15 جاذبه دیدنی آذربایجان (باکو)

کشور آذربایجان به‌عنوان یک کشور دوقاره ای که غرب آسیا و شرق اروپا را به هم متصل می‌کند, نقطه تقابل دو فرهنگ متفاوت است که می‌توانید از آن لذت برید. این کشور که در کنار دریای خزر قرار گرفته سواحل زیبایی دارد, حتی اگر به ساحل‌گردی علاقه نداشته باشید می‌توانید از کوه‌ها و آتش‌فشان‌های این کشور دیدن کنید, زیرا نام این کشور به معنای سرزمین آتش نشان‌دهنده آتش‌فشان‌های آن است. همچنین در این کشور آثار مدفون‌شده بسیاری وجود دارد که مساجد و مناره‌هایی در خود جای داده‌اند, اگر به آثار باستانی علاقه نداشته باشید می‌توانید از معماری مدرن آن لذت ببرید و برای مثال از برج شعله (الو قولالاری) دیدن کنید. بنابراین با هر سلیقه و هر محدودیت زمانی و مکانی می‌توانید از این کشور زیبا لذت ببرید. به همین دلیل باکو سالانه گردشگران اروپایی و آسیایی بسیاری را به خود جذب می‌کند.

1. باکو (Baku)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: باکو

باکو به‌عنوان پایتخت کشور آذربایجان در کرانه دریای خزر قرارگرفته و ترکیبی از شهر قدیمی Icheri Seher و شهر جدید باکو است که در همه جای آن می‌توان آسمان‌خراش‌های بلند و LCD های رنگی را دید. در میان این دیدنی‌ها حتماً از برج شعله (الو قولالاری) دیدن کنید. این برج‌های سه‌گانه در آسمان شب تداعی‌کننده آتش و نام این کشور هستند. همچنین می‌توانید از موزه هنرهای معاصر این شهر دیدن کنید که بیش از 900 اثر تاریخی را در خود جای‌داده و می‌تواند برای هنردوستان لذت‌بخش باشد. همچنین می‌توانید به بازار Teze بروید که پر از پنیر و ادویه است و از تولیدات داخلی دیدن کنید, کباب بخورید و یا به رستوران‌های اطراف آن بروید.

2. ایچری‌شهر (Icheri Seher)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: ایچری‌شهر

ایچری‌شهر به‌عنوان یک شهر قدیمی جز میراث یونسکو در مرکز باکو بوده و می‌توانید از معماری زیبای آن لذت ببرید که البته از آن محافظت می‌شود. برج Maiden که به قرن 12 بازمی‌گردد و بخشی از شهرمحصورشده باکو بود، و قصر شیروان شاه که در قرن 13 ساخته شد، در این شهر قرار دارند. در این شهر علاوه بر آثار معماری می‌توانید از صنایعی مانند سرامیک، و صنایع‌دستی مانند فرش و لباس سنتی آذربایجانی دیدن کنید. همچنین در این شهر تاریخی بازارچه‌هایی وجود دارد که می‌توانید سوغاتی خریداری کنید.

3. پارک ملی آبشرون (Absheron)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: پارک ملی آبشرون

این پارک ملی که در منطقه عزیزبیوف (Azizbeyov) باکو قرار دارد، یک زمین 783 هکتاری محافظت شده است که در آنجا می‌توانید از زیبایی آذربایجان لذت ببرید. حیات‌وحش این پارک شامل جاندارانی چون غزال، پرندگان، شغال و فک خزری است. این پارک زیبا شامل جلگه‌های سرسبز و پرچمن است که در باد تکان می‌خورند. آب روان آنجا شفاف و کریستال مانند است به‌طوری‌که می‌توانید مارهای دریایی را ببینید. برای دیدن فک‌های خزری باید از سپتامبر به آنجا بروید.

4. آتش‌فشان قره سو (Garasu)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: آتشفشان قره سو

بسیاری از گردشگران آذربایجان شاید ندانند که بلندترین آتش‌فشان‌های جهان در آذربایجان قرار دارند. اگر بخواهیم به‌طور دقیق بگوییم 350 آتش‌فشان در آنجا وجود دارد. یکی از معروف‌ترین این آتش‌فشان‌ها قره سو است که ارتفاع آن 1000 متر است. آتش‌فشان در نتیجه فشار گازهای زیرزمین است و باعث خروج گل‌ولای می‌شود. اولین آتش‌فشان‌های آذربایجان حدود 25 میلیون سال پیش به وجود آمدند و بسیاری از بازدیدکنندگان گاراسو معتقدند که به سطح کاه شباهت دارد.

5. چاه نفت نفتالان (Naftalan)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: چاه نفت نفتالان

این چاه نفت معروف در منطقه نفتالان گردشگران بسیاری را به منطقه جذب می‌کند. این گردشگران می‌توانند در حمام نفت قرار گرفته و از خواص درمانی آن برای رفع درد و عفونت استفاده کنند. فرقی نمی‌کند که برای خواص درمانی از این حمام استفاده کنید یا برای تفریح و کسب تجارب جدید. درهرحال از تجربه جدیدی لذت خواهید برد.

6. قوبوستان (Gobustan)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: قوبوستان

قوبوستان را استون هنج (یادمانی تاریخی در کشور انگلستان در شهر ویلتشایر) آذربایجان می‌دانند که نشان‌دهنده دوران ماقبل تاریخ است (سنگ دایره مانندی که به‌طور عمودی قرار گرفته است). قوبوستان یک گنجینه باستانی است که در جنوب باکو قرار گرفته و با داشتن حدود 6000 تکه سنگ که در یک فضای 537 هکتاری قرار گرفته، چشم‌انداز تمدن باستانی را نشان می‌دهد. آثار باستانی به‌دست‌آمده از این مکان نشان می‌دهد که در عصر حجر افرادی در آنجا می‌زیسته‌اند و جدا از کنده‌کاری‌های غارها و سنگ‌ها، گورستان‌های باستانی زیادی نیز در آنجا وجود دارد.

7. دریای خزر

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: دریای خزر

دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است که 371000 کیلومترمربع وسعت دارد. به نظر می‌رسد که دریای خزر باقی‌مانده یک اقیانوس قدیمی بوده است. آب آن شور است اما میزان شوری آن از دریاها و اقیانوس‌های دیگر کمتر است، بنابراین برای شنا مناسب است و حساسیت ایجاد نمی‌کند. ازجمله فعالیت‌های مهم در این دریاچه عبارت‌اند از سفر با کشتی تفریحی، غواصی و ماهی گیری.

8. پارک ملی شیروان (Shirvan)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: پارک ملی شیروان

پارک ملی شیروان که در سال 2003 به‌عنوان یک منطقه محافظت‌شده درآمد، درگذشته در زیر دریای کاسپین قرار داشت و امروزه مساحت 54000 هکتار به سمت جنوب باکو است. این منطقه محافظت شده یک زمین صحرا مانند است که در آنجا می‌توانید جاندارانی نظیر غزال، لاک‌پشت، جوجه‌تیغی، گربه جنگلی و شغال را ببینید. اگر عاشق پرندگان هستید می‌توانید حوالی دریاچه فلامینگو، قو و فلامینگوها را تماشا کنید. همچنین در این پارک چندین آتش‌فشان هم وجود دارد که معروف‌ترین آن کوه بندووان (Bandovan) است که ارزش دیدن را دارد. افرادی که می‌خواهند از تمام جاذبه‌های طبیعی این منطقه دیدن کنند می‌توانند در خانه‌های ییلاقی اقامت داشته باشند، همچنین با داشتن مجوز می‌توان در کرانه شمالی پارک چادر زد.

9. نابران (Nabran)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: نابران

نابران روستایی در 3 ساعتی باکو به سمت شمال شرق است که به یک منطقه توریستی تبدیل شده است. نابران در کرانه دریای کاسپین قرار دارد و یکی از نقاط جذاب آن آب‌وهوای گرم و تابستانی آن است. پارک آبی و استخرهای این منطقه باعث می‌شود بتوانید فعالیت‌های آبی انجام دهید. افرادی که می‌خواهند شب‌زنده‌داری کنند می‌توانند از بارها، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه آن لذت ببرند.

10. شهر شکی (Sheki)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: شهر شکی

این شهر در غرب باکو یکی از قدیمی‌ترین اقامت گاه‌های انسان در کل منطقه قفقاز است که سکونت در آن به 2500 سال پیش بازمی‌گردد. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به دلیل داشتن صنایع‌دستی ابریشمی شهرت داشت. امروزه هم این سنت در این شهر زنده است و گردشگران از صنایع گلدوزی و بافندگی این شهر استقبال می‌کنند. علاوه بر این صنایع‌دستی، در این شهر می‌توان قلعه، مساجد، حمام‌های سنتی و قصر سکی خان را دید که به قرن 18 بازمی گردد. این قصر یک اثر معماری شگفت‌انگیز است که در ساخت آن از هیچ میخی استفاده نشده است. حتماً از نقاشی‌های دیواری و پنجره‌های کنده‌کاری‌شده آن دیدن کنید.

11. یانار داغ (Yanardag)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: یانار داغ

در این شهر می‌توانید آتش‌فشان‌های فعال را مشاهده کنید. یانار داغ به‌عنوان “کوه سوزان” ترجمه می‌شود و دلیل نام‌گذاری‌اش به خاطر خروج گازهای زیرزمین از کوه‌ها است. گردشگران به این منطقه می‌آیند، در آرامش می‌نشینند و خروج گاز و آتش را نظاره می‌کنند. البته یاندارداگ از آتش‌فشان‌های دیگر متفاوت است زیرا از آتش‌فشان‌های آن گل‌ولای خارج نمی‌شود. و این منطقه ازلحاظ مذهبی نیز حائز اهمیت است. آتش آن الهام‌بخش آتش‌پرستی آیین زرتشت بوده است.

12. پارک ساحلی باکو

بلوار و پارک ساحلی باکو بهترین منطقه برای لذت بردن از شهر باکو است که می‌توانید در کافه‌های آن چای بنوشید و یا در نزدیکی سواحل بستنی میل کنید. این بلوار حدود 5 کیلومتر طول دارد و از میدان پرچم ملی تا بندر ملی باکو کشیده می‌شود و در آن می‌توانید از جاذبه‌های ساحلی باکو لذت ببرید. سرگرمی‌های این منطقه می‌تواند اسباب تفریح تمام اعضای خانواده را فراهم نموده و موزه‌های موجود، مانند موزه فرش آذربایجان، می‌تواند برای افرادی جالب باشد که می‌خواهند درباره تاریخ صنایع‌دستی آذربایجان اطلاعاتی کسب کنند. همچنین گردشگران می‌توانند از هال کریستال باکو دیدن کنند که مسابقه آواز یوروویژن 2012 در آن برگزار شد و کنسرت، برنامه‌های موسیقی و هنری دیگری نیز در آنجا برگزار می‌شود.

13. آتشگاه

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: آتشگاه

آذربایجان مدت‌ها به‌عنوان سرزمین آتش شناخته می‌شد و وجود نفت طبیعی و خروج گازهای طبیعی باعث می‌شد که پرستش‌کنندگان آتش دین زرتشت را پدید آورند. در دوران گذشته تصور می‌شد که این آتش قدرت جاودانه دارد و به همین دلیل در اطراف آن معابدی ساخته شد. یکی از این معابد آتشگاه است که در اطراف سورخانی (Surakhany) در خارج از باکو قرار دارد. این آتشگاه به قرن 17 بازمی‌گردد و مجموعه معابد آن به شکل شش‌ضلعی ساخته شده‌اند. در مرکز آن یک شعله آتش قرار داده می‌شود و اگرچه در گذشته گازهای طبیعی از آن خارج می‌شد اما امروزه گاز موردنیاز از لوله‌کشی گاز باکو تأمین می‌شود.

14. یانار بلاغ (Yanar Bulag)

15 جاذبه دیدنی آذربایجان: یانار بلاغ

اگر می‌خواهید آب سوزان ببینید حتماً از یانار بلاغ دیدن کنید که یک جاذبه طبیعی در جاده میان آستارا و لانکاران است. در اینجا آب لوله‌کشی در هنگام خارج شدن و به دلیل وجود مقادیر بالای گاز متان سوزان می‌شود و یک جاذبه طبیعی را به وجود می‌آورد. بومیان منطقه معتقدند که این آب خاصیت درمانی دارد و نوشیدن آن می‌توانید بیماری‌های مختلفی را درمان کند.

15. آستارا (Astara)

شهر آستارا در آذربایجان در مرز با کشور ایران و همسایگی شهر آستارا در ایران قرار گرفته است. این شهر زیبا پوشیده از کوه و جنگل است و در شهر هم کافه، رستوران و موزه‌های مختلفی دیده می‌شود. موزه‌های شهر آثار باستانی یافت شده را نشان می‌دهند. این آثار باستانی عبارت‌اند از سکه، کارهای سنگی مانند مجسمه‌های انسان و حیوان که گفته می‌شود بیش از 2000 سال قدمت دارند. اگر به خارج از شهر آستارا بروید شاهد روستاهای در دل کوه، مساجد باستانی، برج، حمام سنتی و آرامگاه خواهید بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم