان داستان “جرالت” (Geralt) استفاده می‌نماید. این مجموعه با ختخیل رنگ و وارنگ، استفاده غنی از اساطیر، اکشن هیجان انگیز و کاراکترهای سه بعدی که دارد خیلی سریع ثابت کرد که تا چه حد خاص و چشم نواز می‌باشد.


5. برزرک – Berserk (امتیاز 8.6 – 2016)

با توجه به مبالغه بیش از حد (اما سرگرم کننده) از مضامین اکشن و حماسی خارق العاده این اثر، انیمه “برزرک” که بر اساس مانگای آن ساخته شده به یک مستند تاریخی شباهت دارد. این انیمیشن مهیج درباره “گاتز” (Guts) و “گریفیت” (Griffith) دو جنگجوی رقیب است که در دنیای تاریخی خود به جنگ پرداخته و اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند.

با این که این انیمه اکشن هیجان انگیز کامل شده و حالا مجموعه فیلمی سه گانه به نام “آرک طلایی” (The Golden Arc) از آن پخش شده است، اما انیمه اصلی آن همچنان جذاب و پر معنا می‌باشد. داستان شخصیت محور بوده و با فضای قرون وسطایی تاریک و خشنی که دارد قدرتمند شده است.


4. وایکینگ‌ها – Vikings (امتیاز 8.6 – 2013)

برخی دوره‌های تاریخ به اندازه‌ای سرگرم کننده هستند که حتی به ترکیب شدن با عناصر تخیلی نیازی ندارند. تصویری که “مایکل هرست” در “وایکینگ‌ها” از جامعه اسکاندیناوی‌ها نشان می‌دهد، دقیقاً این گونه است. این طور نیست که بگوییم از آزادی‌های خلاقانه استفاده نشده، بلکه با بزرگنمایی در اکشن و درام رخدادهای بین وایکینگ‌ها و ویژگی‌های فرهنگی آنها به زیبایی کار افزوده شده است.

داستان درباره مهاجمان و جستجوگرانی است که در سرزمین ای جدید، به دنبال زندگی کامیابانه تری هستند. همزمان، گردبادی از درگیری‌ها، هرج و مرج و کشمکش‌ها در میان قبایل وایکینگ و خارج از آن را نیز تماشا خواهید کرد. تمامی این‌ها باعث می‌شوند هنگام تماشای حماسه آفرینی‌های “رگنار لاثبروک” (Ragnar Lothbrok) و همراهانش با داستانی پر از درام، داستان اهی تخیلی، و سکانس‌های اکشن هیجان انگیز رو به رو شوید.


3. کونتن درورد – Quentin Durward (امتیاز 8.8. – 1956)

جدای از هفت قسمته بودن و محدودیت‌های تصویری که به دلیل قدیمی بودن این مجموعه آلمانی- فرانسوی است، این افسانه ماجراجویانه، بسیار پربار و سرگرم کننده می‌باشد.

این سریال که از رمانی به قلم “سِر والتر اسکات” (Sir Walter Scott) ساخته شده، درباره یک ماجراجوی اسکاتلندی به نام “کونتن” (Quentin) است که دشمنان تمام قبیله او را تار و مار می‌کنند. همانطور که تصور می‌کنید، تمام درام داستان از همین بخش نشات می‌گیرد. شخصیت اصلی ستمدیده ما باید در این مکان خصمانه راهی پیدا کند تا به فرانسه برود و با تنها خویشاوند خود در آنجا ملاقات کرده و به دربره “لویی سیزدهم” (Louis XI) برسد.

همچنین بخوانید: 10 سریال درام برنده جایزه ‌امی براساس امتیاز IMDb


2. شش اژدهای پرنده – Six Flying Dragons (امتیاز 8.8 – 2015)

با این که بازتاب کوچکی از رویدادهای شگفت آور و اغلب تاریک دوره میانی اروپا دیده شده است، این داستان حماسی کره جنوبی که در سال 2015 ساخته شد، نشان می‌دهد که شرق نیز افسانه‌های هیجان انگیزی از قهرمانی و نزاع سیاسی دارد.

مانند بسیاری از نمونه‌های دیگر این لیست، “شش اژدهای پرنده” نیز در ساخت کاراکترها تخیل را با واقعیت ترکیب کرده و داستان را تقریباً بر اساس واقعیت ساخته است. خصوصاً، در دوره پایه گذاری سلسله جوسون در قرن چهاردهم، و زمانی که نئو- کنفوسیونیسم گرایی بر بوداییسم غلبه کرده و تغییرات زیادی در جامعه پدید آمد. همه این‌ها را از دیدگاه شاهزاده “لی بانگ وان” (Lee Bang Won) تماشا خواهیم کرد.


1. بازی تاج و تخت – Game Of Thrones (امتیاز 9.3 – 2011)

با این که پایان این اثر نظارت متفاوتی دریافت کرد، اماهنوز هم این اقتباس “بنیاف” (Benioff) و “وایس” (Weiss) از رمان حماسی “جورج آر. آر. مارتین” (George R. R. Martin) بهترین مثال از یک اثر تخیلی در باب تاریخ میانی می‌باشد. به لطف کاراکترهای سه بعدی، فیلمنامه فوق العاده، و محیط تخیلی لذت بخش آن، این مجموعه به عنوان یک اثر اکشن، درام پر بار همچنان می‌درخشد. بیشتر قسمت‌ها مملو از هیجان و احساس هستند که از یک کاراکتر به یادماندنی به دیگری منتقل می‌شوند.

این مجموعه به ایجاد روندی در تلویزیون کمک کرد که برنامه‌های ترکیبی تخیلی/ تاریخی بیشتری به نمایش در آورده شوند، که بیشتر آن‌ها در لیست ما نام برده شدند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم