معرفی 5 فیلم جذاب و دیدنی از کره شمالی

این مقاله به نقل از نویسنده گاردین ترجمه شده است و شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

وقتی مردم متوجه شدند درباره سینمای کره شمالی وبلاگ نویسی می‌کنم، فقط می‌پرسیدند: چطور شد که به سینمای آن کشور علاقه‌مند شدی؟ درست است که می‌گویند “کیم جونگ-ایل” دستور داد مشهورترین کارگردان کره جنوبی را بدزدند؟ آیا همه فیلم‌هایشان تبلیغات سیاسی است؟ اصلاً سینمایش خوب است؟

من وقتی در سال 2009 منتقد سینمایی Time Out در پکن بودم به سینمای کره شمالی علاقه‌مند شدم. وقتی فهمیدم در دوران انقلاب فرهنگی چین (1976-1966) و با اقدامات ارتش سرخ مائو که موجب ترس و وحشت مردم چین شد، سینمای آن کشور درست مانند کره شمالی دچار تعلیق شد، تعجب کردم. در این دوران چین، در سال 1972، در کره شمالی فیلم “دختر گلفروش” (The Flower Girl) سروصدا به پا کرد.

از آن زمان به سینمای کره شمالی علاقه‌مند شدم. رهبر سابق کره شمالی، “کیم جونگ-ایل” سینما را دوست داشت، و صنعت سینمای کشورش را رونق داد. اسامی فیلم‌هایی را دیدم که فراموش شده بودند و در کوریو تورز (کمپانی سفرهای ویژه به کره شمالی)، با مردمی آشنا شدم که سی دی فیلم‌های کره شمالی را دست به دست می‌کردند. مردی در ژاپ کپی این فیلم‌ها را قاچاق می‌کرد.

حالا بسیاری از فیلم‌های کره شمالی در یوتیوب موجود هستند. در پاسخ به سؤالات بالا باید بگویم این فیلم‌ها اسناد تاریخی مهمی به شمار می‌روند. کره شمالی هنوز ما را شگفت‌زده می‌کند و مستندهایی می‌سازد که البته نمی‌دانیم واقعی هستند یا نه. حتی نمی‌دانیم مردم کره شمالی می‌توانند مثل ما فیلم آنلاین تماشا کنند یا نه.

شاید این فیلم‌هایی که به شما معرفی می‌کنم برای همه مناسب نباشد، اما می‌تواند درباره کشوری که چیز زیادی از آن نمی‌دانیم اطلاعات زیادی در اختیارمان قرار دهد. با پروشات همراه باشید.


5. دختر گلفروش – The Flower Girl – 1972

شناخته شده ترین فیلم کره شمالی “دختر گلفروش” است که خود کره‌ای‌ها آن را یک کلاسیک می‌دانند و به همراه فیلم “دریای خون” (Sea of Blood) سال 1968 براساس نوشته‌های “کیم ایل-سونگ”، بنیانگذار کره شمالی، خلق شد و “کیم جونگ-ایل” رهبر پیشین کره و پسر “کیم ایل-سونگ” تهیه شد. اراده “کیم جونگ-ایل” برای مدرن سازی صنعت سینمای کره شمالی توانست سینمادوستان جوان را راضی کرده و ادامه دار باشد.

“دختر گلفروش” سال‌های 1920 و 1930 و سلطنت ژاپن را نشان می‌دهد که در آن با یک زن جوان و خانواده‌اش در سرزمین خودشان بدرفتاری می‌شود. در میان این بدشانسی‌ها تنها چیزی که این خانواده (کره شمالی) را نجات می‌دهد آمدن “کیم ایل-سونگ” و ارتش کمونیست اوست که در عرض 10 دقیقه جامعه را پاک می‌کنند. در فیلم می‌بینیم که زندگی هنوز سخت است، اما از دوران فرمانروایی ژاپن بهتر است.

“دختر گلفروش” بی شک فیلمی تاریک است. ستاره آن “هانگ یونگ-هی” (Hong Yong-hee) در کره شمالی برنده جایزه شد و یک قهرمان ملی محسوب می‌شود. گرچه تماشای این فیلم آسان نیست اما اگر می‌خواهید یک داستان عاطفی از این کشور ببینید این فیلم تراژیک را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 25 درام برتر سینمای کره جنوبی


4. هونگ کیل دانگ – Hong Kil Dong – 1968

فیلم “دختر گلفروش” تا حدی توانست سینمای کره شمالی را مدرن سازی کند، اما این ربودن و اسارت کارگردان کره جنوبی، “شین سانگ-اوک” (Shin Sang-ok) بود که وضعیت را عوض کرد. او پیش از اینکه به همراه همسرش در سال 1986 فرار کرد (مستند آن موجود است)، مجبور شد با نظارت “کیم جونگ-ایل” هفت فیلم بسازد.

فیلم حماسی کونگ فویی “هونگ کیل دانگ” با تلاش شین ساخته شد. این فیلم را اغلب اولین فیلم کره شمالی که جنبه سرگرمی دارد، می‌داند و صحنه‌های اکشن آن درباره شخصیت رابین هودی هونگ کیل دانگ است.

هونگ به عنوان پسر نامشروع یک اشرافی متولد شد، با سفرش به شهری مجاور نامادری حسودش با به کارگیری یک گروه بزهکار می‌خواهد او را به کشتن دهد. راهب کونگ فو کاری که از آنجا رد می‌شود او را نجات داده، پسر جوان از راهب آموزش دیده و درنتیجه با مهارت‌های جدیدش در مقابل اشرار از مردم روستا محافظت می‌کند. این فیلم با الهام از کونگ فوی برادران شاو از فیلم‌های قبلی کره شمالی متفاوت است. این فیلم برای تماشا شدن به هیچ پیش زمینه تاریخی نیاز ندارد و به عنوان یک فیلم متفاوت از کره شمالی تماشایش خالی از لطف نیست.


3. پولگاساری – Pulgasari – 2000

اگر “دختر گلفروش” بهترین فیلم کره جنوبی باشد، “پولگاساری” بدنام‌ترین آن است. این اثر حماسی گودزیلایی از “شین سانگ-اوک”، در پکن هم ضبط شد و برخی از تکنسین‌های استودیو توهو در ژاپن (زادگاه گودزیلای اصلی) در آن شرکت داشتند. داستان در دوران میانه رخ داده و درباره گروهی از روستایی‌های فئودال است که حاکم آنها را اذیت می‌کند.

مانند داستان یهودی گولم، یک یاغی زندانی هیولایی می‌سازد که زنده شده و به دنبال نابودی است. برخی این فیلم را با خطرات سرمایه داری مقایسه می‌کنند، اما این مقایسه مسخره است.

با تلاش‌های دولت برای کنترل این هیولا، کنپاچیرو ساتسوما (Kenpachiro Satsuma) (یکی از اولین بازیگرانی که با لباس لاستیکی نقش گودزیلا را بازی کرد)، فرار کرده و همه جا را بهم می‌ریزد. این فیلن در ژاپن اکران شد و بسیاری از سینمادوستان می‌توانند با تماشای آن در نیمه شب لذت ببرند. پس از فرار شین از کره شمالی، این فیلم هم مانند فیلم‌های دیگرش دیگر در کره شمالی پخش نشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سینمای کره‌جنوبی که با ژانر جنگی ساخته شده‌اند


2. دونده ماراتون – Marathon Runner – 2002

“دونده ماراتون” در سال 2002 ساخته شد اما انگار محصول سال‌های 1970 است. با وجود فناوری تولید و لباس شخصیت‌ها، انگار فیلم در گذشته گیر افتاده است. از آنجاییکه فیلم براساس یک داستان واقعی است (جونگ سونگ-اوک در قهرمانی جهان سال 1999 مدال طلا را برد)، می‌توان سرسپردگی و تلاش اهالی کره شمالی را کاملاً حس کرد.

در مسیر جونگ به مسابقات قهرمانی جهان موانع زیادی وجود دارد، از جمله جراحت و فشار از جانب خانواده، که می‌تواند مانع رسیدن او به آرزویش شود. اما او هم مانند بقیه از تشویق معنوی “کیم جونگ-ایل” و “کیم ایل-سونگ” بهره می‌برد. دوربین با چرخش‌هایی تصاویر رهبران کره شمالی و احترام جونگ و خانواده‌اش به آن را نشان می‌دهد.

در صحنه‌ای از فیلم وقتی جونگ متوجه می‌شود کاروان رهبر بزرگ از کوهستان اطراف رد می‌شود، با وجود پای باندپیچی شده به قله می‌رود تا ماشین او را از دور ببیند. حتی ردی از رهبر می‌تواند در مسیر رسیدن به قهرمانی جونگ را تشویق کند.


1. رو به جلو – Centre Forward – 1978

آنچه که این فیلم را دیدنی می‌کند، این است که نشان می‌دهد فارغ از کشور، زمانه یا نظام سیاسی، مشکلات فوتبال هرگز از بین نمی‌رود.

در این فیلم ورزشی درباره ستاره‌ای که دوست دارد برای تیم خودش مسابقه دهد، داستان شهرت و فشار طرفداران را می‌بینیم. این تنها فیلم از کره شمالی است که کمترین میزان سیاست در آن دیده می‌شود. با دیدن فیلم متوجه می‌شویم در کره شمالی چقدر فوتبال را دوست دارند، کشوری که مستند The Game of Their Lives به حضور این تیم در جام جهانی انگلستان در سال 1966 می‌پردازد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک کره‌ای که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم

  1. رسول

    مهر 7, 1401

    سلام و عرض ادب خسته نباشین
    میشه لطف کنیدبگین این فیلم های کره شمالی را از کجا میشه دانلورد کرد یا خرید ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