رتبه‌بندی تمام فیلم‌های جومانجی از بدترین تا بهترین

“جومانجی: مرحلهٔ بعدی” (Jumanji: The Next Level) چهارمین فیلم از سری فیلم‌های “جومانجی” است، اما چگونه با بقیه فیلم‌های این سری مقایسه می‌شود؟ فیلمی که در سال 1981 به عنوان یک کتاب مصور کودکانه آغاز شد، به یک چندگانه سینمایی تبدیل شده که از سال 1995 پخش شده و در اواخر دهه 90 یک سریال تلویزیونی انیمیشن از آن هم پخش شد. سه فیلم اول در سه دهه بیش از 1 میلیارد دلار فروش جهانی داشتند و با استقبال منتقدین هم مواجه شدند.

کتاب اصلی از “کریس فن السبورگ” توسط جودی و پیتر شفرد معرفی شد و درباره یک بازی بود که شخصیت‌ها را به دنیای دیگری می‌برد و حیوانات را به این دنیا می‌آورد. فیلم اول “جومانجی” به کتاب وفادار بود، اما هر فیلم بعدی مفهوم کلی را برداشت و آن را به شکل خاص و جدیدی معرفی کرد. دو فیلم آخر آن با وجود عناصر طنز و حضور ستارگانی نظیر “کوین هارت” (Kevin Hart)، “دواین جانسون” (Dwayne Johnson) و “جک بلک” (Jack Black) ساخته شد که “جومانجی: به جنگل خوش آمدید” (Jumanji: Welcome To The Jungle) و “جومانجی: مرحلهٔ بعدی” (Jumanji: The Next Level) نام دارند.

از آنجاییکه هر چهار فیلم اکران شده‌اند، و به دلیل موفقیت “دواین جانسون” و همکارانش در اینجا می‌خواهیم این فیلم‌ها را مقایسه کنیم و رتبه بندی تمام فیلم‌های جومانجی از بدترین تا بهترین را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


4. جومانجی – Jumanji – 1995

فیلم “جومانجی” در سال 1995 اکران شد و به یک پدیده بدل شد. “کیرستن دانست” (Kirsten Dunst)، “بانی هانت” (Bonnie Hunt)، “دیوید آلن گریر” (David Alan Grier) و “رابین ویلیامز” (Robin Williams) در نقش آلن پریش، مردی که 26 سال در بازی جومانجی گیر افتاد، از ستارگان فیلم بودند. در این فیلم جودی (دانست) و برادرش پیتر (بردلی پیرس “Bradley Pierce”) بازی را در اتاق زیرشیروانی خانه‌شان که زمانی عمارت پریش بود، پیدا کردند. با انجام بازی آلن آزاد می‌شود اما آنها در ماجراجویی گیر می افتند.

“جومانجی” مثل “جومانجی: به جنگل خوش آمدید” درزمان خود به خاطر جلوه‌های ویژه سروصدا کرد. از این نظر موفق بود زیرا “جو جانستون” (Joe Johnston) (عسل “Honey”، پارک ژوراسیک 3 “Jurassic Park III”، عزیزم، بچه‌ها را کوچک کردم “I Shrunk The Kids”) در آوردن حیوانات و حیات وحش بازی به زندگی موفق بود. اما فیلمنامه برای کودکان تاریک بود. فیلمنامه روان زخم شخصیت‌ها را به شکل عجیبی نشان داد. لحن فیلم هم منسجم بود که البته آثار بعدی موفق‌تر بودند.

همچنین بخوانید: 10 کشتی‌گیر بزرگ که به دنیای بازیگری وارد شدند


3. زاتورا: یک ماجرای فضایی – Zathura: A Space Adventure – 2005

این فیلم به “جومانجی” ارتباط مستقیم ندارد اما دومین فیلم چندگانه “جومانجی” محسوب می‌شود چون فیلم اقتباسی آن براساس سیکوئل اصلی السبورگ بود. (کارگردان آن “جان فاورو” (Jon Favreau) ارتباط فیلم با “جومانجی” را رد می‌کند اما در معرفی اولیه فیلم، آن را از دنیای “جومانجی” معرفی کرد.) “جاش هاچرسون” (Josh Hutcherson) جوان و “کریستین استوارت” (Kristen Stewart) بازی زاتورا را در خانه‌شان یافته و آن را بازی می‌کنند. با این حال این بار، یک ماجراجویی فضایی است که به جای میمون و فیل با سفینه و بیگانه‌ها سروکار دارند.

“زاتورا” کم فروش ترین فیلم چندگانه “جومانجی” بود که با بودجه 65 میلیون دلاری ساخته شد و تنها 64 میلیون دلار فروش داشت (درحالی که “جومانجی” ده سال قبل با همان بودجه ساخته شد 262 میلیون دلار فروش داشت). اما در کل فیلم بهتری بود. جلوه‌های ویژه و روایت این فیلم موفق‌تر بوده و عناصر طنز و پرتنش آن به موفقیت فیلم کمک کرد، بدون اینکه مانند اثر قبلی باعث تضعیف آن شود. در این فیلم “رابین ویلیامز” حضور ندارد اما به طور کلی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان لذتبخش تر است.


2. جومانجی: مرحلهٔ بعدی – Jumanji: The Next Level – 2019

این فیلم تمام عناصر موجود در بازسازی سال 2017 “جومانجی” را داراست: یعنی طنز، فیلمنامه خلاقانه و بازیگرانی با اجرای دیدنی. داستان سیکوئل یک سال پس از “به جنگل خوش آمدید” است و این بار دانش آموزان دبیرستان یک سال پس از ورودشان به دنیای ویدیویی بازی جومانجی باهم قرار می‌گذارند. “دواین جانسون”، “کوین هارت”، “جک بلک” و “کارن گیلان” (Karen Gillan) به بازی برمی گردند اما شخصیت‌های متفاوتی دارند: بلک یک دانش آموز دبیرستانی به نام جاک فریج، جانسون ادی گیلپین، پدربزرگ شخصیت اسپنسر (دنی دویتو “Danny DeVito”) و هارت هم دوست قدیمی ادی یعنی میلو (دنی گلاور “Danny Glover”) است.

حضور دوباره بازیگران در کنار هم و ارتباط خوبشان با وجود متفاوت بودن شخصیت‌ها این فیلم را دیدنی می‌کند. “جیک کاسدان (Jake Kasdan) کارگردان فیلم (Walk Hard) بازگشته و با ادغام عناصر طنز و اکشن فیلم را دیدنی می‌کند. به طور کلی این فیلم به “به جنگل خوش آمدید” شباهت‌هایی دارد، که اصلاً هم بد نیست، اما مانع از این شده که فیلم در جایگاه بهتری قرار بگیرد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع اژدها که باید تماشا کنید


1. جومانجی: به جنگل خوش آمدید – Jumanji: Welcome To The Jungle – 2017

این فیلم اکران شده در سال 2017 موفقیت بزرگی بود که در سراسر جهان یک میلیارد دلار فروش داشت. این فیلم که 22 سال بعد از فیلم اصلی ساخته شد، درباره چهار دانش آموز دبیرستانی است که که در داخل بازی ویدیویی جومانجی گیر می افتند. این چهار نفر شخصیت‌های آواتارمانند پیدا می‌کنند؛ دانش آموز درس خوان به یک قهرمان تبدیل می‌شود (دواین جانسون)، پسر بد به یک متخصص حیات وحش تبدیل شده (کوین هارت)، دختری خجالتی به یک مبارز جذاب بدل شده (کارن گیلان)، و دختر محبوب مدرسه به یک نقشه کش چاق مذکر تبدیل می‌شود (جک بلک).

این فیلم می‌توانست به یک کلیسه تبدیل شود اما اجرای خوب بازیگران توانست آن را به یک فیلم موفق تبدیل کند. اجراها عالی است، مخصوصاً اجرای بلک در نقش کمدی دختری دبیرستانی در جسم یک مرد. جانسون در بازی چوگان عالی است. کارگردانی “جیک کاسدان” با ادغام عناصر طنز و اکشن این فیلم را دیدنی می‌کند. این بهترین فیلم “جومانجی” است.

همچنین بخوانید: 14 فیلم با جلوه‌های بصری مبهوت‌کننده که حتی می‌توانید بدون صدا تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم