10 فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی شبیه فیلم “فرا ماشین” (Ex Machina) که باید تماشا کنید

در سال 2015، رمان نویس معروف انگلیسی، “الکس گارلند” (Alex Garland) با نگاهی به تریلر علمی تخیلی “فرا ماشین” اولین اثر کارگردانی شده‌اش را خلق کرد. داستان درباره کالب اسمیت (دامنل گلیسون “Domhnall Gleeson”)، برنامه نویسی 26 ساله است که در یک شرکت اینترنتی کار می‌کند و در رقابتی پیروز می‌شود، درنتیجه می‌تواند یک هفته را در عمارت اختصاصی مدیرعامل شرکت ناتان بیتمن (اسکار آیزاک “Oscar Isaac”) بگذراند. در آنجا با آزمایشگاهی در رابطه با هوش مصنوعی روبرو می‌شود که ربات انسان گونه‌ای به نام اوا (آلیسیا ویکاندر “Alicia Vikander”) را آزمایش می‌کنند. اما اوا هوش عاطفی بالایی داشته و از آنچه که کالب و ناتان تصور می‌کنند باهوش‌تر است.

گرچه فیلم‌های بسیاری درباره هوش مصنوعی ساخته شده، اما این فیلم به دلیل هوشمندانه بودنش، تریلر روانشناسانه و سایبری‌اش و البته گره‌های داستان، شناخته می‌شود. گرچه این فیلم اثری تمثیلی است، اما به قدرت و نظارت می‌پردازد. اگر می‌خواهید جلوه‌های رایانه‌ای بسیاری تماشا کنید این اثر برایتان مناسب است. همچنین پایان آن تا ساعت‌ها فکرتان را مشغول می‌کند. اجراها هم دیدنی هستند، به خصوص اجرای “آلیسیا ویکاندر” و “اسکار آیزاک”. به طور کلی این فیلم اثری کلاسیک و علمی تخیلی است که طرفداران این ژانر باید آن را تماشا کنند.

فیلم‌های بسیاری با مضامین مشابه “فرا ماشین” موجود هستند. گرچه بیشتر این فیلم‌ها مضامین هوش مصنوعی هم دارند، اما برخی از آنها به دنیاهای پادآرمان شهری، سفر فضایی، عناصر ترس و وحشت و علمی-تخیلی می‌پردازند. در اینجا لیستی مشابه فیلم‌های “فرا ماشین” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بلید رانر 2049 – Blade Runner 2049 – 2017

فیلم علمی-تخیلی نئو-نوآر “بلید رانر” از “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) محصول سال 1982، بین طرفداران ژانر علمی-تخیلی محبوب شده است. 35 سال پس از اکران فیلم اصلی، در سال 2017 سیکوئل آن تولید شد. داستان به 30 سال پس از وقایع فیلم اول پرداخته که بلید رانر آر جوان (رایان گاسلینگ ” Ryan Gosling “) به رازی پی می‌برد که می‌توان به جنگ میان انسان و موجودات بدل منجر شود. کشف او به تلاش برای یافتن ریک دکارد (هریسون فورد ” Harrison Ford “) منجر می‌شود، بلید رانر سابقی که سی سال پیش گم شد. این فیلم در تلاش است تا فیلمی یک پارچه و دیدنی بسازد، نه اینکه به یک سری از سیکوئل ها منجر شود. کارگردانی “دنی ویلنوو”، فیلمبرداری افسانه‌ای “راجر دیکنینز” (Roger Deakins)، فیلمنامه منجسم، جلوه‌های ویژه، طراحی تولید، موسیقی متن زیمر و ” بنجامین والفیش ” (Benjamin Wallfisch) و اجرای زیبای فورد و گاسلینگ، این فیلم را به یکی از آثار برتر سال 2017 تبدیل کرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم بلید رانر (Blade Runner) که باید تماشا کنید


9. نابودی – Annihilation – 2018

به نظرتان “فرا ماشین” گیج کننده بود؟ پس باید این فیلم را تماشا کنید. فیلمی به کارگردانی “الکس گارلند” درباره بیولوژیستی به نام لنا (ناتالی پورتمن ” Natalie Portman “) که همسرش پس از ورود به فضای سانحه محیط زیستی به نام شیمر که همه موجودات آن تغییر کرده‌اند، کشته شد. او هم برای اطلاع از آنچه که بر سر همسرش آمده به همراه گروهی زن دیگر به آنجا می‌رود. یک فیلم تاریک اما زیبا که ساعت‌ها پس از تماشای آن به فیلم فکر کرده و درباره تمایل انسان به تخریب خود می‌اندیشید. بیولوژی و تکامل موضوع اصلی فیلم است. صحنه‌های تکان دهنده فیلم می‌توانند شما را میخکوب کنند. یک فیلم دیدنی.


8. ورود – Arrival – 2016

فیلمی براساس داستان کوتاهی از “تد چیانگ” درباره زبانشناسی به نام لوئیس بنکس (ایمی آدامز ” Amy Adams”) که توسط ارتش آمریکا فراخوانده شده تا با بیگانه‌هایی که با سفینه‌های خود به زمین آمده و موجب ترس و وحشت شده‌اند، ارتباط برقرار کند. این فیلم شبیه فیلم‌های دیگر مربوط به بیگانه‌ها نیست. زبان ارتباط میان انسان و بیگانه‌ها، زمان از نظر موجودات مختلف و تأثیر ورود بیگانگان به زمین این فیلم را متفاوت می‌کند. فیلم تفکربرانگیزی که تصور شما درباره بشریت را عوض می‌کند. کارگردانی “دنی ویلنوو” (Denis Villeneuve)، اجرای دیدنی آدامز و موسیقی متن فیلم آن را دیدنی می‌کند.


7. او – Her – 2013

یکی از بهترین آثار “اسپایک جونز” (Spike Jonze) در آینده‌ای نزدیک که نویسنده‌ای منزوی به نام تئودور توامبلی (واکین فینیکس ” Joaquin Phoenix “) پس از طلاق وضعیت خوبی ندارد و با سیستم پیچیده‌ای با صداپیشگی “اسکارلت جوهانسون” (Scarlett Johansson) رابطه‌ای شروع می‌کند. قبل از اینکه ماجرای فیلم به نظرتان عجیب باشد باید بگوییم که رابطه شخصیت اصلی با سیستم اپراتور بسیار جالب است. نویسندگی و کارگردانی جونز، فیلمبرداری ” هویته ون هویتما ” (Hoyte Van Hoytema) و اجرای زیبای “واکین فینیکس” و صدای زیبای “اسکارلت جوهانسون” آن را دیدنی می‌کند.


6. میان ستاره‌ای – Interstellar – 2014

حالا وقتش است فیلمی از “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) معرفی کنیم! در آینده‌ای دور زمین به خشکسالی و قحطی دچار شده و کوپر (متیو مک کانهی ” Matthew McConaughey “) به عنوان یک مهندس و خلبان ناسا که حالا کشاورزی می‌کند، به همراه فضانوردان دیگر به دنبال سیاره‌ای جدید هستند تا بشریت را نشان دهند. اما برای این سفر باید فرزندانش را ترک کند. فضا و قوانین فیزیک جذابیت بصری دیدنی خلق کرده است. فیلمبرداری، صحنه‌های زیبا، موسیقی متن “هانس زیمر” (Hans Zimmer) افسانه‌ای، جلوه‌های ویژه و اجرای “متیو مک کانهی”، “آن هاتاوی” (Anne Hathaway)، “جسیکا چستین” (Jessica Chastain) و “سر مایکل کین” (Sir Michael Caine) این فیلم را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه میان ستاره ای (Interstellar)


5. ای.آی.هوش مصنوعی – AI: Artificial Intelligence – 2001

فیلمی به کارگردانی “استیون اسپیلبرک” (Steven Spielberg) در آینده‌ای که دیوید (هالی جوئل آزمنت ” Haley Joel Osment”)، رباتی پیچیده، که احساسات انسانی نشان داده و پس از رها شدن توسط خانواده جدیدش می‌تواند عشق مادر اصلی‌اش را دریافت کند. این فیلم اقتباسی از داستان Pinocchio، سؤالات مهمی ایجاد می‌کند، مثل اینکه آیا والدین می‌توانند با وجود واقعی نبودن یک کودک بازهم او را دوست بدارند.؟ این فیلم جایگاه ما در زندگی و مسیر پیش رویمان را نشان می‌دهد. یک فیلم کوبریک مانند با اجرای دیدنی بازیگر کودک “هالی جوئل آزمنت”. حتماً آن را تماشا کنید.


4. دِرِد – Dredd – 2012

فیلمی براساس کامیک Judge Dredd به نویسندگی و تهیه کنندگی “الکس گارلند” در دنیای پادآرمان شهری مگا به رهبری مجرمین. درد (کارل اربن ” Karl Urban”) یک پلیس شهری است که قضوت را برعهده داشته و باید گروهی را که نوعی ماده مخدر به نام اسلو-مو را پخش می‌کنند، گیر بیندازد. صحنه‌های خونین و خشن فیلم، جلوه‌های ویژه، اسلوموشن، طراحی صحنه‌های اکشن و اجرای دیدنی “کارل اربن” فیلم را دیدنی می‌کند. به طور کلی این فیلم علمی تخیلی یکی از بهترین‌هاست.


3. ماه – Moon – 2009

سام بل (سم راکول ” Sam Rockwell”) فانوردی است که باید با استخراج هلیوم 3 مشکل کمبود انرژی زمین را حل کرده و برای این کار در یک مأموریت 3 ساله در ماه به سر می‌برد، او هیچ ارتباط رادیویی با زمین ندارد و یک کامپیوتر هوش مصنوعی به نام گرتی تنها همراه اوست. حالا که دو هفته به بازگشتش مانده به هذیان و توهم دچار شده و خواب خانواده‌اش در زمین را می‌بیند. سپس مشکلی پیش آمده و متوجه می‌شود که شرکت مربوطه چندان با او صادق نبوده است. این فیلم یک اثر علمی تخیلی واقعی است. فیلمی به کارگردانی ” دانکن جونز” (Duncan Jones) (او پسر موزیسین افسانه‌ای “دیوید بویی” (David Bowie)). “سم راکول” اجرای دیدنی داشته و صداپیشگی “کوین اسپیسی” (Kevin Spacey) در نقش گرتی هم بی نظیر است. یک فیلم علمی تخیلی دست کم گرفته شده.


2. کد منبع – Source Code – 2011

کاپیتان ارتش آمریکا (جیک جیلنهال “Jake Gyllenhaal”) متوجه می‌شود ذهنش به جشم دیگری منتقل شده و بخشی از برنامه ریزی دولتی کد منبع است که باید مانع انفجار یک قطار توسط یک بمب گذار شده و فقط هشت دقیقه وقت دارد. او می‌تواند در هشت دقیقه پایانی زندگی‌اش به هویت شخص دیگری وارد شده و درنتیجه تا زمانی که معمای بمب گذار را حل کرده و از حمله دیگری پیشگیری کند، او را بارها و بارها زندگی کند. این فیلم یک اثر اکشن معمولی نیست بلکه یک تریلر علمی-تخیلی هوشمندانه و به یادماندنی است. پیچیدگی‌های داستان، شخصیت پردازی‌ها و اجرای خوب این فیلم را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه کد منبع (Source Code)


1. من ربات هستم – I, Robot – 2004

فیلمی براساس داستان کوتاهی به همین نام نوشته “آیزاک آسیموف” که سال 2035 را نشان می‌دهد که دل اسپونر (ویل اسمیت “Will Smith”) که از ربات‌ها نفرت دارد، درباره جرایمی تحقیق می‌کند که توسط یک ربات انجام شده و آن ربات با اعمالش بشریت را به خطر می‌اندازد. گرچه فیلم سرگرم کننده است اما با ایجاد سوالاتی درباره سلطه تکنولوژی بر انسان، پایان قابل پیشبینی دارد. جلوه‌های ویژه و اجرای اسمیت این فیلم را یک تریلر پلیسی جذاب می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم