معرفی مینی سریال “ناراست‌کیش” (Unorthodox)؛ فرار به آغوش آزادی

مینی سریال “ناراست‌کیش” یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های شبکه نتفلیکس در سال 2020 بود که علاوه بر جذب بیننده، نظر بسیاری از منتقدان را نیز به خود جلب کرد. این سریال اقتباسی از زندگی‌نامه “دبورا فلدمن” با نام “ناراست‌کیش: طرد پرجنجال ریشه‌های حسیدی من” درباره زن جوانی به نام استی است که مجبور شده ازدواج و زندگی برنامه‌ریزی شده را قبول کند. سپس تصمیم می‌گیرد همه چیز را رها کرده و به برلین فرار کند، تا به مادرش بپیوندد. این سریال به‌نوعی ساختارشکن بوده و شما را با قوانین دین یهود آشنا می‌کند. در ادامه با معرفی مینی سریال “ناراست‌کیش” همراه پروشات باشید.


  • نام سریال: “ناراست‌کیش” (Unorthodox)
  • ژانر: درام
  • سازنده: “ماریا شریدر” (Maria Schrader)
  • بازیگران: “شیرا هاس”، “امیت رهاو”، “یف ویلبوش”
  • سال انتشار: 2020
  • شبکه: نتفلیکس
  • تعداد قسمت‌ها: 4 قسمت
  • مدت زمان هر قسمت: 55 دقیقه
  • زبان: ییدیش، انگلیسی، آلمانی
  • امتیاز آی ام دی بی: 8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95/100

تریلر مینی سریال Unorthodox

درست است که موفقیت مینی سریال “ناراست‌کیش” به دلیل روایت داستانی متفاوت و ساختارشکن آن هم از نوع دینی و با محوریت ظلم و ستم در حق دختران و زنان بوده‌است، اما این سریال موفق به انتقال درد و رنج عمیق ناشی از این موضوع نشده و خیلی راحت برخی از حقایق تلخ چنین زندگی فلاکت‌باری را نادیده گرفته است. به همین خاطر است که تماشای “ناراست‌کیش” را نمی‌توان به دنبال‌کنندگان حرفه‌ای سینما توصیه کرد؛ چراکه در این سریال کمبود عنصری که بتوان آن را جان‌مایه اصلی داستان دانست و تا پایان حضورش را حس کرد یافت نمی‌شود. نقص‌هایی در شخصیت‌پردازی و روایت کلی داستان “ناراست‌کیش” وجود دارد که باعث می‌شود کل داستان آن به یک کلیشه تبدیل شود؛ کلیشه‌ای که فقط با به‌هم‌ریختن خط زمانی داستان، سعی دارد کمی متفاوت‌تر از بقیه آثار این چنینی به‌نظر برسد.

اما خوشبختانه بحث برای کسانی که توقع بالایی از یک اثر تلوزیونی ندارند بهتر است! “ناراست‌کیش” اثری کاملا سرگرم‌کننده و حتی احساساتی است که شما را تحت‌تاثیر قرار داده و حتی می‌تواند الهام‌بخشتان نیز باشد. همانطور که در مقدمه مقاله هم اشاره شد، داستان این مینی‌سریال درباره دختر نونزده ساله‌ای به‌نام استی است که در جامعه بسته و کوچک مذهبی خود یعنی فرقه حسیدی از دین یهود، به همراه مادربزرگش زندگی می‌کند. طبق سنت این فرقه و با برگزاری تمام آیین‌های دیدنی، استی با پسری ازدواج کرده و زندگی مشترک و مستقل خود را آغاز می‌کند.

اما برخلاف تصور استی، زندگی‌اش بعد از ازدواج سخت‌تر و غیرقابل تحمل می‌شود، تاجایی که او تصمیم می‌گیرد به برلین فرار کند، جایی که مادرش زندگی می‌کند و استی حاضر به ملاقات او نمی‌باشد. بنابراین باید سختی تحمل تنهایی برای تجربه آزادی در یک شهر بزرگ را به جان بخرد، تا شاید موفق شود زندگی جدید و مطابق میلش را برای یک بار هم که شده تجربه کند.

بنابراین در سراسر داستان این مینی سریال، با قرار گرفتن شخصیت اصلی داستان در موقعیت‌هایی کاملا تازه همراه می‌شویم و حس زندگی در جامعه‌ای مدرن و لذت آزادی را با وی تجربه می‌کنیم. اگرچه “ناراست‌کیش” در بخشی از داستان خود گزنده و ناراحت‌کننده بوده، اما در پایان به‌شکلی امیدوارکننده به پایان می‌رسد.

تصاویری از مینی سریال “ناراست‌کیش”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم