17 حقیقت پشت صحنه فیلم “تایتانیک” (Titanic) که از آن خبر نداشتید

غرق شدن یا شنا کردن؟ درحالی فیلم تاریخی “تایتانیک” ساخته “جیمز کامرون” (James Cameron) یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ است، اما مسلماً این فیلم هم در زمان ساخت با چالش‌هایی مواجه شده که اصلاً نمی‌توان تصور کرد.

مخارج، صحنه‌های خطرناک، تصمیم گیری‌های سخت و ریسک‌های انجام شده هر کدام به تنهایی می‌توانست این پروژه را بخواباند. اینکه تصور کنیم خیلی چیزها، از آهنگ موفق “سلین دیون” (Celine Dion) تا اجرای “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) در این فیلم وجود نداشته باشد، سخت است، اما این مسیر هم مانند صحنه ترسناک فیلم و غرق شدن تایتانیک بسیار سخت و نفسگیر بود.

اگر با حوادث پشت پرده رخ داده در زمان تولید این فیلم آشنا شوید متوجه می‌شوید که این کار چقدر سخت بود. این فیلم هم مانند کشتی افسانه‌ای از تمام فیلم‌های قبلی بزرگ‌تر بود. و کارگردانی داشت که تمام چالش‌های پیش رویش را کنار زد. درنتیجه فیلم به یک اثر به یادماندنی تبدیل شد. در اینجا حقایق پشت پرده فیلم تایتانیک را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


17. صحنه پلکان و سالن پر از آب

“هی، کلاهک دوربین رو کندیم، نه؟” فیلمبرداری صحنه‌های ویران بزرگ می‌تواند سخت‌ترین بخش باشد. زمانی که انفجار ساختمان یا تصادف ماشین‌ها را نشان می‌دهیم، همه چیز سخت‌تر می‌شود زیرا پس از تمام شدن نمی‌توان همه چیز را به روز اول برگرداند. صحنه‌ای که سالن پر از آب شده چنین صحنه‌ای است.

در این صحنه همه چیز بهم ریخته و صحنه سخت و پرخرجی است، چون همه چیز به آشفته بازار تبدیل شده. این صحنه عالی از آب درآمد. تجربه کامرون در “نابودگر 2” (Terminator 2) که ساختمان سایبردین منفجر شده احتمالاً در این موضوع به او کمک کرده.

همچنین بخوانید: معرفی 6 فیلم جذاب و دیدنی شبیه تایتانیک (Titanic)


16. “جیمز کامرون” از تایتانیک غرق شده دیدن کرد

احتمالاً او هم با دیدن کشتی آواز پری دریایی را خوانده! این تجربه واقعاً الهام بخش بود و در ساخت فیلم نهایی آنقدر تأثیر خوبی داشت که بیننده به خوبی با آن ارتباط برقرار کرد.


15. لئو برای صحنه نقشه به دست بدل نیاز داشت

دستی که در صحنه می‌بینیم به “جیمز کامرون” تعلق دارد که طراحی حرفه‌ای است.

خب از دست بدل استفاده شده، که چی؟ مشکل اینجاست که لئو راست دست و جیمی چپ دست است. برای اینکه فکر کنیم جک نقاشی کرده، تیم باید در مرحله پس از تولید از تصویر آینه استفاده می‌کردند. بنابراین از ترفندهای دوربین استفاده شده.


14. کشتی واقعاً غرق شد

کمال گرایی عجیب کامرون باعث می‌شود که همه چیز را عملی کند. دو ساعت و چهل دقیقه از این فیلم 3 ساعته به ماجرایی می‌پردازد که تایتانیک را غرق کرد. از برخورد با کوه یخ تا غرق شدن کشتی، آن 2 ساعت و چهل دقیقه واقعی است. به این معنا که همین مدت طول کشید تا کشتی غرق شود.

تماشاگران فکر می‌کنند همه چیز واقعی است. بله، همه چیز همینقدر تند و سریع اتفاق افتاد.

چنین اتفاقی اصلاً آسان نیست.

کامرون در میان آن همه کار برای ساخت یک فیلم پیچیده، تدوین و جروبحث با تهیه کننده‌ها، توانست این صحنه را واقعاً خلق کند. این کار او شگفت انگیز است.


13. تمام 150 اکستراهای زمینه شخصیت و داستان خود را داشتند

هر بازیگر انگیزه خود را داشته به شخصیت‌های مجزا بدل شده است.

