معرفی تمام فیلم‌های مربوط به پرنسس‌های دیزنی براساس خط زمانی داستان

فیلم‌های مربوط به پرنسس‌های دیزنی از داستان‌های عامیانه اقتباس شده و به همین دلیل مکان‌ها و زمان‌های مختلف را نشان می‌دهند، و به همین دلیل در اینجا این فیلم‌ها را به ترتیب زمانی معرفی می‌کنیم. گرچه والت دیزنی در هشت دهه فیلم‌های مختلفی را تولید کرده، اما فیلم‌های به یادماندنی‌اش درباره پرنسس‌هایی هستند که به کمک جادو نجات یافته‌اند.

اولین فیلم انیمیشن دیزنی “سفیدبرفی و هفت کوتوله” (Snow White and the Seven Dwarfs) بود که در سال 1937 ساخته شد. اولین فیلم بلند انمیشنی از دیزنی که اولین جایزه اسکار را دریافت کرد (یک جایزه افتخاری واقعی به همراه پنج مجسمه کوچک). از آن زمان دیزنی فیلم‌های مختلفی ساخته که داستان‌ها در آلمان، اردن، اسکاتلند و حتی اعماق دریا رخ داده و پرنسس‌ها با قدرت‌های خاص همه مشکلات را حل می‌کنند.

برخلاف بسیاری از فیلم‌ها که داستانشان حوالی ساخت فیلم جریان داشته، فیلم‌های دیزنی اصلاً اینطور نیستند. با نگاهی به داستان منبع، فضا، لباس شخصیت‌ها، می‌توان درک کرد که داستان در دوره خاصی قرار دارد اما دیزنی سبک‌های مختلف را با هم ادغام می‌کند و به همین دلیل داستان‌ها همیشه ماندگار هستند. با این حال نمی‌توان گفت که نمی‌شود این داستان‌ها را به زمان و دوره خاصی محدود کرد و به همین دلیل است که در اینجا فیلم‌ها را براساس ترتیب زمانی مرتب می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


علاءالدین – Aladdin – حوالی سال‌های 300

فیلم “علاءالدین” در سال 1992 اکران شد و یک اثر رنسانس از دیزنی است که در آن دوره فیلم‌های انیمیشن دیدنی دیزنی براساس داستان‌های محبوب خلق می‌شدند. این فیلم براساس داستان عربی “هزار و یک شب” که در حوالی سال‌های 300 پس از میلاد جریان داشت، ساخته شد.

همچنین بخوانید: رتبه بندی رسمی شرورترین ویلن‌های دنیای دیزنی


شجاع – Brave – حوالی سال‌های 900

واضح است که “شجاع” (2012) در عصر میانه اسکاتلند جریان دارد، گرچه تاریخ دقیق آن مشخص نیست. این فیلم از عناصر فرهنگ عامه اسکاتلند استفاده کرده و مریدا از لباس‌های قدیمی استفاده می‌کند. با این حال با وجود عناصر داستان تأیید شد که داستان در قرن دهم جریان دارد.


موانا – Moana – حوالی سال‌های 900

موانا جدیدترین پرنسس دیزنی است که داستانش در جزایر پلی نزی جریان دارد. بازهم تاریخ دقیق مشخص نیست و گفته می‌شود 3000 سال قبل است. “موانا” در سال 2016 اکران شد، پس حدود به سال‌های 900 برمی گردد. درباره مکان دقیق هم زیاد بحث می‌شود.


زیبای خفته – Sleeping Beauty – حوالی سال‌های 1300

“زیبای خفته” در سال 1959 اکران شد و براساس داستانی به همین نام از “شارل پرو” (البته با تغییرات زیاد) ساخته شد. زمانی که پرنس فیلیپ به پدرش می‌گوید در گذشته زندگی می‌کند و حالا قرن 14 است، درباره تاریخ داستان سرنخ می‌دهد، چون پدرش نمی‌خواهد او با یک بی سروپا ازدواج کند.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی قوی‌ترین و تاثیرگذارترین پرنس‌های دیزنی


مولان – Mulan – حوالی سال‌های 1400

“مولان” براساس افسانه چینی هوا مولان که به سال‌های 300 بازمی گردد، ساخته و در سال 1998 پخش شد. با این حال داستان اصلی نسخه‌های مختلف داشته و از آنجاییکه فیلم از عناصر مختلف الهام گرفته نمی‌توان آن را به یک داستان مرتبط کرد. ارجاعاتی مانند شهر ممنوعه باعث می‌شود داستان را به سال 1400 مربوط کنند.


سفیدبرفی و هفت کوتوله – Snow White And The Seven Dwarfs – حوالی سال‌های 1500

فیلمی براساس داستان آلمانی در سال 1812 از برادران گریم که در سال 1937 اکران شد. جزئیاتی مانند سبک داستان و آوازها (که اولین بار در سال 1545 اروپا این سبک وجود داشت) باعث می‌شود آن را به اواخر سال‌های 1500 آلمان نسبت دهند.


پوکاهانتس – Pocahontas – 1607

زمینه تاریکی “پوکاهانتس” باعث می‌شود به راحتی تاریخش را مشخص کرد (گرچه داستان به لحاظ تاریخی صحیح نیست). فیلمی براساس زندگی زنی بومی آمریکا که با ورود مردی به نام جان اسمیت و همراهانش به ویرجینیا در سال 1607، او را ملاقات می‌کند. با وجود عدم صحت تاریخی فیلم و اشاره‌های نژادی، با داستان متفاوتی روبرو هستیم.


دیو و دلبر – Beauty And The Beast – حوالی سال‌های 1700

“دیو و دلبر” در سال 1991 اکران شد و براساس داستانی فرانسوی از “ژان-ماری لوپرنس دو بومون” نوشته سال 1756 است. با وجود سبک لباس‌ها، توصیف کاگزورق از سبک قلعه (“سبک عجیب روکو” و “نمونه دیگری از دوره باروک نئوکلاسیک”) و پرنس بودن دیو، باعث می‌شود آن را پیش از انقلاب فرانسه در سال 1789 بدانیم.

همچنین بخوانید: بدترین انیمیشن‌های ساخته شده توسط دیزنی در دهه اخیر بر اساس امتیاز راتن تومیتوز


پری دریایی کوچولو – The Little Mermaid – حوالی سال‌های 1700

حدس تاریخ این داستان می‌تواند سخت‌ترین باشد چون دیزنی سبک‌های مختلف از قرن‌های مختلف را باهم ترکیب کرد. این فیلم در سال 1989 اکران شد و رنسانس دیزنی محسوب می‌شود. داستان آن از یک داستان دانمارکی نوشته “هانس کریستین اندرسن” در سال 1837 گرفته شده (با تغییرات بسیار)، اما از عناصر سال‌های 1600 و 1900 استفاده کرده است. بسیاری از طرفداران و متخصصین به خاطر ارتباط میان دزدان دریایی و پری‌ها آن را از قرن 18 می‌دانند.


سیندرلا – Cinderella – حوالی سال‌های 1800

“سیندرلا” در سال 1950 اکران شد و براساس داستانی به همین نام از “شارل پرو” ساخته شد. داستان در فرانسه جریان داشته و براساس مدل لباس‌ها می‌توان آن را به اواخر سال‌های 1800 نسبت داد، زیرا شخصیت‌ها درباره زمان توضیحی ارائه نمی‌دهند.


گیسوکمند – Tangled – حوالی سال‌های 1700-1800

اقتباسی آزاد از داستان آلمانی راپونزل از مجموعه داستان‌های برادران گریم که بسیاری با توجه به سبک مادر گاتل خواستند درباره تاریخ آن تصمیم گیری کنند اما از آنجاییکه طراحی لباس و صحنه برای مسن‌تر نشان دادن این شخصیت انجام شده، نمی‌توان از او کمک گرفت. احتمالاً داستان در اواخر سال‌های 1700 جریان داشته و با توجه به ارتباطش با داستان “یخ زده” می‌توان آن را به اواسط سال‌های 1800 نسبت داد.


منجمد 1 و 2 – Frozen & Frozen II سال‌های 1839 و 1842

گرچه آنا و السا پرنسس‌های رسمی دیزنی نیستند، اما باید به آنها هم اشاره کرد. “یخ زده” با الهام از داستان “ملکه برفی” سال 1844 در سال 2013 اکران شد. به گفته خالقین این فیلم داستان در سال‌های 1840 نروژ رخ داده و نقشه فیلم هم نشان می‌دهد که داستان در جولای 1839 جریان دارد. از آنجاییکه “یخ زده 2” سه سال پس از فیلم اول جریان دارد یعنی سال 1842 را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کمپانی دیزنی در این دهه (2010 تا 2019)


شاهدخت و قورباغه – The Princess And The Frog سال 1926

فیلمی براساس رمان “شاهدخت و قورباغه” نوشته “ای.دی. بیکر” که در سال 2009 اکران شد. از آغاز داستان پیداست که در سال‌های 1920 نیواورلئان جریان داشته و حتی روزنامه‌ای که پرنس ناوین حین پیاده شده از کشتی در دست دارد آوریل 1926 را نشان می‌دهد. لباس‌ها، ساختمان‌ها، موسیقی و عناصر دیگر به فرهنگ جاز و زندگی در سال‌های 1920 نیواورلئان اشاره دارد، بنابراین مشخص کردن تاریخ این فیلم بسیار آسان است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    مهر 3, 1399

    مطمئنید منجمد تو 1939 هم بوده؟ پس هیتلرش کجا بود جنگ راه بندازه؟ سپاس از ترجمه

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به محمدرضا

      مهر 3, 1399

      درست میگید، اشتباه تایپی بود که به جای 1839, 1939 نوشته شده بود. ممنونم اصلاح شد 🌹

      پاسخ