10 فیلم عجیب ولی تأثیرگذار در ژانر وسترن که باید تماشا کنید

ژانر وسترن یکی از عجیب‌ترین و قدیمی‌ترین ژانرهای سینمایی تاریخ سینما است که شاید گاهی اوقات داستان‌های آن قابل پیشبینی باشد. اما این ژانر برخی از عجیب‌ترین و خلاقانه‌ترین فیلم‌های سینما را تولید کرده است. شاید تمام این فیلم‌ها شایسته تقدیر نباشند اما برخی از آنها با وجود نقد تند و تیز منتقدین با گذشت زمان طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

در اینجا فهرستی از بهترین و عجیب‌ترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سرزمین چاتو – Chato’s Land – 1972

آغازگر همکاری دو ستاره سینما یعنی “چارلز برانسون” (Charles Bronson) بازیگر و “مایکل وینر” (Michael Winner) کارگردان. شخصیت چاتو با بازی برانسون یک آپاچی است که به مرز قتل رسیده اما در کنار او افراد دیگری هم هستند مانند سربازی با بازی “جک پالانس” (Jack Palance) که به نام عدالت هرکاری می‌کند.

از آنجا فیلم از یک وسترن آموزنده به یک فیلم اسلشر تبدیل می‌شود و بسیاری این فیلم را با فیلم‌های مرتبط با جنگ ویتنام که در دهه بعد تولید شدند، شبیه می‌دانند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم وسترنی که کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) دیدن آن را به همه پیشنهاد می‌کند


9. سکوت بزرگ – The Great Silence – 1968

یک اثر وسترن اسپاگتی از “سرجو کوربوچی” (Sergio Corbucci) که به خاطر پایان پوچ گرایانه اش یا تاثیرش بر این ژنر شناخته می‌شود. تأثیر آن بر “هشت نفرت انگیز” (The Hateful Eight) ساخته “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) و موسیقی متن‌هایی از جمله آثار “اِنیو موریکونه” (Ennio Morricone) قابل مشاهده است.

فیلمی الهام گرفته از فیلم‌های ایتالیایی آن دوره که دوبله شده و می‌توانید دوبله ایتالیایی یا فرانسوی را ببینید. اجراها، از اجرای “ژان لویی ترنتینیان” (Jean-Louis Trintignant) در نقش اصلی که کاملاً خاموش است تا ویلن فراموش نشدنی “کلاوس کینسکی” (Klaus Kinski)، فیلم را به یادماندنی می‌کنند.


8. ال توپو – El Topo – 1970

فیلمی تاثیرگذار از “آلخاندرو خودوروفسکی” (Alejandro Jodorowsky) که اولین فیلم نیمه شبی خوانده شده و میراث آن تا به امروز پابرجاست. بخش بزرگی از شهرت فیلم به خاطرت عقاید کارگردان است که تا به امروز هم از آن صحبت می‌شود. حتی گفته می‌شود او برای یک صحنه فیلم چند صد خرگوش را با یک چنگال کشت.

این فیلم مانند بیشتر کارهای خودوروفسکی تصاویر مذهبی و عناصر شوکه کننده دارد که می‌توانید به سلیقه خود آن را تفسیر کنید. منتقد سینمایی، “پالین کیل” (Pauline Kael) آن را “وسترن اسیدی” نامید و این فیلم را آغازگر این ژانر فرعی معرفی کرد.


7. مرد مرده – Dead Man – 1995

فیلمی از “جیم جارموش” که ادامه روی سنت “وسترن اسیدی” است. این فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های جاموش بازیگران مختلف را در یک مجموعه داستان قرار می‌دهد، اما در این میان شخصیت بومی آمریکایی “گری فورد” (Gary Ford) و پسر شهری “جانی دپ” (Johnny Depp) به یادماندنی شدند.

موسیقی متن گیتار برقی از ستاره راک افسانه “نیل یانگ” (Neil Young) این فیلم را فراموش نشدنی کرده است. بنابراین این وسترن دیدنی را تماشا کنید.


6. حریص – Ravenous – 1999

شاید “آنتونیا برد” (Antonia Bird) برای کارگردانی این فیلم انتخاب خوبی به نظر نرسد اما باید بدانید پس از مشکلات ایجاد شده بین تهیه کننده‌ها و کارگردان اصلی، کارگردان کنار رفت و آنتونیا جای او را گرفت که البته بازیگران نیز از این تصمیم استقبال کردند.

به گفته برد این تجربه هالیوودی به درک بیشتر او از فیلمنامه “تد گریفین” (Ted Griffin) درباره آدمخواری در سیرا نوادا کمک کرد و گرچه برد از نتیجه کار می‌ترسید اما این فیلم به عنوان عجیب‌ترین فیلم این استودیو با استقبال مواجه شد. موسیقی عجیب “مایکل نایمن” (Michael Nyman) و آواز “دیمن آلبارن” (Damon Albarn) هم به موفقیت آن کمک کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر وسترن در این دهه (2010 تا 2019)


5. واکر – Walker – 1987

یک فیلم زندگی نامه‌ای از “الکس کاکس” (Alex Cox) درباره تجربه‌های پزشکی “ویلیام واکر” در نیکاراگوئه که موسیقی متن “جو استرامر” (Joe Strummer) و فیلمنامه “رودی ورلیتزر” (Rudy Wurlitzer) آن را دیدنی‌تر کرده است. این فیلم به تدریج به اثری انتقادی از سیاست خارجه آمریکای قرن بیستم تبدیل شده و البته استعاره و صحت تاریخی ندارد.

این فیلم در زمان خود از هر طرف نقد شد و شکست تجاری آن با تبعید کاکس از هالیوود مرتبط دانسته می‌شود. گرچه شیوه نمایش تاریخ آمریکا از دید این فیلم می‌تواند دلیل طرد شدن آن باشد. با این حال فیلم به سیاست‌هایی اشاره کرده که باعث شده با گذشت سال‌ها تماشایی‌تر شود.


4. زین‌های شعله‌ور – Blazing Saddles – 1974

یک اثر کمدی از “مل بروکس” (Mel Brooks) که بهترین اثر او و نقدی بر شیوه نمایش تاریخ آمریکا در رسانه‌هاست. افزودن عناصر طنز به یک اثر نژادپرستانه آن را نسبت به “واکر” تماشایی‌تر می‌کند.

با وجود اینکه “کلیون لیتل” (Cleavon Little) و “جین وایلدر” (Gene Wilder) در نقش‌های کلانتر بارت و واکو کید درخشیدند اما هیچکدام انتخاب اول کارگردان نبودند. ابتدا قرار بود ” گیگ یانگ” (Gig Young) نقش واکو کید را ایفا کند که روز اول فیلمبرداری جنجال به پا کرد و تیهه کنندگان نتوانستند نویسنده فیلم “ریچارد پرایر” (Richard Pryor) را به حذف شخصیت بارت متقاعد کنند. این فیلم هنوز هم دیدنی است.


3. سه خاک‌سپاری ملکیادس استرادا – The Three Burials Of Melquiades Estrada – 2005

اولین اثر به کارگردانی “تامی لی جونز” (Tommy Lee Jones) که یک اثر کمدی، تاریک و عجیب از سه گانه مرگ نوشته ” گی‌یرمو آریاگا” (Guillermo Arriaga) و ساخته “الخاندرو گونسالس اینیاریتو” (Alejandro González Iñárritu) است. در این فیلم جونز نقش مردی را ایفا می‌کند که می‌خواهد انتقام مرگ دوستش ملکیادس استرادا به دست شخصیت “بری پپر” (Barry Pepper) را بگیرد.

امروزه این فیلم را بیش از حد سیاسی و علیه آمریکایی‌های واقعی می‌دانند. جونز در فیلم دومش “مرد خانه” (The Homesman) زنان و غرب را به تصویر می‌کشد.


2. بر دشت مرتفع بتاز – Ride The High Country – 1962

“سام پکینپا” (Sam Peckinpah) در سینمای آمریکا چهره بزرگی بود و به عنوان یکی از بزرگان در ژانر وستر هم کار کرد. کارهای او آنقدر متفاوت و عجیب است که “بر دشت مرتفع بتاز” عادی‌ترین وسترن اوست.

یک فیلم دیدنی که مانند فیلم‌های دیگر پکینپا حرص و طمع و خشونت را نشان می‌دهد. مضامین فیلم‌های دیگر پکینپا مانند تعهد خلاقی، مرگ غرب و مفهوم شرافت مردانه، در این فیلم هم تکرار می‌شود.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


1. جانی گیتار – Johnny Guitar – 1954

یک وسترن زنانه از “نیکلاس ری” (Nicholas Ray) که فیلم محبوب تماشاگران و فیلمسازان در نیمه دوم قرن بیستم است. این فیلم بین کارگردان‌های موج نوی فرانسه به سرعت محبوب شد اما در زمان اکران منتدقین آن را نقد کردند. “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) بعدها آن را نمونه کامل فیلمی ناچیز خواند که به یک اثر کلاسیک بدل شد و از آنجاییکه مردم آمریکا نمی‌دانستند با آن چکار کنند یا نادیده‌اش می‌گرفتد یا به آن می‌خندیدند.

این اولین فیلم رنگی ری بود که بعدها هم تکرار شد و سال بعد با فیلم “شورش بی‌دلیل” (Rebel Without a Cause) به اوج رسید. یک اثر به یادماندنی و فراموش نشدنی.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Jigar

    شهریور 25, 1399

    هه:مورد شیشم چرا تاریخ شمسی داره؟؟؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به Jigar

      شهریور 25, 1399

      سلام،
      مورد ششم سال 1999 بود که با اشتباه تایپی 1399 نوشته شده بود 😅
      اصلاح شد، ممنون

      پاسخ