معرفی فیلم “لانه خرگوش” (Rabbit Hole)؛ مسیر دشوار برخاستن از درد

فیلم درام “لانه خرگوش” در زمره فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که با وجود بیان داستانی غم‌انگیز و دردناک، روایتی از عشق و دوستی را نیز در لایه‌های درونی خود جای داده‌است که شاید به شکلی عینی و ملموس در طول فیلم ظاهر نشود، اما مخاطبش را متوجه این موضوع می‌کند. فیلم “لانه خرگوش” با بازی بی‌نظیر نیکول کیدمن فیلمی آرام و ناراحت‌کننده است که تا پایان نیز به همین حالت باقی می‌ماند و به‌خوبی حس خلأ در زندگی را به بیننده القا کرده‌است. در این مقاله به معرفی این فیلم پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “لانه خرگوش” (Rabbit Hole)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: “جان کامرون میتچل” (John Cameron Mitchell)
  • بازیگران: “نیکول کیدمن”، “آرون اکهارت”، “مایلز تلر”
  • سال تولید: 2010
  • نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای نیکول کیدمن
  • امتیاز آی ام دی بی: 7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86/100

تریلر فیلم

غم از دست دادن فرزند اتفاقی است که بدون شک تاثیر عمیق و طولانی مدتی بر والدین می‌گذارد. پدر و مادری که این حادثه برایشان اتفاق می‌افتد به زمان زیادی برای کنار آمدن با این فقدان و غم نیاز دارند و اگر نتوانند آن را حل کنند، با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

داستان فیلم “لانه خرگوش” هم درباره زوجی به نام “بکا” (با بازی نیکول کیدمن) و “هاوی” (با بازی آرون اکهارت) است که پسر چهار ساله‌شان را در یک تصادف خیابانی از دست داده‌اند و پس از آن زندگی‌شان به کلی تغییر کرده و هر روز در غم سپری می‌شود. در این میان هاوی سعی می‌کند با وجود تمام سختی‌ها، از این مرحله عبور کند و با انجام کارهای متفرقه و جدید، انرژی از دست رفته را به زندگی خود و همسرش بازگرداند. اما بکا انگار با از دست دادن فرزندش خودش را هم از دست داده است. او با هیچکس ارتباط برقرار نمی‌کند و روزهایش را در خانه‌ای سپری می‌کند که گوشه گوشه‌ی آن پر از خاطرات فرزند از دست رفته‌اش است.

بکا بیش از حد با واقعیت تلخ زندگی‌اش روبرو شده و خودش را در آن غرق کرده‌است. او حتی از فرصت‌های مطلوب پیش‌رویش هم برای تسکین دردش استفاده نمی‌کند و انگار تصمیم دارد تا آخر عمر برای از دست دادن فرزندش ناراحت باشد. در واقع بکا کسی است که در غم و فقدان پسرش به دنبال خود از دست رفته‌اش می‌گردد.

اما هر انسانی برای بیرون آمدن از شرایط سخت زندگی راه‌حل‌های مخصوص به خود را دارد، شاید بکا با انجام کارهایی که همسرش برای کنار آمدن با شرایط سخت زندگی‌شان انجام می‌دهد احساس بهتری پیدا نکند، ولی خودش شیوه‌ای پیدا می‌کند تا بتواند به هر طریقی که شده جای خالی فرزندش را حداقل برای خودش پر کند. انتخاب بکا انتخابی دشوار است که مورد قضاوت اطرافیانش قرار می‌گیرد و علاوه بر حس همدردی که در بیننده ایجاد می‌کند، او را به فکر فرو برده و حتی احساساتش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیلم “لانه خرگوش” بیشتر از اینکه به توضیح کارکترهای خود بپردازد، فکر و ذهن و احساسات آنها را مورد بررسی و پردازش قرار داده و سعی می‌کند مخاطب را با لایه‌های درونی هر شخصیت همراه کند. به همین دلیل است که شخصیت بکا را نقطه اتکای خود قرار داده و داستان را پیش می‌برد. هاوی که در سمت دیگر این قضیه قرار دارد، شخصیتی فعال‌تر و امیدوارتر دارد و تا پایان داستان هم تغییرات زیادی در او رخ نمی‌دهد. اما این بکا است که لحظه‌ای آرام و شکننده است، لحظه‌ای پرخاشگر و عصبانی و لحظه‌ای هم امیدوار و آماده برای پذیرش واقعیت زندگی.

تصاویری از فیلم “لانه خرگوش”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم