رتبه‌بندی مهم‌ترین مرگ‌ها در مجموعه فیلم‌های “هری پاتر”

“جی.کی.رولینگ” با شخصیت‌های جادویی فیلم‌های “هری پاتر” (Harry Potter) تحسین و اشتیاق ما را برانگیخته است. حس می‌کنیم با این شخصیت‌ها بزرگ شده‌ایم و وقتی از ما دور می‌شوند برایمان سخت است. برخی از شخصیت‌های هاگوارتز آنقدر بر زندگی‌مان تأثیر گذاشته‌اند که باور نمی‌کنیم شخصیت‌های تخیلی باشند و حتی تخیلی بودنشان هم این تأثیر را کمرنگ نمی‌کند.

وقتی این شخصیت‌های محبوب از دنیا می‌روند، بسیاری از ما غمگین می‌شویم، با این حال همانطور که سیریوس در “زندانی آزکابان” گفت، عزیزانمان هرگز ترکمان نمی‌کنند و همیشه می‌توانید حضورشان را در قلبتان حس کنید. برخی از مرگ‌های ناگهانی در هری پاتر شوکه کننده و البته موردتوجه بودند. شاید بی رحمانه باشد اما بدون این مرگ‌ها شاید فیلم‌ها چندان جذاب نمی‌شدند. به همین دلیل در این فیلم‌ها شخصیت‌های مختلفی از بین می‌روند. این موضوع به صحنه‌های عاطفی مختلفی منجر شده که نشان دهنده اهمیت این شخصیت‌ها برای بیننده است. به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم به مهم‌ترین مرگ‌ها در فیلم‌های “هری پاتر” اشاره کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. ولدمورت – VOLDEMORT

شاید عجیب باشد اما مرگ لرد ولدمورت برای تماشاگر سخت بود چون نشان دهنده پایان سری فیلم‌های “هری پاتر” بود. پس از مرگ ولدمورت، هیچ جنگی باقی نماند. گرچه مرگ او بهترین اتفاق برای دنیای جادوگری بود، اما تماشاگران حاضر بودند به هرچیزی که موجب زنده ماندن این فیلم‌ها می‌شود، چنگ بیندازند، حتی زنده بودن ولدمورت. او نیروی اصلی این چندگانه بود و همه آشوب‌ها را او به پا می‌کرد. بدون وجود او داستانی وجود ندارد.

همچنین بخوانید: مقایسه شخصیت‌های گرگ و میش با هری پاتر


14. بلاتریکس لسترنج – BELLATRIX LESTRANGE

لرد ولدمورت تنها جادوگر سیاهی که در فیلم آخر کشته شد نبود، بلاتریکس لسترنج هم با او بود. او شرورترین شخصیت این چندگانه بود که به راحتی موجب شکنجه و رنج مردم می‌شد.

از آنجایی که او شخصیت محبوبی بود همه منتظر مرگش بودند. اما برای خانم ویزلی هم لحظه مهمی بود زیرا این دو دوئل مهمی داشتند و نور پیروز شد.


13. آراگوگ – ARAGOG

گرچه آراگوگ در چندگانه نقش مهمی ندارد اما یکی از شخصیت به یادماندنی فیلم‌هاست. این عنکبوت بزرگ بسیار ترسناک و هولناک است اما هاگرید عاشق اوست و به همین دلیل مرگش دردناک است.

عجیب است که چنین موجود غول پیکری در خاکسپاری آنقدر ضعیف شد. اما این حرکت خوبی در فیلم بود زیرا نشان داد که موجودات جادویی هم می‌توانند مثل جادوگران از دنیا بروند.


12. لیلی پاتر – LILY POTTER

میدانیم که لیلی در آغاز سریال مرد، اما مرگش کمتر دردناک بود. او تنها ایده آلیست دنیای پاتر است و می‌تواند خوبی درون همه را ببیند (مثل اسنیپ/جیمز). او یک مادر کامل برای هری است و در صحنه‌ای که هری کودک است و در خطر تمام محبتش را نثار او می‌کند.

در “هری پاتر و یادگاران مرگ” (The Deathly Hallows) می‌بینیم که اسنیپ بر مرگ لیلی عزاداری می‌کند و غمگین می‌شویم. بدون شک تنها چیزی که می‌تواند اشک اسنیپ را دربیاورد مرگ عشق واقعی‌اش است.


11. پروفسور کوییرل – PROFESSOR QUIRRELL

پروفسور کوییرل تنها شخصیت مهمی بود که درست در پایان “سنگ جادو” (Philosopher’s Stone) از دنیا رفت و از همینجا بود که طرفداران متوجه شدند شخصیت‌های مهم امنیت ندارند. مرگ او جلوه تصویری مهمی داشت زیرا هری پاتر او را سوزاند.

درحالی که ولدمورت در پشت سر کوییرل بود، این شخصیت پیچیده‌تر می‌شود و در کل سریال نقش مهمی داشت. شاید مرگ او در مقایسه با مرگ بقیه شخصیت‌ها در سایه قرار بگیرد اما مهم بود.

همچنین بخوانید: بررسی مرگ شخصیت‌ها در فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter)


10. سدریک دیگوری – CEDRIC DIGGORY

بدون شک سدریک دیگوری آرام‌ترین دانش آموز هاگوارتز و بهترین نوع از هافلپاف است، شخصیتی وفدار و بخشنده نسبت به دیگران. او همه را به یک چشم می‌بیند و با همه مهربان است. مرگ او در “جام آتش” (Goblet of Fire) غم انگیز بود چون به عنوان یک مرد جوان هنوز زندگی طولانی در انتظار داشت. مرگ او نشان دهنده نیروهای تاریک و اتفاقات بد پیش رو برای دانش آموزان هاگوارتز است.


9. لاوندر براون – LAVENDER BROWN

درست است که لاوندر براون در کنار ران ویزلی کمی اعصاب خردکن بود، اما این به معنای سزاوار بودن مرگ دلخراشش نیست. کشته شدن او توسط فنریر گری‌بک ترسناک‌ترین اتفاق فیلم است. جادوگر سیاه در نبرد هاگوارتز او را دنبال می‌کند و پس از مرگش هم به سراغ او می‌رود. به لطف سر رسیدن هرمیون است که جسد لاوندر خورده نمی‌شود، اما صحنه دردناکی است.


8. آلبوس دامبلدور – ALBUS DUMBLEDORE

دامبلدور: “معادله عجیبیه، هری؛ اما افرادی که شایستگی قدرت رو دارند افرادی هستند که هرگز به دنبالش نبودند.”

دامبلدور روح و قلب چندگانه “هری پاتر” است و مرگ او پایان امنیت در “هاگوارتز” بود. دامبلدور مشاور هری و محافظ اوست و دانایی او ولدمورت را دور نگه می‌دارد. بخشندگی او در مقابل دیگران با وجود قدرتش، او را به شخصیتی محبوب تبدیل کرده است. دامبلدور قدرت و بصیرت را به همه دانش آموزانش بخشیده و با احترام با آنها برخورد می‌کند. ذات فروتن او دامبلدور را از جادوگران دیگر همترازش جدا کرده و مرگ او واقعاً تاثیرگذار است.

خوشبختانه او عمر طولانی و پرباری داشت و همیشه به خاطر شخصیت بخشنده‌اش به یاد می‌ماند.


7. سیریوس بلک – SIRIUS BLACK

سیریوس: “زندگی بدون خطر کردن چه ارزشی دارد؟”

سیریوس در چندگانه “هری پاتر” یک روح آزاد است. با وجود سختی‌های زندگی همیشه قدر زندگی را می‌داند و از هر لحظه آن لذت می‌برد. او می‌داند برخی چیزها در زندگی ارزشش را دارد، و برای نجات دوستان و عزیزانش زندگی خود را به خطر می‌اندازد. بهترین دوستانش لیلی و جیمز نه تنها از او جدا شده بودند، بلکه او را به جرم خیانت دستگیر و زندانی کرده بودند. شاید فکر کنید با این سختی‌ها به زندگی بدبین شده، اما برعکس عاشق زندگی و عشق ورزیدن به عزیزانش است. او تنها خانواده زنده هری است و مردن او برای هری سخت تمام می‌شود.

همچنین بخوانید: 10 مکان جادویی در چندگانه هری پاتر (Harry Potter)


6. الستور مودی (چشم باباغوری) – Alastor ‘Mad-Eye’ Moody

درحالی که سیریوس بلک همیشه مراقب هری پاتر بود، اما این الستور مؤدی بود که مراقب همه چیز بود تا نقشه‌ها خوب پیش برود. او بخش مهمی از مبارزه با نیروهای تاریک محسوب می‌شد، و زمانی که حین بردن هری پاتر به پناهگاه از دنیا رفت، لحظه دردناکی بود.

مرگ او برخلاف مرگ سایر شخصیت‌های لیست چندان به چشم نمی‌آید. به جای آن می‌بینیم که ربوده شده و بعد دیگر در بین بقیه حضور ندارد. سکوت و غم گروه نشان دهنده سرنوشت غمبار اوست.


5. ریموس و تانکس – REMUS AND TONKS

ریموس و تانکس رابطه عاشقانه خوبی داشتند که بارها توسط لوپین امتحان شده بود. گرچه او عاشق تانکس بود، اما نمی‌خواست به او فشار بیاورد و به این نتیجه رسید که تانکس بدون او شادتر و خوشبخت‌تر است. تانکس به ریموس نشان داد که شایسته عشق است و باهم ازدواج کردند. آن‌ها پسر سالمی به نام تدی داشند که اثری از گرگینگی لوپین در آن نبود.

قرار گرفتن جسد آنها در کنار هم در نبرد هاگوارتز دیدنی بود. آن‌ها عشق و شوق بسیاری را به سریال آوردند و مرگشان دردناک بود.


4. سوروس اسنیپ – SEVERUS SNAPE

دامبلدور: “بعد از این همه مدت؟”

اسنیپ: “همیشه…”

هری اسنیپ را شجاع‌ترین مرد ممکن می‌داند. در فیلم “هری پاتر و یادگاران مرگ” (The Deathly Hallows) بود که به پیچیدگی شخصیت اسنیپ پی بردیم و متوجه شدیم او یک شخصیت خوب است نه یک ویلن. او قهرمان خاموش کل چندگانه است خود را برای عزیزانش به خطر می‌اندازد. حتی وقتی عشق زندگی‌اش به او دست رد میزند و با دانش آموز دیگر مدرسه ازدواج می‌کند بازهم از او محافظت می‌کند (حتی از جیمز و هری). شخصیت دوگانه اسنیپ در فیلم‌ها باعث می‌شود برخلاف تمام فداکاری‌ها چندان با او همدردی نمی‌شود. زندگی اسنیپ غم انگیز است، با این حال میراثش به جا می‌ماند.


3. هدویگ – Hedwig

هدویگ بهتری دوست هری از کودکی بود. او در بهترین و بدترین شرایط کنار هری بود، حتی وقت‌هایی که تابستان را به تنهایی در دورسلی گذراند. هدویگ نماد کودکی هری است و مرگ او به آخرین اثر از معصومیت او پایان می‌دهد.

افرادی که حیوان خانگی دارند می‌دانند از دست دادن حیوانی که مثل دوست و مونس است، می‌تواند چقدر سخت باشد. مرگ هدویگ یکی از سخت‌ترین لحظات فیلم است زیرا انگار ما خودمان با او بزرگ شده‌ایم و می دانیم چه قربانی بیگناهی است.


2. دابی – Dobby

دابی: “بودن با دوستان چقدر خوب است…دابی از بودن در کنار دوستش هری پاتر خوشحال است.”

دابی بخشنده‌ترین شخصیت کل چندگانه است. قلب بزرگش او را به شخصیتی دوست داشتنی و لذتبخش تبدیل کرده است. او برای دوستانش هرکاری می‌کند و آنها را خانواده خود می‌داند. گرچه مرگش سخت است اما حین دفاع از دوستش هری جان خودش را به خطر انداخت. چقدر زیباست که هری می‌خواهد برای او مراسم خاکسپاری برگزار کند و در کتاب آرزو می‌کند دابی هم مثل دامبلدور مراسم خاکسپاری داشت. هری معتقد است دابی هم مثل او شایسته احترام است.

حداقل دابی یک روح بخشنده است…


1. فرد ویزلی – Fred Weasley

“چشم‌های فرد هنوز زل زده اما او چیزی نمی‌بیند، روح آخرین خنده‌اش هنوز روی صورتش منعکس شده.” – هری پاتر و یادگاران مرگ

فرد و جرج به فیلم‌های “هری پاتر” عنصر طنز می‌بخشند. وقتی همه چیز این دنیا تاریک می‌شود، آن‌ها ما را به خنده می‌اندازند. این دو قدرت طنز در میان تاریکی‌ها را درک کرده و می‌دانند شوخی و خنده در شرایط سخت می‌تواند چقدر آرامش بخش باشد. سرزنده بودن برادران ویزلی باعث شده که مرگ فرد برای تماشاگران سخت باشد. جرج چگونه بدون فرد ادامه می‌دهد؟ حتی فکر کردنش هم سخت است.

به گفته دامبلدور در تاریک‌ترین لحظات هم می‌تواند شادی را پیدا کرد، آن هم فقط در صورتی که نور را به یاد بیاوریم. فرد همیشه نور را به یاد داشت.

همچنین بخوانید: برخی از ترسناک‌ترین لحظات مجموعه فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter) که هرگز فراموش نمی‌کنیم


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (15)

بستن فرم

  1. خسرو

    مرداد 22, 1402

    با اختلاف اسنیپ در جایگاه نخست که واژه عشق را معنا میکنه و بعد از اون هم شخصیت بسیار محبوب دامبلدور که همه چیز داره ودر کلا متن بسیار جالب بود و به جرئت میتونم بگم برای دوست داران فیلم همون مرگ ولدمورت دلگیرترین ( نه غم انگیزترین ) چون تمام جذابیت فیلم به خاطر حظور سخصیت منفی بسیار عالی ولدمورت

    پاسخ

  2. دختر دهه هشتادی

    اردیبهشت 22, 1402

    همش خیلی غمگین بود….
    نمیدونم چرا اینهمه شخصیت خوب مردن ولی آمبریج بیییببب زنده موند..

    پاسخ

  3. کیانا

    اسفند 25, 1401

    خیلی غم انگیز بود اخه چرا دیگه باید فرد میمرد؟ ولی لاوندر با اینکه رو مخ بود مرد ناراحت شدم اخه گناه داشت

    پاسخ

  4. Artin

    اسفند 1, 1400

    واقعا در حضور اسنیپ هیچکس شایسته جایگاه اول نیست حتی اگه فرضا مرگ خود هری یا هرماینی و رون هم اتفاق می افتاد باز سوروس اسنیپ از بقیه با ارزش تر و بالاتر بود. شخصا در کل آدم احساساتی نیستم ولی از معدود چیزایی که اشکم رو درآورد مرگ و زندگی غم انگیز اسنیپ بود. مرگ دامبلدور هم بخاطر نحوه ی اتفاق افتادنش واقعا با ارزش بود.

    پاسخ

  5. Hermione

    مرداد 15, 1400

    اخه من نمی فهمم چرا باید فرد بمیرههههههه ! اثن ……. بخ بخ جرج . حالا اونو ولش….. دابی رو چیکار داشتی جسیکا رولیییینگ ! من سر مرگ دابی ، سیریوس ، لوپین ، دامبلدور و سدریک خیلی عر زدم . لاوندر و بلاتریکس و کوییرل و اسنیپ و ولدمورت که مردن ، من اینقد خوشحال شدممممم ! ولی فرد و دابی خدایی گنا داشتن ، حالا بیشتر همه هری گنا داشت غیر هری و هرماینی عزیزی براش نموند T-T

    پاسخ

    • عرفان در پاسخ به Hermione

      اسفند 1, 1400

      با مرگ اسنیپ خوشحال شدی؟! وات د..؟؟؟

      پاسخ

    • رز در پاسخ به Hermione

      تیر 24, 1402

      تو انگار سریال سرسری رد کرد یک سری سکانسا رو ندیدی اگه اسنیپ نبود اون هریه موردعلاقه توهم دیویست بار مرده بود🙁

      پاسخ

    • رز در پاسخ به Hermione

      تیر 24, 1402

      داداش انگار یک سری سکانسا رو سرسری رد کردی اگه هری برات عزیزه بدون اگه اسنیپ نبود هری بارها مرده بود اون خیلی ازش مراقبت کرد بعد تو خوشحال شدی بی احساسی تا چه حد؟؟؟

      پاسخ

    • رادا در پاسخ به Hermione

      اسفند 26, 1402

      تو روانی هستی

      پاسخ

  6. مریم

    مرداد 14, 1400

    ترتیب من اینه :
    1- سیریوس بلک
    2- لوپین (حالا میشه زنشم اضافه کرد) و اسنیپ عزیز
    3- خود هری پاتر (خب اونجاش گریه کردم، قبل زنده شدنش)
    4- لی لی پاتر
    5- دامبلدور (وقتی فهمیدم بخاطر حلقه جادو شده ی کم تسکین پیدا کردم) و لرد ​ولدمورت (فقط و فقط و فقط بخاطر تموم شدن هری)
    6- فرد
    7- مودی
    8- اون خانومه ک ولدمورت داد مارش جلوی اسنیپ خوردش (گناه داشت واقعا)
    9- سدریک

    بقیه اصلااااااااا مهم نبودن، چون برای س تای اول گریه کردم یعنی زااااار زدم برای بقیه اشک ریختم برای3 تای آخر فقط ناراحت شدم
    و مرگ بلاتریکس لعنتی هم واقعاااا خوشحالم کرد

    پاسخ

  7. امیر محمد

    خرداد 8, 1400

    رتبه بندی من
    15-آراگوگ
    14-سدریک دیگوری(اصلا برام مهم نبودش. وقتیم که مرد به هیچ جام نبود)
    13-الستور مودی(صحنه مرگش رو که نشون ندادن پس من هیچی حس نکردم. آخه راستش به جز فیلم چهارم چندان نقشی هم نداشت/:
    12-لاوندر براون(من که از دستش راحت شدم. خیلی رو مخ بود.)
    11-کوییرل
    10-لرد ولدمورت
    9-بلاتریکس لسترنج
    8-جیمز پاتر(همیشه دلم به حال این بدبخت میسوخت. چه سوتی بدی داد. بعدم که برای نجات جون بچه ش مرد. ولی هیشکی براش مهم نبوددد!!اوهواهواهوهو
    7-لیلی پاتر (خیلی دردناک بود. من هر وقت میخواستم فیلم ها رو ببینم اون بخش مرگ لیلی رو اسکیپ می کردم.
    6-هدویگ
    5-فرد
    4-لوپین(وقتی دیدم مرده فیلم رو پاوز کردم تا یه ربع گریه می کردم.)
    3-دامبلدور
    2-سوروس اسنیپ(بنده خدا جیمز باندی بود برا خودش. خیلی مرگش دردناک بود.)
    1-سیریووووس بلک(من بعد از مردن سیریوس کلا هر بار اسم بلاتریکس لسترنج رو می خوندم یا تو فیلم میشنیدم به جای بلاتریکس میخوندم/میشنیدم «خراتریدس»)
    دابی هم که اصلا مرد من نمی دونم چرا هیچ حسی نداشتم.البته گریه های هری سوزناک بودا ولی واقعا نسبت به مردنش چیز خاصی حس نکردم. با این رتبه بندی موافقید یا مخالف؟چرا؟
    6-

    پاسخ

  8. علی

    مهر 2, 1399

    داغمو تازه کردید چه اشک ها چه سر این مرگ ها نریختم

    پاسخ

    • بهار در پاسخ به علی

      فروردین 10, 1400

      وای منم ،،، اصن پوکییییدممم

      پاسخ

  9. محدرضا

    شهریور 26, 1399

    حتی با اینکه خیلی طرفدار هری پاتر نیستم خدایی اسنیپ باید اول میبود من اصن برای فرد ویزلی هیچ احساسی نداشتم مرد که مرد بعد چطور اوله و اسنیپ چهارم؟ سپاس از ترجمه

    پاسخ

    • بهار در پاسخ به محدرضا

      فروردین 10, 1400

      خب این نظر توعه ،، فرد و جورج شخصیت محبوبی بودن

      پاسخ