معرفی فیلم “قطار بوسان” (Train to Busan)؛ نمایشی هیجان‌انگیز از یک سفر مرگبار

فیلم کره‌ای “قطار بوسان” یکی از محبوب‌ترین آثار ژانر زامبی و ترسناک در سال‌های اخیر بوده‌ که شهرت جهانی پیدا کرد و مورد استقبال بینندگان زیادی قرار گرفت. یکی از نقاط قوت این فیلم شخصیت‌پردازی قوی آن نسبت به دیگر فیلم‌های این ژانر است که می‌توان آن را اصلی‌ترین دلیل تفاوت فیلم “قطار بوسان” با دیگر آثار زامبی محور دانست. در این فیلم افراد تنها برای زنده ماندن از دست زامبی‌ها فرار نمی‌کنند بلکه در این مسیر به ارزش‌های مهمی دست پیدا کرده و مجبور می‌شوند با ویژگی‌های منفی شخصیتشان نیز روبرو شوند. در ادامه این مقاله به معرفی فیلم “قطار بوسان” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “قطار بوسان” (Train to Busan)
  • ژانر: ترسناک، مهیج
  • کارگردان: “یان سنگ-هو” (Yeon Sang-ho)
  • بازیگران: “گونگ یو”، “ما دونگ-سیوک”، “کیم سو-آن”، “جیونگ یو-می”
  • سال تولید: 2016
  • زبان: کره ای
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94/100

تریلر فیلم

فیلم “قطار بوسان” یک اثر تجاری و صرفا سرگرم‌کننده است که می‌توان علت محبوبیت آن نزد عموم مخاطبان را در همان دقایق ابتدایی فیلم به‌خوبی متوجه شد. با اینکه این فیلم سعی کرده از جهاتی بسیار متفاوت عمل کند و مثلا از برخی نکات اجتماعی و سیاسی در روایت قصه‌اش استفاده کند، اما از پس این موضوع برنیامده و با بیش از اندازه ساده گرفتن اتفاقات و عکس‌العمل‌های بی‌روح و مصنوعی بازیگرانش، صرفا به فیلمی سرگرم‌کننده تبدیل شده که ارزش یک بار تماشا را دارد.

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که مدیر مالی یک شرکت تجاری بزرگ که مردی ظاهرا شکست‌خورده و خودخواه است، به درخواست دخترش برای دیدن همسر خود که بعد از جدایی از او در بوسان زندگی می‌کند، راهی این شهر می‌شوند. همزمان با این تصمیم، در گوشه و کنار کشور کره موجوداتی که تمام ویژگی‌های زامبی‌ها را دارند، درحال حمله به مردم هستند و اتفاقات وحشتناکی درحال وقوع است.

حدس این موضوع که فردی آلوده به ویروس زامبی‌ها سوار همان قطاری می‌شود که دو شخصیت اصلی قرار است با آن به مقصد ذکر شده برسند زیاد دور از ذهن نیست و داستان اصلی فیلم هم طبیعتا در همین قطار رخ می‌دهد؛ اما گرفتاری اصلی اینجاست که در زمان تبدیل شدن سرعتی مسافران قطار به موجودات وحشتناکی که یکدیگر را می‌خورند، بازی‌های دیگر بازیگران و به خصوص بازیگران اصلی فیلم به‌گونه‌ای نیست که وحشت و ترس این حادثه را به مخاطب القا کند؛ انگار که اتفاقی طبیعی درحال رخ دادن است و همگی از وجود چنین ویروسی مطلع بوده‌اند! این موضوع شاید برای برخی مهم نباشد، اما یکی از اصلی‌ترین دلایل تبدیل شدن فیلم “قطار بوسان” به اثری فاقد ارزش سینمایی و فقط سرگرم‌کننده همین است.

با این وجود، “قطار بوسان” به خاطر صحنه‌های تعقیب و گریز، فیلمبرداری خوب و موسیقی متن مناسبی که دارد جذاب و دیدنی است و در پایان نیز به داستانی تراژدی تبدیل می‌شود که شاید اشک بعضی‌ها را هم درآورد‍! این فیلم را بیشتر می‌توان در جایگاه یک اثر مهیج قرار داد زیرا تقریبا هیچ اثری از عماصر ترسناک در آن دیده نمی‌شود و بیشتر فیلم را صحنه‌های درگیری و فرار از دست زامبی‌ها تشکیل داده‌است.

تصاویری از فیلم “قطار بوسان”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. علی

    شهریور 19, 1399

    شاهکاره این فیلم

    پاسخ