نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده

نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده

ما می‌توانیم دوستان خود را خودمان انتخاب کنیم. اما نمی‌توانیم اعضای خانواده را خودمان انتخاب کنیم. اگر در خانواده یکی از اعضا بی‌ادب باشد تحمل رفتار او دشوار است، به همین دلیل باید بدانیم که چگونه باید او رفتار کرد. چه او را یک‌بار در سال می‌بینید یا هرروز، درهرحال با داشتن یک رفتار خوب می‌توانید سلامت روانی خود را حفظ نموده و درعین‌حال پیوند خانوادگی خود را تقویت کنید.

روش اول: در مراسم خانوادگی به او بی‌اعتنایی کنید

نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: به مکان دیگری بروید
  1. به مکان دیگری بروید. مراسم‌های خانوادگی معمولاً در مکان‌های بزرگ برگزار می‌شود. بنابراین از آن فرد دور شده و به سمت دیگری بروید. تنها کافی است که با دیدن او دست داده و لبخند بزنید.
  • در جایی بایستید که صدای او را نشنوید. حتی اگر در مکان دوری بایستید بازهم ممکن است صدای او را بشنوید. بنابراین به جایی بروید که صدای او را نشنوید و یا اینکه مطمئن باشید در اتاقش بسته است.
  • اگر آن فرد کسی است که هرروز می‌بینید، مثلاً خواهر یا برادرتان است، در این صورت زمان سپری‌شده خود را با او محدود کنید. برای مثال، پس از مدرسه به کلاس‌های متفرقه بروید تا مجبور نشوید با برادر کوچک‌تر بی‌ادب خود شام میل کنید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: بحث را تغییر دهید
  1. اگر وارد بحث ناخوشایندی شدید آن را تغییر دهید. بیشتر مواقع افراد بی‌ادب تلاش می‌کنند که توجه افراد را به خود جلب کنند. اگر می‌دانید می‌خواهید چه بحثی را به پیش بکشد موضوع را تغییر داده و یک موضوع معمولی را به میان بیاورید که او واکنش نشان ندهد.
  • برای مثال، واکنش‌های سیاسی او را نادیده گرفته و به‌جای آن درباره موضوعاتی صحبت کنید که نظر او مثبت است و آن‌ها را تأیید می‌کند. برای مثال بگویید: “من دوست دارم پیش از رأی دادن درباره آن موضوع خوب مطالعه کنم اما به‌هرحال کار سختی است. صحبت از مطالعه شد، در یک مقاله درباره نحوه طراحی تزئینات داخلی مطالعه کردم. برای تو چقدر طول می‌کشد تا تزئینات داخلی را طراحی کنی؟
  • اگر آن فرد اعضای نزدیک خانواده است که مجبور هستید هرروز او را ببینید درباره مسائل موردعلاقه‌اش با او صحبت کنید تا رابطه‌تان تقویت شود، برای مثال درباره علایق و چیزهایی که دوست ندارد صحبت کنید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: او را مشغول کنید
  1. با واگذاری یک فعالیت به او حواسش را پرت کنید. بسته به میزان بزرگی مراسم‌های خانوادگی ممکن است بتوانید به آن فرد وظیفه‌ای بسپارید تا با آن سرگرم شود. برای مثال در این‌گونه جمع‌های یک نفر باید از بچه‌ها نگهداری کند، غذا را آماده کند و یا فضا را تمیز کند. بنابراین کاری به او بسپارید که او را مشغول کند.
  • برای مثال برای تعمیر خودرو، تعمیر خانه و یا بازی با کودکان از او کمک بگیرید.
  • او را به فعالیتی محول نکنید که به افراد بیشتری توهین کند. اگر او را به فعالیتی واگذار کنید که با افراد زیادی در ارتباط باشد، در آن صورت احتمال ایجاد چنین مشکلاتی افزایش می‌یابد.
  • خود را در خانه مشغول کنید و یا فعالیت‌هایی را انجام دهید تا از خواهر یا برادر بی‌ادب خود دور بمانید. بهتر این است که آن فرد را به انجام کار موردعلاقه‌اش تشویق کنید. برای مثال اگر برادر شما از کتاب یا بازی ویدیویی خاصی خوشش می‌آید، آن را برای او بخرید.

روش دوم: با او مقابله کنید

نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: واضح صحبت کنید
  1. درباره مسائل قابل‌قبول واضح باشید. مشخص کنید که چه چیزی از آن فرد شما را رنج می‌دهد. منطقی باشید و به‌طور واضح افکار خود را بررسی کنید. در صورت امکان عقاید خود را با یک دوست یا اعضای خانواده که مورداطمینان است به اشتراک بگذارید. همیشه مدتی افکار خود را بررسی کنید تا از درست و منطقی بودن آن مطمئن شوید.
  • شناخت احساسات و افکار خود باعث می‌شود که بهتر بتوانید یک راه‌حل پیدا کنید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: باهم صحبت کنید
  1. افکار خود را مرتب نموده و به‌جای بحث صحبت کنید. نوشتن افکار و صحبت‌هایی که می‌خواهید بیان کنید باعث می‌شود یک گفتگوی مؤثر داشته باشید.
  • احساسات و افکار خود را جدول‌بندی کنید.
  • چیزهایی که می‌خواهید بیان کنید را تمرین کنید. یا جلوی آینه تمرین کنید و یا در مقابل اعضای خانواده تا در حین صحبت به‌راحتی منظور خود را بیان کنید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: نگرانی خود را نشان دهید
  1. ناامیدی و نگرانی خود را نشان دهید. سکوت باعث ایجاد رفتارهای بد می‌شود. شاید دیگر اعضای خانواده نتوانند به‌خوبی مسئله را حل کنند. با او صریحاً صحبت کرده و نشان دهید که رفتار او به باقی اعضای خانواده آسیب می‌رساند.
  • پیش از صحبت و در حین آن نفس عمیق بکشید. در هنگام صحبت درباره تأثیرات منفی رفتار او آرام باشید. با کمک زبان بدن و صحبت کردن دوستانه حالت تدافعی آن فرد را کاهش می‌دهید.
  • به یاد داشته باشید که افراد بی‌ادب ممکن است رفتار خود را تکذیب کنند و یا حالت تدافعی به خود بگیرند.
  • به‌جای استفاده از جملات “تو …” از جملات “من …” استفاده کنید. به‌جای سرزنش طرف مقابل به او گوش کنید و سعی کنید حرف‌هایش را بفهمید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: شرایط را بهبود دهید
  1. به‌جای بدتر کردن شرایط ببینید که برای بهبود آن باید چه‌کار کنید. کلمات مناسبی را انتخاب نموده و با عصبانیت یا لحن بد احساسات او را خدشه‌دار نکنید.
  • برای مثال اگر با برادر کوچک‌تر خود صحبت می‌کنید بگویید: “رفتار تو درست نیست. جک گفتن زمان و مکان مناسب خود را دارد. جک گفتن در جمع دوستان یا موقع تماشای تلویزیون اشکالی ندارد، اما نباید پدر و مادر را ناراحت کنید. در حین شام خوردن، مخصوصاً زمانی که آن‌ها خسته هستند جک نگویید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: در شرایط آرام صحبت کنید
  1. برای صحبت کردن یک زمان مناسب و مکان آرامی را انتخاب کنید. اگر در مقابل خانواده با او صحبت کنید او را خجالت‌زده کرده و درنتیجه رفتار بدتری نشان خواهد داد. مکانی را انتخاب کنید که فقط خودتان باشید.
  • اگر با کمک او این برنامه‌ریزی را انجام دهید در حقیقت به او نشان می‌دهید که یک‌طرفه تصمیم‌گیری نمی‌کنید و زمان او را هم در نظر می‌گیرید و همچنین از قبل درباره این مسئله فکر کرده‌اید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: با او همدردی کنید
  1. با شرایط او همدردی کنید. بی‌طرف باشید و نگذارید هیچ احساسی بر قضاوتتان تأثیر بگذارد. باید پیش از مقابله، او را خوب بشناسید. شاید دلیل بی‌ادبی او شرایط بد زندگی باشد و یا اینکه در رابطه‌اش با دیگر اعضای خانواده احساس ناامنی می‌کند.
  • با آوردن موضوعات بی‌ربط خودتان هم بی‌ادبی نکنید. برای مثال، اگر گفت که همیشه با شما مقایسه می‌شده به او بگویید که می‌داند این شرایط برای خود و خانواده‌اش دشوار است. به او کمک کنید و بگویید که خودتان هم مشکلاتی داشته‌اید و چگونه آن مشکلات را پشت سر گذاشته‌اید.
  • برای مثال بگویید: ” آیا من اشتباه می‌کنم و تو بی‌ادبی نمی‌کنی؟ اگر به نظرت من دچار سو تفاهم شده‌ام پس دلیل ناراحتیت را به من بگو. من برای اینکه به حرفت گوش دهم و تو را بفهمم اینجا هستم.”

روش سوم: با افراد دیگر خانواده صحبت کنید

نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: دیگران با او صحبت کنند
  1. از افراد دیگر خانواده که با او رابطه بهتری دارند بخواهید که درباره رفتارش با او صحبت کنند. روابط خانوادگی بسیار پیچیده هستند بنابراین می‌توانید از یک فرد کمک بگیرید تا با او صحبت کند. در این صورت آن فرد به‌عنوان واسطه با او صحبت کرده و دیگر شما مجبور نیستید با او مقابله کنید.
  • برای مثال، ممکن است با پسرعمویش رابطه نزدیک‌تری داشته باشد تا با برادرش، یا به پدربزرگش نزدیک‌تر باشد تا پدرش. بنابراین بهتر است با فردی صحبت کند که برایش بیشتر احترام قائل است.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: نظر دیگران را بپرسید
  1. با خانواده خود صحبت کنید تا ببینید رفتار او بر آن‌ها هم تأثیر گذاشته است. اطمینان حاصل کنید که او واقعاً بی‌ادب است و شما بیش‌ازحد حساسیت نشان نداده‌اید. بنابراین با تک‌تک اعضای خانواده صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که آیا با آن‌ها با احترام رفتار شده یا خیر.
  • شاید برخی از اعضای خانواده از مقابله با آن فرد خوشش شان نیاید، بنابراین تأیید اکثر اعضای خانواده را دریافت کنید.

    نحوه رفتار با یک فرد بی‌ادب در خانواده: الگوی خوبی باشید
  1. الگویی از یک رفتار خوب باشید. مهربان باشید و به همه احترام بگذارید. بی‌ادب بودن یک نفر باعث نمی‌شود که شما هم مقابله به مثل کنید. شما باید رفتار خوبی دنبال نموده و از ایجاد تشنج خودداری کنید.
  • اگر نمی‌توانید این مسئله را کنترل کنید، بیهوده تلاش نکنید. براین موضوع تمرکز کنید که چه چیزی رابطه شما و اعضای خانواده‌تان را بهتر می‌کند، این روابط را تقویت کرده و از لحظات با هم بودن لذت ببرید.

                               

دیدگاه‌ها (9)

بستن فرم

  1. امیر

    شهریور 22, 1402

    وقتی پ رو بازی در بیاره و حرف زشت هم بهت بزنه به نظرم باید ازش دور باشی ….دور به معنی این نیست که دیگه کار به کارش نداشته باشی باید از دور مراقبش باشی فقط باید حس کنه ازش ناراحتی و با صحبت نکردن باهاش میتونی آدمش کنی من بیشتر مواقع هنگام بگو مگو هامون اصلا از خونه میزنم بیرون …. معمولا میگه ترسیدی یا حرف زدن بلد نیستی اما باید بدون جواب دادن بهش فقط صحنه رو ترک کنی و از اون محل بری

    پاسخ

  2. ناشناس

    آذر 30, 1401

    داداشم خیلی گاو و رومخه هرکاریم بکنه هیچ کس بهش چپم نگاه نمیکنه پررو و بی تربیه بچه نیم وجبی زورش به من رسیده فقط اذیتم میکنه نمیدونم چیکارش کنم!!!

    پاسخ

  3. Mobi

    مرداد 15, 1401

    هیچکدام از اینها روی داداش احمق من جواب نداده ، هرگز هم جواب نمی ده به خدا بچه اولی ها خیلی گناه دارن

    پاسخ

  4. پویا

    اردیبهشت 26, 1401

    منم یه داداش گاو دارم
    که خیلی بی ادب و پررو شده و فک میکنه من هم سن و سال خودشم که هر رفتاری خاست نشون بده
    اینا اکثرا از دوستای ابله تر از خودشون و فیلمای مخضرف اینترنتی ادب رو یاد میگیرن چون پدر و مادر فقط روی بچه اول نظارت داره و انگار بقیه بچه هارو باید عمه من تربیت بکنه بعد هم مشکلی پیش بیاد میگن تقصیر منه یا مثلا با تنبیه اون انگار کاری حل میشه
    چطوری منو تربیت کردین؟
    این الاغم همین کارو باهاش میکردین

    پاسخ

  5. ..۹جن

    آذر 22, 1400

    من چکار کنم با خواهر گاوم

    پاسخ

  6. عليرضا

    فروردین 17, 1399

    روش اول بنظرم روش اشتباهيه چون طرف مقابل رو به حال خودش ول كرده و فقط از اون دوري كرده كه نره رو مخ خودش، در حالي كه خانواده بايد عيب هاي همو برطرف كنن و اگه يكي بي ادبه كمكش كنن كه با ادب بشه

    پاسخ

    • نهال در پاسخ به عليرضا

      اردیبهشت 3, 1399

      وقتی دهنتو داره صاف میکنه و کاری از دستت برنمیاد
      بهترین کار دوریه
      که البته غیره ممکنه وقتی تو یه خونه زندگی کنید

      پاسخ

    • Fatemeh در پاسخ به عليرضا

      اردیبهشت 18, 1399

      کاملا موافقم؛روش اول روش درست و عاقلانه ای نیست…

      پاسخ

    • نام در پاسخ به عليرضا

      مهر 26, 1400

      به نظرم بعضی اوقات فقط روش اول جواب می ده
      مثلا وقتی کسی رفتار بدش بخاطر دوره نوجوانیش باشه پس باید دوری کنیم تا دورش بگذره
      البته این برای همه کارساز نیست

      پاسخ