معرفی بدترین و بهترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما

از آغاز دوره سینمای ناطق فیلم‌های موزیکال موردتوجه قرار گرفتند. “آل جولسون” (Al Jolsen) این فیلم‌ها را آغاز کرد و زمانی که در فیلم “خواننده جاز” (The Jazz Singer) در سال 1927 روی صحنه آواز خواند و رقصید دهان تماشاگران باز ماند. از آن موقع به بعد فیلم‌های موزیکال گیشه را فتح کرده و شب‌های سینمایی لذتبخشی را خلق کردند.

با افزایش تعداد فیلم‌ها و البته بودجه و تقاضای استودیوها، فیلم‌های موزیکال هم زیاد شدند. فیلم‌هایی مانند “مردان و عروسک‌ها” (Guys and Dolls)، “در جستجوی تفریحات شهری” (On the Town)، “جادوگر شهر از” (The Wizard of Oz) و بسیاری دیگر با موسیقی و رنگ تماشاگران را سرگرم کردند. اما تمامشان دیدنی نبودند. به همین دلیل در اینجا بدترین و بهترین فیلم‌های موزیکال را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بدترین: دوران راک – 2012 – Rock of Ages

“آدام شنکمن” (Adam Shankman) کارگردانی این فیلم اقتباسی از نمایش موزیکال “دوران راک” را برعهده داشت. بازیگران درخشان فیلم عبارتند از “الک بالدوین” (Alec Baldwin)، “راسل برند” (Russell Brand)، “کاترین زتاجونز” (Catherine Zeta-Jones)، “جولین هاف” (Julianne Hough) و “تام کروز” (Tom Cruise). داستان درباره زوجی است که می‌خواهند در عرصه موسیقی موفق شوند. متاسفانه فیلم نتوانست داستان را خوب به نمایش بگذارد.

با وجود موسیقی راک و جلوه‌های بصری منتقدین فیلم را خسته کننده می‌دانستند. فیلم با بودجه 75 میلیون دلاری کمتر از 40 میلیون دلار فروش داشت و از نظر مالی شکست خورد.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم برتر موزیکال و رقص در تاریخ سینما


9. بهترین: آواز در باران – Singin In The Rain – 1952

یکی از بهترین و محبوب‌ترین موزیکال‌های تاریخ سینما “آواز در باران” ساخته “استنلی دانن” (Stanley Donen) است که گذر از سینمای صامت به ناطق را نشان می‌دهد. بازیگران آن مانند “جین کلی” (Gene Kelly)، “دبی رینولدز” (Debbie Reynolds) و “دانالد اوکانر” (Donald O’ Connor)، با اجراهای خود و مهارتشان در رقص، آواز و طنز، تا به امروز بیننده را سرگرم می‌کند.

این فیلم یکی از بهترین موزیکال‌ها بوده و بسیاری آن را بهترین می‌دانند.


8. بدترین: زیر نور ماه – Under The Cherry Moon – 1986

پرینس پس از موفقیت فیلم “باران ارغوانی” (Purple Rain) در سال 1984 در اوج حرفه خود بود. موفقیت آن فیلم حضور او را در هالیوود پررنگ‌تر کرد. او سپس تصمیم گرفت موزیکالی مشابه آثار دهه‌های 40 و 50 بسازد و این فیلم قرار بود موفقیت بعدی او باشد.

متاسفانه کارگردانی، متن، تدوین و اجراهای فیلم ضعیف بود. منتقدین آن را نقد کرده و تماشاگران از آن دوری کردند. تنها نقطه قوت آن موسیقی متن بود.


7. بهترین: عیسی مسیح سوپراستار – Jesus Christ Superstar – 1973

اواخر دهه 60 و اوایل 70 هیپی‌ها و راک ‌اند رول سلطنت می‌کردند. این دو در موزیکال “عیسی مسیح سوپراستار” با موسیقی “تیم رایس” (Tim Rice) در کنار هم قرار گرفتند. “نورمن جویسون” (Norman Jewison) کارگردانی این فیلم را برعهده داشت و سبک آزادی را پیش گرفت. بازیگران مثل هیپی‌ها لباس پوشیدند و فیلمساز هم بهترین استعدادها را انتخاب کرده بود.

“تد نلی” (Ted Neely) و “کارول اِندِرسِن” (Carl Anderson) نقش عیسی و یهودا را بازی کردند و تا به حال بهترین بازیگرانی هستند که در موزیکال این نقش‌ها را ایفا کردند. آهنگ‌ها تاثیرگذار و شنیدنی بوده و فیلم با موفقیت تجاری و هنری مواجه شد.


6. بدترین: نه – Nine – 2009

فیلمی اقتباسی از یک نمایش برادوی که اصلاً تماشایی نیست. درحالی که با بازیگرانی چون “دنیل دی-لوئیس” (Daniel Day-Lewis)، “پنه لوپه کروز” (Penelope Cruz)، “نیکول کیدمن” (Nicole Kidman)، “جودی دنچ” (Judi Dench) و بسیاری دیگر، انتظارمان از آن بالا بود.

منتقدین و تماشاگران فیلم را دوست نداشتند، گرچه با بودجه بالایی ساخته شده بود. اجرای دی-لوئیس و بازیگران دیگر هم چنگی به دل نمی‌زد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال که باید دوباره تماشا کنید و لذت ببرید


5. بهترین: مو – Hair – 1979

“میلوش فورمن” (Milos Forman) پس از موفقیت فیلم “دیوانه از قفس پرید” (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) در اسکار، این کلاسیک موزیکال اقتباسی را ساخت. او به خوبی توانست فضای دهه 60 را بازسازی کرده و خیابان‌های نیویورک را به تصویر بکشد، در حقیقت از صحنه‌های استودیویی پرهیز کرد.

ستاره‌هایی مانند “تریت ویلیامز” (Treat Williams)، “جان سوج” (John Savage) و “بورلی دی آنجلو” (Beverly D’Angelo) در اوج جوانی‌شان در این فیلم حضور یافتند. یک اثر موفق که از زمان ساخت به یکی از محبوب‌ترین موزیکال‌ها تبدیل شده است.


4. بدترین: گریس 2 – Grease 2 – 1982

سیکوئل “گریس” که در سال 1978 ساخته شده بود، بین بدترین فیلم‌هاست. این فیلم ساخته “پاتریسیا برچ” (Patricia Birch) (که طراح رقص فیلم اول بود) قرار بود به اثر کلاسیک دیگری تبدیل شود.

فیلم پر از بازیگران ناشناخته بود، از جمله “میشل فایفر” (Michelle Pfeiffer) که می‌خواست بهترین باشد. بازیگران سعی‌شان را کردند و موسیقی هم آنقدرها بد نبود، اما فیلم انسجام نداشت و منتقدین ضعف برچ پشت دوربین را دلیل آن می‌دانستند.


3. بهترین: داستان وست ساید – West Side Story – 1961

تمام علاقه مندان به موزیکال‌ها “داستان وست ساید” “رابرت وایز” (Robert Wise) را یکی از بهترین آثار کلاسیک می‌دانند. این نسخه موزیکال از “رومئو و ژولیت” در خیابان‌های نیویورک جریان دارد و گانگسترهای آمریکایی آن قلب منتقدین و تماشاگران را ربودند.

“ناتالی وود” (Natalie Wood) در کنار بازیگرانی نظیر “تینا مورنو” (Rita Moreno) برنده اسکار و “جرج چاکیریس” (George Chakiris) قرار گرفت. کارگردانی وایز و استفاده از جلوه‌های ویژه و رنگ‌ها باعث شد این فیلم 10 جایزه اسکار دریافت کند، از جمله جایزه بهترین فیلم.


2. بدترین: نمی تونم موزیک رو متوقف کنم – Can’t Stop The Music – 1980

مستندی درباره گروه دیسکو به نام ویلیج پیپل ایده خوبی بود. اما این فیلم ماجرای آنها را به داستانی موزیکال و بی سروته تبدیل کرد. داستانی بی محتوا که به بدترین فیلم موزیکال بدل شد.

“نانسی واکر” (Nancy Walker) کارگردانی این اثر مسخره را برعهده داشت، اثری که خود واکر، بازیگرش “ولری پرین” (Valerie Perrine) و خود ویلیج پیپل را شرمنده کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 5 فیلم پولساز و شکست خورده در تاریخ سینما


1. بهترین: اینطور چیزها – All That Jazz – 1979

زندگی، مرگ، عشق، طلاق، حسرت، همه و همه در این اثر زندگی نامه‌ای موزیکال “باب فاسی” (Bob Fosse) دیده می‌شوند. فاسی در این فیلم عمیق ترس‌های درونی خود را نشان می‌دهد.

“روی شایدر” (Roy Scheider) نقش خود دیگر فسی را ایفا کرده که یکی از بهترین نقش‌های حرفه اوست. “جسیکا لنگ” (Jessica Lange) هم نقش مرگ را برعهده دارد. این فیلم تحسین و در چند قسمت اسکار نامزد شد. این اثر یکی از بهترین فیلم‌های دهه 70 است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم