تاریخچه لوگوی دنیای مارول

وقتی مردم به کمیک مارول فکر می‌کنند معمولاً به یاد تصویر مرد عنکبوتی می افتند (یا شاید “استن لی” (Stan Lee)). شاید بسیاری هم به یاد لوگوی کمیک مارول بیفتند که در ابتدای هر فیلم از مارول نمایش داده شده و صحنه‌هایی از فیلم‌های پیشین دنیای مارول را یاداور می‌شود.

لوگوی مارول درحالی که نوعی تبلیغات است اما یکی از طراحی‌های جدید این شرکت است که از روزگار تایملی کمیک تکامل یافته و حالا نشان دهنده سینمای مارول و کتاب‌های آن است. در اینجا می‌خواهیم به طرح‌های مختلف لوگوی مارول در گذشته و شیوه تکامل یافتن لوگوی جدید نگاهی بیندازیم.

درحالی که اولین لوگوی مارول در سال 1957 معرفی شد، اما این شرکت در سال 1939 با نام تایملی کمیک کار می‌کرد و “مارتین گودمن” اداره آن را برعهده داشت. لوگوی آن زمانی تایملی کمیک یک سپر به رنگ قرمز، سفید و آبی، و به شکل سپرهای قرون وسطای اروپا بود و به سپر کاپیتان آمریکا در کمیک کاپیتان آمریکا، که پرفروش بود، شباهت داشت.

سپس تایملی کمیک در سال‌های 1950 نام خود را به اطلس کمیک تغییر داد و لوگوی آن از سپر به کره زمین تبدیل شد. در سال 1957، “استنلی مارتین لیبر” با نام “استن لی” کمیک می‌نوشت و در این زمان بود که شرکت لوگوی کمیک مارول را استفاده کرد. این لوگو دایره‌ای مشکی در وسط زمینه قرمز رنگی بود که “مارول کمیک” با رنگ سفید روی آن نوشته شده بود. گرچه شرکت رسماً نام خود را عوض نکرده بود اما طرفداران کمیک آن را “مارول کمیک” می‌نامیدند. در اوایل سال‌های 1960 نسخه دیگری از لوگو به نمایش درآمد که حروف MC بالای هم قرار داشتند. این لوگو چندان به یادماندنی نبود و جلوه لوگوی رقیب مارول یعنی کمیک دی سی را تداعی نمی‌کرد.

با این حال در سال 1963 “استن لی”، “جک کربی” (Jack Kirby)، “استیو دیتکو” (Steve Ditko) و چهره‌های بزرگ دیگر با معرفی کتاب‌های کمیک کلاسیک مانند “چهار شگفت انگیز”، “هالک شگفت انگیز” و “مرد عنکبوتی”، عصر جدید کمیک مارول را آغاز کردند. در این لوگو عبارت “گروه کمیک مارول” گوشه روی جلد دیده می‌شود. در کمال تعجب این لوگو برای مدت طولانی تغییر نکرد. فقط در سال‌های 1970 و 1980 فونت و اندازه “گروه کمیک مارول” یا فقط “مارول” کمی تغییر کرد، همین.

در آغاز سال‌های 1990 این لوگو تغییر محسوسی داشت و حرف M بزرگ نوشته شده بود و حرف M کمیک هم فونت دایره‌ای داشت. این لوگو در کتاب‌های کمیک و سایر آثار این شرکت در اوایل قرن بیستم دیده شد.

اوایل سال‌های 2000 و با معرفی مارول نهایی، لوگوی جدید با کلمه مارول سفید در باکس قرمزرنگ، معرفی شد. این لوگو آنقدر محبوب شد که در کتاب‌های دیگر و سپس فیلم‌ها قرار گرفت و به لوگوی مدرن دنیای مارول تبدیل شد. شاید کمی طول کشیده باشد اما از آن زمان لوگوی کمیک مارول به یکی از محبوبترین لوگوهای دنیای سرگرمی تبدیل شده و اهمیت یک برند و تأثیر آن بر مخاطب را نشان می‌دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم