آخر هفته با طعم فیلم! (شماره 83)

آخر هفته فرصت مناسبی برای دیدن فیلم‌های مختلف است؛ در این شماره از لیست آخر هفته سعی کرده‌ایم که فیلم‌های منتخبی از تمام ژانرها را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. جاده مالهالند – 2001 – Mulholland Drive

ژانر: درام، رازآلود

کارگردان: “دیوید لینچ” (David Lynch)

بازیگران: “نائومی واتس”، “لورا هرینگ”، “جاستین ثرو”، “آن میلر”

تریلر فیلم

“جاده مالهالند” فیلمی فراتر از حد انتظار است؛ این فیلم مرزهای داستان‌گویی، شخصیت‌پردازی و حتی فیلمبرداری را جابجا کرده و به اثری فراموش‌نشدنی تبدیل شده‌است. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که دختر جوانی (با بازی لورا هرینگ) از یک حادثه رانندگی جان سالم به‌در برده و به شکل اتفاقی به خانه زنی که ظاهرا درحال رفتن به یک مسافرت طولانی مدت است وارد می‌شود. در آن طرف داستان دختری به‌نام بتی (با بازی نائومی واتس) با رویای هنرپیشه شدن در هالیوود، به شهر لس‌آنجلس می‌آید و در خانه خاله‌اش (همان خانه‌ای که شخصیت اول داستان در آن پنهان شده بود) مستقر می‌شود. در ادامه بتی به دختر غریبه که مدعی می‌شود حافظه‌اش را از دست داده کمک می‌کند تا محل زندگی و هویت واقعی‌اش را پیدا کند.


2. او – 2013 – Her

ژانر: درام،عاشقانه، علمی-تخیلی

کارگردان: اسپایک جونز (Spike Jonze)

بازیگران: واکین فینیکس، ایمی آدامز، اسکارلت جوهانسون، رونی مارا

تریلر فیلم

داستان فیلم “او” در ظاهر راجع به مردی است که عاشق زنی ساخته شده با هوش مصنوعی (با بازی اسکارلت جوهانسون) می‌شود. اما در باطن داستان درباره آشفتگی روابط انسانی و کمکی است که هوش مصنوعی می‌تواند به آدم‌ها برای فهم عشق و روابط، حتی رابطه با صفر و یک‌ها، بکند. “واکین فینیکس” در این نقش آن قسمت دوست‌داشتنی و محجوبش را به ما نشان می‌دهد که باعث می‌شود حس همدردی و نزدیکی بیشتری با کارکترش در این فیلم داشته باشیم و قادر به کنار گذاشتن قضاوت‌ها و پیش‌داوری‌ها درباره نحوه زندگی و ارتباطات او باشیم. این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال شد.


3. مرز سه‌گانه – ۲۰۱۹ – Triple Frontier

ژانر: درام، اکشن

کارگردان: جی. سی. چاندور (J. C. Chandor)

بازیگران: بن افلک، اسکار آیزاک، چارلی هونام

تریلر فیلم

مرز سه‌گانه فیلمی متشکل از انواع و اقسام ماجراها است: درام ارتشی، سرقت بزرگ و دوستی‌های عمیق مردانه. اسکار آیزاک در این فیلم نقش ماموری را بازی می‌کند که برای دزدی کردن از یکی از بزرگترین خلافکارهای دنیا یک گروه را رهبری می‌کند. بن افلک، چارلی هانام، پدرو پاسکال و گرنت هدلاند اعضای دیگر این گروه هستند. درست است که این فیلم در وهله‌ی اول یک فیلم اکشن با صحنه‌های زد و خورد و سقوط هلیکوپتر است، اما در پشت همه‌ی این‌ها قصد تعریف کردن داستان مردهای خشنی را دارد که پس از تمام شدن ماموریت باید به زندگی عادی برگردند.


4. شکافته – 2016 – Split

ژانر: ترسناک، مهیج

کارگردان: ام. نایت شیامالان (M. Night Shyamalan)

بازیگران: جیمز مک‌آووی، آنیا تیلور-جوی، جسیکا سولا

تریلر فیلم

فیلم ترسناک و روان شناسانه”شکافته” با بازی جیمز مک آووی در نقش کوین وندل کرامب درباره مردی که از اختلال شخصیت رنج برده و ۲۳ شخصیت دارد، بسیار دیدنی است. یکی از شخصیت های او دنیس است که کیسی کوک، با بازی آنیا تیلور-جوی را می دزدد. داستان زمانی بدتر می شود که شخصیت بیست و چهارم او قرار است یک هیولا باشد. از آنجاییکه این فیلم ادامه اثر کلاسیک “شکست ناپذیر” (Unbreakable – ۲۰۰۰) نیز با یک صحنه ابزورد آغاز می شود. عناصر ترسناک فیلم نتیجه فیلمنامه فیلمساز است.


5. دیوانه‌وار – 2011 – Like Crazy

ژانر: درام، عاشقانه

کارگردان: دریک دورمس (Drake Doremus)

بازیگران: آنتون یلچین، فلیسیتی جونز، جنیفر لارنس

تریلر فیلم

این فیلم داستان “آنا” را دنبال می‌کند، یک دانش آموز تعویضی بریتانیایی، که عاشق “جیکوب” می‌شود. پس از اینکه آنا به دلیل گذشتن تاریخ ویزای دانش آموزیش، مجبور می‌شود به کشور خود بازگردد، عشق و رابطه آنها به چالش کشیده می‌شود و حالا این دو باید رابطه خود را از فاصله دور ادامه دهند. این فیلم واقع گرایانه، پرتنش، و بسیار صادقانه است و همین باعث می‌شود تماشای آن جذاب و لذت بخش شود.


6. پیرمرد و تفنگ – 2018 – The Old Man & the Gun

ژانر: کمدی، جنایی، بیوگرافی

کارگردان: دیوید لاوری (David Lowery)

بازیگران: رابرت ردفورد، کیسی افلک، دنی گلاور

تریلر فیلم

“پیرمرد و تفنگ” که بر اساس واقعیت ساخته شده، درباره استاد فرار از زندان، “فراست تاکر”، است که عاشق دزدی از بانک است. نه برای اینکه به پول نیاز دارد، بلکه بخاطر اینکه این کار برای او بسیار هیجان‌انگیز و جالب است. فارست ۱۸ بار با موفقیت از زندان فرار کرده است. این فیلم موش و گربه‌ای به طور مساوی هم جنایی است و هم متأثر کننده.


7. فصل جادوگری – 2011 – Season of the Witch

ژانر: ماجراجویی، فانتزی

کارگردان: دامینیک سینا (Dominic Sena)

بازیگران: نیکولاس کیج، رون پرلمن، کریستوفر لی

تریلر فیلم

در قرن ۱۱ دو شوالیه که در جنگ‌های صلیبی شکست خورده بودند باید آخرین فرمان کلیسا را اجرا می‌کردند. آنها باید جادوگری را که طاعون سیاه را گسترش داده دستگیر کرده و به قتل برسانند. با این حال شوالیه‌ها متوجه می‌شوند که این دختر جادوگر نیست و توسط شیاطین تسخیر شده است. سپس باید با این اهریمن مبارزه کنند تا شر اهریمن‌ها را از سرزمین مقدس پاک کرده و به هر بهایی شیطان را از وجود دختر خارج کنند.


8. اوکجا – 2017 – Okja

ژانر: درام، علمی-تخیلی، ماجراجویی

کارگردان: بونگ جون-هو (Bong Joon-ho)

بازیگران: آن سئو-هیون، تیلدا سوئینتن، جیک جیلنهال، پل دانو

تریلر فیلم

”آن سئو-هیون” در این فیلم نقش میجا، یک دختر جوان اهل کره جنوبی را بازی می‌کند که در کوهستان زندگی کرده، و یک خوک بزرگ دارد که توسط صنایع غذایی پرورش یافته تا مصرف غذایی بعدی انسان‌ها باشد. زمانی که برای گرفتن این خوک سر می‌رسند، میجا آن را برداشته و به شهر می‌رود، و در این مسیر باید از شر تروریست‌های محیط زیست (از جمله شخصیت‌های اجرا شده توسط “پل دانو” و “استیون یئونگ”) و شخصیت از نوع استیو آروین (جیک جیلنهال) و روانی های شهر در صدر صنایع غذایی (از جمله مدیرعامل بچگانه سوئینتن) فرار کند. شاید “اوکجا” مانند فیلم‌های فانتزی مانند “ای.تی” (E.T.) نباشد، اما درخشش فیلم و روابط عاطفی به تصویر کشیده توسط آن این فیلم را دیدنی می‌کند.


9. دنگال – ۲۰۱۶ – Dangal

ژانر: درام، ورزشی

کارگردان: نیتش تیواری (Nitesh Tiwari)

بازیگران: عامر خان، ساکشی تنور، فاطمه ثنا شیخ

تریلر فیلم

داستان فیلم “دنگال” که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است، درباره ی پدری است که سال ها بعد از کنار گذاشتن ورزش کشتی، به طور اتفاقی متوجه می شود دو دختر نوجوانش قدرت بدنی زیادی دارند و تصمیم می گیرد خودش به آنها ورزش کشتی را یاد دهد. بعد از گذشت مدتی هر دو دختر موفقیت های چشمگیر زیادی در این ورزش کسب می کنند و راهی مسابقات بین المللی می شوند.

این فیلم از زمان اکرانش تا کنون، پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند بوده است. شخصیت‌پردازی قوی و چالش‌های به وجود آمده برای هر کدام از شخصیت‌های داستان، از نقاط قوت این فیلم به حساب می‌آیند.


10. میرای – 2018 – Mirai

ژانر: درام، فانتزی، خانوادگی

کارگردان: مامورو هوسودا (Mamoru Hosoda)

صداپیشگان: هارو کوروکی، گن هوشینو، کومیکو آسو

تریلر انیمه

این انیمه داستان خانواده‌ای است که یک پسر چهار ساله به‌نام کون-سان دارند و به‌تازگی صاحب فرزند دختری شده‌اند که کون-سان را در شرایط سختی قرار داده‌است. او که پیش از این تمام توجه والدینش را به‌راحتی دریافت می‌کرد، اکنون احساس تنهایی می‌کند و چون نمی‌تواند توجه پدر و مادرش را به خود جلب کند، از آنها و از همه بیشتر از خواهر نوزادش متنفر می‌شود. “مامورو هوسودا” سعی کرده در این فیلم اهمیت خانواده و ریشه‌های خانوادگی را نشان دهد؛ بنابراین با اضافه کردن ژانر فانتزی به این داستان، شخصیت اصلی را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد تا هم خودش و هم ما را متوجه اهمیت این موضوع کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ شما چه فیلمی را برای تماشا در آخر هفته پیشنهاد می‌کنید؟!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Far from love

    مرداد 15, 1399

    عجب پیشنهادای محشری
    دمتون گررررررم

    پاسخ