14 نقل قول خواندنی از سریال “ریک و مورتی” (Rick And Morty)

“ریک و مورتی” یک سریال علمی تخیلی است که در کنار “مرد خانواده” (Family Guy) و “ساوت پارک” (South Park) یکی از برترین سریال‌های کمدی انیمیشن است. داستانی ساده درباره پسری به نام مورتی و پدربزرگ دانشمندش ریک که به خاطر دیوانگی‌اش ماجراجویی‌های فراکهکشانی و چندبعدی را تجربه می‌کنند.

اما این سریال یک سریال علمی تخیلی و محیط زیستی ساده نیست بلکه عناصر بشری، فنی و فلسفی به آن اضافه شده است. در این فیلم قهرمان فیلم، ریک سانچز، با پوچ گرایی و زیاده روی خود با خوشبینی ساده لوحانه مورتی روبرو می‌شود. او با نگاهی نقادانه به جهان نگاه کرده و دانایی یک دانشمند را نشان می‌دهد که به همه چیز شک دارد.

ریک نقل قول‌های به یادماندنی دارد که از جملات طنز تا حماسی و مابین آن را شامل می‌شود. این نقل قول‌ها تفکربرانگیز و جالب هستند. در اینجا 14 نقل قول برتر از این سریال را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


14. خب که چی؟ حالا هرشب همه باید سروقت بخوابن؟

?What, So Everyone’s Supposed To Sleep Every Single Night Now

زمانی که در صحنه‌های آغازین اپیزود خلبان سامر مورتی را متهم می‌کند که هرشب با ریک بیرون است، او در دفاع از خود و با اینکه هنوز شخصیتش در حال شکلگیری است، این جمله را می‌گوید. این جمله‌اش اصلاً شوخی نیست، بلکه جدیت او در تحقیقات و ماجراجویی‌های علمی را نشان می‌دهد.

با این جمله به ذات نقادانه او و البته کل سریال “ریک و مورتی” پی می‌بریم. یکی از بهترین جملات در رابطه با حال و هوای این سریال.

همچنین بخوانید: معرفی 10 اختراع بزرگ و مهم ریک سانچز در سریال ریک و مورتی (Rick And Morty)


13. چیزی که مردم عشق می دونن فقط یک واکنش شیمیاییه…

…What People Call “Love” Is Just A Chemical Reaction…

“گوش کن مورتی، دوست ندارم بهت بگم اما اون چیزی که همه عشق می دونن فقط واکنش شیمیایی توی جانداران برای تولیدمثله. این حس با قدرت به سراغت میاد و کم کم از بین میره و فقط یک ازدواج شکست خورده به جا میزاره. من این کار رو کردم. والدینت تجربه می‌کنند. این چرخه رو بشکن، مورتی. رشد کن. بر علم ترکز کن.”

وقتی مورتی از پدربزرگش می‌خواهد معجونی بسازد تا با آن جسیکا عاشق مورتی شود، ریک به جای رد کردن ذات عشق را برای او فاش می‌کند. او با ذهن علمی خود تمام مسائل و احساسات انسانی را شیمیایی و مینیمال می‌داند.

این نظریه درباره عشق بهترین نمونه دیدگاه پوچ گرایانه ریک درباره جامعه مدرن است. او به عنوان یک مرد علم بر علم و منطقه تمرکز دارد و به احساسات انسانی اهمیت نمی‌دهد. این جمله نشان دهنده روح سرکش ریک است. وقتی می‌گوید بر علم تمرکز کن، عشقش به علم را نشان می‌دهد و کنایه جالبی ایجاد می‌شود.


12. با آدم‌ها شاخ به شاخ میشیم و مثل گاو بهشون حمله می‌کنیم…آدم‌ها اینطوری رشد می کنن

…Meeting Them Head-On, Charging Into ‘Em Like A Bull – That’s How We Grow As People

“گوش کن مورتی. میدونم شرایط جدید گیج کننده است. هرجا رو نگاه می‌کنی عجیب و ترسناکه، اما میدونی…با آدم‌ها شاخ به شاخ میشیم و مثل گاو بهشون حمله می‌کنیم…آدم‌ها اینطوری رشد می کنن.”

این جمله الهام بخش از ریک برای اغوای مورتی و جمع آوری دانه‌های درخت مگاست. با این حال جمله صادقانه و دلنشینی است. زیرا روح ماجراجو و جسور ریک سانچز را نشان می‌دهد. همچنین به ماجراجویی‌های جدید “ریک و مورتی” اشاره دارد. این جمله نشان دهنده تغییر ریک و قرار گرفتن در حال و هوای مثبت است، گرچه به تدریج شک کاریی اش بیشتر می‌شود.


11. عروسی همان عزاست اما با یک کیک

Weddings Are Basically Funerals With A Cake

در این قسمت خانواده سانچز به عروسی دوست سامر، تمی، و دوست ریک بردپرسون، دعوت می‌شوند. با این حال تمی آنها را غافلگیر می‌کند زیرا او مأمور مخفی کهکشانی است و فقط می‌خواست گروهی مجرم را دور هم جمع کند.

این موضوع باعث می‌شود ریک چنین جمله‌ای بگوید و عروسی را یک مراسم عزا با کیک بداند. یک دیالوگ بامزه و جسورانه که ذات شکاک ریک را نشان می‌دهد.


10. همیشه می‌کشمش، ملکه

I Always Slay It, Queen

یکی از جالب‌ترین جملات این کمدی علمی تخیلی در اپیزود Claw and Hoarder: Special Ricktim’s Morty که ارجاعی به “نظم و قانون” (Law & Order) محسوب می‌شود.

این قسمت ارجاعی به “هابیت: برهوت اسماگ” (The Hobbit: The Desolation of Smaug) هم محسوب می‌شود. از سوی دیگر این جمله ریک به سرعت محبوب شد و در دنیای رسانه‌های اجتماعی مورداستفاده قرار گرفت. طرفداران با صدای خود این جمله را گفته و برای حمایت از دوستانشان استفاده می‌کردند. این جمله به فرهنگ عامه وارد شده و جا گرفته است.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره پشت صحنه ریک و مورتی (Rick And Morty)


9. به کلوپ خوش آمدی، پال…

…Welcome To The Club, Pal

در صحنه‌ای دور میز شام که فضای طنز و یاس فلسفی ادغام می‌شود، رباتی کوچک از ریک می‌پرسد هدفش چیست و او می‌گوید: “دادن کره.” ربات پس از این کار دوباره درباره هدفش سوال می‌کند و متوجه می‌شود این تنها هدف و وظیفه اوست. ربات کوچک سرش را پایین انداخته و می‌گوید: “اوه خدای من” و بعد ریک می‌گوید: “به کلوپ خوش آمدی، پال…

عمق این جمله از آنچه که به چشم می‌آید یا تصور می شود بیشتر است. یک ربات کوچک با جمله‌ای فلسفی معنای زندگی را می‌پرسد و در حقیقت ریک و البته ما را به فکر فرو می‌برد تا به هدف واقعی زندگی فکر کنیم. این سریال به خاطر همین محتوای غنی خود درخشیده است.


8. من یک دانشمندم…

…I’m A Scientist; Because I Invent…

“من یک دانشمندم؛ چون برای زندگیم به اختراع، و دگرگونی و خلق و نابودی دست می‌زنم، و وقتی چیزی رو دوست نداشته باشم عوضش می‌کنم.”

پس از اینکه ریک به یک خیارشور تبدیل می‌شود و بعد آنقدر قدرت پیدا می‌کند که از حالت خیارشوری اش خارج شود، با دخترش بث و مورتی و سامر به جلسات روان درمانی می‌رود. وقتی دکتر از او پرسید چرا خودش را نشان نمی‌داد او جمله بالا را گفت. یکی از جملاتش که جلسات را نقد کرد، این بود: “توضیح اینکه هر کلمه چه حسی رو نشون میده هرگز نتونسته به کسی کمک کنه.”

این جمله هوش و ذکاوت ریک و سرکشی او را نشان می‌دهد. همچنین نشان دهنده ذهنیت عملگرا و علمی اوست که احساسات را کنار میزند. ظاهر خیارشور مانند او نیز گویای کامل این جمله است.


7. سلفی‌های جذاب مراسم خاکسپاری

…Hot Funeral Selfies…

“عزیزم، کلسترول پدرت رو بالا نبرد وگرنه سلفی‌های جذاب مراسم خاکسپاری به عهده توست.”

در فصل 4 شاهد دیالوگ‌های خنده داری هستیم که مورداستقبال مان قرار می‌گیرد. این دیالوگ‌ها زمانی گفته می‌شود که خانواده اسمیت دور میز شام نشسته‌اند. بث در واکنش به درخواست سامر برای شربت بیشتر به آن سمت میز می‌پرد. عجیب و جالبتر این است که در واکنش به این جمله مادرش می‌گوید: “من هرگز چنین کاری نمی‌کنم.”


6. از اینجا برو بیرون سامر! تو پیش نمایش فصل 4 رو نابود کردی

Get Out Of Here, Summer! You Ruined The Season 4 Premiere

حالا که صحبت از سامر شد باید بگوییم او پس از حضور در بیشتر قسمت‌های فصل قبل، در فصل چهارم کمتر حضور داشت. با این حال یکی از بهترین لحظات این فصل وقتی است که سامر ریک و مورتی را شبیه پسرهای کلاس سومی می داندد که زیاد شدن هورمونشان باعث تغییر رفتارشان شده است.

در این فصل خواهر مورتی بیشتر از شخصیت اصلی جنبه طنز دارد. ریک هم دیوار چهارم طنز را درهم می‌شکند. تلاش ریک و مورتی برای دور کردن سامر از پیش نمایش فصل 4 نتیجه خوبی داشت.


5. گاهی اوقات علم بیشتر هنره تا علم، مورتی

Sometimes Science Is More Art Than Science, Morty

وقتی معجون ریک بد عمل کرده و عوارض جانبی آن تبدیل کردن همه به شخصیت‌های عاشق مورتی است، ریک شانه‌ای بالا می‌اندازد و می‌گوید: گاهی اوقات علم بیشتر هنره تا علم، مورتی.” این جمله درحالی گفته می‌شود که این بیماری مسری بوده و خودشان به بعد دیگر سفر می‌کنند. شاید این جمله در نگاه اول شخصیت خاص ریک را نشان دهد اما نکات بیشتری دارد.

این فیلم با فضای سورئال و گیج کننده مضامین ضدونقیض دارد و همین موضوع این جمله ریک را نشانگر ذات او می‌داند. جمله جالب و عجیب و البته پرمعنا. علم فرایند آزمون و خطاست و کامل نیست، یا حداقل جنبه انسانی آن اینطور است. ریک از این موضوع خبر داشته و ما هم با وجود دیدن اشتباهات او با وجود نبوغش، متوجه این موضوع می‌شوم.

همچنین بخوانید: معرفی 20 سریال جذاب و دیدنی شبیه ریک و مورتی (Rick and Morty)


4. این یکی به کارگردانی “ران هاوارد” نیست…

This One’s Not Directed By Ron Howard

این جمله از ریک به طرق مختلف طنز بوده و زمانی است که ریک به سیاره دیگری می‌رود و در طبیعت بکر آن فقط باد معده خارج می‌کند. بنابراین داستانی که ساده شروع شده مفاهیم تفکربرانگیز نشان می‌دهد.

با این حال این قسمت با این جمله طلایی تمام شد که به کارگردانی “سولو: داستانی از جنگ ستارگان” (Solo: A Star Wars Story) از “ران هاوارد” اشاره دارد. جری هم وارد معرکه شده و می‌گوید باعث افتخارش بود اگر هاوارد کارگردانی آن را برعهده می‌گرفت.


3. ووبا لوبا داب داب

!Wubba Lubba Dub Dub

در کنار جمله‌های پیچیده ریک باید از این جمله او یادی کنیم که با توجه به فضای علمی این سریال خنده دار است. گرچه این تکیه کلام رایجی در این سریال نیست اما پرمعناست.

باور کنید یا نه این جمله به زبان بردپرسن که در اپیزود Ricksy Business با اوست، به این معناست: “کمکم کن، حالم خوب نیست”. جمله‌ای که ابتدا بی معنا و احمقانه است ناگهان معنای عمیقتری به خود می‌گیرد و سریال را پرمعناتر و عمیقتر نشان می‌دهد. به عباوه، فضای تاریک این سریال را نشان می‌دهد.


2. جهان یک حیووونه…

The Universe Is Basically An Animal

“جهان یک حیوونه که از اتفاقات معمولاً تغذیه میکنه و احمق‌هایی رو خلق می کنه تا اونها رو بخوره.”

در اپیزودی که ریک به دخترش می‌گوید دنیای تخیلی دوران کودکی او را ریک خلق کرده، می‌گوید: “وقتی متوجه بشی هیچ چیز مهم نیست، جهان مال تو میشه”، بعد این جمله حماسی را می‌گوید.

گرچه این نگرش ریک همیشگی نیست اما این جمله شیوه جالبی برای نمایش آن است. این جمله غرور ریک را نیز نشان می‌دهد. همچنین بسیاری از رویدادهای پرآشوب سریال را در خود خلاصه کرده و فلسفه پیچیده‌ای را به تماشاگر القا می‌کند.


1. زندگی کردن یعنی همه چیز رو به خطر انداختن

…To Live Is To Risk It All…

” زندگی کردن یعنی همه چیز رو به خطر انداختن؛ در غیر این صورت فقط یک توده موکول هستی که جهان تو رو به هر طرف که خواست میکشونه…”

این جمله همه چیز را دربردارد: مضامین عجیب و فلسفی سریال و شخصیت عجیب و غریب و پیچیده ریک را. در فصل سه، ریک و مورتی و سامر یک ماجراجویی تازه و هیجان انگیز را شروع می‌کنند. مورتی به سامر می‌گوید چرا آنها را به دردسر انداخته درحالی که نمی‌خواهد گوشی‌اش را خاموش کند. سامر به او می‌گوید: “دم رو غنیمت بشمر”، و ریک با این جمله مفهوم را به سطح جدیدی می‌رساند.

همچنین بخوانید: 7 سریال جذاب و دیدنی شبیه سریال وثیقه (Borgen) که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم