بررسی میزان بودجه و فروش فیلم “تنت” (Tenet)، جدیدترین ساخته کریستوفر نولان

در اینجا می‌خواهیم درباره بودجه فیلم “تنت” صحبت کنیم. آخرین فیلم به کارگردانی “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) که قرار بود در ماه جولای اکران شود اما به خاطر شیوع کرونا ویروس اکران آن به تعویق افتاد. “تنت” یا “انگاشته” سرانجام اکران شد و به یکی از فیلم‌های مهم اخیر، بعد از بازگشایی سینماها، تبدیل شد. صاحبین سینماها که در دوران شیوع شرایط سختی را پشت‌سر گذاشته بودند، به این فیلم امیدوار هستند.

در حال حاضر این فیلم در سینماهای بین المللی موفق است، اما باید ببینیم در ایالات متحده چکار می‌کند. گرچه سینماها باز شده‌اند اما نگرانی‌ها و پروتکل‌های بهداشتی محدودیت‌زا هستند. این موضوع در کنار ترس مردم از رفتن به سینماها باعث می‌شود که فروش فیلم کمتر از انتظار باشد. کمپانی برادران وارنر امیدوار است که فیلم فروش داشته و بودجه خود را تأمین کند. اکون که این فیلم در چهارمین هفته اکرانش به‌سر می‌برد، درمجموع به 251 میلیون دلار فروش در گیشه رسیده که از این مبلغ 53 میلیون دلار مربوط به فروش داخلی این فیلم می‌باشد.

بودجه تولید “انگاشته” حدود 200 تا 225 میلیون دلار بوده و یکی از گران قیمت‌ترین فیلم‌های حرفه نولان است. یعنی بودجه‌ای بیشتر از بودجه “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight با 185 میلیون دلار)، “تلقین” (Inception با 160 میلیون دلار) و “میان ستاره‌ای” (Interstellar با 165 میلیون دلار). “انگاشته” رقیب “شوالیه تاریکی برمی‌خیزد” (The Dark Knight Rises) است که با بودجه حدودی 250 میلیون دلار ساخته شد.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت این فیلم باید حدود 400 میلیون دلار فروش داشته باشد تا بتواند همه هزینه‌ها را پوشش دهد. با این حال گفته می‌شود “انگاشته” باید 800 میلیون دلار فروش داشته باشد تا رکوردشکن باشد. گرچه این رقم رسمی نیست اما میزان هزینه به کار رفته در فیلم و سود موردنظر استودیو را نشان می‌دهد. حتی اگر در شرایط عادی هم میزان فروش “انگاشته” بالا بود بازهم باید به رقم بالایی می‌رسید تا رکوردشکن می‌شد. گرچه در این باره نظرات مختلف وجود دارد، منتقدین توافق نظر دارند که فیلم باید در سینما اکران شود تا توجه مردم را به خود جلب کرده و برای تماشای آن تصمیم بگیرند.

نولان یکی از معدود کارگردان‌های امروزی است که نام او ضامن فروش فیلم‌هاست. “تلقین” 869.7 میلیون دلار فروش جهانی و “میان ستاره‌ای” 698.9 میلیون دلار فروش جهانی داشت. بنابراین می‌توان گفت که “انگاشته” کار سختی پیش رو دارد و برای فروش بیشتر باید به شبکه‌های خانگی و اینترنتی متوسل شود. نمی‌توان استودیو را به خاطر بودجه 225 میلیون دلاری فیلم سرزنش کرد، چون در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد چنین شیوعی رخ دهد. معلوم نیست این فیلم چقدر فروش خواهد داشت، اما امیدواریم بهترین نتایج را کسب کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    مهر 4, 1399

    بنظرم اگه ضرر کنن بهتره!!!!
    نه اینکه واسشون بد بخام. نه!
    واسه این میگم که اگه فیلم شکست بخوره، احتمال داره هم نولان و هم کمپانی وارنر تصمیم بگیرن برای جبران این شکست یه فیلم قوی جدید رو استارت بزنن!! نولان برای دفاع از موضع خودش و کمپانی برای دفاع از سرمایه‌اش
    البته که هردو ثابت شده هستن و این بر کسی پوشیده نیست. هممون میدونم بخشی از بهترین فیلم‌هایی که در زندگیمون دیدیم رو مدیون نولان و کمپانی وارنر هستیم
    درکل یه فانتزی بود که خاستم بیانش کنم😒😒😁😋

    پاسخ

  2. عبآس

    مهر 2, 1399

    قطعا بدشانسی نصیبِ تنت شد وگرنه به راحتی رکورد پرفروش‌ترینارو میشکست. هرچند توو این شرایطم، فروشی داشته که بنظرم بقیه‌ی فیلما نمیتونن بهش دست پیدا کنن

    پاسخ