15 دیالوگ خواندنی در فیلم “نمایش ترومن” (The Truman Show)

“نمایش ترومن” یکی از خلاقانه‌ترین و تاثیرگذارترین کمدی‌های تایخ سینماست که در آن “جیم کری” (Jim Carrey) نقش ترومن بربنک را بازی می‌کند، مردی که در شهری ایده آل زندگی کاملی دارد. اما او نمی‌داند ستاره یک سریال است و کل زندگی‌اش برای سرگرمی مردم شکل گرفته است.

گرچه این فیلم کمدی است که بسیاری از مفاهمی فیلم مبارزه ترومن برای کنترل زندگی را نشان می‌دهد. کری جالب بوده و لحظات واقعی زندگی به عنوان یک بازیگر را نشان می‌دهد. همین موضوع به خلق دیالوگ‌های عمیق منجر شده است. در اینجا بهترین دیالوگ‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. یک چیزی بگو لعنتی! تو در تلویزیونی! کل دنیا دارن به صورت زنده تماشات می کنن!

!Say Something, G** Da**It! You Are In Television! You’re Live To The Whole World

وقتی ترومن به آزادی نزدیک‌تر می‌شود، کریستف، خالق سریال، (اد هریس ” Ed Harris”) کنترلش را از دست می‌دهد. این رفتارش طبیعی است چون ممکن است سریالی که برای چند دهه زحمتش را کشیده نابود شود. برای او مانند این است که فرزندش از خانه برود.

وقتی ترومن در خروج را باز کرده و توقف می‌کند، کریستف فریاد میزند: ” یک چیزی بگو لعنتی! تو در تلویزیونی! کل دنیا دارن به صورت زنده تماشات می کنن!” در این زمان ترومن با بالا نگاهی انداخته، لبخند میزند و با زندگی تلویزیونی‌اش خداحافظی می‌کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم نمایش ترومن (The Truman Show)


14. هرگز تو سرم دوربین نداشتی!

!You Never Had A Camera In My Head

مهم‌ترین صحنه سریال بحث میان ترومن و کریستف است که شجاعت شخصیت کری را ثابت می‌کند. همچنین بی رحمی کریستف را به تصویر می‌کشد.

درست مثل زمانی که به ترومن می‌گوید: “من بهتر از تو خودت رو می‌شناسم.” و ترومن جواب می‌دهد: “هرگز تو سرم دوربین نداشتی!” این لحظه مهمی برای کریستف است و متوجه می‌شود ترومن برای رسیدن به آزادی از هیچ چیز دست برنمی دارد.


13. باید من رو بکشی!

!You’re Gonna Have To Kill Me

در صحنه طوفان سینمایی، ترومن در این اقیانوس با طوفان به پا شده توسط کریستف گیر می افتد. درحالی که با موج‌ها مبارزه می‌کند تماشاگران از نتیجه آن هبر ندارند.

اما او موفق می‌شود. وقتی خود را از شر موج‌ها رها می‌کند فریاد میزند: “این بهترین کاریه که میتونی انجام بدی؟” وقتی کریستف از نتیجه کار شوکه شده ترومن می‌گوید: “باید من رو بکشی!” این لحظه یادآور سخنرانی طوفانی دن در “فارست گامپ” (Forrest Gump) است.


12. این یکی رایگانه

That One’s For Free

ظاهراً ترومن بعد از جدایی و آشتی دوباره با پدرش آرام شده. وقت خواب به اتاق کنترل زل می زند و به عوامل سلام می‌کند. آن‌ها که ترسیده‌اند کریستف را صدا می‌زنند.

بعد ترومن با کمی شیرین کاری کلاه فضانوردی و پرچم می‌سازد. این کار عوامل را کمی آرام می‌کند. اما انگار صدای او را که می‌گوید: “این یکی رایگانه.” نمی‌شنوند چون نشان دهنده آگاهی او از شرایط زندگی‌اش است.


11. من یک شخصیت خطرناکم

I’m A Pretty Dangerous Character

لورن در “نمایش ترومن” نقش پررنگی ندارد اما روی خود ترومن تاثیرگذار است. او که توی کالج ترومن را دید می‌گفت زیاد نمی‌توانست با آقای بربنکس حرف بزند. جواب ترومن این بود: “بله، می‌فهمم. من شخصیت خطرناکی هستم.”

بعد از آن لورن به همراه خانواده‌اش از آنجا رفت. انگار او در دنیای واقعی سیلویا نام داشت و جز گروهی بود که می‌خواستند ترومن را از سریال خارج کنند. در این بین ترومن عاشق لورن بود و حتی تصاویر مجله را می‌برید تا صورت او را بسازد.

همچنین بخوانید: 15 دیالوگ خواندنی از مجموعه فیلم‌های داستان اسباب بازی (Toy Story)


10. خورشید رو راهنمایی کن

Cue the sun

کریستف مسئول این سریال بود و چنین شخصیتی باید باهوش و البته بی وجدان باشد. کریستف به خوبی در این نقش جای گرفت و نه تنها دنیای ترومن بلکه دنیای اطراف او را خلق کرد.

این سریال کریستف را به عنوان یک خالق خداگونه نشان می‌دهد و احتمالاً نظر خودش هم همین است. او کنترل جهان سریال را به دست گرفته و مانند خدا قدرت والا را در دست دارد، به خصوص وقتی می‌گوید: “خورشید رو وارد کن.”


9. نمی‌تونی زیاد دور بشی، بازم باید برگردی

You Can’t Get Any Further Away, Before You Start Coming Back

گرچه ترومن نمی‌داند دنیای اطرافش غیرواقعی است، اما حس می‌کند باید فرار کند. شهر سیهون به عنوان مکان ایده آلی برای زندگی ساخته شده که هرگز دوست نداری آنجا را ترک کنی. با این حال، ترومن همیشه به دنیای بیرون از آنجا فکر می‌کند.

ترومن حین صحبت با دوستانش می‌گوید که آرزو دارد به فیجی برود. وقتی دوستش که یک بازیگر است، می‌خواهد نظرش را عوض کند، ترومن می‌گوید دلیل رفتنش به آنجا این است که هرچه بیشتر از اینجا دور شود.


8. سیهون همانطوریه که دنیا باید باشه

Seahaven Is The Way The World Should Be

این سریال که ترومن ستاره اصلی آن است در دنیای واقعی فیلم بحث‌های زیادی به پا می‌کند. کریستف خودش را از بار عذاب وجدان رها کرده و معتقد است با جدا کردن ترومن از بدی‌های جهان و ایجاد بهشتی برای او، به ترومن لطف می‌کند.

مشکل اینجاست که از نظر کریستف دنیا باید شبیه سیهون باشد. درحالی که از نظر ترومن دنیای سریال شبیه یک زندان است و او نمی‌خواهد محکوم باشد.


7. یکی کمکم کنه، من از خود بیخود شدم!

!Somebody Help Me, I’m Being Spontaneous

سرانجام ترومن از زندگی تکراری خود خسته شده و می‌خواهد تغییری ایجاد کند. اما وقتی به هیچ وجه نمی‌تواند از شهر فرار کند متوجه می‌شود که موضوعی در جریان است.

ترومن سوار ماشین شده و می‌خواهد از آنجا برود. وقتی همسر بازیگرش می‌خواهد او را متوقف کند تصمیم می‌گیرد خودش انتخاب کند. وقتی حس می‌کند دیگران گوش می‌دهند شروع می‌کند به فریاد کشیدن.

همچنین بخوانید: 10 دیالوگ به یادماندنی فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران (Avengers: Age Of Ultron)


6. ما واقعیت جهانی که بهمون نشون داده شده رو می‌پذیریم. به همین سادگی

We Accept The Reality Of The World With Which We’re Presented. It’s As Simple As That

“نمایش ترومن” هرقدر که یک کمدی تاثیرگذار باشد، مفهوم آن می‌تواند نشان دهنده یک ماجراجویی سورئال باشد. موضوع فیلم به دلیل همین پیچیدگی است که موردتوجه مخاطب قرار می‌گیرد.

کریستف حین مصاحبه درباره برنامه در پاسخ به این سؤال که چطور ترومن هرگز واقعیت زندگی‌اش را زیر سؤال نبرده، این پاسخ ساده و واقعی را می‌دهد. این دیالوگ بیننده را به فکر فرو می‌برد تا به بخشی از حقیقت را زیرسوال ببرند.


5. نمیتونیم اجاره بدیم در پخش زنده بمیره!

We Can’t Let Him Die In Front Of A Live Audience

دستیار شبکه: نمیتونیم اجاره بدیم در پخش زنده بمیره!

کریستف: او در پخش زنده به دنیا اومد.

وقتی ترومن سرانجام تصمیم می‌گیرد بر ترس خود از اقیانوس ساختگی غلبه کرده و از سیهون دور شود، کریستف برای مانع شدنش هرکاری می‌کند. در این لحظه می‌فهمیم که او فرشته نگهبان ترومن نیست، بلکه یک کارگردان تلویزیونی است که نمی‌خواهد سریالش خراب شود.

وقتی ترومن به سوی آزادی پیش می‌رود کریستف طوفان به راه می‌اندازد و همه اعتراض می‌کنند. وقتی نزدیک است ترومن کشته شود، کریستف نشان می‌دهد که خودش را قدرت مطلق می‌داند و حاضر است هرکاری که دوست دارد انجام دهد.


4. تو واقعی بودی. به همین دلیل تماشا کردنت لذتبخش بود

 You Were Real. That’s What Made You So Good To Watch

ترومن از طوفان جان سالم به در برده و به نقطه خروج از دنیای غیرواقعی‌اش می‌رسد. در آنجهمتوجه دیوارهای رنگی شبیه افق شده و پلکانی به سمت خروج می‌یابد. وقتی ترومن در آستانه خروج است کریستف با او حرف میزند.

وقتی کریستف دنیای خودش را برای ترومن توضیح می‌دهد، ترومن می‌پرسد: “هیچی واقعی نبود؟” کریستف می‌گوید: ” تو واقعی بودی. به همین دلیل تماشا کردنت لذتبخش بود.” گرچه او می‌خواهد ترومن را تسکین دهد اما انگار فقط به عنوان اسباب بازی به ترومن نگاه می‌کند.


3. داری درباره چی حرف می‌زنی؟ با کی حرف می‌زنی؟

?What The Hell Are You Talking About? Who Are You Talking To

یکی از جنبه‌های جالب و هوشمندان فیلم ورود تبلیغات به زندگی روزمره ترومن است. این بخشی از مفهوم خلاقانه فیلم است که عناصر کمدی را به آن اضافه می‌کند.

پس از لحظه مهمی که ترومن قانونی بودن ازدواجشان را زیرسوال می‌برد، همسرش (لورا لینی ” Laura Linney”) کمی شکلات داغ به او تعارف می‌کند. او طوری از شکلات حرف میزند که انگار توی تبلیغات تلویزیونی است و واکنش ترومن هم عالی است.


2. اگر ندیدمتون باید از همین الان بگم صبح بخیر، عصر بخیر و شب بخیر

In Case I Don’t See Ya, Good Afternoon, Good Evening And Goodnight

ترومن با اینکه از حقیقت وجودی‌اش باخبر نیست اما ستاره واقعی یک سریال تلویزیونی است. شخصیتی مؤدب و مهربان که به همه احترام می‌گذارد. او تکیه کلام خود را دارد و هرکس را که می‌بیند می‌گوید: ” اگر ندیدمتون باید از همین الان بگم صبح بخیر، عصر بخیر و شب بخیر.”

این نحوه سلام کردن او در کل فیلم دیده می‌شود و وقتی از حقیقت باخبر شد به منزله خداحافظی اوست. وقتی می‌خواهد از صحنه خارج شود همین جمله را می‌گوید.


1. دیگه چی پخش میشه؟

?What Else Is On

در طی فیلم مردم دنیای واقعی را می‌بینیم که مشغول تماشای سریال بوده و به زندگی ترومن واکنش نشان می‌دهند. در این لحظات می‌بینیم که مردم به ترومن اهمیت می‌دهند و مثل ما درباره‌اش صحبت می‌کنند.

وقتی در پایان ترومن آزاد شده و از سریال می‌رود، تماشاگران هم خوشحال می‌شوند. در آن لحظه دو تماشاگر را می‌بینیم که با دیدن تصمیم سرنوشت ساز ترومن فوراً دنبال داستان دیگری هستند تا تماشا کنند. یک نقد زیبا و پایانی دیدنی برای فیلم.

همچنین بخوانید: 10 دیالوگ به یادماندنی در فیلم‌های ماتریکس (The Matrix)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم