معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “تلقین” (Inception) که باید تماشا کنید

کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) در تابستان سال 2010 با ساخت فیلم علمی-تخیلی “تلقین” سینمادوستان را شگفت‌زده کرد. یک فیلم که به جای پرداختن به سرقت بانک یا جواهرات به سرقت فکر و ایده می‌پردازد. “تلقین” یکی از تفکربرانگیزترین فیلم‌های علمی-تخیلی اخیر است، که می‌توان گفت اولین فیلم سینمایی است که فکر بیننده را مشغول کرد. در اینجا می‌خواهیم ده فیلم شبیه “تلقین” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی – ۲۰۰۱: A Space Odyssey

یک اثر حماسی علمی-تخیلی از “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick’s) محصول سال 1968 که یک شاهکار است. این فیلم با “طلوع انسان” آغاز می‌شود که نشانه تکامل انسان‌های اولیه و امروزی و کشف خشونت است و با کشف‌های بزرگ‌تر پایان می‌یابد. کوبریک با همکاری “آرتور سی کلارک” فیلمنامه را نوشت و ایده‌های مختلف درباره کشف فضا، زندگی بیگانه‌ها و هوش مصنوعی در آن به کار گرفته شد. کوبریک می‌خواست یک فیلم علمی-تخیلی واقعی بسازد و باید بگوییم با موفقیت این کار را کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 حقیقت پنهان درباره فیلم “۲۰۰۱: ادیسه فضایی” (۲۰۰۱: A Space Odyssey)


9. نابودی – Annihilation – 2018

داستان در آینده‌ای رخ می‌دهد که بیگانه‌ها به زمین آمده‌اند و منطقه‌ای حفاظت شده وجود دارد. همسر “ناتالی پورتمن” (Natalie Portman) به آن منطقه وارد می‌شود و اولین کسی است که از آن بازمی گردد، اما مشکلی وجود دارد و او به زودی از بین می‌رود. پورتمن به آن منطقه وارد می‌شود تا جواب سوالاتش را پیدا کند و آنچه می‌بیند شوکه کننده است. فیلمی هوشمندانه، گیج کننده و ترسناک از “الکس گارلند” (Alex Garland)، که البته تنها در سینمای آمریکا، کانادا و چین اکران شد و نتفلیکس اجازه اکران آن را نداد که شرم آور بود.


8. بلید رانر – Blade Runner – 1982

یک فیلم اقتباسی از رمان “آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟” نوشته “فیلیپ کی.دیک” ساخته “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) که در کنار فیلم “نیورومنسر” (Neuromancer) از “ویلیام گیبسون” (William Gibson) به ژانر سایبرپانک پرداخت. فیلم در آن زمان داستان را در نوامبر 2019 نشان داد که “هریسون فورد” (Harrison Ford) نقش ریک دکارد را ایفا کرد، یک بلید رانر که کپی‌ها (هوش‌های مصنوعی شبیه انسان در جامعه) را ردیابی کرده و از بین می‌برد. دکار حس می‌کند نسبت به اندرویدهایی که دستگیر می‌کند حواس انسانی کمتری دارد. “بلید رانر” یک فیلم هوشمندانه و دیدنی است.


7. منطقه 9 – District 9 – 2009

فیلمی از “پیتر جکسون” (Peter Jackson) و به کارگردانی “نیل بلومکمپ” (Neill Blomkamp) که یکی از هوشمندانه‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی قرن 21 است. داستان در آینده‌ای رخ می‌دهد که بیگانه‌ها به آفریقای جنوبی آمده‌اند و ترس انسان از دیگری و تبعیض‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند. بیگانه‌ها در یک کمپ در بیرون ژوهانسبورگ زندگی می‌کنند. فیلم با وجود مصاحبه‌ها و فیلم‌های واقعی مانند یک مستند است. بنابراین وجود سفینه‌ای در بالای شهر و بیگانه‌ها حس می‌کنیم با یک فیلم واقعی مواجه ایم.


6. میان‌ستاره‌ای – Interstellar – 2014

“تلقین” تنها فیلم علمی تخیلی نفسگیر نیست زیرا “کریستوفر نولان” فیلم دیگری هم ساخته است. “میان ستاره‌ای” ترکیب “۲۰۰۱: ادیسه فضایی” و “درخت زندگی” (The Tree of Life) ساخته “ترنس مالیک” (Terrence Malick) می‌باشد. داستان در دنیایی در آینده رخ می‌دهد که منابع زمین رو به اتمام است و انسان‌ها باید خانه جدیدی پیدا کنند. “متیو مک کانهی” (Matthew McConaughey) نقش کوپر را ایفا می‌کند، کشاورزی عضو ناسا که به همراه “آن هاتاوی” (Anne Hathaway) و گروهی از فضانوردان باید سیاره جدیدی برای زندگی پیدا کنند. بسیاری از فیلم‌های نولان حماسی هستند اما “میان ستاره‌ای” فیلم دیگری است.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه میان ستاره ای (Interstellar)


5. ماه – Moon – 2009

اولین فیلم “دانکن جونز” (Duncan Jones) یک ادیسه علمی-تخیلی است. “سام راکول” (Sam Rockwell) نقش یک کارمند ناسا را ایفا می‌کند که در ماه مأموریت سه ساله‌ای داشته که حالا در آستانه بازگشت به خانه است. با این حال متوجه می‌شود زندگی‌اش در ماه آنطور که تصور می‌کرد نیست. بلکه ماجرا طور دیگری است، مگر می‌شود یک فیلم علمی-تخیلی عنصر شوکه کننده‌ای نداشته باشد و شخصیت اصلی را با حقیقت ترسناکی روبرو نکند؟ اگر “ماه” یک شخصیت هوش مصنوعی مانند هال 9000 هم داشت دیگر شبیه “بی صدا دویدن” (Silent Running) می‌شد.


4. فرزندان انسان – Children Of Men – 2006

داستان در آینده‌ای رخ می‌دهد که همه زنان نازا هستند، “کلایو اوون” (Clive Owen) نقش مردی پوچ گرا را ایفا می‌کند که منتظر پایان بشریت است و مأمور شده تا از تنها زن باردار در جهان مراقبت کند. این فیلم به کارگردانی “آلفونسو کوارون” (Alfonso Cuarón)، کارگردان آثار کلاسیکی چون “گرانش” (Gravity) و “رما” (Roma)، دارای مضامین قوی، ساختار منسجم و شخصیت‌های واقعی و ملموس است. کوارون در ساخت فیلم تکنیک‌های مختلفی به کار برد، از جمله شات در یک نما و جلوه‌های بصری دیدنی.


3. گزارش اقلیت – Minority Report – 2002

داستان‌های “فیلیپ کی.دیک” برخی از جالب‌ترین و هوشمندانه‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی را خلق کرده‌اند. (این دومین فیلم لیست از داستان‌های اوست.) “گزارش اقلیت” به کارگردانی “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) و با بازی “تام کروز” (Tom Cruise)، آینده‌ای را نشان می‌دهد که پلیس می‌تواند پیش از رخ دادن جرائم آن را پیشبینی کند. بنابراین سؤالات زیادی ایجاد می‌شود: آیا می‌توان فردی را که جرمی مرتکب نشده محاکمه کرد؟ شخصیت کروز، جان آندرتن، یکی از بهترین کارآگاه‌های پیش از وقوع جرم، به جرم قتل در آینده متهم شده و باید فرار کند، آن هم نمی‌داند چه کسی را قرار است بکشد، آن هم به چه دلیل؟


2. فراماشین – Ex Machina – 2015

فیلمی با روایتی جذاب از “الکس گارلند” که از آغاز تا پایان نمی‌دانیم باید به چه کسی اعتماد کنیم. کارمندی از یک شرکت در مسابقه‌ای پیروز شده و به روستایی در دل جنگل می‌رود تا رئیس شرکت را ببیند. در آنجا متوجه می‌شود هدف از مسابقه آزمایش سایبورگ جدید شرکت است. گارلند در بخش اول سه شخصیت را معرفی می‌کند: کالب، نهاد بیننده که به دنیای عجیب داستان وارد می‌شود؛ اوا، یک سایبورگ ساده؛ و ناتان، طراح اوا. سپس در بخش دوم این شخصیت‌ها روبروی همدیگر قرار می‌گیرند و بخش سوم خلق می‌شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم ورود (Arrival) که باید تماشا کنید


1. ماتریکس – The Matrix – 1999

آیا قرص آبی را انتخاب می‌کنید یا قرمز را؟ در زمان اکران “تلقین” منتقدین دائماً آن را با “ماتریکس” مقایسه می‌کردند. هردو فیلم آثار حماسی علمی-تخیلی درباره تیمی هستند که دنیای ناشناخته را بررسی کرده و حقیقت را زیرسوال می‌برند. با این حال بین تریلر “کریستوفر نولان” و اثر “واچوسکی ها که ترکیب سایبرپانک “ویلیام گیبسون” با فیلم‌های رزمی ژاپننی و عناصر “آلیس در سرزمین عجایب” نوشته “لوئیس کارول”، تفاوت آشکاری وجود دارد. نکته مهم درباره “ماتریکس” این است که یک فیلم علمی-تخیلی ماندگار و یک اکشن دیدنی است. کمتر فیلم‌هایی می‌توانند بهترین هردو ژانر باشند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. هه

    آذر 22, 1399

    فیلم منطقه ۹ خیلی بد بود

    پاسخ

  2. رضا

    مرداد 22, 1399

    سلام من دنبال فیلمی میگردم اسمشو نمیدونم ولی ماجرای خلبانی که وقتی بر میگرده خونه متوجه میشه که یه سری از آدما غیب شدن وبا یه خبر نگار همراه میشه تا زن وبچشو پیدا کنه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ

    • الف در پاسخ به رضا

      شهریور 9, 1399

      The English Patient

      پاسخ