معرفی فیلم “ویپلش” (Whiplash)؛ نبردی بی‌رحمانه برای رسیدن به هدفی والا

“دیمین شزل” در سال 2014 با ساختن فیلم دیدنی “ویپلش” خود را به‌عنوان کارگردانی کاربلد و توانا به سینما ثابت کرد؛ این فیلم علاوه‌بر به تصویر کشیدن یکی از بهترین و پرتنش‌ترین روابط معلم و شاگردی، داستانی غیرقابل پیش‌بینی داشته و روایت آن هر لحظه پرآشوب‌تر می‌شود. اجرای دو بازیگر اصلی این فیلم به قدری خیره‌کننده و دیدنی است که شما را میخوب کرده و حس هیجان، ترس و تلاش مضاعف را در وجودتان زنده نگه می‌دارد. “ویپلش” فیلمی است درباره حباب متوسط بودن است که ما در آن زندگی می‌کنیم و آسیب‌های این حباب را نشان می‌دهد تا خود واقعی‌مان را کشف کنیم. هرچند روبرو شدن با چنین شزایطی دشوار و طاقت‌فرساست، اما نتیجه نهایی امری خوشایند و قابل ستایش است که شاید همه ما دوست داشته باشیم آن را تجربه کنیم! در ادامه با معرفی کامل این فیلم همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “ویپلش” (Whiplash)
  • ژانر: درام، هیجانی، موسیقی
  • کارگردان: “دیمین شزل” (Damien Chazelle)
  • بازیگران: “مایلز تلر”، “جی. کی. سیمونز”
  • سال تولید: 2014
  • جوایز: برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد(سیمونز)، بهترین میکس صدا و بهترین تدوین
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.5/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94/100

تریلر فیلم

نشان دادن جاه طلبی در سینما کار ساده‌ای نیست و فیلم “ویپلش” شاید تنها فیلمی باشد که جاه طلبی را اینقدر خالصانه به تصویر کشیده است. حتی لازم نیست که طرفدار موسیقی جز یا اصلا هیچ نوع موسیقی‌ای باشیم تا از این فیلم نهایت لذت را ببریم. هیجان و حالت تعلیق فیلم در کنار حس رقابت و بدی انسان‌ها به قدری زیبا است که از ویپلش فیلمی در ژانر تعلیق ساخته است. مایلز تلر و جی کی سیمونز رابطه خاصی بین خود به وجود آورده‌اند و دو قطبی جالبی از تفاوت‌ها و رفتارهای یکدیگر خلق کرده‌اند. در آخر فیلم جی کی سیمونز با بی‌رحمی به آنچه که می‌خواست دست پیدا می‌کند و خودش را به عنوان یکی از جذابترین ضد قهرمان‌های تاریخ جاودانه می‌کند. حال و هوای فیلم کاملا بی‌رحمی صنعت موسیقی را منعکس می‌کند و به طرز بی‌سابقه‌ای کشاکش‌ها و مبارزه های یک هنرمند جوان و بی‌تجربه اما مصمم را نشان می‌دهد.

“اندرو نیمن” (با بازی تلر) نوازنده درام یک گروه موسیقی است که به امید پذیرفته شدن نزد یکی از بهترین استادان موسیقی به نام “ترنس فلچر” (با بازی سیمونز) به هنرستان شیفر که به عقیده خودش بهترین هنرستان موسیقی در آمریکا است، می‌رود تا بتواند به هدف خودش که تبدیل شدن به نوزانده درام شماره یک گروه موسیقی شیفر است، برسد. بعد از یک ملاقات سرد و ناامید کننده در کمال تعجب “فلچر” او را می‌پذیرد و این سرآغاز ماجرای استاد-شاگردی است که سراسر با شکنجه، تحقیر، سختی و حس ناامیدی پیوند خورده‌است.

اما در کنار داستان، روایت و اجرای زیبایی که در طول فیلم شاهد آن هستیم، فیلمبرداری، نورپردازی و فضاسازی فیلم “ویپلش” هم چیزی است که در هماهنگ‌ترین شکل ممکن با نحوه فضای کلی فیلم بوده و جذابیت آن را چند برابر کرده‌است. بنابراین “ویپلش” را می‌توان اثری تمام و کمال دانست که تمام اجزای آن به‌یادماندنی هستند و باعث می‌شوند هربار که این فیلم را تماشا می‌کنیم از آن لذت ببریم.

تصاویری از فیلم “ویپلش”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Far from love

    مرداد 17, 1399

    آموزنده
    انگیزشی
    دوست داشتنی
    اجرای فوق العاده مخصوصا مکمل مرد
    از معدود درام های هیجان انگیز که انگار خودت تو فیلمی😁⁦❤️⁩حتما ببینین

    پاسخ