در فیلم “تایتانیک” برخلاف فیلم‌های دیگر هالیوود، تمام شخصیت‌های زمینه فردیت خود را دارند و به همین دلیل این فیلم دیدنی شده است.


12. غرق کردن پول واقعی

این فیلم با بودجه 200 میلیون دلاری گران قیمت‌ترین فیلم آن زمان بود.

امروزه با وجود فیلم‌های سنگینی مانند “لیگ عدالت” (Justice League) تا “دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته” (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)، بودجه “تایتانیک” چندان به چشم نمی‌آید، اما بودجه فیلم از ارزش کشتی واقعی هم بیشتر بود.

با معادل کردن دلار 1997، کشتی با هزینه حدود 150 میلیون دلار ساخته شده بود، یعنی حدود سه چهارم هزینه فیلم.

همچنین بخوانید: بازیگران موردعلاقه ما در فیلم تایتانیک پس از 20 سال


11. راز “جی. داوسن”

برای هرکسی که شک دارد باید توضیح دهیم که داستان “تایتانیک” تخیلی است. بله کشتی تایتانیک وجود داشت و “جیمز کامرون” هم تلاش کرد تا جای ممکن این فیلم را واقعی بسازد، اما عشق میان جک و رز کاملاً تخیلی بود.

در زمان تایتانیک هیچ جک داوسنی وجود نداشت و کامرون این شخصیت را از خودش درآورد.

البته مردی به نام “جی.داوسن” در تایتانیک از دنیا رفت! جوزف داوسن در عصر آوریل 1912 با تایتانیک غرق شد، اما کامرون تا پس از نوشتن فیلمنامه از وجود او خبر نداشت.

آیا آقای داوسن از گور حرف می‌زد؟ یادتان باشد که رز ناپدید شد و با نام مستعار زندگی کرد.


10. “کیت وینسلت” از پوشیدن لباس غواصی خودداری کرد

کیت وینسلت” (Kate Winslet) برخلاف همه بازیگران به درخواست تیم تولید جواب رد داد و لباس غواصی نپوشید.

مسلماً افرادی که ساعت‌ها در آب سرد می‌مانند باید لباس غواصی بپوشند تا گرم شوند. اما وینسلت قبول نکرد، به ذات الریه دچار شد و حتی قرار بود فیلم را ترک کند اما به خواهش کامرون ماند.

همه ما قدردان متد اکتینگ هستیم. این بازیگر می‌خواست حس سرما را در بازی‌اش نشان دهد. پس بهتر است بار دیگر از حافظه‌اش کمک بگیرد و به فکر سلامتش باشد.


9. دستمزد کامرون ضبط شد

شرایط آنقدر بد بود که کامرون مجبور شد از دریافت دستمزدش خودداری کند

این کارگردان به خاطر تعهدش به استودیو از دستمزد 8 میلیون دلاری و سود آن چشم پوشی کرد تا بودجه تأمین شود. این کار ریسک بالایی داشت و البته می‌توانست شهرت کامرون را بیشتر کند. بله، این تصمیمش مؤثر بود، اما کار ترسناکی محبوب می‌شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کیت وینسلت که باید تماشا کنید


8. بازیگران اجازه رفتن به دستشویی نداشتند

برای همه ما پیش آمده که در استخر یا دریا کارمان را انجام دهیم و از این کار خجالت زده‌ایم. اما در بزرگسالی از استخر بیرون می‌آییم و مثل افراد بالغ به دستشویی می‌رویم. اما در “تایتانیک” این کار را توی آب انجام می‌دادند.

کامرون در زمان بندی فیلم آنقدر تحت فشار بود که در صحنه مربوط به دریا اجازه رفتن به دستشویی را به بازیگران نداد. بنابراین آنها مجبور بودند در دریا کارشان را انجام دهند.

بله “کیت وینسلت” هم همین کار را کرد، شاید به همین دلیل از پوشیدن لباس غواصی خودداری کرد.


7. جراحات وینسلت

همه تماشاگران می‌دانند که نقش‌های اصلی “تایتانیک” بسیار فیزیکی بودند. در کنار بدلکاران بازیگران اصلی هم با میلیون‌ها گالن آب و پرش از ارتفاعات سروکار داشتند و “کیت وینسلت” هم از این موضوع مستثنا نبود.

تمام صحنه‌های ازهم پاشیدن کشتی برخوردهایی در پی داشت و جراحت‌هایی را روی بدن وینسلت به یادگار گذاشت.

او در برخی از صحنه‌ها آنقدر کبود شد که گریمورها با همان کبودی‌ها او را گریم کردند تا طبیعی شود. او حتی در یک صحنه با یک استخوان به آرنجش ضربه زد. شنیده‌ایم که بازیگران برای درد کشیدن واقعی از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند اما این روش دیگر خنده دار است!


6. “سلین دیون” انتخاب اول نبود

وقتی کامرون اولین بار به موسیقی متن فیلمش فکر کرد آرزو داشت انیای ایرلندی موسیقی آن را بسازد. از نظر او صدای جادویی انیا می‌توانست فیلم را دیدنی‌تر کند.

متاسفانه این ستاره به درخواست کارگردان جواب رد داد.

بعد کامرون با همکارش در “بیگانه” (Aliens) یعنی “جیمز هورنر” (James Horner) همکاری کرد. گرچه این دو در پروژه قبلی باهم به مشکل برخوردند، اما همکاری آنها پرفروش‌ترین موسیقی متن سینما را خلق کرد.

می‌توانید این آهنگ را بدون صدای “سلین دیون” تصور کنید؟ نسخه‌ای که با صدای انیا خلق می‌شد می‌توانست چطور باشد؟ شاید نمی‌توانست تا این اندازه زیبا و شنیدنی باشد.


5. سیاره یخ

خب کامرون که فیلم را در نوا اسکوشیا ضبط کرد چطور باید صحنه‌های کوه یخ را خلق می‌کرد؟

این کارگردان با نام مستعار “سیاره یخ” توانست این صحنه را خلق کند که البته برای خالق فیلم‌های علمی تخیلی کاری نداشت.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر جیمز کامرون که نباید از دست بدهید


4. خودداری کامرون از کات

پیش از اکران فیلم استودیو از طولانی بودن فیلم می‌ترسید و می‌خواست با کات دادن آن را کوتاه کند. اما کامرون چنین کاری نکرد. زمانی که استودیو پیشنهاد کرد که دقایقی از فیلم کوتاه شود کارگردان هیچکدام از پیشنهادها را قبول نکرد و حتی به فاکس گفت که اگر بخواهند فیلم را کوتاه کنند باید او را آتش بزنند.

مسلماً او را آتش نزدند. و فیلم کامل در اختیارمان قرار گرفت.


3. ضبط طولانی

در “تایتانیک” همه چیز طولانی بود. در برنامه ریزی اولیه عکاسی 138 روزه بود. یعنی حدود 4 ماه و نیم. اما این ایده زودتر از کشتی غرق شد. چون عکاسی 22 روز دیگر طول کشید، یعنی 15% بیشتر. یادتان باشد که این فیلم یک اثر ارقهرمانی نبود. یک فیلم عاشقانه با پایانی غم انگیز بود که البته در گیشه سرانجام خوشی داشت.


2. تقریباً قرار بود “متیو مک کانهی” نقش جک را بازی کند

در آغاز کار بازیگر دیگری قرار بود در آن حضور داشته باشد که با وجود او سرانجام فیلم معلوم نبود. بله قرار بود که “متیو مک کانهی” (Matthew McConaughey) نقش جک داوسن را بازی کند. بله او نقش‌های موفق بسیاری داشته اما در کنار او “بیلی زین” (Billy Zane) هرگز ترسناک به نظر نمی‌رسید. مک کانهی برای این نقش بیش از حد متکبر است.

همچنین بخوانید: رده‌بندی برترین فیلم‌های متیو مک کانهی (Matthew McConaughey) که باید تماشا کنید


1. معمای ظرف غذا

در پایان فیلمبرداری در کانادا، عوامل به مکزیک رفتند یعنی جایی که کشتی واقعی غرق شد. در یکی از وعده‌ها یک ظرف بزرگ چاودر سرو شد که همه عوامل آن را خوردند. مشکل اینجا بود که کسی داروی فن‌سیکلیدین را به آن افزوده بود.

این ماده توهم زا می‌تواند تجربه منحصر به فردی را در اختیار فرد قرار دهد که بسیار عجیب است. در کمال تعجب 60 عوامل گروه کنترل خود را از دست دادند و اصلاً دلیلش را هم نمی‌دانستند. حتی کامرون هم بی حال شد و تا امروز هیچکس معمای این غذا را نمی‌داند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم