10 فیلم جذاب و دیدنی به کارگردانی “ایوان رایتمن” (Ivan Reitman) که باید تماشا کنید

در بیش از چهار دهه اخیر “ایوان رایتمن” یکی از بهترین و موفق‌ترین کارگردان‌ها/تهیه کننده‌های هالیوودی بوده است. او پس از تهیه “خانه حیوانات” (Animal House) در سال 1978، کمدی‌های موفقی را تولید کرد، مانند “میت بالز” (Meatballs) در سال 1979، “راه راه” (Stripes) در سال 1981 و فیلم کمدی-ترسناک “شکارچیان روح” (Ghostbusters) در سال 1984 که دومین فیلم پرفروش سال بود.

درحالی که رایتمن از سال‌های 1990 تا 2000 کمدی‌های موفقی را کارگردانی کرد اما بیشتر آثار ساخته فیلمسازانی از جمله پسرش “جیسون رایمن” (Jason Reitman) را تهیه کرد. گفته می‌شود قرار است بالاخره سیکوئل کمدی “دوقلوها” (Twins) سال 1988 با نام Triplets را بسازد.

در اینجا می‌خواهیم 10 فیلم جذاب و دیدنی او براساس امتیاز راتن تومیتوز را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. فرگشت – Evolution (امتیاز 44% – 2001)

در کمدی علمی-تخیلی که در زمان خود بین منتقدین و تماشاگران محبوب نشد درباره حمله مرموز بیگانگان است. این بیگانه در سفینه به زمین زمین رشد می‌کند و تهدیدی برای بشریت محسوب می‌شود. یک پروفسور کالج به نام ایرا (دیوید دوکاونی “David Duchovny”) و هری (اورلاندو جونز “Orlando Jones”) به همراه وین (شان ویلیام اسکات “Seann William Scott”) باید پیش از اینکه دیر شود کاری کنند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین استندآپ کمدی‌های تاریخ که باید تماشا کنید


9. دوقلوها – Twins (امتیاز 44% – 1988)

برخلاف امتیاز راتن تومیتوز این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های حرفه کارگردانی اوست. ساخت آن 15 میلیون دلار هزینه داشت و بیش از 215 میلیون دلار فروش کرد.

در این فیلم کمدی “آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) و “دنی دویتو” (Danny DeVito) دوقلوهایی هستند که در زمان تولد جدا شدند. جولز (آرنی) یک وزشکار، اما وینسنت (دویتو) یک مجرم بدبخت است. زمانی که به خاطر یک موتور جت ربوده شده به هم برمی خورند، مثل دو برادر به هم نزدیک می‌شوند.


8. بدون تعهد – No Strings Attached (امتیاز 49% – 2011)

“آشتون کوچر” (Ashton Kutcher) و “ناتالی پورتمن” (Natalie Portman) نقش دو معشوقه جوان به نام آدام و اما را ایفا می‌کنند که باهم رابطه دارند. قرارشان این است که رابطه احساسی نداشته باشند، اما زمانی که آدام اما را برای تعطیلات پیش خانواده‌اش می‌برد، رابطه‌اش یک قدم جلوتر می‌رود. این آخرین فیلم موفق ریتمن بود که 150 میلیون دلار فروش جهانی داشت.


7. پلیس کودکستان – Kindergarten Cop (امتیاز 50% – 1990)

دومین کمدی از سه کمدی رایتمن با حضور شوارتزنگر، براساس راتن تومیتوز بیشترین امتیاز را دارد. در این فیلم آرنولد یک مأمور پلیس است که برای انجام مأموریت خود را یک معلم مهدکودک جا میزند.

او برای ماموریتش به اورگن می‌رود و در آنجا با کلاسی منظم پر از بچه‌های شیطان پنج ساله روبرو می‌شود و می‌خواهد از همسر یک موادفروش حرف بکشد.


6. شکارچیان روح 2 – Ghostbusters II (امتیاز 53% – 1989)

رایتمن پنج سال پس از ساخت موفق‌ترین اثر خود “شکارچیان روح 2” را ساخت. این فیلم با وجود نقدهای هنری و تجاری در سراسر جهان بیش از 215 میلیون دلار فروش داشت.

ونکمن (بیل مری “Bill Murray”)، استانز (دن اکروید “Dan Aykroyd”)، اسپنگلر (هارولد ریمیس “Harold Ramis”) و زدمور (ارنی هادسون “Ernie Hudson”)، با کشف رودخانه‌ای زیر شهر به نیویورک می‌آیند تا ارواح را شکار کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 5 فیلم کمدی جذاب و دیدنی از 5 سال اخیر که باید تماشا کنید


5. روز عضوگیری – Draft Day (امتیاز 59% – 2014)

آخرین فیلم به کارگردانی رایتمن درباره انتخاب بازیکن‌های فوتبال حرفه‌ای کالج که در سال 2014 ساخته شد. “کوین کاستنر” (Kevin Costner) نقش سانی ویور را برعهده دارد، مدیر برنامه‌ای که حرفه‌اش به این تیم بستگی دارد. صاحب تیم (فرانک لانگلا “Frank Langella”) از سانی می‌خواهد کسی را برای تیم انتخاب کند که چندان خوب نیست، درحالی که سانی می خوهد ونتا مک (چادویک بوزمن “Chadwick Boseman”) را انتخاب کند.


4. میت بالز – Meatballs (امتیاز 72% – 1979)

یک کمدی تابستانی با بودجه 1 میلیون دلاری که 43 میلیون دلار فروش داشت و اولین اثر کارگردانی شده رایتمن بود. همچنین فیلم اولین همکاری رایتمن و “بیل مری” بود.

داستان درباره چند راهنمای کمپ است که باید چند نوجوان سربه هوا را برای تابستان بیرون ببرند. قسمت اعظم داستان درباره رودی تنهاست که با بقیه جور نمی‌شود. او سپس با تیپ (مری) دوست می‌شود و او به رودی یاد می‌دهد که رها شده و از زندگی‌اش لذت ببرد.


3. راه راه – Stripes (امتیاز 86% – 1981)

در این کمدی کلاسیک یک راننده تاکسی به نام جان وینگر (بیل مری) و معلم پاره وقتش راسل زیسکی (هارولد ریمیس) که کاری برای زندگی ندارند به ارتش ملحق می‌شوند. بودن با سربازها و سرهنک هولک (وارن اوتس “Warren Oates”) ماجراهای جالبی پدید می‌آورد.

با سربه هوایی جان و راسل در زمان تمرین و آزمایش کردن یکی از خودروها و سفر با آن در سراسر اروپا، میدان جنگ به هم می‌ریزد. این فیلم با بودجه 10 میلیون دلاری 85 میلیون دلار فروش داشت.


2. دیو – Dave (امتیاز 95% – 1993)

رایتمن پس از ساخت کمدی “دیو” درباره تلاش ریاست جمهوری برای اداره کشور، مورد توجه قرار گرفت. دیو کاویک (کوین کلاین “Kevin Kline”) یک فرد معمولی است که تصادفاً به بیل میچل (بازهم با بازی کلاین)، رئیس جمهور آمریکا، شباهت دارد. با سکته میچل و به کما رفتن او، دیو باید جای او را بگیرد. با این حال زمانی که دیو بهتر از رئیس جمهور کشور را اداره می‌کند و عاشق بانوی اول می‌شود (سیگورنی ویور “Sigourney Weaver”)، اوضاح پیچیده‌تر می‌شود.

همچنین بخوانید: رده بندی بهترین سریال‌های کمدی انیمیشن دهه اخیر


1. شکارچیان روح – Ghostbusters (امتیاز 97% – 1984)

براساس راتن تومیتوز و تمام وبسایت های مشابه، این فیلم بهترین اثر سینمایی رایتمن تا به امروز است. این فیلم با سیکوئل ها، کارتون‌ها، بازسازی‌ها و کارهای مشابه، نه تنها به فرهنگ عامه وارد شده بلکه دومین فیلم موفق هالیوودی سال 1984 است.

فیلمی درباره گروهی از دانشمندان است که پس از کنار گذاشته شدن از تحقیقات دانشگاهی تصمیم می‌گیرند در شهر نیویورک ارواح را شکار کنند. آن‌ها به زودی در کارشان موفق شده و با به دام انداختن ارواح به سلبریتی تبدیل می‌شوند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم