معرفی فیلم “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” (I’m Thinking of Ending Things)؛ فیلمی که مانند یک کابوس دیوانه‌کننده است

فیلم ترسناک، رازآلود و معمایی “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم”، جدیدترین اثر کارگردان بااستعداد و نابغه سینما، “چارلی کافمن”، می‌باشد که ماه پیش از سرویس استریم نتفلیکس منتشر شد و تا به امروز مورد بحث منتقدان و مخاطبان بسیاری قرار گرفته‌است. این کارگردان که ساخت آثاری مثل “آنومالیسا” (Anomalisa)، “بخش‌گویی، نیویورک” (Synecdoche, New York) و نویسندگی فیلم “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) را در کارنامه خود دارد، در فیلم جدیدش که از رمانی به همین نام نوشته ایان رید اقتباس شده‌است، نیز بار دیگر دنیایی پیچیده و گیج‌کننده را به‌تصویر کشیده که با ذهن مخاطبش بازی کرده و او را تا پایان فیلم میخکوب می‌کند. در ادامه این مقاله به معرفی فیلم جذاب “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” (I’m Thinking of Ending Things)
  • ژانر: درام، رازآلود، ترسناک
  • کارگردان: “چارلی کافمن” (Charlie Kaufman)
  • بازیگران: “جسی باکلی”، “جسی پلمانز”، “تونی کولت” و “دیوید تیولیس”
  • سال تولید: 2020
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83/100

تریلر فیلم

اولین چیزی که در فیلم “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” توجه‌تان را جلب می‌کند، نه فضای مخوف و بیش از حد ساکت آن است و نه حتی بازی‌های مرموز و دیالوگ‌هایی که تصور می‌کنید از چیزی فراتر از یک داستان عادی حرف می‌زنند؛ بلکه یک دستکاری جزئی و کوچک در ظاهر شخصیت اصلی داستان است که در ابتدا ممکن است بیشتر به شکل یک فریب از طرف کارگردان برای حواس‌پرتی بیننده برداشت شود اما رفته‌رفته متوجه می‌شوید که فریبی در کار نیست و متاسفانه یا خوشبختانه شما با فیلمی روبرو هستید که هیچ چیز آن شبیه به یک فیلم معمولی نیست و این ویژگی تا پایان فیلم بدتر و حتی ترسناک‌تر هم می‌شود؛ تا جایی که شاید نتوانید حتی داستان آن را تا انتها دنبال کنید.

بله! این ویژگی مختص آثار کافمن است؛ در فیلم “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” او جوری ذهن شما را درگیر داستانش می‌کند که نمی‌توانید تنها به یکی از جنبه‌های داستان فیلم دلخوش کرده و به خودتان اطمینان داشته باشید که حتما داستان اصلی فیلم همان است که در مقابل دیدگاهتان قرار دارد! درواقع این فیلم به بررسی بیشتری نیاز داشته و هرلحظه مانند یک شوخی مسخره و عذاب‌آور با فهم و برداشت مخاطبش بازی می‌کند تا دست آخر او را با مجموعه‌ای از اطلاعات به‌هم‌ریخته و پیچیده رها کند.

داستان فیلم “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” از این قرار است: یک زن جوان (با بازی جسی باکلی) با اینکه فکر پایان دادن به رابطه عاطفی‌اش را در سر دارد و علی‌رغم بی‌میلی‌اش، با نامزد جدید خود (با بازی جسی پلمانز) به مزرعه خانوادگی آنها سفر می‌کند تا در کنار خانواده او باشد. این زن جوان که در حین یک طوفان برفی در این مزرعه با مادر جیک (با بازی تونی کولت) و پدرش (با بازی دیوید تیولیس) گیر افتاده است، کم‌کم ماهیت همه چیزهایی را که درباره نامزد خود، خودش و همچنین دنیا می‌داند یا می‌فهمد، زیر سوال می‌برد.

اما این همه داستان نیست؛ درکنار تلاش‌های شخصیت اول داستان برای پی بردن به اتفاقاتی که در اطرافش درحال وقوع است، ما شاهد یک خط داستانی دیگر نیز هستیم که ما در برابر پیش‌بینی پایان داستان و یا حدس و گمان‌هایی درباره شخصیت‌ها فلج کرده و قدرت تصمیم‌گیری را براسمان دشوار می‌کند. همه اینها در کنار فیلمبرداری حرفه‌ای، فضاسازی مناسب، بازی‌های خیره‌کننده و حتی طنز تاریکی که در داستان جریان دارد، “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم” را به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل کرده و انتظارات بیننده را از فیلم‌های ژانر معمایی بالا برده‌است.

تصاویری از فیلم “من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. عبآس

    مهر 3, 1399

    اسمِ گیرایی داره، بنظرم جذاب اومد. کاش سرویسای استریم قابلیت زیرنویس فارسی‌رو اضافه کنن تا ما بچه‌های جهان سومی، با خیالِ راحت و بدونِ عذاب وجدان، بتونیم فیلمارو نگاه کنیم

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به عبآس

      مهر 3, 1399

      حتما ببینیدش، عالیه؛ عذاب وجدانم نداشته باشید دیگه چون ماها انتخاب دیگه‌ای نداریم در اصل :))

      پاسخ