ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود

ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود

ازدواج باید شادی و سرور همراه باشد. اما اگر فرزند شما همسر جدیدتان را قبول نکند، این‌گونه نخواهد بود. زیرا پذیرش یک فرد جدید در خانواده مسئله چندان راحتی نیست، بخصوص برای فرزندان. اگر فرزندتان همسر جدیدتان را قبول نکند شرایط نگران‌کننده‌ای به وجود می‌آید. اما با صحبت با فرزند خود، بهبود شرایط و از بین بردن نگرانی‌هایش می‌توانید فرزند خود را تشویق کنید تا همسر جدیدتان را بپذیرد.

روش اول: درباره همسر جدید خود با فرزندتان صحبت کنید

ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: اطمینان دادن به فرزندان
  1. به فرزندان خود اطمینان دهید که آن‌ها را دوست دارید. فرزندان شما بخصوص فرزندان بزرگ‌تر ممکن است با آمدن همسر جدید احساس خطر کنند و تصور کنند که عشق شما به آن‌ها کمتر می‌شود. به آن‌ها اطمینان دهید که تحت هر شرایطی آن‌ها را دوست دارید.
  • برای مثال می‌توانید به آن‌ها بگویید، “اصلاً نباید نگران این باشی که ازدواجم عشقم به تو را کم می‌کند. تو همیشه فرزند من باقی خواهی ماند و من هم همیشه تو را دوست خواهم داشت.” شاید مجبور شوید این جمله را دائماً تکرار کنید اما بالاخره فرزندتان درک خواهد کرد.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: تغییر ندادن رابطه خود با فرزندان
  1. به آن‌ها توضیح دهید که رابطه‌تان تغییر نمی‌کند. ممکن است فرزندتان تصور کند وجود یک فرد جدید رابطه‌تان را از بین می‌برد. ممکن است تصور کنند کسی جایشان را اشغال کرده است. به آن‌ها اطمینان دهید که عضو جدیدی به خانواده اضافه شده و جای کسی اشغال نمی‌شود.
  • به آن‌ها نشان دهید که رابطه‌تان مانند گذشته بوده و تغییر نمی‌کند. هر تغییر کوچک در رابطه‌تان می‌تواند برای فرزندتان نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه دیگر برایتان مهم نیست.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: رابطه فرزندتان با فرزند همسرتان
  1. به آن‌ها بگویید که فرزند همسرتان جای او را نمی‌گیرد. همه ممکن است احساس ناامنی کنند، حتی فرزندان بزرگ‌تر. فرزند شما ممکن است تصور کند که فرزند همسرتان وارد خانواده شده و جای او را می‌گیرد. به او اطمینان دهید که این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.
  • فرزند خود و فرزند همسرتان را به هم نزدیک‌تر کنید. آن‌ها را به خانه خود دعوت کرده و آن‌ها را تشویق کنید تا باهم بیشتر وقت بگذرانند. اگر اصلاً به هم علاقه‌ای ندارند و نمی‌خواهند باهم در ارتباط باشند آن‌ها را به این کار مجبور نکنید.
  • فراموش نکنید که این روابط به زمان نیاز دارند و با اجبار کردن آن‌ها به این کار احتمال ایجاد روابط آینده را از بین می‌برید.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: صحبت درباره احساسات شان
  1. درباره احساساتشان با آن‌ها صحبت کنید. حتی اگر پدر و مادر باشید بازهم این حق طبیعی شماست که خوشحال باشید، حتی اگر فرزندتان این را نخواهد. به آن‌ها نشان دهید که رفتارشان به شما صدمه می‌زند. زیرا ممکن است متوجه نباشند که رفتارشان چگونه به شما آسیب وارد می‌کند.
  • برای مثال، می‌توانید به آن‌ها بگویید، “می‌دانم که از همسرم خوشت نمی‌آید اما این رفتارت نه‌تنها بی‌احترامی به آن‌ها بلکه بی‌احترامی به من است. لازم نیست آن‌ها را دوست داشته باشی اما باید به آن‌ها احترام بگذاری.”
  • اینکه فرزندتان به همسر جدید شما احترام بگذارد خواسته چندان بزرگی نیست و نباید از خواستن آن احساس بدی داشته باشید. در حقیقت صحبت نکردن با فرزندتان باعث خراب‌تر شدن رابطه فرزند شما با همسرتان می‌شود.

روش دوم: بر نکات مثبت تمرکز کنید

ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: نشان دادن خوشبختی و خوشحالی تان
  1. خوشبختی خود را به فرزندتان نشان دهید. باید به فرزندتان بگویید که در کنار همسرتان خوشحال هستید. این مسئله باید فرزندتان را خوشحال کند. اگر آن‌ها این مسئله را نمی‌دانند به آن‌ها بگویید. به آن‌ها یادآوری کنید که آن‌ها باید شما را خوشحال کنند نه اینکه استرستان را افزایش دهند.
  • برای مثال می‌توانید بگویید، “همسر جدیدم من را خوشحال می‌کند و امیدوارم تو هم از شنیدن این موضوع خوشحال شوی. ناراحت بودن تو من را ناراحت و نگران می‌کند. تا زمانی که تو خوشحال نباشی شادی من تکمیل نمی‌شود، امیدوارم که هرچه زودتر ناراحتی‌ات از بین برود.”

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: احساس امنیت به دست آمده
  1. به آن‌ها بگویید که بودن همسرتان به شما احساس امنیت می‌دهد. افراد مسن معمولاً برای سال‌های آخر زندگی خود به خانواده و فرزندانشان متکی هستند. فرزندان بزرگ هم نمی‌توانند دائم به آن‌ها رسیدگی کنند زیرا مشغول خانواده خود هستند. داشتن یک زوج می‌تواند این مشکلات را تا حدی کاهش دهد.
  • به آن‌ها بگویید که دیگر نباید نگران تنهایی شما باشند زیرا دیگر تنها نیستید. زیرا فردی در کنار شماست که از شما مراقبت می‌کند و در بیماری یا جراحت مراقب شماست.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: کاهش مسئولیت آن ها
  1. اجازه بدهید بدانند که ازدواج شما مسئولیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. زمانی که تنها بودید شاید برای انجام بیشتر وظایف به فرزندتان احتیاج داشتید. ممکن بود برای خرید از فرزند خود کمک بگیرید و یا از آن‌ها بخواهید درباره مالیات به شما کمک کنند.
  • با ازدواج مجدد دیگر لازم نیست به آن‌ها تکیه کنید. این کار فشار وارده به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

روش سوم: نگرانی‌های آن‌ها را از بین ببرید

ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: اطمینان از تصمیم تان
  1. به آن‌ها اطمینان دهید که می‌دانید چکار می‌کنید. ممکن است فرزندتان تصور کند که همسر جدیدتان از شما سوءاستفاده می‌کند یا برای شما مناسب نیست. اما شما یک فرد بالغ هستید و می‌توانید برای خودتان تصمیم بگیرید. به آن‌ها بگویید که از اینکه نگرانتان است خوشحال هستید اما این تصمیم به نفع شماست.
  • برای مثال، می‌توانید بگویید، “می‌دانم نگران من هستی و از این می‌ترسی که تصمیم نادرستی بگیرم. اما من می‌توانم از پس خودم بربیایم و به تصمیم خودم اطمینان دارم.” این گفته می‌تواند خیال آن‌ها را راحت کند و به آن‌ها کمک کند تا همسر جدید شما را بپذیرند.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: ناراحتی فرزندتان برای از دست دادن والدش
  1. اگر فرزندتان نسبت به نبودن همسر قبلی‌تان عزادار و ناراحت بود، واکنش مثبت نشان دهید. شاید شما بتوانید به زندگی ادامه دهید و همسر جدیدی اختیار کنید اما ممکن است فرزند شما نتواند نبود پدر یا مادرش را تحمل کند. هنگام آشنایی همسر خود به خانواده این مسئله را در ذهن داشته باشید. طوری رفتار نکنید که گویی آن فرد هرگز وجود نداشت. هنوز رسوم خانوادگی را انجام دهید و خاطرات او را حفظ کنید.
  • پس از مرگ یکی از والدین، فرزندان از این می‌ترسند که همسر جدید جای او را بگیرد. به او اطمینان دهید که شما و فرزندتان یاد و خاطره همسر قبلی را حفظ می‌کنید. به فرزند خود بگویید که انتظار ندارید همسر جدید را همانند پدر یا مادر قبلی‌اش دوست داشته باشد.
  • اگر بلافاصله پس از فوت همسر قبلی خود ازدواج می‌کنید، پس باید مراقب باشید. اگر مدت‌زمان بیشتری بگذرد آن‌ها بیشتر شما را درک خواهند کرد.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: ازدواج مجدد پس از جدایی
  1. اگر طلاق گرفته‌اید بازهم باید همه جوانب را در نظر بگیرید. اگر از همسر قبلی خود طلاق گرفته باشید، بازهم ممکن است در شرایط و مراسم مختلف با او روبه‌رو شوید. انتظار نداشته باشید همسر جدید برای فرزندتان نقش والدین را ایفا کند. باید به نقش همسر قبلی خود احترام گذاشته و او را به‌عنوان یکی از والدین قبول کنید.
  • می‌توانید بگویید، “همسر من جای والدین تو را پر نمی‌کند. تنها می‌خواهد بخشی از زندگی تو باشد. ما به رابطه تو و پدرت احترام می‌گذاریم و نمی‌خواهیم آن را از بین ببریم.”

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: صحبت درباره مسائل مالی
  1. درباره مسائل مالی صحبت کنید. شاید خودخواهانه به نظر برسد اما ممکن است فرزندتان نگران ارثیه و مسائل مالی باشد. ممکن است نگران این باشد که دارایی که باید متعلق به او باشد به همسرتان داده شود. به آن‌ها اطمینان دهید که حق‌وحقوق آن‌ها سر جایش است و دراین‌باره نگران نباشند. البته اگر این‌گونه می‌خواهید.
  • اگر قرارداد پیش از ازدواج امضا کرده‌اید می‌توانید دراین‌باره صحبت کنید. این قرارداد مانع از این می‌شود که در صورت جدایی اموالتان به همسرتان برسد. صحبت درباره این مسائل نگرانی فرزندتان را کاهش می‌دهد.

    ارتباط فرزندان با همسر جدید والدین خود: وقت گذرانی با فرزندان
  1. با فرزند خود زمان صرف کنید. گاهی اوقات بدون حضور همسرتان و به‌تنهایی با فرزند خود وقت بگذرانید. بخشی از نگرانی فرزند شما به این دلیل است که دیگر نمی‌توانند به‌تنهایی با شما وقت بگذرانند و همیشه شما را به همراه همسرتان می‌بینند.
  • با وقت‌گذرانی با آن‌ها به آن‌ها نشان می‌دهید که ازدواج کردن رابطه شما با فرزندتان را از بین نمی‌برد.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم