لیست بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه اخیر براساس امتیاز راتن تومیتوز

شکی نیست که وب سایت نقدکننده راتن تومیتوز می‌تواند گاهی گول زننده باشد، اما حداقل براساس مجموع نمرات منتقدان تایید شده و نظرات بینندگان درباره هر فیلم نمونه‌ای از نظرات را برای کاربران فراهم می‌آورد. بنابراین، امروز به برخی از بهترین فیلم‌های علمی- تخیلی دهه اخیر (2019-2010) که بر اساس تومیتومتر سایت راتن تومیتوز انتخاب شده‌اند، نگاهی می‌اندازیم.

لازم به ذکر است که در برخی موارد فیلم‌ها نسبت به امتیاز تومیتومتر در رده بالاتری قرار گرفته‌اند (این موضوع به دلیل تکیه بر نظرات بینندگان و منتقدان می‌باشد). با پروشات همراه باشید.


10. او – HER – 2013 – 94%

واکین فینیکس” (Joaquin Phoenix) دهه فوق العاده ای را پشت سر گذاشت که با نقشش در فیلم “جوکر” (Joker) میدان دار سینما شده است. اما “فینیکس” در فیلم علمی- تخیلی “او” نقش آفرینی کرد، داستان درباره مردی است که پس از فقدان در رابطه قبلی خود، عاشق برنامه هوش مصنوعی نصب شده در کامپیوتر خود می شود.

“او” توسط “اسپایک جونز” (Spike Jonze) نوشته و کارگردانی شده است و امتیاز ترکیبی 104.402% را دریافت کرده است، اما برخلاف امتیاز خود در تومیتومتر، در لیست ما در آخرین رده قرار دارد. “او” نگاهی لذت بخش به روابط انسانی دارد و در آن نقش آفرینی عالی “فینیکس” و همچنین “اسکارلت جوهانسون” (Scarlett Johanssen) در نقش دستیار مجازی به نام “سامانتا” (Samantha) را شاهد خواهید بود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. برف‌شکن – SNOWPIERCER – 2013 – 95%

“برف شکن” که اثری از کارگردان کره ای “بونگ جون هو” (Bong Joon-Ho) می باشد در سال 2013 منتشر شده و از رمان گرافیکی کمیک ساز فرانسوی “جکس لاب” (Jacques Lob) به نام “برف شکن” (Le Transperceneige) اقتباس شده است. این فیلم پر از بازیگران فوق العاده نظیر “کریس ایوانز” (Chris Evans)، “جان هرت” (John Hurt)، “تیلدا سوئینتن” (Tilda Swinton)، “جیمی بل” (Jamie Bell)، “اکتاویا اسپنسر” (Octavia Spencer) و … می باشد.

داستان در آینده پسا آخر الزمانی و در دوره عصر یخبندان صورت می‌گیرد که در آن یک قطار پیشرفته که طبق طبقه اجتماعی از هم جدا شده در زمین های یخ زده اطراف دنیا در حال حرکت است و کم کم قرار است در آن شورشی برپا شود. این فیلم امتیاز ترکیبی 104.383% را کسب کرده و باعث می‌شود در هنگام تماشای آن در جای خود میخکوب شوید.


8. مریخی – THE MARTIAN – 2015 – 91%

این فیلم منتشر شده در سال 2015 اثر “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) می باشد که از رمان “اندی ویر” (Andy Weir) با همین نام اقتباس شده است. در این فیلم “مت دیمون” (Matt Damon) نقش فضانوردی را بر عهده دارد که در مریخ تنها مانده و حالا مجبور است با استفاده از علوم، تمرین، شانس و رفتار درست زنده بماند. اوه و کلی سیب زمینی.

“مریخی” امتیاز ترکیبی 105.113% را کسب کرده و “جف دانیلز” (Jeff Daniels)، “جسیکا چستین” (Jessica Chastain)، “سباستین استن” (Sebastian Stan)، ” چیویتل اجیوفور ” (Chiwetel Ejiofor) دیگر بازیگران آن می باشند. همچنین این فیلم نامزد چندین جایزه اسکار نیز شده است. پرداختن “اسکات” به نبوغ و عزم انسان در هنگام دور بودن از خانه با ترس ما برای اکتشاف ارتباط برقرار می کند، اما هیجان خود را حفظ می کند.


7. بلید رانر 2049 – BLADE RUNNER 2049 – 2017 – 87%

“بلید رانر 2049” به کارگردانی “دنی ویلنوو” (Denis Villeneuve) دنباله فیلم “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) با همین نام است که در سال 1982 ساخته شد و “رایان گاسلینگ” (Ryan Gosling)، “آنا د آرماس” (Ana de Armas)، “جرد لتو” (Jared Leto)، “دیوید باتیستا” (Dave Bautista)، “رابین رایت” (Robin Wright)، “مک ‌کنزی دیویس” (Mackenzie Davis) و در آن نقش آفرینی می‌کنند. در این فیلم بازگشت “هریسون فورد” (Harrison Ford) و “ادوارد جیمز اولمز” (Edward James Olmos) را شاهد خواهیم بود.

این فیلم امتیاز ترکیبی 105.464% را دارد اما از منتقدان و بینندگان راتن تومیتوز امتیاز کمتری را دریافت کرده است، بنابراین حضور آن در این لیست جالب اما غیر شگفت آور می‌باشد. “بلید رانر 2049” با موفقیت توانست داستان فیلم اصلی را ادامه دهد و در عین حال دنیای آینده که معمولا زشت نشان داده می شود را با ظاهری زیباتر به تصویر بکشد.


6. جنگ برای سیاره میمون‌ها – WAR FOR THE PLANET OF THE APE – 2014 – 98%

ادامه داستان “ظهور سیاره میمون ها” (Rise of the Planet of the Apes) به کارگردانی “مت ریوز” (Matt Reeves) بوده که قسمت پیشین آن یعنی “طلوع سیاره میمون ها” (Dawn of the Planet of the Apes) را نیز خود او کارگردانی کرده بود و با به تصویر کشیدن داستان چگونگی سقوط بشریت از قله پادشاهی زمین، این مجموعه را ادامه می دهد.

“جنگ برای سیاره میمون ها” امتیاز ترکیبی 108.709% را دارد که در بین سه فیلم این مجموعه بالاترین امتیاز می باشد. “جنگ برای سیاره میمون ها” بازیگران بسیار قوی‌ای از جمله “وودی هرلسون” (Woody Harrelson)، “استیو زان” (Steve Zahn)، و “اندی سرکیس” (Andy Serkis) را دارد و “اندی سرکیس” در این قسمت از این مجموعه نقش “سیسر” (Ceaser) را بازی می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما در ژانر علمی-تخیلی


5. جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد – STAR WARS: THE FORCE AWAKENS – 2015 – 93%

“جی. جی. آبرامز” (J.J. Abrams) آخرین قسمت سه گانه  اسکای واکر را با “جنگ ستارگان هفت: نیرو بر می خیزد” آغاز می کند که داستان آن سال ها پس از نابودی امپراطوری در ” بازگشت جدای ” (The Return of the Jedi) می باشد. “آبرامز” برخی از کاراکترها مانند “هان سولو” (Han Solo) با نقش آفرینی “هریسون فورد” (Harrison Ford)، “چوباکا” (Chewbacca) و “ژنرال اورگانا” (General Organa) با نقش آفرینی “کری فیشر” (Carrie Fisher) را بازگرداند به و چند شخصیت جدید با بازی “دیزی ریدلی” (Daisy Ridley)، “ری و جان بویگا” (Rey and John Boyega) و “فین ولفهارد” (Finn) را نیز به داستان اضافه کرد.

پس از فروخته شدن استودیو “لوکاس فیلمز” (Lucasfilm) به “دیزنی” (Disney)، “نیرو بر می‌خیزد” بدون استفاده از اساطیر مورد علاقه بینندگان، جان جدیدی به این مجموعه بخشید. “نیرو برمی‌خیزد” با امتیاز ترکیبی 109.535% دقیقا پس از قسمت‌های قبلی خود قرار می‌گیرد.


4. جاذبه – GRAVITY – 2013 – 96%

ساندرا بولاک” (Sandra Bullock) در فیلم “جاذبه” محصول سال 2013، نقش آفرینی فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت، فیلمی که باعث شد “آلفونسو کوارون” (Alfonso Cuarón) جایزه اسکار بهترین کارگردان را از آن خود کند. “بولاک” نقش یک فضانورد را بازی می کند که پس از نابودی مرکز بین المللی فضایی، در مدار زمین سرگردان است.

“جاذبه” در لیست امتیازات تومیتومتر دومین امتیاز بالا را دارد، اما امتیاز ترکیبی 109.546% آن باعث شده چند پله پایین تر قرار بگیرد، اما این چیزی از موقعیت آن در میان لیست بهترین ها کم نمی‌کند. این فیلم در ژانر علمی- تخیلی و بقا باعث می شود قلبتان به تپش بیفتد.


3. ورود – ARRIVAL – 2016 – 94%

دومین کار از کارگردان “دنی ویلنوو” در این لیست فیلم “ورود” است که “ایمی آدامز” (Amy Adams)، “جرمی رنر” (Jeremy Renner) و ” فارست ویتاکر ” (Forest Whittaker) در آن نقش آفرینی می کنند. این فیلم به به موضوع تهاجم بیگانگان نگاهی تازه دارد و بدون زیاده گویی باعث می‌شود همه چیز وارونه شده و بینندگان را به فکر وا می دارد.

“ورود” با امتیاز ترکیبی 110.444% برخلاف داشتن امتیاز تومیتومتر بالاتر، از فیلم بعدی لیست ما پایین تر قرار گرفته. “ورود” فیلمی زیبا اما تفکر برانگیز است که در لیست بهترین ها لایق جایگاه خود بوده و به “ویلنوو” کمک کرد که در ژانری که به خوبی با آن آشنایی دارد، چند قدم به جلو بردارد.


2. جنگ ستارگان: آخرین جدای – STAR WARS: THE LAST JEDI – 2017 – 91%

“جنگ ستارگان: آخرین جدای” یکی از متفاوت‌ترین قسمت‌های این مجموعه است و همچنان در بین طرفداران از جذابیت زیادی برخوردار است که همین دلیل بالا بودن جایگان آن در لیست را توضیح می دهد.

هشتمین قسمت از “ریان جانسن” (Rian Johnson) سه گانه اسکای واکر هم امتیاز 91% تومیتومتر را داشته و هم امتیاز ترکیبی 110.792% را دارد که یعنی اکثر منتقدان و طرفداران در راتن تومیتوز، “آخرین جدای” را دوست داشته اند و به همین دلیل در بیشتر بحث های آنلاین صدرنشین می‌باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی در سال 2019 که باید تماشا کنید


1. مکس دیوانه: جاده خشمگین – MAD MAX: FURY ROAD – 2015 – 97%

تام هاردی” (Tom Hardy) و “شارلیز ترون” (Charlize Theron) در فیلم “مکس دیوانه: جاده خشمگین” محصول 2015 نقش آفرینی می‌کنند، که “تام هاردی” نقش “مکس روکاتانسکی” دیوانه را بر عهده دارد این نقش در سه گانه اصلی این فیلم بر عهده “مل گیبسون” (Mel Gibson) قرار داشت. جلوه‌های بصری فیلم به همراه بازی فوق العاده “هاردی” و “شارلیز ترون” بسیار قوی بوده است. شخصیت “فیوروسا” (Furiosa) با بازی “ترون” در طی سال ها پیشرفت زیادی داشته است.

چهارمین فیلم “مکس دیوانه” از “جورج میلر” (George Miller) بیشترین امتیاز تومیتومتر و امتیاز ترکیبی 113.117% را داشته است. “جاده خشمگین” نه تنها فیلمی موفق و منحصر به فرد در مجموعه “مکس دیوانه” بود، بلکه یک اثر علمی- تخیلی بسیار زیبا نیز بود، خصوصا اگر با ویرایش “بلک اند کروم” (Black and Chrome) آن را تماشا کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. عماد

    مرداد 25, 1399

    دوزار ارزش نداره وقتی intelstellar نیست توش

    پاسخ

  2. محمدرضا

    مرداد 20, 1399

    خدایی اخرین جدای اینقده فوق العاده کلیشه بود خیزش اسکای واکر از اینم بدتر بود ولی خدایی اینقد نگرفته دوباره چک کنین باسپاس از ترجمه

    پاسخ