بهترین فیلم‌های زامبی که شاید تا به حال ندیده باشید

هیجان فیلم‌های زامبی، خوب یا بد، هرگز نمی‌خوابد. بخشی از این هیجان به خاطر سریال بلند “مردگان متحرک” (Walking Dead) از ای‌ام سی است که حالا فصل ده آن به پایان رسیده و اسپین آف های آن هم ساخته شده‌اند. فیلم سال‌های 2008 “28 روز بعد” (28 Days Later) از “دنی بویل” (Danny Boyle) و بازسازی “طلوع مردگان” (Dawn of the Dead) از “زک اسنایدر” (Zach Snyder) در سال 2004 هم از جمله آثار موفق هستند.

مسلماً طرفداران این ژانر می‌دانند که ارباب دنیای زامبی‌ها “جرج رومرو” (George Romero) است که فیلم‌های ترسناک کنایی‌اش با به تصویر کشیدن آخرالزمان زامبی‌ها که با شاهکار “شب مردگان زنده” (Night of the Living Dead) در سال 1968 آغاز شد، بر نسل‌هایی از فیلمسازان بعدی تأثیر گذاشت.

رومرو زامبی‌ها را هیولاهای محبوب می‌داند و کسی قدرت مخالفت با او را ندارد، به همین دلیل است که این فیلم‌ها دیدنی هستند. در این لیست 10 فیلم زامبی که در میان نام‌های مختلف گم شده‌اند اما امتیاز بالایی دارند را به شما معرفی می‌کنیم تا از تماشایشان لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. شپش‌ها – Cooties – 2014

این فیلم شاهکار نیست و همه می دانیم فیلم‌های زامبی معمولاً شبیه هم هستند، با این حال این کمدی سیاه در عرض 94 دقیقه شما را به خنده می‌اندازد. “جاناتان مایلات” (Jonathan Milott) و “کری مورنیون” (Cary Murnion) به عنوان کارگردان روی فیلمنامه عجیب “ایان برنن” (Ian Brennan) (گلی ” Glee”) و “لی ونل” (Leigh Whannel) (ارتقا ” Upgrade”، مرد نامرئی ” The Invisible Man”) کار می‌کنند و داستان درباره رویارویی معلم‌ها و دانش آموزان در مدرسه ابتدایی و در میان زامبی‌هاست.

کلینت هادسون (الیجا وود ” Elijah Wood”) معلم جایگزین و نویسنده ژانر وحشت است که به کلاس چهارم دبستان فورت چیکن می‌رود و اگر همه چیز خوب پیش برود با لوسی مک کورمیک (الیسون پیل ” Alison Pill”) دوست دختر قبلی‌اش، که حالا با معلم ورزش حسود (رین ویلسون ” Rainn Wilson”) رابطه دارد دیدار خواهد داشت. در این میان غذای کافه تریا تمام دانش آموزان را به زامبی تبدیل می‌کند. اگر از موضوع داستان خوشتان آمده باشد و فیلم را تماشا کنید، شاهد یک کمدی سیاه دینی خواهید بود که صحنه‌های دیدنی را در اختیارتان می‌گذارد.

همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه سرزمین زامبی‌ (Zombieland)


9. کوانتوم خون – Blood Quantum – 2019

“جف بارنابی” (Jeff Barnaby) فیلمساز کانادایی با ساخت این فیلم یک اثر دیدنی برای طرفداران این ژانر خلق کرد. یک فیلم هوشمندانه با نقد سیاسی اجتماعی بر استعمار و کشتار بومی‌های کانادایی که به قوانین نژادپرستانه علیه بومی‌ها اشاره دارد. داستان درباره قبیله‌ای از بومی‌های کاناداست که پس از شیوع ویروس زامبی فقط آن قبیله در مقابل آن ایمن هستند.

این فیلم بارنابی با وجود سبک خاص او و خشونت فیلم امضای او را نشان می‌دهد. از بازیگران فیلم عبارتند از: “فارست گودلاک” (Forrest Goodluck)، “مایکل گرییز” (Michael Greyeyes)، “گری فارمر” (Gary Farmer)، “مایا یاکوبس” (Elle-Máijá Tailfeathers) و “دوری جیکوبز” (Devery Jacobs).


8. نگهبان گورستان – Cemetery Man – 1994

یک کمدی زامبی از “میکله سواوی” (Michele Soavi) براساس رمان ” Dellamorte Dellamore ” نوشته نویسنده ایتالیایی “تیزیانو سکلاوی” در سال 1991، که بهترین فیلم زامبی، کمدی، کنایی و نکروفیلی است.

“روپرت اورت” (Rupert Everett) نقش قهرمان فیلم، فرانچسکو، را ایفا می‌کند که به همراه همکارش (فرانسوا حجی لازارو ” François Hadji-Lazaro “) در گروستان بیرون از روستایی آرام بوفالورا کار می‌کند. این دو در روز سعی می‌کنند گورستان مکان امن و آرامی باشد تا بازماندگان بر سر مزار مردگان خود بیایند و زاری کنند. شب‌ها باید با همان مردگان که می‌خواهند مانند زامبی‌ها حمله کنند، مبارزه کنند.

طرفداران فیلم‌های “مرده شرور” (Evil Dead) از “سم ریمی” (Sam Raimi) از این فیلم با عناصر وحشت استقبال می‌کنند. یک اثر زامبی که یک لحظه کمدی رمانتیک و لحظه بعد یک فیلم زامبی است. پایان فیلم پایانی میخکوب کننده و عجیب است که جذابیت این فیلم را بیشتر می‌کند.


7. شب زامبی‌ها – Night of the Creeps – 1986

“فرد دکر” (Fred Dekker) کارگردان و نویسنده که با نوشتن داستان فیلم “خانه” (House) ساخته “استیو مینر” (Steve Miner) خود را در این ژانر اثبات کرد، اما پیش از آن فیلم درجه دوی “شب زامبی‌ها” را ساخت.

فیلم با عناصری مانند حضور زامبی‌ها در کالج، حمله بیگانه‌ها و زوجی جذاب (جیسون لایولی “Jason Lively ” و استیو مارشال ” Steve Marshall “) تمام عناصر جذاب شدن یک فیلم را داراست. این زوج شخصیتی نه تنها نمی‌توانند با موجودا عجیب مقابله کنند، بلکه شرایط برایشان بدتر و سخت‌تر می‌شود.

این فیلم عجیب و غریب اثر خوبی از سال‌های 1980 است. یکی دیگر از جذابیت‌های این فیلم دیالوگ‌های کوتاه آن است، مانند دیالوگ کارآگاه ری کامرون (تام اتکینز “Tom Atkins”) که می‌گوید: “دخترها هم خبرهای خوب دارم هم خبرهای بد؛ خبر خوب این است که نامزدهایتان اینجا هستند، خبر بد این است که مرده‌اند”.


6. 28 هفته بعد – 2007 – 28Weeks Later

فیلمی به خوبی فیلم اول “دنی بویل” با بودجه دوبرابر و بازیگران بزرگ‌تر، که در آن جوان کارلوس (اینتاکتو) متوجه می‌شود که در میان شورش زامبی‌ها نیروهای نظامی ناتو در لندن مرکز امنی مهیا کرده‌اند.

“رز بیرن” (Rose Byrne)، “رابرت کارلایل” (Robert Carlyle)، “ادریس البا” (Idris Elba)، “ایموجن گی پوتس” (Imogen Poots) و “جرمی رنر” (Jeremy Renner)، جز بازیگران هستند و برای بقای خود تلاش می‌کنند. از همان صحنه اولیه فیلم پیداست که شاهد یک سیکوئل دیدنی هستیم.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم زامبی محور شبیه فیلم 28 روز بعد (28 Days Later) که باید تماشا کنید


5. شب دنباله دار – Night of the Comet – 1984

فیلمی اقتباسی از “طلوع مردگان” و “مرد امگا” (The Omega Man) با دو شخصیت اصلی زن و کلی کلیشه دهه هشتادی علمی تخیلی و ترسناک به کارگردانی و نویسندگی “تام ایبرهارد” (Thom Eberhardt) و یک اثر پساآخرالزمانی زیبا.

دو خواهر نوجوان کله شق به نام‌های رجینا (کاترین مری استوارت ” Catherine Mary Stewart”) و سامانتا (کلی مارونی ” Kelli Maroney”)، درحالی که زنده مانده‌اند که پس از صابت یک ستاره دنباله دار به زمین، همه انسان‌ها یا پودر شده‌اند یا به زامبی تبدیل شده‌اند.

“جاس ویدون” (Joss Whedon) بارها گفته که سامانتای 16 ساله الهام بخش ساخت فیلم “بافی سامرز” (Buffy Summers) بود، بنابراین طرفداران این فیلم حتماً باید “شب دنباله دار” ترسناک و لذتبخش را تماشا کنند.


4. نینا برای همیشه – Nina Forever – 2015

فیلمی به کارگردانی و نویسندگی برادران “بن و کریس بلین”، یک اثر اروتیک، عاشقانه و سرگرم کننده با اجرای زیبا و دیدنی “ابیگل هاردینگام” (Abigail Hardingham).

هالی (هاردینگام) دانش آموز جوانی است که در مدرسه موردتمسخر قرار می‌گیرد و اوضاع زمانی بدتر می‌شود که عاشق پسر بدی به نام راب (سین بری “Cian Barry “) می‌شود که هنوز به فکر دوست دختر قبلی‌اش نینا (فیونا اوشاگنسی “Fiona O’Shaughnessy “) است. نینا در تصادف مرده اما هربار که راب و هالی باهم هستند جسد خونین او ظاهر می‌شود.

موضوع عجیب، کلیشه‌های ترسناک و بیداری جنسی این فیلم را عجیب و دیدنی و ترسناک می‌کند.


3. مرگ و میر – Deathgasm – 2015

“جیسون لی هودن” (Jason Lei Howden) کارگردان و نویسنده اهل نیوزلند، با این فیلم کمدی ترسناک را خلق می‌کند. اگر خلاقیت “بیل و تد” (Bill and Ted) را با جلوه‌های صوتی “مرده شرور” ادغام کنیم، این شاهکار دیدنی خلق می‌شود.

برودی (مایلو کاثورن “Milo Cawthorne “)، یک طرفدار جدی هوی متال به همراه بهترین دوستش زک (جیمز بلیک ” James Blake”) یک گروه را تشکیل می‌دهند که با استفاده از متن‌های شیطانی آهنگ می‌سازند و اجرا می‌کنند. بنابراین صحنه‌های هولناکی پدید می‌آید که نمی‌توان تحمل کرد.

درحالی که فیلم‌های دیگر بر زامبی‌ها تمرکز می‌کنند این فیلم خشونت را به حد اعلا می‌رساند و دیالوگ‌های به یادماندنی و گاها خنده دار فیلم تماشای آن را لذتبخش تر می‌کند.


2. گوسفندان سیاه – Black Sheep – 2006

یک فیلم کمدی ترسناک از “جاناتان کینگ” (Jonathan King) کارگردان و نویسنده که داستان در مناظر سبز نیوزلند رخ داده و یادآور فیلم‌های زیبای “پیتر جکسون” (Peter Jackson) است.

هنری الدفیلد (“Nathan Meister “) مردی سی و اندی ساله است که پس از مرگ پدرش به افسردگی مبتلا شده و از آن به بعد با دیدن گوسفندان وحشت می‌کند. گویا این ترسش بی دلیل نیست چون برادرش اگنس (پیتر فینی ” Peter Feeney”) در مزرعه خانوادگی روی گوسفندها آزمایش می‌کند. پیش از اینکه بخواهید آن را با “28 روز بعد” مقایسه کنید باید بدانید گروهی از فعالان محیط زیست متوجه این موضوع می‌شوند. در حقیقت گوسفندها به هیولایی تبدیل می‌شوند که عاشق گوشت انسان هستند.

جلوه‌های ویژه این فیلم دیدنی هستند و قبلاً آثار آنها را در فیلم‌های هنگ کنگی هم دیده بودیم. بسیاری از عروسک‌ها، انیمیشن‌ها و گریم‌ها از زمان اکران این فیلم از آن الهام گرفته‌اند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


1. سرزمین مردگان – Land of the Dead – 2005

مسلماً صدر این لیست به اثری از پدر ژانر زامبی، “جرج رومر” و بزرگترین فیلمش “سرزمین مردگان” تعلق دارد (دنباله فیلم قبلی “روز مردگان” (Day of the Dead) که به دلیل کمبود بودجه به جایی نرسید).

“گی یرمو دل تورو” (Guillermo del Toro) درباره این فیلم گفت: “خوشبختانه یک نفر متوجه شد این فیلم حالا جواب می‌دهد و ابزار کافی را در اختیار جرج گذاشت. انگار میکل آنژ سقف جدیدی برای نقاشی یافته. این فیلم واقعاً مبهوت کننده است”.

چهارمین فیلم از شش فیلم مردگان رومرو، که در پنسیلوانیا ساخته شده و نوعی دولت فئودال را نشان می‌دهد. ثروتمندان در عمارت سرسبز کافمن (دنیس هاپر ” Dennis Hopper “) زندگی می‌کنند. از آنجاییکه این فیلم ساخته رومرو است بنابراین تعجبی ندارد که علاوه بر مردگان به چیزهایی دیگری هم بپردازد.

شخصیت‌های دیگر فیلم عبارتند از ریلی دبو (سایمون ” Simon Baker”) که دشمن بیگ دید (یوجین کلارک ” Eugene Clark”)، مکانیک قبلی و زامبی جدید است و علاوه بر قدرت تفکر و حل مسئله، می‌تواند رهبری زامبی‌های دیگر را برعهده گرفته و از سلاح و ابزار استفاده کنند.

از جمله بازیگران ستاره فیلم هم عبارتند از “آزیا آرجنتو” (Asia Argento)، “جان لگویزمائو” (John Leguizamo)، و البته “سایمون پگ” (Simon Pegg) و “ادگار رایت” (Edgar Wright) (که رومرو آن‌ها را در “شان می‌میرد” (Shaun of the Dead) دیده بود).

گرچه طرفداران درباره انتخاب بهترین فیلم رومرو اتفاق نظر ندارند (یا “شب زندگان مرده” در سال 1968 یا “طلوع مردگان” در سال 1978)، اما به گفته دل تورو این فیلم نقطه بازگشت او بود. یک فیلم زامبی که طرفداران این ژانر باید آن را تماشا کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم