10 فیلم درباره جنگ جهانی دوم با بزرگ‌ترین میدان‌های نبرد

جنگ جهانی دوم یکی از حوادث مهم تاریخ بشر است. تعداد زیادی از افراد در این نبرد بزرگ در مقابل هم مبارزه کردند. بنابراین انسان درد و رنج زیادی را متحمل شد. پیشرفت‌های انجام شده در عرصه تکنولوژی و تاکتیک‌ها نیز این فیلم‌ها را زیباتر کردند.

درنتیجه صدها فیلم درباره جنگ و نبردهای آن ساخته شدند. در اینجا 10 فیلم جنگی درباره جنگ جهانی دوم را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. حمله به لهستان در “لوتنا” (Lotna – 1959)

لهستان در بین دو قدرت بزرگ جنگ جهانی دوم یعنی آلمان نازی و شوروی گیر افتاده بود. این قدرت‌ها به این کشور حمله کرده و آلمان در اول سپتامبر 1939 به این کشور حمله کرد و آتش جنگ جهانی دوم را در اروپا شعله ور ساخت. آلمان با سرعت عمل و بی رحمی می‌خواست این کشور را تسخیر کند.

ارتش لهستان با 200،000 نفر در مقابل ارتش 50،000 آلمان مبارزه کردند. فیلم لهستانی “لوتنا” درباره جنگ و فداکاری است. صاحب یک اسب آن را رها می‌کند زیرا نمی‌تواند در جنگ سوار اسب شود و این آغاز فداکاری‌ها در این فیلم است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. نبرد لوزون در “آتش در دشت” (Fires On The Plain – 1959)

لوزون بزرگ‌ترین جزیره فیلیپین است که تلاش برای بازپس گیری آن به جنگی بزرگ بدل شد. حدود سه چهارم مدافعین که 275،000 نفر بودند (معادل حدود 206،000 نفر)، از بیماری و گرسنگی ناشی از حملات آمریکایی‌ها از دنیا رفتند. گرچه مبارزه سخت بود، اما ارتش آمریکا تنها 8،000 کشته و 30،000 زخمی داشت.

این فیلم ژاپنی به خاطر نمایش فداکاری‌های بیرحمانه برای رژیم استعماری بسیار تاریک است. سربازی که برای جوخه فایده‌ای ندارد باید خودکشی کند زیرا راهی برای درمان او نیست. او زنده مانده و شاهد آدم خواری همراهانش برای زنده ماندن است.


8. نبرد برلین در “سقوط” (Downfall – 2004)

با نزدیک شدن شوروی به برلین و اطلاع نازی‌ها از سقوط هیتلر، آن‌ها تصمیم گرفتند از پایتخت دفاع کنند. تقریباً همه داوطلبین از شهر دفاع کردند. در این میان حدود 100،000 آلمانی و همین تعداد اعضای شوروی کشته شدند و نیم میلیون از هردو طرف هم زخمی شدند. “سقوط” داستان آخرین روزهای هیتلر و رژیم نازی را نشان می‌دهد. یک فیلم تاریک که منبع مم های مشهور است.


7. نبرد مسکو در “28 سرباز پانفیلوف” (Panfilov’s 28 Men – 2016)

چهار سال پیش از حمله به برلین، نازی‌ها به مسکو نزدیک شده و شوروی برای زنده ماندن در حال مبارزه بود. شوروی با تمام قوا از شهرشان دفاع کرده و از نازی‌ها انتقام گرفتند.

گفته می‌شود 1 تا 1.5 میلیون تن از هر دو طرف کشته شدند، برخی هم آمار را کمتر می‌دانند. این فیلم اکشن داستان دفاع شوروی از مسکو در جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد. حدود 28 تن از سربازان یک جوخه در دفاع در مقابل نازی‌ها خود را قربانی کردند.


6. پرل هاربر در “تورا! تورا! تورا! (Tora! Tora! Tora! – 1970)

گرچه تعداد کمی از مبارزه‌های رخ داده در اقیانوس آرام با شدت جنگ‌های کرانه‌های شرقی قابل مقایسه هستند، اما این مبارزه‌ها هم به خاطر مقیاس و تکنولوژی استفاده شده بسیار سنگین هستند. این جنگ با کمتر از 5000 کشته و زخمی کوچک به نظر می‌رسد اما عواقب آن شدید است.

ژاپنی‌ها در نبرد پیروز شدند اما حمله آنها ایالات متحده را به جنگی دعوت کرد که سرانجام ژاپنی‌ها شکست خوردند. این فیلم ژاپنی-آمریکایی با نگاهی واقع گرایانه حمله به پرل هاربر را نمایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سینمای کره‌جنوبی که با ژانر جنگی ساخته شده‌اند


5. نبرد فرانسه در “دانکرک” (Dunkirk – 2017)

بلافاصله پس از حمله آلمان به لهستان بریتانیا و فرانسه جنگ علیه آلمان را اعلام کردند. با این حال آلمان به مدت طولانی به غرب حمله کرد و وقتی هم به این کار دست زد، تاکتیک‌های استفاده شده در لهستان را به کار برد و فوراً بر نیروهای فرانسه و بریتانیا غلبه کرد. حدود 350،000 سرباز متفقین کشته و زخمی شدند و نیمی از این آمار هم برای آلمان‌ها بود.

اگر متفقین حدود 340،000 تن از نیروهای خود را در دانکرک تخلیه نمی‌کردند تلفاتشان بیشتر هم می‌شد. فیلم “دانکرک” این اتفاق را نشان می‌دهد و سه مقیاس زمانی مختلف در عملیات زمین، دریا و هوا را نشان می‌دهد.


4. نبرد بریتانیا در “نبرد بریتانیا” (Battle Of Britain – 1969)

با شکست فرانسه و اتحاد شوروی با آلمان نازی، بریتانیا در پاییز 1940 تنها ماند. هواپیماهای نازی به مدت سه ماه بریتانیا را بمباران کردند تا این کشور را به زانو درآورند. با این حال، تلاش‌های نیروهای هوایی سلطنتی مقاومت کردند تا اینکه هیتلر برای حمله به جایی دیگر حملات را متوقف کرد.

“نبرد بریتانیا” تلاش‌های نیروی هوایی برای محافظت از خانه‌شان را نشان می‌دهد. “مایکل کین” (Michael Caine) و “لارنس الیویه” (Laurence Olivier) از ستارگان فیلم هستند و فیلم هم بهترین جلوه‌های ویژه را دارد.


3. می‌دوی در “می‌دوی” (Midway – 1976)

حدود شش ماه پس از حمله به پرل هاربر و نابودی نیروی دریایی آمریکا، ژاپنی‌ها تلاش کردند با حملات دشمن روبرو شوند. آن‌ها امیدوار بودند نیروهای آمریکایی را به دام انداخته و نابود کنند. با این حال این آمریکا بود که ژاپن را به دام انداخت، چهار حامل آنها را نابود کرد و به برتری ژاپن در اقیانوس آرام پایان داد.

ژاپنی‌ها حدود 2500 ملوان و خدمه را از دست دادند اما مهم‌تر از آن نابودی چهار حامل بود. این فیلم با استفاده از مدل‌ها و لایو اکشن این نبرد پرهیجان را به تصویر می‌کشد. نتیجه کار داستانی جذاب با جلوه‌های ویژه است.


2. روز دی در “نجات سرباز رایان” (Saving Private Ryan – 1998)

گرچه نیروهای متفقین در ایتالیا و شرق پیش می‌رفتند، معتقد بودند برای شکست نازی باید در اروپای غربی خط مقدم داشته باشند. این کار مستلزم موفقیت در یکی از عملیات مهم بود. متفقین در روز دی با کمک نیروی هوایی، دریایی و زمینی بیش از 150،000 سرباز را در نرماندی مستقر کردند.

“نجات سرباز رایان” بهترین فیلمی است که این عملیات آشوبگر اما موفق را نشان می‌دهد. “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) از تمام جلوه‌های ویژه فیلمسازی مدرن استفاده کرد اما هنوز با تکیه بر منابع انسانی این فیلم را ساخت.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)


1. استالینگراد در “دشمن پشت دروازه‌ها” (Enemy At The Gates – 2001)

استالینگراد نه تنها خونین‌ترین نبرد جنگ بلکه یکی از مهم‌ترین آنهاست. نازی‌ها که نتوانستند مسکو را تصرف کنند، تلاش کردند منابع و صنایع شوروی را به چنگ آورند. بنابراین استالینگراد یک مرکز استراتژیک مهم و نمادین بود، بنابراین هردو طرف نیروهای سنگینی را به میدان نبرد بردند.

دفاع از شهر با مبارزه‌های رودررو نازی‌ها را به مرز شکست رساند. در این جنگ حدود دو میلیون سرباز کشته و زخمی شدند، و هزاران آلمانی هم دستگیر شدند. این فیلم فضای شهر در حال جنگ و بعد سیاسی آن را نشان می‌دهد. استراتژی جنگ و تلاش‌های سربازان دیدنی است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم