معرفی سریال “آقای ربات” (Mr. Robot)؛ نیمه پنهان زندگی روزمره

بدون‌شک سریال “آقای ربات” یکی از پرمحتواترین و ارزشمندترین سریال‌های ساخته شده در دهه اخیر است که در سال 2019 و با پخش فصل چهارم و نهایی‌اش، قدرت و اعتبار خود به همگان ثابت کرد. این سریال مانند یک فیلم بلند بوده و داستان جذابش چنان در ذهن مخاطب نفوذ می‌کند که چاره‌ای جز دنبال کردن آن برایمان باقی نمی‌ماند. این سریال در کنار داستان متفاوتش تاکید خاصی بر روی شخصیت‌ها داشته و حتی فرعی‌ترین شخصیت‌هایش نیز تاثیر خارق‌العاده‌ای بر روند داستان دارند. سازنده “آقای ربات”، “سم اسماعیل”، ایده ساختش را پانزده سال نزد خود نگه داشت و در نهایت به بهترین و هوشمندانه‌ترین شکل ممکن آن را در قالب سریالی چهارفصلی به نمایش درآورد. سریالی که تمام اجزایش در خدمت هدف شخصیت اصلی درآمده و داستانی را به بیننده تحویل می‌دهد که به‌سختی می‌توان از آن ایراد گرفت. در این مقاله به معرفی سریال “آقای ربات” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام سریال: “آقای ربات” (Mr. Robot)
  • ژانر: درام، جنایی، تریلر روانشناسانه
  • سازنده: “سم اسماعیل” (Sam Esmail)
  • بازیگران: “رامی ملک”، “کارلی چایکین”، “پورتیا دوبلدی”، “کریستین اسلیتر”، “مارتین والستروم”
  • سال تولید و پخش: 2015 تا 2019
  • تعداد فصل‌ها: 4 فصل
  • تعداد قسمت‌ها: 45 قسمت
  • مدت زمان هر قسمت: 60-45
  • شبکه سازنده: USA Network
  • جوایز: برنده گلدن گلوب بهترین سریال درام و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.5/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94/100

تریلر فصل اول سریال Mr. Robot

برخی تصور می‌کنند که سریال “آقای ربات” را فقط علاقه‌مندان به کامپیوتر و یا هکرهای حرفه‌ای می‌توانند تماشا کنند! اما اینگونه نیست، این سریال که موضوع اصلی آن هک است، به طرز شگفت‌آوری یک تریلر روانشناسانه و جنایی است که با نقش‌آفرینی خیره‌کننده رامی مالک در نقش الیوت آلدرسون همراه بوده و ما را در دنیای پیچیده و خطرناک این کارکتر غرق می‌کند. کارکتری که از ابتدا تا انتهای سریال مانند یک دوست همراه ما بوده و قدم به قدم ما را در جریان افکارش قرار می‌دهد.

داستان سریال از جایی آغاز می‌شود که پسر جوانی به‌نام الیوت، به‌عنوان مهندس امنیت سایبری در شرکتی مشغول به‌کار است و از مسائلی مثل اضطراب اجتماعی و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگر افراد رنج می‌برد. الیوت روزها یک کارمند معمولی است و شب‌ها به هک کردن می‌پردازد. درواقع این تنها راهی است که او می‌تواند با استفاده از آن خود را عضوی از جامعه بداند و حس کند که رابطه عمیقی با افراد دارد. الیوت یک هکر بسیار حرفه‌ای است که ناگهان توسط فرد مشکوکی به گروهی دعوت می‌شود که در آن با همکاری دیگر هکرهای قدرتمند کمپانی‌های بزرگ سرمایه‌داری در کشور را نابود کند.

این قدم بزرگ و متحول‌کننده برای الیوت مسلما خطرات غیرقابل جبرانی را به همراه داشته و او را در مسیری قرار می‌دهد که با هر تصمیم و انتخابی، خودش و اطرافیانش را یک قدم به مرگ نزدیک‌تر کرده و البته هیجان و پیچیدگی داستان را هم بیشتر می‌کند. الیوت نقطه اتکای این سریال بوده و در تمام مدت با ما که نظاره‌گر داستان زندگی‌اش هستیم صحبت می‌کند؛ اینگونه است که ما فقط مخاطب سریال نیستیم، بلکه عضوی جدانشدنی از داستان آن و همانطور که الیوت خطابمان می‌کند، دوست او هستیم. این مسأله به عقیده من، پیوندی عمیق و جدانشدنی میان ما به‌عنوان بیننده و الیوت به‌عنوان کارکتر اصلی که در بطن داستان است ایجاد می‌کند و شاید قصد اصلی سازنده نیز همین بوده‌است؛ چراکه برای بیان هدف نهایی داستانش و راز بزرگ الیوت آلدرسون، وجود چنین پیوندی ضروری بوده و بار احساسی داستان را هم بیشتر کرده‌است.

“آقای ربات” یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین داستان‌ها را داشته و در هر فصل بیننده‌اش را به‌نوعی شگفت‌زده می‌کند؛ از حذف شخصیت‌هایی که فکر می‌کنیم نقش کلیدی در داستان دارند گرفته، تا برهم زدن نظام کلی روایت داستانی‌اش. فصل آخر این سریال که مورد استقبال و تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت، یک شاهکار واقعی بوده و حسن ختامی تماشایی و میخکوب‌کننده بر داستان آن بوده‌است.

نقطه آغاز و پایان این سریال آنقدر از هم فاصله دارد که شاید در ابتدا تصور رسیدن داستان به جایی که در پایان به آن می‌رسیم، امری دور از ذهن و حتی خنده‌دار به‌نظر برسد. “آقای ربات” با داستان‌پردازی و شخصیت‌هایش، با فضاسازی و حوادثش و با گره‌های داستانی و دیالوگ‌های چالش‌برانگیزش، به ما درس بزرگی می‌آموزد؛ درسی که شاید همه ما نیاز داریم تا آن را تجربه کنیم: پذیرش زندگی با تمام تلخی‌ها و کاستی‌هایش.

تصاویری از سریال “آقای ربات”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Hmmm

    شهریور 28, 1399

    رامی مالک❤

    پاسخ