با امکانات رفاهی بی ام و x4 بیشتر آشنا شوید

بی‌ام‌و x4 را این شرکت خودروسازی آلمانی برای اولین بار در سال 2014 به نمایش گذاشت. این خودرو که در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد، در کارخانه بی‌ام‌و در کارولینای جنوبی به روی خط تولید رفت. حضور بی‌ام‌و x4 در بازار ایران درواقع جبران‌کننده جای خالی بی‌ام‌و x6 در این بازار بود. قرارگیری این علت در کنار کیفیت بالای ساخت و امکانات رفاهی متعدد توانست بی‌ام‌و x4 را به موفقیت چشمگیری در بازار ایران برساند. هرچند که دو نسل از بی‌ام‌و x4 موفق به حضور در بازارهای جهانی شده‌اند، اما تنها بی‌ام‌و x4 28i توانست خود را به بازار خودروی ایران برساند. در ادامه به بررسی جزئی‌تر تعدادی از امکانات رفاهی موجود در فهرست بی‌پایان امکانات رفاهی بی‌ام‌و x4 می‌پردازیم.

1- سیستم اتوپارک

یکی از مشکلاتی که همواره رانندگان با هر سطح مهارتی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پارک کردن خودرو است. وجود سیستم پارک خودکار در بی‌ام‌و x4 نه‌تنها در فرایند پارک کردن خودرو که در یافتن جای پارک مناسب هم به شما کمک خواهد کرد. برای اینکه این سیستم را در خودروی خود فعال کنید، کافی است سرعت اتومبیل خود را کم کرده و راهنمای مناسب را روشن کنید. از اینجا به بعد را به بی‌ام‌و x4 بسپارید تا بعد از پیدا کردن بهترین جای پارک به شما هشدار دهد. به‌محض دریافت این هشدار کافی است دست خود را از روی فرمان برداشته و کلید اتوپارک را فشار دهید تا بی‌ام‌و x4 با مهارت خود در پارک شما را به شگفتی وادارد.

2- سیستم لانچ کنترل

بی‌ام‌و x4 در حالت معمولی می‌تواند خود را در 6.4 ثانیه از صفر به صد برساند. اما اگر می‌خواهید که این زمان را بهبود ببخشید، باید حالت رانندگی را به اسپرت پلاس تغییر داده و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری را غیرفعال کنید. حالا پدال‌های ترمز و گاز را به‌طور هم‌زمان بفشارید تا لانچ کنترل فعال شده و با کاهش چسبندگی در شروع حرکت می‌تواند شما را در کمترین زمان به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. اما باید بدانید که این تجربه هیجانی می‌تواند برایتان گران تمام شود. چراکه فعال شدن این سیستم گیربکس را تحت‌فشار زیادی قرار داده و استفاده مداوم از آن می‌تواند بی‌ام‌و x4 شما را برای مدتی در تعمیرگاه بخواباند.

3- سیستم نمایش اطلاعات حیاتی خودرو

خودروسازی بی‌ام‌و از ابتدای ورود خود به دنیای رقابت خودرو، تمامی ماشین‌های خود را به این سیستم که Head up Display نامیده می‌شود، مجهز کرد. وجود این سیستم در بی‌ام‌و x4 به راننده کمک می‌کند تا بدون غافل شدن از اتفاقات جاری در جاده، از وضعیت خودروی خود مانند سرعت و اطلاعات سیستم صوتی هم مطلع شوید. بنابراین این سیستم علاوه بر اینکه به بالا رفتن سطح ایمنی خودرو کمک می‌کند، می‌تواند در فهرست امکانات رفاهی هم شمرده شود.

4- دوربین 360 درجه

هر کسی وقتی برای اولین بار پشت فرمان خودرو می‌نشیند و می‌خواهید در مسیرهای مختلف رانندگی کند، نیاز به وجود چند جفت چشم در قسمت‌های مختلف سر را حس خواهد کرد. بی‌ام‌و x4 با قرار دادن چهار دوربین در جلو، عقب و پهلوها توانسته این آرزوی دیرین را برآورده سازد. نمایشگر داخلی بی‌ام‌و x4 با ترکیب تصاویر ضبط‌شده در این چهار دوربین می‌تواند یک نمای کلی از موقعیت خودرو را در اختیار راننده قرار دهد. به‌علاوه راننده می‌تواند در صورت تمایل یکی از تصاویر را انتخاب کرده و بر روی آن زوم کند.

5- هوشمند بودن کروز کنترل

کمتر شاسی‌بلندی در ردیف قیمتی بی‌ام‌و x4 وجود دارد که کروز کنترل نداشته باشد. این خودرو در میان شاسی بلندهای گران‌قیمت یکی از پیشگامان در هوشمند سازی کروز کنترل بوده است. هر زمان که احساس کردید در کنترل سرعت خودرو یا حفظ فاصله ایمن با خودروهای جلویی دچار مشکل شده‌اید، با فشردن یک دکمه روی فرمان می‌توانید کروز کنترل را فعال کنید. ازاین‌پس کروز کنترل هوشمند همه چیز را تحت نظر گرفته و ایمن‌ترین حالت را برای شما فراهم می‌کند. اگر وارد محدوده ترافیک سنگین شده و مجبور به توقف شوید، این سیستم می‌تواند خودروی شما را در حالت توقف کامل نگه دارد.

6- شارژ باتری با استفاده از انرژی هدررفته ترمز (Regenerative Brake)

استفاده از این سیستم می‌تواند باعث اطمینان خاطر شما در هنگام ترمزگیری شود. وجود این سیستم باعث می‌شود که قدرت موتور در زمان شتاب‌گیری بیشتر شود. دلیل این امر خارج کردن دینام از مدار و حذف بارهای اضافه موتور است. اگر پای خود را روی پدال ترمز فشار دهید یا در یک سراشیبی قرار بگیرید، دینام مجددا وارد مدار شده و بار حداکثری را اعمال می‌کند. به‌این‌ترتیب نه‌تنها قدرت ترمز زیاد می‌شود بلکه انرژی هدررفته در این زمان برای شارژ باتری استفاده خواهد شد. این امر باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت خواهد شد.

7- سیستم انتقال قدرت xDrive

این سیستم که به سیستم چهار چرخ محرک نیز معروف است، باعث حفظ تعادل بی‌ام‌و x4 در پیچ‌های تند شود. با استفاده از این سیستم متناسب با زاویه پیچ نیرو میان چهار چرخ تقسیم شده و بهترین پایداری را به خودرو می‌بخشد. در برخی مواقع تمام نیرو به دو چرخ جلو یا عقب وارد می‌شود و تا هنگامی که شرایط چسبندگی چرخ‌ها وجود داشته باشد این نوع توزیع حفظ خواهد شد. وجود این نوع سیستم انتقال قدرت در بی‌ام‌و x4 باعث تمایز آن از دیگر خودروهای دو دیفرانسیل شده و رانندگی در جاده‌های لغزنده و برفی را برای شما بسیار راحت‌تر خواهد کرد.

8- خاموشی موقت بی‌ام‌و x4 در توقف‌های کوتاه (Start/ Stop)

طراحان بی‌ام‌و x4 در کنار دکمه استارت این خودرو دکمه کوچک‌تری قرار داده‌اند که با فشردن توسط راننده حالت start/ stop را فعال خواهد کرد. این ویژگی سبب کاهش مصرف سوخت به‌خصوص در خیابان‌های شهری خواهد شد. اگر پشت چراغ قرمز یا هنگامی که در ترافیک سنگین گیر افتاده‌اید این دکمه را فشار دهید، موتور خودرو به‌صورت موقت خاموش خواهد شد. نکته جالب اینجاست که برای راه افتادن مجدد نیازی به فشردن این دکمه یا دکمه استارت نخواهد بود. کافی است پدال گاز را فشار دهید و به حرکت خود ادامه دهید. اگر به نظر شما وجود این آپشن نمی‌تواند چندان مفید باشد، می‌توانید با فشردن مجدد این دکمه کوچک حالت Start/ Stop را خاموش کنید.

منبع: بی ام و x4 همراه مکانیک

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    مرداد 23, 1399

    پروشات عزیز! این چه رپرتاژآگهیه که کار کردید؟!! اینجاایرانه سویس وکویت که نیست؟! ازآپشن های فراوان ایران خودرو وسایپا نظیر آینه بقل وترمزدستی وراهنما وبرف پاکن ودهها مزیت دیگه به راحتی گذشتید واز( بی ام و) بدردنخور وزاغارت می نویسید؟؟!!

    پاسخ