۶ انیمه سینمایی جذاب و دیدنی از ۶ سال اخیر که حتما باید تماشا کنید

طرفداران انیمه‌های ژاپنی در دهه گذشته با آثار دیدنی و با ارزشی روبرو شدند که می‌توان هرکدام از آنها را چندین بار تماشا کرد. کارگردان‌های بزرگی مثل  “مامورو هوسودا” (Mamoru Hosoda) و شینکای در چند سال گذشته بسیار فعال بوده‌اند و هرکدامشان با ساخت دو انیمه سینمایی به فاصله سه سال، به محبوب‌ترین انیمه‌سازان پنج سال اخیر تبدیل شده‌اند. در این مقاله تصمیم گرفتیم شش مورد از بهترین انیمه‌هایی که در شش سال اخیر منتشر شدند را به شما معرفی کنیم؛ تماشای این انیمه‌های زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید! با پروشات همراه باشید.


۱. وقتی مارنی آنجا بود – ۲۰۱۴ – When Marnie Was There

“وقتی مارنی آنجا بود” یکی از آثار اخیر استودیو جیبلی است که به کارگردانی “هیروماسا یونه‌بایاشی” (Hiromasa Yonebayashi) ساخته شده و مانند دیگر آثار این استودیو انیمه‌سازی، فضایی بسیار دلنشین و دوست‌داشتنی داشته که شما را در خود غرق می‌کند.

“وقتی مارنی آنجا بود” با ریتم آرام و دوست‌داشتنی خود، داستان دختری دوازده ساله به نام آنا را روایت می‌کند که بر خلاف دیگر دختران هم سن و سال خودش، دختری آرام، گوشه‌گیر، کم‌حرف و کمی افسرده است که تمام وقتش را به طراحی منظره‌های دور و اطرافش می‌پردازد، دوستی ندارد و رابطه‌اش با مادر و پدرش کمرنگ است. مادر آنا که بسیار نگران وضع روحی و روانی دخترش است، او را به پیشنهاد دکترش به دهکده‌ای دور از شهر می‌فرستد تا در تابستان با خاله و شوهر خاله‌اش زندگی کند و مدتی از شهر و فضای اضطراب‌آور آن دور باشد. این دهکده اتفاقاتی را برای آنا رقم می‌زند که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد.

طراحی انیمه “وقتی مارنی آنجا بود” بسیار زیبا و چشم‌نواز است و ترکیب رنگ‌های آن در همه صحنه‌ها و در پس داستان غم‌انگیزش خودنمایی می‌کند. “وقتی مارنی آنجا بود” شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای خلق کرده که تماشای داستانشان می‌تواند مخاطب را تحت‌تاثیر قرار دهد. این فیلم در پایان داستانش را به نحوی امیدوارکننده به پایان می‌رساند؛ جوری که حتی می‌تواند الهام‌بخش مخاطبش هم باشد.


۲. پسر و دیو – ۲۰۱۵ – The Boy and the Beast

مامورو هوسودا که پیش از این در سال ۲۰۱۲ با انیمه فراموش‌نشدنی “فرزندان گرگ” (Wolf Children) به اوج شهرت رسید، در سال ۲۰۱۵ نیز با ساخت یک انیمه فانتزی دیگر به سینما بازگشت و این بار نیز مورد استقبال هوادارن قرار گرفت. او در این انیمه بار دیگر با تلفیق عناصر دنیای انسان‌ها و حیوانات، داستانی سراسر چالش‌برانگیز و تماشایی را به نمایش می‌گذارد.

داستان انیمه پسر و دیو در جایی اتفاق می‌افتد که دیوها نیز مانند انسان‌ها در شهر بزرگی زندگی‌ می‌کنند و دنیایی مثل دنیای آدم‌ها برای خودشان دارند. در این میان، پسری بی‌سرپرست به‌نام رِن به شکلی اتفاقی، از شهر توکیو وارد دنیای دیوها می‌شود و با یکی از آنها به‌نام  کوماتتسو که در آرزوی رسیدن به مقام استاد بزرگ هنرهای رزمی است، آشنا می‌شود.

انیمه‌ی “پسر و دیو” یکی از آثار دیدنی و الهام‌بخش در ژانر خودش است که روایتی ساده، دلنشین و زیبا دارد. این انیمه در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه‌ای خود،‌ بسیاری از چالش‌های مهم و اساسی زندگی هر انسانی را به نمایش می‌گذارد و به کمک شخصیت‌هایی که خلق کرده‌است، درس بزرگی از نحوه‌ی رویارویی با مشکلات و پیدا کردن مسیر درست زندگی را به مخاطب خود یادآور می‌شود.


۳. نام تو – Your Name – ۲۰۱۶

“ماکوتو شینکای” (Makoto Shinkai) در سال ۲۰۱۶ و با انیمه نام تو انقلابی در صنعت انیمه‌سازی به پا کرد! این انیمه به‌ حدی مورد توجه طرفداران سینما در سراسر جهان قرار گرفت که به عنوان بهترین اثر انیمیشنی سال شناخته شد و بسیاری آن را لایق دریافت جایزه اسکار دانستند. شینکای با این انیمه به اوج شهرت رسید و استعداد خود در انیمه‌سازی را به همگان ثابت کرد.

داستان انیمه نام تو درباره میتسوها میامیزو یک دانش‌آموز دبیرستانی در حومه روستای ایتوموری در کشور ژاپن است که از زندگی در روستا خسته شده و آرزو دارد در زندگی بعدی خود تبدیل به پسری خوش‌سیما در توکیو شود. تاکی تاچیبانا نیز یک پسر نوجوان دبیرستانی اهل توکیو است. زمانی که یک ستاره دنباله‌دار به زمین نزدیک می‌شود، آرزوها و زندگی آن‌ها دستخوش تغییر می‌گردد. در یکی از روزها میتسوها به عنوان تاکی، و تاکی در عوض میتسوها از خواب بیدار می‌شود. تاکی و میتسوها متوجه می‌شوند که بدنشان با یکدیگر تعویض شده‌است. عناصر فانتزی، درام و رئالیسم جادویی در این انیمه وجود داشته و نه تنها چالش برانگیز بوده بلکه از نظر احساسی هم لذتبخش است.


۴. صدای خاموش – ۲۰۱۶ – A Silent Voice

انیمه‌ای که در زمان انتشار خود و به دلیل مقایسه‌اش با انیمه نام تو که پیش از آن منتشر شده بود، چندان موردتوجه قرار نگرفت اما با این حال اثری جذاب و زیبا و ارزشمند از “نائوکو یامادا” (Naoko Yamada) است که با انتشار این اثر به یادماندنی در سال ۲۰۱۶ توانست جایگاه بسیار مهمی در جهان طرفداران انیمه برای خود باز کند.

اگر به دنبال انیمه‌ای هستید که احساسات شما را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد و شما را در دنیای جادویی خود محو کند، حتما باید به «صدای خاموش» گوش فرا دهید!

“صدای خاموش” داستان دلنشین دختری ناشنوا است که با ورودش به کلاس درس همه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و کاری می‌کند تا بیننده از ابتدا تا انتهای انیمه بدون پلک زدن غرق در احساسات بی‌انتهای انیمه شود. از هر سنی و طرفدار هر ژانری که باشید، “صدای خاموش” یکی از آثار مورد علاقه‌تان خواهد شد.


۵. میرای – ۲۰۱۸- Mirai

روابط خانوادگی همیشه پیچیدگی‌های خاص خودشان را داشته و وارد شدن به اینگونه مسائل از همان دوران کودکی آغاز می‌شود؛ یکی از رایج‌ترین این مسائل روابط خواهر و برادری می‌باشد؛ می‌توان گفت در همه خانواده‌ها با آمدن فرزند جدید، فرزند و یا فرزندان بزرگتر وارد بحران سختی می‌شوند که بی‌توجهی والدین به خواسته‌های آنها در صدر آن قرار دارد.

کارگردان انیمه “میرای”،”مامورو هوسودا”، بعد از به دنیا آمدن فرزند دومش متوجه اینگونه مسائل شد و با این ایده انیمه زیبای “میرای” را ساخت. این انیمه داستان خانواده‌ای است که یک پسر چهار ساله به‌نام کون-سان دارند و به‌تازگی صاحب فرزند دختری شده‌اند که کون-سان را در شرایط سختی قرار داده‌است. او که پیش از این تمام توجه والدینش را به‌راحتی دریافت می‌کرد، اکنون احساس تنهایی می‌کند و چون نمی‌تواند توجه پدر و مادرش را به خود جلب کند، از آنها و از همه بیشتر از خواهر نوزادش متنفر می‌شود.


۶. فرزند آب و هوا – ۲۰۱۹ – Weathering with You

انیمه سینمایی “فرزند آب و هوا” که به عنوان بهترین فیلم انیمیشن سال ۲۰۱۹ در ژاپن انتخاب شد،‌ جدیدترین اثر کارگردان انیمه محبوب “نام تو”، “ماکوتو شینکای”، می‌باشد که از داستانی روان و زیبا برخوردار بوده و طرفداران این ژانر را راضی نگه داشته‌است. “فرزند آب و هوا” نیز همانند دیگر اثر این کارگردان یعنی “نام تو” داستانی رمانتیک و فانتزی را در دنیای دو نوجوان دنبال می‌کند اما این بار به جای به‌کار بردن عناصر سفر در زمان، از مفاهیم اساطیری استفاده کرده که در نوع خود دیدنی و جذاب است.

“فرزند آب و هوا” داستان پسری به‌نام هودوکا را دنبال می‌کند که تابستان اولین سال دوران دبیرستان خود را پشت سر می‌گذارد. او از جزیره دورافتاده‌ای که خانه‌اش در آن قرار دارد، فرار می‌کند و به سمت توکیو می‌رود. مدت زیادی طول نمی‌کشد که او متوجه می‌شود از لحاظ شخصی و مالی به خط قرمزهای خود رسیده است. آب‌و‌هوا به طرز غیرعادی‌ای هر روز تیره و بارانی است؛ انگار که قصد دارد با این کار، آینده هودوکا را به او نشان دهد. او روزهای خود را در این شهر در انزوا سپری می‌کند، اما سرانجام موفق می‌شود کاری به‌عنوان یک نویسنده، در یک مجله اسرارآمیز و مخفی پیدا کند. سپس یک روز، هودوکا در گوشه‌ای از یک خیابان شلوغ، با هینا ملاقات می‌کند. این دختر که دارای اراده قوی‌ای هم است، یک توانایی عجیب و خارق‌العاده دارد و آن متوقف کردن باران و بازگشت هوای صاف و آفتابی است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (12)

بستن فرم

  1. آوا

    خرداد 23, 1402

    واقعا مارنی دوست دارم اینقدر این انیمه خوشگله که من ۱۰ باره این انیمه رو می بینم هر می بینمش گریه می افتم ولی خیلی سوال ها درباره ی این انیمه تو ذهنم اینکه چرا روح بچگی اش اومده پیش آنا؟؟؟ اولین باری که ای رو دیدم اینقدر دوست داشتم گفتم که من می خوام اسمم رو بزارم مارنی من حتما یک روز میرم پیش سازندش

    پاسخ

  2. Nako

    آبان 2, 1399

    همشونو دیدم همشون عالی بودن وبیشتر از سه دفعه هر کدومو دیدم .بتونم بازم می بینم .یور نیم که احساساتم رو پاچوند به دیوار😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭❤داستان عالی همه چی عالی

    پاسخ

    • Mahsima در پاسخ به Nako

      آبان 21, 1399

      😂😂😂

      پاسخ

  3. Ta_Ta

    مهر 6, 1399

    وای انیمه وقتی مارنی آنجا بود واقعا شاهکار بود،انقد ديدمش از دستم در رفته چند بار دیدمش! داستانش خیلی قشنگ بود،قلبم قشنگ پودر شد :)🖤

    پاسخ

  4. علی

    شهریور 17, 1399

    یور نیم واقعا مزخرفه نمیدونم چرا اینقدر گنده شده

    پاسخ

    • Rs در پاسخ به علی

      شهریور 18, 1399

      😐😐😐🙄 نمیدونم شاید چون خیلی ازش تقدیر شده ، خیلی پرفروش بوده و جایزه هم برده

      پاسخ

    • محمد در پاسخ به علی

      شهریور 21, 1399

      شاید سنت به دیدنش نمی خوره من که خیلی خوشم اومد

      پاسخ

    • ناشناس در پاسخ به علی

      آذر 13, 1399

      شاید چون خیلی قشنگه انقدر گنده شده

      پاسخ

    • ‌‌M.R در پاسخ به علی

      آذر 28, 1399

      وای باورم نمیشه که من بعد از دیدن نام تو تا یک مدت از این همه قشنگی تو شوک بودم😂😂😍

      پاسخ

    • یک اوتاکو در پاسخ به علی

      دی 16, 1399

      دوست عزیز چون بنظر شما مزخرفه دلیل نمیشه که انیمه عالی ای نباشه.شما اگه از این ژانر خوشتون نمیاد برید یه انیمه با ژانر متفاوت (مثلا اکشن) ببینید چون ظاهرا چنین انیمه هایی به شما نیومده. اتفاقا چون انیمه پر احساس و زیبایی هست به همین خاطر هم اینقدر بازتاب داشته.

      پاسخ

  5. محمدرضا

    شهریور 13, 1399

    تا تیترو خوندم اومدم کامنت بذارم که صدای خاموش از نام تو بهتره دیدم نه کار خوبی کردین فقط در حق 2017 ظلم شد اگه انیمه خوب سینمایی از 2017 میشناسین بگین.سپاس از مقاله خوبتون.

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به محمدرضا

      شهریور 13, 1399

      سلام محمدرضا جان،
      آره منم دنبال انیمه خوب تو سال ۲۰۱۷ گشتم اما چیزی که هم‌رده این انیمه‌ها باشه پیدا نکردم. ولی درکل سال ۲۰۱۷ به نظرم زیادم پربار نبوده از لحاظ انیمه‌های سینمایی؛ یا حداقل مثل سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۸ نبوده.

      پاسخ